zelfbouw PC start niet op, herkent CPU niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuthola_ms
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Een vraag om hulp, want ik zit vast: Ik heb bouwvoorstel voor een allround-pc met Ryzen 5 3600 gebouwd van ct magazine. Van af de start had ik af en toe dat de PC niet opstart: Het moederbord start min of meer op maar blijft direct hangen waarbij de debug led aangeeft dat de CPU niet gevonden wordt. Dit is hetzelfde gedrag als de stroom niet aangesloten is voor de CPU. Meestal deed ie het wel na twee pogingen. Als de PC eenmaal aan is werkt het ook prima, het is dagenlang flink gebruikt. Door de PC aan te laten was er uiteraard ook geen probleem :-)
Ik heb ook de BIOS geupdate en alle aanpassingen gedaan zoals in het bouwvoorstel. Nu is de PC toch uitgezet en startte de machine helemaal niet meer op, ook niet na een paar pogingen.
Een paar dagen later bij de 30? poging start ie wel weer door.

Ik heb de stroom kabel doorgemeten en die geeft overal netjes 12,1 V.

Ik heb even geen ideeën meer om verder te zoeken waar het probleem zit…
Vooral omdat ie het soms wel doet.
Hebben jullie tips om verder te puzzelen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is de link naar het bouwplan: https://www.ct.nl/workshops/de-optimale-pc-2020/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 0% gewijzigd door tuthola_ms op 10-01-2021 12:53 . Reden: schrijffout ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Heb je afstandsbusjes gebruikt? Zo nee, dan dien je die er nog tussen te zetten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
Alles uit de behuizing en een minimale setup maken op een stuk karton. Moederbord, cpu, cpu koeler, één geheugenmodule, videokaart en voeding en zien of je in het bios terecht komt.

Waardeloos geheugen trouwens met retetrage latency. Dat doen de snelheid van 3200 MT/s helemaal teniet.