DVD streamen van Mac naar Apple TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-07 17:50
Links en rechts heb ik deze vraag al eens gesteld, maar ik gooi hem er toch nog eens in.

De Apple TV is ons belangrijkste media-apparaat, eigenlijk het enige. We maken daarop gebruik van allerlei apps en kijken er ook live televisie mee. Het geluid streamen we via AirPlay rechtstreeks naar diverse speakers, voornamelijk van Sonos. We maken dus geen gebruik van RCA. De televisie zelf is feitelijk niet verbonden met ons audiosysteem en fungeert eigenlijk als dom scherm.

Hoewel we dus helemaal in de 'app- en stream-materie' zitten, hebben we ook een kast vol dvd's. Je weet wel, van die cd's waar ook beeld op staat. Noem het ouderwets, maar die willen we graag afspelen. Een dvd-speler is zo gekocht en aangesloten, maar dan moet ik toch met RCA gaan werken om geluid uit de speakers te krijgen, en dat is dan ook nog gelimiteerd tot alleen de speakers van Sonos. AirPlay is er dan niet bij.

Ik weet dat ik de dvd's kan rippen en de videobestanden dan via mijn Mac of een NAS (die ik niet heb) kan openen op mijn Apple TV. Maar ik wil eigenlijk iets veel simpelers; de dvd in mijn Mac stoppen (externe drive weliswaar) en het op de Apple TV openen. Lijkt mij iets eenvoudigs, aangezien de Dvd-speler op de Mac ook niets anders dan een appje is.

Toch kan ik er geen oplossing voor vinden. Het beeld en geluid met AirPlay vanaf mijn Mac streamen werkt niet, dan is het niet synchroon. Ik zoek gewoon een middel om de dvd te openen op de Apple TV, is dat er nou echt niet? Verder heb ik geen specifieke wensen. Het mag zich gewoon als dvd gedragen, inclusief die irritante filmpjes die je verplicht vooraf moet kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door Melvin.P op 10-01-2021 11:46 . Reden: Taalfout ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:27
Naar mijn weten bestaat dit niet.

Heeft je router misschien een USB aansluiting waarop je een externe HD kunt aansluiten? Dan kun je toch nog de NAS route bewandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 19:29
Heb je VLC al eens geprobeerd?

KLIK!

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Ik gebruik zelf een Verbatim Slimline USB-C Blu-Ray Writer en reader om DVDs en Blu-Rays* te kijken (en video te branden) op mijn Mac.

Dat werkt op zich prima, maar geen idee of je dat via een Apple TV kan.

*) Apparte app vooor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57

talin

ES-MA

ik heb niet de hele link gelezen maar dat is het toch gewoon?

DVD in je Apple apparaat, openen met bijv VLC, en dan airplay naar je Apple TV?
zo kan ik het tenminste wel.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 19:29
talin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:06:
[...]

ik heb niet de hele link gelezen maar dat is het toch gewoon?

DVD in je Apple apparaat, openen met bijv VLC, en dan airplay naar je Apple TV?
In grote lijnen: Yup!

Er moet wel, als ik het goed lees, wat ingesteld worden in VLC, maar niet veel. Bij de meeste mensen doet deze combinatie het dus ook gewoon. Het probleem met de ingebouwde DVD-Player van macOS (of andere DVD playback software), is dat ze de DRM niet ontsleutelen, waarbij je dus geen gebruik kan maken van Airplay...

Ik heb het zelf niet geprobeerd. Heb ook geen DVD's (meer). Alles ofwel op BluRay of als iTunes beschikbaar in m'n bibliotheek :*)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
De laatste keer dat ik VLC probeerde was het noodzakelijk om de dvd af te spelen op mijn Mac, en dan de Apple TV via AirPlay als tweede beeldscherm te gebruiken. Dat vond ik niet ideaal, leidt onder ander tot niet-synchrone audio.

Ik begrijp niet dat er nog niemand iets gemaakt heeft om gewoon een dvd-speler op de Apple TV te virtualiseren. Dat kan toch niet onmogelijk zijn? Wou dat ik zelf de kennis had het te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Melvin.P schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:15:
Ik begrijp niet dat er nog niemand iets gemaakt heeft om gewoon een dvd-speler op de Apple TV te virtualiseren. Dat kan toch niet onmogelijk zijn? Wou dat ik zelf de kennis had het te maken.
Dat is om dat dat niet mag van de auteursrechten organisaties. Technisch is er van alles mogelijk, maar het wordt administratief niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Waarom niet? Ik heb toch gewoon betaald voor de dvd? Dan staat het mij toch vrij het binnenshuis af te spelen op de manier die ik wil? Ouderwets met een dvd-speler, op de computer, via een computer op de televisie, rippen om te steamen, et cetera?

Ik zoek alleen een softwarematige dvd-speler voor de Apple TV, met een soort Remote disc-functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Melvin.P schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:23:
Waarom niet? Ik heb toch gewoon betaald voor de dvd? Dan staat het mij toch vrij het binnenshuis af te spelen op de manier die ik wil? Ouderwets met een dvd-speler, op de computer, via een computer op de televisie, rippen om te steamen, et cetera?

Ik zoek alleen een softwarematige dvd-speler voor de Apple TV, met een soort Remote disc-functie.
Om dat ze dat niet niet willen. En nee je hebt er niet gewoon voor betaald, je hebt betaald voor een beperkt recht op op een beperkte manier de media op de dager te consumeren binnen de beperkingen van de makers.

