Condens vriezer in ongeïsoleerde garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvanv
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-04 08:07
In mijn ongeïsoleerde garage heb ik een vriezer staan. Nu met deze koude dagen, waar er ook nog eens weinig wind is, merk ik dat er enorm veel water aan mijn (asbest) golfplaten hangt en hier weer vanaf druppelt op de grond & werkbank.

Zou dit kunnen komen door condens wat ontstaat doordat de vriezer warmte produceert? Indien dit het geval is, zou er iets te bedenken zijn om dit condens op te vangen, door bv rond de 'uitlaat' een box te maken, welke het water in een bak laat lopen.

Of denken jullie dat dit vocht een andere oorzaak heeft.

Idealiter isoleer je die garage natuurlijk, maar dat is momenteel geen optie.

[Edit]
Wellicht goed om te noemen, dat ik afgelopen 2 weken hier ineens erg last van heb, nu het kouder is en er minder wind staan. Vandaar dat ik in eerste instantie denk aan minder ventilatie (door minder wind). Onder de asbest platen zit in ieder geval aan één kant ruimte waar de wind onderdoor kan. De andere kant is bijna helemaal dicht gepurt, dit zou ik wel door kunnen steken.

Daarnaast is de garage nooit helemaal droog, en zie je het hele jaar door wel wat optrekkend vocht. Echter nooit zo gek als dat het nu is.

[ Voor 29% gewijzigd door Michielvanv op 10-01-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je meer wilt ventileren en het allemaal niks mag kosten kun je de garagedeur een stukje open zetten. Dan zal het wel nog wat kouder worden. Het is ook maar even meestal dat het zo koud is (ook even kijken in het boekje van je vriezer bij welke temperaturen dat die werkt)

Of je zet een goedkoop kacheltje in de garage. Als het in België is een petroleumkacheltje met petroleum van de pomp. Dat maakt ook wel een beetje vocht, maar als de temperatuur een paar graden warmer is kan die meer vocht vasthouden en het ontsnapt toch aan die kant waar de wind er door kan. Dus de lucht zal droger worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 10-01-2021 08:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvanv
Marzman schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:58:
Als je meer wilt ventileren en het allemaal niks mag kosten kun je de garagedeur een stukje open zetten. Dan zal het wel nog wat kouder worden. Het is ook maar even meestal dat het zo koud is (ook even kijken in het boekje van je vriezer bij welke temperaturen dat die werkt)

Of je zet een goedkoop kacheltje in de garage. Als het in België is een petroleumkacheltje met petroleum van de pomp. Dat maakt ook wel een beetje vocht, maar als de temperatuur een paar graden warmer is kan die meer vocht vasthouden en het ontsnapt toch aan die kant waar de wind er door kan. Dus de lucht zal droger worden.
Het is niet zozeer dat het niks mag kosten, praktisch gezien is het gewoon niet haalbaar nu om te isoleren.
Zou dan al moeten beginnen met de vloer, nu gewoon tegels op een laagje zand. Zou je dan uit moeten graven, beton erin (moet je dan ook nog wat ban bekisting doen? Ik zit in het midden van een rij).

Daarnaast staat hij uiteraard overvol met spullen die ik niet even snel ergens kwijt kan.

Gaat er voornamelijk om, of het idd door die vriezer komt. En of dat af te vangen is.

Vriezer is geschikt tot +- -15 uit mn hoofd, bewust naar gekeken bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Probleem is simpel:
Je dak koelt het snelst af en oppervlaktes die het eerst koud worden zullen last krijgen van condens. Daarom is je gras 's-ochtends nat van de dauw, terwijl de stenen droog blijven.

Oplossing/probleem is er eigenlijk niet echt. Dit type schuur zal hier altijd last van hebben. Om dezelfde reden schimmelt een EPDM dak aan de onderkant als er geen isolatie is toegepast.
Ventilatie helpt, isolatie helpt, verwarming helpt (de vriezer is dus positief) en de hoeveelheid vocht beperken helpt.
Maar eigenlijk is het gewoon een simpele schuur en die worden soms vochtig. Zeker nu, als de luchtvochtigheid hoog is en het helder weer is.

