Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 16:40
Wat is de meerwaarde van een Sony RX100 III boven een iPhone 11PRO?

Misschien is deze vraag gelijk vloeken in de kerk. Ik weet het niet, maar de vraag is voor mij wel van belang.
Ik heb een paar jaar geleden de Sony aangeschaft voor het maken van de 'betere' vakantie en natuurfoto's tijdens wandel en fietstochten (vooral tijdens moeilijkere lichtomstandigheden). Ben daarnaast zowel tijdens als naast mijn vakanties veel onderweg met Racefiets en Gravelbike, waarbij ik op de mooiste plekjes kom.
Nu vind ik het nogal overbodig om met 2 camera's op stap te gaan. De iPhone heb ik sowieso altijd bij me (als phone en als routeplanner voor fietstochten (met Komoot), en de Sony (lekker compact, kan achter in de fietstrui) als ik verwacht dat hij meerwaarde heeft.......

Maar met het ontwikkelen van de techniek merk ik dat de iPhone 11PRO schitterende plaatjes maakt in de meeste omstandigheden (mijn eerste phone jaren gelden kon niet tippen aan de kwaliteit van de Sony) en denk ik eraan om de Sony te verkopen. Wat is wijsheid volgens jullie? Heeft de Sony echt nog meerwaarde voor het doel waarvoor ik hem gebruik of niet?

(ik schiet 90% landschapsfoto's onder alle omstandigheden, ook veel vakantiekiekjes van mooie oude gebouwen en kleurrijke mensen, weinig close-ups van mensen, en veel zons op- en ondergangen, doe nog weinig aan fotobewerking, wel wat standaard gepruts in de iPhone camera app).

Benieuwd naar jullie mening. Heeft de Sony nog meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 13:22
Nee voor jou gebruik biedt de Sony eigenlijk geen meerwaarde meer.

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 20:37
Of de Sony nog een meerwaarde voor jou heeft zal vooral een persoonlijke keuze zijn. Puur qua hardware is de Sony aanmerkelijk beter, met een veel grotere sensor en goede optische zoomlens. Daar zou je dus in theorie betere foto's uit moeten kunnen halen dan uit je iPhone.

Het punt is waarschijnlijk dat betere foto's meer moeite kosten bij de Sony. Telefoons zitten tegenwoordig vol met allerlei softwarematige aanpassingen en trucjes, waardoor de foto's er gelijk al heel aantrekkelijk uit zien. Om dat met de foto's uit de Sony te bereiken zal je waarschijnlijk meer zelf moeten gaan instellen en moeten gaan nabewerken. Ik verwacht dat je dan uiteindelijk wel tot betere en scherpere resultaten kunt komen dan met je iPhone, maar het is de vraag of je dat zelf de moeite waard vindt.

Daarnaast is het ook de vraag hoe je je foto's gebruikt. Bekijk je ze alleen op je telefoon of ook op een groter scherm? En druk je wel eens foto's af? Mijn ervaring is dat foto's met je telefoon er vaak op het kleine scherm van je telefoon prima uit zien, maar als je ze op een grotere monitor gaat bekijken valt de kwaliteit vaak toch wat tegen.

In theorie heeft de Sony denk ik dus zeker nog meerwaarde, maar het is de vraag of dat ook een meerwaarde voor jou is. De Sony kan in theorie betere plaatjes opleveren, maar het is de vraag of dat voor jou de moeite waard is t.o.v. het gemak van een iPhone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:45
Ik heb zelf een iPhone XS Max en een Sony RX100 III. De iPhone camera is wel iets minder ontwikkeld dan die van een iPhone 11 Pro dacht ik. Maar net zoals @Erwin186 aangeeft, een iPhone maakt prima foto's maar als je ze op groter scherm bekijkt valt het tegen vind ik. Dan zie ik wel degelijk verschil tussen een iPhone en een Sony RX100 III. Daarom gaat de Sony dan ook nog altijd mee op vakantie en ik gebruik deze camera dan voornamelijk. Deze schiet gewoon betere foto's met meer detail er in, al kost het wel iets meer moeite om een goede foto te nemen. Ook gooit een iPhone nog veel softwarematige aanpassingen over de foto waardoor de foto andere kleuren heeft dan in werkelijkheid.

Naar mijn mening heeft een Sony RX100 III dus wel degelijk meerwaarde. Maar als je geen ruimte of geen zin hebt om een compactcamera mee te nemen, voldoet een iPhone natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 16:40
Bedankt allen. Ik begrijp dat het idd een persoonlijke keuze is. De Sony zal tweedehands weinig meer opbrengen, dus die blijft voorlopig als vakantiecamera/wandelcamera. Zal nog een kritisch kijken naar de kwaliteitsverschillen in de opnames, vooral als ik wat meer bezig ga in Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:33
De voornaamste vragen die je je moet stellen zijn; hoe fotografeer je en wat ga je met de foto's doen. Is dat point-and-shoot en social media, dan is de iPhone de meest voor de hand liggende keuze (die is er voor gemaakt).

Wil je toch wat meer creatieve vrijheid en wil je ook wel eens een fotoboek of uitvergroting afdrukken, dan wil je toch vooral wat meer kwaliteit hebben, ook al gaat dat ten koste van gebruiksgemak.

Ik heb geen iPhone of andere nieuw flagship telefoon, maar afgaande op de eerdere telefooncameratests hier op tweakers, vind ik diens fotokwaliteit huilen met de pet op. Zeker die zogenaamde portretmodus met fake scherptediepte.
Pagina: 1