Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen3268
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-01-2021
Mijn vraag:
Deze zomer heb ik mijn pc zelfgebouwd. Hij heeft het maanden goed gedaan, maar de laatste tijd heb ik een vage storing. Als ik de PC een tijdje gebruikt (half uur tot een uur) heb, kan ik ineens niet meer op Windows Start klikken. Als ik op de Windows toets druk op mijn toetsenbord komt Start wel omhoog. Ook doen andere programma's het verder prima. Als ik dan switch van mijn account naar het account van mijn vriendin, laadt heel langzaam. Minuten langer dan normaal blijf ik het zandlopertje zien als ik over de taakbalk ga. De iconen die daarop gepint staan worden pas na minuten weergegeven. Dan is ook het zandlopertje weg. Het lijkt erop dat het probleem zich telkens pas voordoet nadat ik de pc een halfuurtje tot een uur heb gebruikt, maar dat kan ook toeval zijn. Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn of hoe ik het probleem kan achterhalen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- CPU: AMD Ryzen 5 3600
- CPU koeler: Nzxt Kraken X53
- Opslag: 1x 500GB Samsung 970 EVO + 1x 1000GB 970 EVO
- Moederbord: MSI MPG X5700 Gaming Plus
- RAM: 2x 8GB Corsair DDR4 3200 Vengeance RGB Pro
- GPU: MSI Geforce GTX 1660 Gaming X 6G
- Razer Basilisk V2
- Razer Blackwidow V3

Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb Windows 10 al een keer opnieuw geïnstalleerd. Dit hielp niet. Ook had ik in die periode ook een nieuw toetsenbord en muis gekocht, dus ik dacht dat het misschien aan het toetsenbord of muis kon liggen of aan de bijbehorende software. Ik heb de software niet geinstalleerd op de schone Windows versie en de muis en toetsenbord niet gebruikt. Een week lang geen problemen. Toen alleen de muis aangesloten. Ook geen problemen een week lang. Toen het toetsenbord aangesloten én alle updates via de Microsoft Store geïnstalleerd. Toen kwam het probleem weer terug. Ik heb daarna het oude toetsenbord weer aangesloten en het probleem bleef. Het lijkt erop dat het niet aan het toetsenbord ligt. Het zou dus aan een van de vele updates uit de MS Store kunnen komen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ook zou ik niet weten hoe ik kan achterhalen welke van de vele updates dat dan in geweest. Ik probeer niks op de achtergrond te laten draaien dat invloed kan hebben. Ik heb bijna alles bij 'startup apps' uitgezet. Pas als ik een app aanklik start ie het op. Daarnaast helpt opnieuw opstarten niet. Ook via taskmanager Windows Explorer opnieuw opstarten helpt niet...

[ Voor 8% gewijzigd door Koen3268 op 10-01-2021 13:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

PC's hier draaien in principe 24/7 en soms ervaar ik dit ook. Voor mij is het een teken dat de desbetreffende PC in dat geval een reboot nodig heeft. Aangezien het na een reboot weer wekenlang feilloos werkt heb ik geen zin om te gaan zoeken wat de trigger is. Reboot is sneller, een stuk minder frustrerend en heeft het gewenste effect.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen3268
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-01-2021
Bedankt voor je reactie. Voor mij werkt dit niet, aangezien het probleem zich altijd voordoet. Misschien niet meteen, mar wel na binnen een halfuur. Opnieuw opstarten is dus geen oplossing...