Wat je zoekt weten we wel, maar dat is er niet om dat dat niet legaal is en Apple geen niet-legale apps op de Apple TV toelaat. Dan moet je dus Jailbreaken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Maar een dvd-speler in de meterkast zetten een een HDMI-kabel door de muur trekken om hem op je televisie te kijken mag wel? Leg mij het verschil maar uit wat hetgeen ik wil illegaal maakt.

Sorry hoor, als ik koppig overkom, maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat wat ik wil niet zou mogen. Ze rippen en op een NAS zetten mag wel? Dán maak ik een kopie, wat ik eerder twijfelachtig zou noemen dan mijn wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:19
Melvin.P schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:34:
Maar een dvd-speler in de meterkast zetten een een HDMI-kabel door de muur trekken om hem op je televisie te kijken mag wel? Leg mij het verschil maar uit wat hetgeen ik wil illegaal maakt.

Sorry hoor, als ik koppig overkom, maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat wat ik wil niet zou mogen. Ze rippen en op een NAS zetten mag wel? Dán maak ik een kopie, wat ik eerder twijfelachtig zou noemen dan mijn wens.
Je koopt de dvd om deze te bekijken, wat de makers van de film niet willen is dat je deze kopieert om door te geven aan andere mensen.
Je kan de beveiliging op de dvd’s omzeilen om dan op je nas te zetten. In MacOS is er een beveiliging gemaakt dat je deze niet kan Airplayen omdat er een beveiliging opzit.

Het verschil dan met je dvd speler in de meterkast is dat je die nog steeds voor ‘jezelf’ afspeelt en niet deelt met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Ik wil ze ook voor mezelf afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Er zijn 2 mogelijke oplossingen:
- streamen via AirPlay: je speelt het op je Mac af, en AirPlay stuurt het naar je Apple TV;
- streamen via SMB: je deelt je Mac (inclusief DVD drive dus) op je LAN, en middels VLC op je Apple TV (moet een HD / 4 / 4K zijn) speel je de content af.

Beveiligde dvd's zijn te rippen / delen als je libdvdcss gebruikt (even Googlen).

Mijn tip: rip je dvd's met HandBrake (en libdvdcss) naar MP4, zet je films op je Mac (of USB schijf of NAS), en speel af met VLC. Wil je een echt mooie interface, gebruik dan Infuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Zou je mij iets meer willen vertellen over streamen met SMB?

Edit: ik moest de ‘onveiligere’ SMB-verbinding ook toestaan in macOS. Nu lukt het wel, om met de Mac te verbinden vanuit VLC op de Apple TV.

Door de dvd toe te voegen aan de gedeelde items, kan ik die ook openen op de Apple TV. De beeldkwaliteit is heel slecht, alsof het inladen trager gaat dan minimaal nodig.

[ Voor 73% gewijzigd door Melvin.P op 17-01-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Laatst online: 07:44
Apple zegt mits je mac systeem en Apple TV voldoen aan de specs dat je heel gemakkelijk het scherm van je mac kan mirroren naar je apple tv scherm: https://support.apple.com/en-us/HT204289
Use AirPlay to stream or share content from your Apple devices to your Apple TV or AirPlay 2-compatible smart TV. Stream a video. Share your photos. Or mirror exactly what's on your device's screen.
With Apple TV or an AirPlay 2-compatible smart TV, you can mirror the entire display of your Mac to your TV or use your TV as a separate display. A macOS screenshot shows the AirPlay menu option selected, and Mirror Built-in Retina Display has a checkmark next to it. Connect your Mac to the same Wi-Fi network as your Apple TV or AirPlay 2-compatible smart TV.

1. On your Mac, click in the menu bar at the top of your screen.
2. If you don't see , go to Apple  menu > System Preferences > Displays, then select "Show mirroring options in the menu bar when available."
3. Choose your Apple TV or AirPlay 2-compatible smart TV. Need help?
4. If an AirPlay passcode appears on your TV screen, enter the passcode on your Mac.
De vraag is dus of je mac met dvd speler en Apple TV voldoen aan de software eisen en compatible zijn?

Dan heb je nog de VLC methode:
YouTube: streaming a dvd to apple tv with vlc player
Oude tutorial maar denk dat het nog wel moet werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Riptide op 18-01-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Helaas werkt dat niet. Dvd-speler geeft een grijs beeld wanneer je AirPlay gebruikt, Apple blokkeert dat dus. Met VLC kun je dat wel ondervangen maar ontstaan weer uitdagingen met geluid.

Op zich ben ik een stap verder, nu ik de dvd middels deling kan openen in VLC op de Apple TV. De beeldkwaliteit is echter zeer slecht, alsof de buffer het niet bijhoudt. Misschien is daar iets aan te doen.

Verder zit ik de prutsen met het streamen van de dvd-media vanuit VLC op de Mac. VLC kan namelijk media openen en die tegelijk als stream op het netwerk aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Laatst online: 07:44
Melvin.P schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:21:
Met VLC kun je dat wel ondervangen maar ontstaan weer uitdagingen met geluid.
Heb je hier wat aan?
YouTube: apple tv air play lag how to fix slow glitchy video sound

Hij heeft het over het uitzetten van underscan op je apple air tv.

[ Voor 6% gewijzigd door Riptide op 18-01-2021 00:37 ]

Pagina: 1