Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op de installatie van zonnepanelen. De grootste reden dat ik op het idee ben gekomen is omdat wij binnenkort een multisplit airco geplaatst krijgen. Het gaat hier om 2 binnenunits en 1 buitenunit, 3,5 Kw. Het idee is dus eigenlijk om de airco "gratis" van stroom te voorzien wanneer deze in de hete maanden aan moet. Mijn intentie is niet om mijn hele dak vol te leggen, aangezien de salderingsregeling op de schop gaat en ik ook niet perse quitte wil spelen qua totaal stroomverbruik. Wat ik in mijn hoofd heb: 8 panelen om i.i.g. de airco ruimschoots te compenseren en alles wat ik daarbij extra opwek is mooi meegenomen, nu het salderen de komende jaren nog interessant is. Ons verbruik is ongeveer zo rond de 3000 kWh per jaar.

Mijn achtertuin ligt pal op het zuiden, schuin dak met dakpannen. Ik heb dus behoorlijk wat zon gedurende de dag. Deze verdwijnt zomers ongeveer na 18u achter hoge bomen aan de westkant. De bladeren houden vrijwel al het zonlicht tegen wat dan eventueel nog op het dak zou kunnen schijnen.

Ik heb inmiddels meerdere offertes, waarvan ik er een paar interessant vind. Nu ben ik dus benieuwd wat jullie mij zouden adviseren en misschien nog enkele tips kunnen geven aan de hand van mijn wensen. Vanuit de achtertuin kun je het dak nauwelijks tot niet zien, dus het esthetische aangezicht van de panelen maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit.

Vraag 1: Serie of parallel?

Zoals gezegd, tuin pal op het zuiden, dus mijn voorkeur zou in deze uitgaan naar serie geschakeld. Zoals ook al genoemd, de zon die na 18u achter het blad van de hoge bomen verdwijnt in de zomer, zal de eventuele opbrengst van parallel geschakelde zonnepanelen minimaal zijn en waarschijnlijk niet de meerprijs waard zijn in mijn opinie.

Vraag 2: Welke offerte?

De volgende offertes hebben mijn voorkeur:

Coolblue:

8x Trina Solar TSM-375 DE08M.08(II) 375 Wp (12jr productgarantie)
84,4% vermogen na 25 jaar gegarandeerd
Growatt MIN 2500 TL-XE omvormer (10jr garantie)
2800 kWh per jaar aan stroom
Netto investering na aftrek BTW: 3130

Eneco: (Suniverse)

8x NSP / URE 350 Wp Mono All-Black (12jr productgarantie)
80% (minimaal) vermogensgarantie na 25 jaar
Growatt MIN 2500 TL-XE omvormer (10jr garantie)
2707 kWh per jaar aan stroom
Netto investering na aftrek BTW: 2800

Volt4U:

8x Jinko Solar Tiger 355 Wp Mono Perc Half Cell Module (12jr productgarantie)
85% vermogensgarantie na 25 jaar
SMA 2.5 Sunnyboy omvormer (5jr garantie)
2500 kWh per jaar aan stroom
Netto investering na aftrek BTW: 2780

Van alle aanbieders heb ik tot nu toe het beste gevoel bij Coolblue, gezien de garanties die geboden worden en het natuurlijk ook wel een grote speler is die niet snel failliet zal gaan. Omdat ze nog niet zo lang in de zonnepanelenmarkt actief zijn, kan ik echter nog weinig reviews vinden over de kwaliteit van de installateurs.

Eneco werkt met Suniverse, daar lees ik soms wel dingen om over na te denken, met name als er iets mis is en het op garantie aankomt.

Volt4U is een lokale installateur. Deze meneer stond onaangekondigd aan de deur bij mijn vriendin, ervan overtuigd dat we een afspraak hadden, wat dus echt niet zo was. Na telefonisch contact te hebben gehad, begon de man over de genoemde bomen aan de westkant en dat serieschakeling absoluut geen optie is daardoor. Komt bij mij dus een beetje opdringerig over, voelt niet als klant is koning :-) Begon ook al gelijk over meer panelen, 10 i.p.v. en heeft me gelijk een offferte gemaild voor panelen met parallelschakeling, zou op 400 euro meer uitkomen. De reviews zijn echter wel goed van deze installateur, dus mijn gevoel hierbij is een beetje dubbel.

