Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

High-end fotoprinter of uitbesteden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rengin
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 05-04 19:34
Ik ben een illustrator die veel digitaal werkt (hier een voorbeeld van mijn werk). Na wat ervaringen met hevige kleurafwijkingen van mijn werk bij een digitale drukker, en het plan om later dit jaar een Kickstarter te runnen, ben ik me aan het oriënteren op het aanschaffen van een eigen printer, zodat ik meer controle heb over het hele proces.

Voorwaarde zou wel zijn dat ik bij de Kickstarter een bepaalde (ambitieuze, maar niet ondenkbare) drempel haal - anders blijf ik het uitbesteden. Maar op dat moment wil ik de keuze voor een eventuele printer al wel gemaakt hebben, zodat ik dan snel door kan met fulfillment.

Ik zoek een?
High-end fotoprinter voor giclée prints.

Ik vind het lastig in te schatten hoe high-end ik moet gaan voordat ik voldoende kwaliteit zie.

Ik heb gekeken naar de Canon Pixma iX6850, Canon Pixma Pro 200 en Canon imagePrograf-300

Grote overweging is natuurlijk ook of ik met pigment of dye inkt wil werken. Ik zal waarschijnlijk vooral matte en misschien lustre printen, dus pigment zou een goede optie zijn. Ik ben illustrator en geen fotograaf, en wil dit grotendeels gebruiken om high-end, gelimiteerde oplages van m’n werk te printen, dus de glossy opties opties vind ik niet zo passend.

Verder wil ik ook graag high-end papier ervoor kunnen gebruiken (denk Hahnemuhle, Canson) op ongeveer 300 gsm - maar soms zal ik ook op goedkoper papier willen printen voor een goedkoper segment (denk 12 euro voor een a4 print ipv 60 voor een a3 print). De vraag is of dat niet zonde is van de inkt als ik dat bijvoorbeeld op een imagePrograf-300 ga printen.

Wat is je budget?
Tot +/- 800 euro incl. btw, maar goedkoper is ook niet erg als dat voldoende kwaliteit levert :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het meest gelezen over Canon en Epson, maar Epson heb ik tot nu toe genegeerd omdat ik veel lees over clogging. Ik zal waarschijnlijk niet continu aan het printen zijn, maar juist meer in batches (voor een Kickstarter, als ik op een beurs sta, cadeaus voor de feestdagen etc.) - even los van regelmatig een onderhoudsprintje denk ik dat ik dus wel in de risicogroep val voor clogging.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows PC, Mac is zeer onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk in de toekomst. Geen hele grote ruimte beschikbaar momenteel, dus zo’n hele grote staande printer is (even los dat ik de volumes er nog niet voor print) geen optie.

Edit: n.a.v. een opmerking hieronder - ik heb ervaring met kleurprofielen en werk op een gekalibreerd IPS scherm.

Voordelen en nadelen die ik overwogen heb
Voordelen:
- Fulfillment van de Kickstarter wordt goedkoper per print (inclusief aanschaf van de printer, verzendkosten, inkt etc) rond 43 (Pro-200) tot 69 (Pro-300) prints.
- Als die drempel is gehaald, is alles wat ik daarnaast nog doe, winst (merch printen voor beurzen, promoties, losse verkopen buiten de Kickstarter om) t.o.v. bestellen bij een drukker. Ook voor de komende 3 jaar, uitgaande van 4 jaar afschrijven.
- Meer controle over het proces en ruimte om testprintjes te maken

Nadelen:
- Ruimtegebrek (hopelijk is dat met een jaar/2 jaar opgelost)
- Te onregelmatige verkoop om een eigen printer te kunnen rechtvaardigen

Natuurlijk kan de conclusie ook zijn dat ik het beter kan blijven uitbesteden. High-end partij waar ik happy mee ben heb ik wel, maar in dat geval hoor ik graag of jullie adviezen hebben voor partijen die drukken op bijvoorbeeld 300gsm BioTop. Partij waar ik ontevreden mee ben qua kleur kostte zo’n 0,75 cent per print, voor een oplage van 100.

Het is een hoop, dat weet ik, maar ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van meningen en ervaringen!

Beste antwoord (via Rengin op 19-03-2021 14:40)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
@Rengin Ik weet niet waar je woont maar in Maarssen weet ik een goede copyshop (die eigenlijk alleen nog printwerk doet) die prima in staat is om jouw wensen te verwezenlijken. Gezien je specifieke wensen moet je ook echt met ze in gesprek zodat je de wederzijdse verwachtingen ook goed hebt. Zoek maar op Multicopy Maarssenbroek als je meer info wil DM mij dan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:36
Ik heb niet je hele post gelezen, maar voordat je aan (zelf) printen denkt, is het belangrijk dat de basis in orde is.