Je zult dus flink moeten klussen om het echt beter te krijgen. Ik zou dat asbestdak vervangen door een net groendak of zonnepanelen met ~5cm PIR. Asbest wordt niet meer gewaardeerd. Of gewoon accepteren dat je af en toe condens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvanv
Asbest zal op termijn vervangen worden, verwacht echter niet dat een groendak een optie gaat zijn (nogmaals, staan in een rij met div. andere garageboxen).

Ik twijfel nog of ik zelf nu ga vervangen, of wacht tot we het met z'n allen doen (dat kan nog wel even duren; maar nu zelf doen terwijl ik tussenin zit, en de platen overlappen, is ook veel gedoe).

Zou het nog helpen als ik damp-open folie tegen m'n plaatjes aan de binnenkant doe? Met wat afstand ertussen.
Idee is dat vocht er dan wel door naar boven kan, vocht slaat tegen de dakplaten aan, maar kan niet terug door de folie naar beneden.
Die folie dan zo leggen dat deze tot buiten komt, net over de muur dus (waar het nu aan 1 kant al open is, andere kant is een kwestie van de pur weg snijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazztriz
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-06 22:08
Je kan altijd eens kijken of er veel mos en groen op het dak ligt, asbest zelf komt geen vocht doorheen en als het een zonnige dag is blijft asbest in de nacht zeer lang "warm" waardoor zoals hierboven word gezegd niet helemaal correct is, ligt je dak bezaaid met mos en groen houd dat enorm veel vocht vast waardoor het dak wel als eerste zal afkoelen en op zeer natte daken blijft de asbest vaak nat en koelt het wel sneller af.
Kijk ook eens naar scheuren in het dak of langs de randen waar makkelijk tocht doorheen kan komen hierdoor kan je ook enorm veel vocht krijgen, veel kleinere asbest daken hebben aan de voor en achterkant niks onder de golf zitten waardoor wind en vocht makkelijk naar binnenkomt, deze gaten (zie foto) deze gaten afdichten zou waarschijnlijk ook al iets helpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8EihGUfWer6ZZIXH0chNPQQ8qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lkdfUulU85HBblpF117fUYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvanv
Pazztriz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:33:
Je kan altijd eens kijken of er veel mos en groen op het dak ligt, asbest zelf komt geen vocht doorheen en als het een zonnige dag is blijft asbest in de nacht zeer lang "warm" waardoor zoals hierboven word gezegd niet helemaal correct is, ligt je dak bezaaid met mos en groen houd dat enorm veel vocht vast waardoor het dak wel als eerste zal afkoelen en op zeer natte daken blijft de asbest vaak nat en koelt het wel sneller af.
Kijk ook eens naar scheuren in het dak of langs de randen waar makkelijk tocht doorheen kan komen hierdoor kan je ook enorm veel vocht krijgen, veel kleinere asbest daken hebben aan de voor en achterkant niks onder de golf zitten waardoor wind en vocht makkelijk naar binnenkomt, deze gaten (zie foto) deze gaten afdichten zou waarschijnlijk ook al iets helpen.[Afbeelding]
Ik verwacht niet dat het door het dak zelf heen komt, geen scheuren in ieder geval.
Die verwachting heb ik, omdat ook de tegels wel nat zijn door vocht wat vermoedelijk uit de grond naar boven komt.
Ligt her en der wel wat mos op.

Die gaten zijn aan één kant dicht gepurred, aan de andere kant nog open. M'n gevoel zegt eigenlijk dat die juist open maken, zorgt voor meer ventilatie zodat het vocht eruit kan. Jij zou dus aanraden om deze juist dicht te maken?
Eventueel vocht wat dan ontstaat door temperatuurverschil (en dus aan het dak condenseert), kan dan toch niet meer weg?
Pagina: 1