Vraag 3: Geluid omvormer

Ik lees soms verhalen over omvormers die hinderlijk geluid produceren in de vorm van tikken/fluiten. Buren die er last van zouden hebben, kinderen die de hoge tonen duidelijk als hinderlijk kunnen ervaren. Kan dit bij de huidige omvormers nog steeds het geval zijn en is hier ook nog verschil in qua type omvormer etc?

Tot zover heel veel tekst :-) Ik hoop dat de kenners/experts me wat handige tips kunnen geven bij mijn speurtocht!

Dank jullie wel alvast

Beste antwoord (via dennisvinkie op 24-01-2021 11:27)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zou je je foto wat bij kunnen snijden? Het is nu een enorm wit vlak met een minifoto links boven.

Ik sorteer alvast voor op reacties die gaan komen:
Leg je dak vol. Niemand heeft spijt van te veel, wel van te weinig panelen.Juist dankzij saldering verdien je ze makkelijk terug en als ze eenmaal terugverdiend zijn leveren ze gewoon geld op. Wie weet ook wat je elektravraag in de toekomst gaat doen. Met de elektrificatie is het waarschijnlijker dat het stijgt dan dat het daalt.

Daarnaast, de relatieve prijs zakt (als je het laat doen) naar mate je meer legt. Je zit nu op ex BTW rond de euro/Wp en dat is niet goedkoop, zeker niet voor schuindak met simpele stringomvormer.

Garantie is beperkt nuttig. De panelen houden het waarschijnlijk sowieso wel vol en zelfs als niet dan zijn die panelen er toch niet meer. Is de garantie inclusief arbeid?

Je zegt zomers rond 18:00 schaduw van de bomen, maar wat is zomers? 21 juni? Als de bomen zo dicht zijn dat je in principe gewoon harde schaduw hebt alsof het een gebouw was dan hoef je niet moeilijk te doen over microomvormers of solar edge want die doen dan niks anders dan een goede stringomvormer zou doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faREJ2qebkc0yYuGxXzkrZ52H7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dClU3B1Lq024sMGhyLDk8F3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zal ongeveer het legplan worden overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je een duidelijke foto maken van de buurman links van je?
Zijn dak ligt helemaal vol. Vind ik persoonlijk wel mooier (ook om tegenaan te kijken vanuit je tuin)

10 panelen nemen, het verschil met 8 panelen is verwaarloosbaar
Grootste kosten zitten in het plaatsen.
Als je er tevreden mee bent prima, maar je zal de 1e niet zijn die na een week al spijt heeft.

De Volt4u levert een SMA en is helemaal stil. Heeft ook shade-fix. (google ff)
(heb er zelf ook 3 hangen)
Dat opdringerige zou mij echter ook niet aan staan. Dat is dan weer jammer.
Prijs is dan wel weer prima. Goedkoper dan die met chinese omvormers.
Zijn die panelen ook all-black? Deze of deze?

SMA kan je zelf ook uitlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEFIDD2hmwB-9HLghI52FR3-IQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2021 13:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zou je je foto wat bij kunnen snijden? Het is nu een enorm wit vlak met een minifoto links boven.

Ik sorteer alvast voor op reacties die gaan komen:
Leg je dak vol. Niemand heeft spijt van te veel, wel van te weinig panelen.Juist dankzij saldering verdien je ze makkelijk terug en als ze eenmaal terugverdiend zijn leveren ze gewoon geld op. Wie weet ook wat je elektravraag in de toekomst gaat doen. Met de elektrificatie is het waarschijnlijker dat het stijgt dan dat het daalt.

Daarnaast, de relatieve prijs zakt (als je het laat doen) naar mate je meer legt. Je zit nu op ex BTW rond de euro/Wp en dat is niet goedkoop, zeker niet voor schuindak met simpele stringomvormer.

