Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• lauc
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:44
stel dat ik €10.000 op mijn zichtrekening heb en ik ontvang een factuur van mijn leverancier van €15.000. Ik krijg hierop 2% korting als ik contant betaal binnen de 2 weken. Stel dat ik ook een kaskrediet heb van €7.000. Wat zou ik dan best doen?

Ik had gelezen dat het goed zou zijn om in te gaan op korting bij contante betaling. Op een kaskrediet betaal je rente, maar deze is fiscaal aftrekbaar waardoor je een deel van de kosten recupereert. Ik weet echter niet als dit correct is en als ik dan het volledige kaskrediet gebruik of beter eerst wat ik op mijn zichtrekening heb staan.

Alle reacties

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:14
ligt er volledig aan wat de rente is op je kaskrediet en hoe lang je 't bedrag daar open laat staan.

Ook fiscaal aftrekbaar maakt 't nog niet gratis.

Als je alle cijfer hebt, dan is 't toch een kwestie van uitrekenen?
<rekenmodus>

15.000 / 2% = € 300
15.000 - 10.000 = 5.000

5000 euro kan je tegen 6% rente een jaar lang lenen voor 300 euro.
Wanneer je die 300 kan aftrekken, dan nog iets langer dan dat.

Ik neem aan dat jij 't product weer verkoopt en daarmee de aankoop uiteindelijk weer terug verdiend.
Krijg jij je geld binnen 9 weken, dan is de rekensom dus snel gemaakt.
Die 2 maanden kosten je 50 euro bruto, en je bespaard op de factuur 300. Je winst is dan 250 euro + een beetje aftrek over 50 euro.

</rekenmodus>

[Voor 54% gewijzigd door PROnline op 10-01-2021 11:55]

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10:42
Overigens mag ik wel hopem dat je dit soort contante betalingen doet bij een grote aanbieder want dit soort bedragen liggen onder een vergrootglas bij de belastingdienst.

In de hedendaagse maatschappij zijn dit soort grote contante betalingen altijd verdacht.

Veel van mijn leveranciers hebben wel een betalingskorting maar dat is als je binnen zoveel dagen betaald en gewoon per bank.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:21
Misschien is het een fictieve situatie als huiswerkvraag, in ieder geval is het in Vlaanderen (gezien het taalgebruik) niet toegestaan om boven de € 3.000 in contanten (as in cash) te betalen, zie hier.

Een sconto van 2% voor betaling binnen twee weken (die dan gewoon per bank gaat maar eventueel 'contant' genoemd kan worden) is natuurlijk wel mogelijk, maar zoiets heb ik al jááren niet meer gezien.

• lauc
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:44
Het is inderdaad een fictieve situatie, ben ook niet 100% zeker als er echt cash wordt bedoeld met "contant". Er werd niet gegeven wat de rente is op het kaskrediet en weet ook niet als het wordt doorverkocht.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10:42
Err lekker voorbeeld voor een studie situatie xd. De naam van de cursus is "hoe krijg ik de belastingdienst op mijn dak" :p.

Met contant praten we in de boekhoudtermen altijd over cash. Termen als kas zijn 99% van de tijd contant maar ook de pin automaat wordt wel is meegenomen in de term kas.

Ze zullen in jouw studie het gedaan hebben om bankkosten buiten beschouwing te laten aangezien die normaal ook een rol spelen en het verhaal iets complexer maken.

Daarnaast is 6% rente voor een ondernemer redelijk laag vaak ia dit 7-12% afhankelijk van het risico profiel.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:46

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Welkom op Tweakers! Ik krijg het idee dat dit een zgn. huiswerkvraag is, en daarvan is het de bedoeling dat je dat via je opleidingsinstelling uitzoekt. Daarom gaat hier nu een slotje op. Mocht het geen huiswerkvraag blijken te zijn, dan kun je me even een DM sturen.

Note to self: being good is often more important than being right.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True