Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Honeywell Evohome met mix vloerverwarming en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
Ik heb thuis de volgende situatie:
  1. Vloerverwarming beneden in de woonkamer, keuken en hal (verdeeld over 6 groepen). Ik vind het prima om dit als één ruimte te verwarmen, want de woonkamer en hal zijn één open ruimte.
  2. Vloerverwarming via RTL-ventiel in de badkamer.
  3. Radiatoren op de bovenverdieping (slaapkamer, werkkamer, kleedkamer en berging).
  4. Thermostaat in de woonkamer (Nefit Easy).
  5. Nefit AquaPower II CW6 ketel (2014).
De mix vloerverwarming en radiatoren maken het aanbod van systemen wat beperkter. Volgens mij heeft Honeywell Evohome een solide systeem en ik vind de thermostaten er acceptabel uit zien. Dat moet het denk ik gaan worden.

Nu heb ik verschillende opties, met verschillende kosten. Het gaat me niet zozeer om de kosten, maar ik wil een goedwerkend systeem zonder gedoe. Voor de kamers met radiatoren is het eenvoudig. Daar komen overal slimme radiatorkranen op de ventielen.

Voor de badkamer gebruik ik een radiatorkraan voor het RTL-ventiel. Deze wordt gekoppeld aan een thermostaat in de badkamer, om een juiste temperatuurmeting te kunnen doen. Het oppervlak in de badkamer is relatief klein (10m2), dus het debiet van een thermostaatkraan zal ruim voldoende zijn.

In de woonkamer komt een thermostaat die de temperatuur in die ruimte meet en gekoppeld wordt aan de zone "beneden".

Radiatorkraan gebruiken voor beneden.
Voor de vloerverwarming beneden plaats ik dan ook een thermostaatkraan voor de thermostaatkraan (of is het handiger om die op de retourleiding te plaatsen?). Omdat ik het toch als één regeling wil gebruiken zou dat op zich prima moeten zijn. Ik weet alleen niet of het debiet van zo'n ventiel voldoende is om de vloerverwarming te sturen. Het is een 15mm aanvoerleiding, dus het is sowieso al beperkt.

Zoneklep gebruiken.
Voor de vloerverwarming beneden plaats ik een 15mm zoneklep op de retourleiding (Honeywell raad dit aan) en die stuur ik draadloos aan via de BDR91.

HCE80 aansturing van de groepen.
De HCE80 is de aanbevolen optie voor vloerverwarming, maar voelt bij een als een flink overkill. Ik hoef eigenlijk maar één zone aan te sturen en dan is dit een relatief dure oplossing.

Verder vraag ik mij af hoe lekker een Nefit ketel werkt met Easyhome en of je beter Opentherm of aan/uit-regeling kan gebruiken. Er is een OT-converter beschikbaar voor mijn ketel, maar ik lees ook regelmatig dat aan/uit regeling bij gebruik van vloerverwarming efficiënter is.

Ik overweeg om de eerste optie te gaan proberen. Als dit niet voldoende werkt, dan haal ik die kraan bij de vloerverwarming weg en ga over naar de optie met de HCE80. Graag hoor ik wat ervaringen...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.