Garantie is beperkt nuttig. De panelen houden het waarschijnlijk sowieso wel vol en zelfs als niet dan zijn die panelen er toch niet meer. Is de garantie inclusief arbeid?

Je zegt zomers rond 18:00 schaduw van de bomen, maar wat is zomers? 21 juni? Als de bomen zo dicht zijn dat je in principe gewoon harde schaduw hebt alsof het een gebouw was dan hoef je niet moeilijk te doen over microomvormers of solar edge want die doen dan niks anders dan een goede stringomvormer zou doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JdarPQv40V-VnVUF7NVfEpIN8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gberADSbYA6ykuPoryCA7khR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de buurman links. Die heeft ze al wat jaren liggen, dus die panelen zijn waarschijnlijk nog wat kleiner van formaat en minder opbrengst gok ik. Die heeft ook het max aantal genomen destijds, omdat hij nog eerder last heeft van de bomen door de schaduwval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O7cS6Zjy-aycQFDJnEkbmfINUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVzZjxf1E9ploVYu3jLMPVny.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik het zo bekijk, zijn het inderdaad kleinere panelen bij de buurman.

Ik ga het toch even vragen...
Kun je je rolmaat uit het dakraam hangen en rondom de maten opnemen?
Je kan ook enkele pannen opmeten en tellen

Misschien passen dit soort panelen dan beter...
"Tegenwoordig" zijn de panelen allemaal te groot voor een normale opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9M7o9qlR6pt2bu8x86BW_yCfv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGinsSAzRIgL8jdstlhxhl2T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJI_tj--LCy2gXTrgO-dhKLtTRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MCoWN7K4PMPfxAAP0pUep1W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX-wft7n93NcDZCXWXVq5vOiOEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UMbUNHb3inZPnqzJVwEa4mc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8E21PEmmQMVNtM1K0EA95Zg5yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6QkDcwhUEkKSJt8Wl4Ra53b.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de panelen van Volt4u.

Die rolmaat gaat hem nu even niet worden, dat wordt een hele klus :-)

Mijn voornemen gaat denk ik toch gewoon uit naar 8 panelen, met die grotere panelen heb je tegenwoordig toch meer opbrengst. Maargoed, de knoop is nog niet doorgehakt welke en hoeveel het er gaan worden....

Schaduw vanaf 18u is eigenlijk ieder jaargetijde wel, al zal er in de herfst/winter wat meer licht doorheen schijnen omdat er geen blad in de bomen zit.

Zijn er misschien ook nog suggesties bij andere aanbieders om een offerte te vragen, waar jullie persoonlijk ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70IQkGQEnTheKJBy8dWijE4Ji-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95g9AN1UkZDAfbNP9tk9DRIr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is overigens de offerte van 8 panelen met parallelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan Patrick van Zonnekompas nog ff kontakten eventueel.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor de installatie door Coolblue kan ik niks dan positiefs zeggen!! :)

Goed getrainde crew van Coolblue zelf kwam hier met 5 man sterk de installatie van 30 panelen installeren en ik ben daar erg tevreden over. Goede materialen, netjes gemonteerd, vriendelijke mensen, netjes gewerkt, goede valbescherming gebruikt. Het systeem werkt nu ook heel goed en is gemonteerd volgens het legplan en string plan.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisvinkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcFBsEexWkVn4LO2KujHle9LmaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqDMR5ehjs57LvXCQ0uNXoqr.jpg?f=fotoalbum_large

Het is uiteindelijk Coolblue geworden en dit wordt het legplan. Als het goed is ben ik in maart aan de beurt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Gefeliciteerd!!! 8 mooie panelen en nog enige optimizers of ander sjieks of gewoon basic en functioneel?

Mooi legplan! Heerlijk creatief en prachtig in "01" opstelling ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvinkie
Gewoon seriegeschakeld met stringomvormer, geen poespas dus :-)

Uiteindelijk heeft de meneer van Volt4u zijn eigen glazen ingegooid door zo opdringerig te zijn en te pushen voor parallelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ziet er goed uit :).

Overigens: misschien wil je je adres uit de offerte van Volt4U zwart maken ;).

Pagina: 1