Dat wil zeggen een degelijk beeldscherm met goede kleurweergave. Calibrate hardware en software. Daadwerkelijk calibreren van het beeldscherm. En enige kennis over kleurruimte, kleurprofielen en softproofen.

Zonder dat ga je kleurverschillen houden, of je het nou zelf afdrukt of laat doen door een fotolab.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Rengin
Oh ja, dat heb ik inderdaad niet neergezet! Ik heb ervaring met drukwerk en kleurprofielen vanuit m’n werk en werk op een gekalibreerd IPS scherm. Dus die basis is er.

• Substream
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 12-02 15:20
Zelf ben ik in het bezit van een Canon pixma 9500 mark i.
Het is wel even lastig om hier goede drivers voor te vinden maar het is uiteindelijk gelukt om de printer goed te laten werken op een Macbook pro.

Destijds heb ik de printer tweedehands aangeschaft voor 75 euro met van alles en nogwat erbij (papier, inkt).

Op marktplaats zijn deze nog wel te vinden en zo kun je voor een lage prijs het toch proberen.

De kwaliteit is overigens top van deze printer (ondanks de leeftijd)

• Frogmen
  • Niet online
Zelf printen is denk ik voor enkele prints wel interessant maar op het moment dat je een grotere oplage hebt wordt uitbesteden wel weer in beeld. Vergeet niet dat de tijd die het kost voor iedere print ook groot is.
Zou persoonlijk kijken of je geen goede afspraken kan maken bij een lokale copy/print shop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17-04 19:55
Zelf printen heeft een groot voordeel dat je meteen aanpassingen kunt doen als je daar behoefte aan hebt. Anders heb je een enorme doorlooptijd bij iedere aanpassing.

Daarnaast is het altijd fijn als je impulsen kunt volgen >:)

Een goede printer kan daarbij helpen om een mooi eindresultaat te krijgen. Het gebruik van ICC profielen is daarbij al een eerste stap om het goed te kunnen reproduceren.
Pigmentkleuren hebben de voorkeur boven dye aangezien ze langer mooi blijven, de Canon Pixma pro 200 valt dus eigenlijk af.....
De keuze van een goed papier is dan de volgende stap voor een mooi eindresultaat. Een goede printer met slecht papier of omgekeerd levert geen optimaal resultaat.

Dat allemaal gaat trouwens in de papieren lopen. Pigmentkleuren vind je alleen in de hogere prijsklasse (Imageprograf van Canon of P700/P900 van Epson..) Maar dan heb je ook wat.

Voor echt afdrukken is het goed om eens naar fine-art papier te kijken. Kost wat, maar dan heb je ook wat...

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-04 16:32
Even checken. Ik gebruik zelf een professionele fotoafdrukker via internet en daar kan ik aanvinken of de foto's 'geoptimaliseerd' moeten worden. Als je dat aangevinkt laat staan (staat default aan), worden witbalans en belichting neutraal gemaakt.

Heeft jouw drukker de optie om dat uit te zetten? Zo niet dan staat die 'optimalisatie' hoogst waarschijnlijk aan.

Of was de variatie in kleur gewoon zelfs binnen één batch van 100 afdrukken?

• T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:10
Rengin schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:14:
[...]
Natuurlijk kan de conclusie ook zijn dat ik het beter kan blijven uitbesteden. High-end partij waar ik happy mee ben heb ik wel, maar in dat geval hoor ik graag of jullie adviezen hebben voor partijen die drukken op bijvoorbeeld 300gsm BioTop. Partij waar ik ontevreden mee ben qua kleur kostte zo’n 0,75 cent per print, voor een oplage van 100.
[...]
Wat ik kan vinden van BioTop papier is dat dat off-white is. Als de print(er/service) naar keuze daar niet voor gecalibreerd heeft kan ik me voorstellen dat de kleuren nogal aan de wandel gaan. Ook zal de beschikbare kleurruimte mogelijk aan de wandel gaan.

@Tarquin hintte volgens mij ook al in die richting, controleer eens wat je afdrukservice doet met de kleuren en kleurprofielen van de gekozen printservice. Ben je na levering van de 'slechte' prints met ze in conclaaf gegaan over de eventuele oorzaak daarvan? Hebben ze printer-profielen beschikbaar voor de combinatie van papier en printer, zodat je met digital proofing kan kijken wat er uberhaupt overblijft van de kleuren van de illustratie?

