Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Vraag
Beste antwoord (via Xyphoid op 11-01-2021 16:04)
Zo ja kan de ground loop eliminator zeker helpen. Een ander tulpkabel waarschijnlijk niet. Je moet dan beide GND's galvanisch gescheiden houden. Een ground loop eliminator doet dat. dit is eigenlijk gewoon een kliene 1:1 transformator.
Je loopt vooral tegen dit soort problemen aan als je een audiobron en een versterker op via dezelfde DC bron van stroom voorziet. Bij een losse versterker of speaker via 230V(AC) vindt de galvanische scheiding plaats via de transformator in de voeding van dat apparaat. Of nog makkelijker, vanaf de 230V is überhaupt nog geen sprake van een GND.
Het probleem is dat bij een DC-DC converter (vermoedelijk ook die pico PSU) de GND aan de ingang dezelfde is als aan de uitgang. Zo is de GND dus verbonden en heb je de ground loop gemaakt. De alternatieve oplossing is dan ook een speciale DC-DC converter die galvanisch gescheiden is. Hier bestaan er meerdere oplossingen voor. Ik weet niet op welke spanning je hifiberry en touchscreen werken, maar als deze op bijv. 12V zitten heb je het probleem nog niet opgelost met een andere voeding. Als deze beide op 12V werken, kan je wel kiezen voor een galvanisch gescheiden 12V > 5V converter. Dan heb je redelijk zware variant van 3 a 4 A nodig, en die zouden best wel eens wat duurder kunnen zijn.
Alle reacties
Zo ja kan de ground loop eliminator zeker helpen. Een ander tulpkabel waarschijnlijk niet. Je moet dan beide GND's galvanisch gescheiden houden. Een ground loop eliminator doet dat. dit is eigenlijk gewoon een kliene 1:1 transformator.
Je loopt vooral tegen dit soort problemen aan als je een audiobron en een versterker op via dezelfde DC bron van stroom voorziet. Bij een losse versterker of speaker via 230V(AC) vindt de galvanische scheiding plaats via de transformator in de voeding van dat apparaat. Of nog makkelijker, vanaf de 230V is überhaupt nog geen sprake van een GND.
Het probleem is dat bij een DC-DC converter (vermoedelijk ook die pico PSU) de GND aan de ingang dezelfde is als aan de uitgang. Zo is de GND dus verbonden en heb je de ground loop gemaakt. De alternatieve oplossing is dan ook een speciale DC-DC converter die galvanisch gescheiden is. Hier bestaan er meerdere oplossingen voor. Ik weet niet op welke spanning je hifiberry en touchscreen werken, maar als deze op bijv. 12V zitten heb je het probleem nog niet opgelost met een andere voeding. Als deze beide op 12V werken, kan je wel kiezen voor een galvanisch gescheiden 12V > 5V converter. Dan heb je redelijk zware variant van 3 a 4 A nodig, en die zouden best wel eens wat duurder kunnen zijn.
Klopt. Bij het aansluiten van de tulkabels gaat het mis.SuperKris schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:04:
Hoe de hifiberry exact in elkaar zit weet ik niet, maar dit linkt wel als een klassieke "ground loop". Klopt het dat beide apparaten los van elkaar goed werken maar zodra je deze met de tulpkabel verbind, de boel mis gaat?
Goed om te horen dat de ground loop isolator een oplossing kan zijn. Morgen weet ik meer, dan is ie hopelijk binnen.
Afgezien van de prijs zijn ze ook veel te groot voor wat ik het wil gebruiken (portable muziekspeler).SuperKris schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:04:
Thanks voor de info!
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Dat hangt dus helemaal van de benodigde stroom afXyphoid schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:44:
[...]
Afgezien van de prijs zijn ze ook veel te groot voor wat ik het wil gebruiken (portable muziekspeler).
Thanks voor de info!
https://nl.farnell.com/c/...ed-board-mount-converters
Even voor mijn beeldvorming:SuperKris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:46:
[...]
Dat hangt dus helemaal van de benodigde stroom af
https://nl.farnell.com/c/...ed-board-mount-converters
Deze converter komt dan na mijn power supply (in mijn geval de Pico PSU)?
Das toch weer een extra dingetje extra die je dan in moet bouwen
Maar er is goed nieuws!!!!!
De ground loop eliminator werkt!!!
Ben helemaal happy nu. Nu alleen nog een mooi kastje maken waar alles in kan.
Zal kijken of ik vanavond een foto kan maken van de opstelling.
Nog 1 vraagje:
Ik zag ineens dat de versterker iets nieuws deed. Ik had alles aangesloten, maar de aan/uit knop van de versterker stond uit. Toen alles aan was, deed ik de versterker aan en ging alles hele tijd aan en uit.
Maar als ik de versterker aan zet en dan spanning op alles zet, dan gaat alles goed.
Waardoor komt dit en is dit normaal?
- Edit -
Foto. Hopelijk is het een beetje duidelijk.
:strip_exif()/f/image/xsNyTVIKRKnrazdBTMGCKTyN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Xyphoid op 11-01-2021 16:50 ]
Maar waarom gebeurt het alleen wanneer ik de versterker inschakel nadat ik de Pico PSU inschakel?memphis schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:19:
Waarschijnlijk zit de schakelaar van de versterker op de massa. Daardor een signaalbron op dezelfde spanning (massa) de versterker alsnog de massa geven als de schakelaar uit staat, dan zal de GND via de tulpkabel gevoed worden.
Als ik eerst de schakelaar op de versterker op "On" zet en dan de Pico PSU inschakel, dan gaat alles goed.