Mijn verwachting is dat je je een beetje verkijkt op de hoeveelheid extra werk die op je af komt als je je eigen prints moet gaan maken. Onderhoud van de printer, calibreren (plus aanschaf calibratieapparatuur), alle orders verpakken en op de bus doen, enzovoort. Een professionele partij kan een hoop van dat werk van je uit handen nemen, zodat jij vooral kan doen wat je leuk vindt (namelijk mooie illustraties maken). Bij voorbeeld profotonet heeft de mogelijkheid om orders direct naar het adres van de klant te versturen. Hoef jij helemaal niets meer in te pakken.

Voor snel experimenteerwerk kan ik me voorstellen dat een 'eigen' printer ernaast wel fijn is. Maar ik zou daar niet zo snel productie op willen draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Na 2 maanden stilte heeft de TS denk ik een goede externe partij gevonden wat hier wel de algehele consensus is. Ook een eigen printer moet je her kalibreren en goede inkt is duur, zaken die makkelijk vergeten worden. En met goede afspraken zou je zelfs het verzenden kunnen uitbesteden.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Frogmen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:30:
Na 2 maanden stilte heeft de TS denk ik een goede externe partij gevonden wat hier wel de algehele consensus is.
Misschien wel, misschien niet. Da's speculatie van ons... ;)

Wellicht handig (en netjes) dat @Rengin ff laat weten hoe z'n hoge-einde afdruk verhaal is afgelopen?

Mooie Plaatjes   

• Rengin
Tl;dr - Ik ben er nog niet uit. Heb wat onderzoek gedaan naar externe printer partijen maar heb nog geen goede gevonden.

@Sodela Ik zat inderdaad naar fine-art papier te kijken voor de "goede" prints. Hahnemühle of Canson.

@Tarquin Nee, die optie heb ik niet. De variatie in kleur was idd enorm groot binnen 1 batch van 25 afdrukken. (Blauwig gezicht ipv bruin maar op andere kaarten wel oké, achterkant van ansichtkaart was blauw getint ipv wit maar bij sommige kaarten gewoon wit)

@T_knoop De enige optie was Fogra-39 CMYK. Verder geen ICC profielen beschikbaar. Ik heb het opgegeven na die batch. Ze wilden er wel naar kijken maar dan moest alles weer opgestuurd worden naar hen, en het spul moest gewoon de deur uit. Had al eerder issues met een andere batch aan prints, dus toen het weer mis ging dacht ik "weet je wat, laat maar".

En je hebt gelijk hoor! Ik ben me bewust dat een eigen printer een hoop werk is, daarom twijfel ik ook. Dat POD dropshippen doe ik nu al bij een andere partij, maar die heeft niet de papiersoorten die ik wil.

@Frogmen Helaas, nog niet. Ik wilde experimenteren met Prodigi, die Hahnemühle papier heeft en wholesale korting geeft, maar de papiersoorten die ik wil worden grotendeels alleen gemaakt in hun UK fabriek 8)7 Ik heb even gekeken naar de aangiftes die je dan moet doen maar die hele papiermolen wil ik ook niet in. Hier in NL heb ik alleen nog maar partijen gevonden die geen prijzen geven of dubbel zo duur zijn.

@ehtweak Haar ;) En ik dacht dat deze thread morsdood was na anderhalve maand eerlijk gezegd! Ik ben niet zo vaak op Tweakers, en zonder email notificaties wist ik niet dat de thread weer aan het opleven was. Anyway, nog geen geschikte partij gevonden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Rengin Ik weet niet waar je woont maar in Maarssen weet ik een goede copyshop (die eigenlijk alleen nog printwerk doet) die prima in staat is om jouw wensen te verwezenlijken. Gezien je specifieke wensen moet je ook echt met ze in gesprek zodat je de wederzijdse verwachtingen ook goed hebt. Zoek maar op Multicopy Maarssenbroek als je meer info wil DM mij dan.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Rengin Nog een tip dan:
https://www.re-art.com/fine-art-prints/

Hoor ik goede verhalen over.

Mooie Plaatjes   

• Rengin
@Frogmen Ik heb ze even gebeld, klinkt als een fijne partij en wellicht een goede vervanging voor de partij die ik hiervoor gebruikt! Dank voor je tip (en ideaal, ze zitten heel dichtbij).

@ehtweak Ik heb ook wat info bij hen opgevraagd, dank!
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True