Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij gaan zelf zonnepanelen installeren op het dak van mijn ouders. Zelf al redelijk wat ervaring met elektra (hele huisinstallatie aangelegd thuis, en gekeurd + in 1x goed bevonden). En met een vriend die zijn eigen uit 2 daken bestaande PV installatie heeft aangelegd thuis.

Omdat het altijd goed is om meer meningen te horen leg ik hier ons huidige plan voor.
We zijn nu op het punt van de beslissing aantal panelen / orientatie, en schaling omvormers.

Situatie schets

Het huis is perfect oost (voorkant) naar west (achterkant) gebouwd en heeft 3 daken waar we zonnepanelen kunnen leggen:

Dak 1e verdieping (hoog plat dak)
Dit dak is een plat dak (grindlaag) dat boven de kleine 1e verdieping is. Dit dak is 5,4 meter (noord/zuid) bij 3,5 meter (oost/west). Hierbij moeten we aan de noordkant 70cm vrij houden ivm 2 pijpen (Hybride CV + MV uitlaat, rood op situatieschets). Dit dak heeft geen schaduw (pijpen aan noordzijde).
Legbaar dak dus van 4,7 x 3,5 meter met de langste zijde van noord naar zuid (ruimte aan de rand voor lopen buiten beschouwing).

Dak beganegrond (laag plat dak)
Dit dak is een plat dak (grindlaag) dat boven de begane grond ligt en heeft beperkt schaduwval van het hoge dak dat ten oosten ligt en 2,7 meter boven dit dak uit steekt.
Dit dak is ook 5,4 meter (noord/zuid, breedte huis) maar bij 7 meter diep (oost/west). Dit dak is compleet vrij.
Aan de oost kant van dit dak willen we 3 meter vrij houden vanwege de schaduwval, en ruimte om het hoge dak te bereiken met ladder + ramen wassen.

Dak schuur
Dit dak is een schuin dak (vuren frame, falk sandwich panelen (6cm PIR) + stalen dakplaten in dakpanvorm) met een afwateringshoek van ~8 graden richting oost (oost ligt laag, west ligt hoog). Dit dak heeft geen schaduw.
Dit dak heeft een afmeting van 7 meter (noord/zuid) bij 5,5 meter (oost/west).

Versimpelde render
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75sohRvHj34IhpKdbTrH-qdCbpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTOqMh8bgo4gn86k1uwZXi5r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rITHhySFEeYW4HFWrPOYWBCy1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nPb0zvBPqbqpfkbitqmpiF7G.png?f=fotoalbum_large

Randvoorwaarden / omstandigheden

Mijn ouders zijn rond de 65, werken nu nog allebei en verbruiken zo'n 1500kWh op jaarbasis. Vrij zuinig dus! Met het zicht op hun pensioen zullen ze straks meer thuis zijn, en zij overwegen over een jaar of 10 richting warmtepomp te gaan (isolatie is redelijk op orde). Op kortere termijn willen ze een airco voor de zomer. Ze koken nu al op inductie. Een droger is niet in gebruik en niet gepland. Een elektrische auto ligt ook niet in de planning (mijn vader is koerier en rijd graag lange afstanden).

Hoofdzekering is 1x35A, groepenkast is recent vernieuwd en als 3x25A niet nodig is, dan zou het mooi zijn als we het hierbij kunnen houden.
Budget dat beschikbaar is is zo'n 5000 tot 6000 euro inclusief BTW (die teruggevraagd wordt natuurlijk).
Doel is niet alleen om eigen gebruik te compenseren (saldering wordt richting 2030 toch afgebouwd), maar ook om autonomie te vergroten (eigen gebruik) en maximaal voorbereid te zijn op de toekomst. Daarnaast heeft iedereen die ik ken die PV heeft gelegd, en niet zijn dak volgelegd heeft, dit na 2 jaar alsnog gedaan :+

Omdat het huis 2 platte daken heeft, en de schuur slechts een zeer lichte hellingsgraad (8 graden) kunnen we dit zelf leggen en dat bespaart ons een boel kosten. De schuur is recent gebouwd en is voorzien van een eigen 16A groep in het huis. Er is geen zware apparatuur in gebruik, en ook niet voorzien.

Plan

In dit plan hanteer ik 300Wp panelen, simpelweg omdat we veel ruimte voor panelen hebben, en grotere aantallen goedkopere panelen meer oplevert is dan lagere aantallen efficientere panelen. Die 300Wp kan natuurlijk nog een keer 320 of 290 worden.
Totaal wordt er 7.2kW aan omvormer gepland, wat binnen de hoofdzekering van 35A (* 220v = 7.7kVA) blijft, zodat die niet smelt van de teruglever awesomeness :9

Hoog + laag dak
Het hoge dak leggen we zo vol mogelijk, omdat deze optimale positionering heeft qua zon en uit het zicht is. Hier passen 2x3 panelen op van 1m x 1,60m in 1 string. Op het lage dak leggen we dan nogmaals 2x3 panelen bij in 1 string. Hier zouden we gebruik willen maken van zonneschansen omdat we op het hoge dak geen ruimte hebben om te spreiden en schaduwval te voorkomen.
Op het lage dak zouden we ansich 3x2 kunnen spreiden in plaats van een schans. Ik vraag me af of ik daar echt op bespaar (en je hebt meer gedoe met kabels).
Totaal hoog + laag dak is dan 12 panelen * 300Wp = 3600W = 1 groep. Dit kan mooi op 1 omvormer.

Initieel wilden we het hoge dak een oost/west opstelling maken, en het lage dak een zuid opstelling (ivm schaduwval 's ochtends). Helaas hoor ik dat (goede) omvormers optimaliseren op orientatie, en dit zou betekenen dat we 3 orientaties op 1 omvormer hebben, terwijl de beste omvormers maximaal 2 orientaties ondersteunen (1 string per orientatie natuurlijk).
Om deze reden zijn we nu van plan alle panelen op het huis op een zuid orientatie te zetten en door middel van een schans ook nog eens schaduwval van paneel op paneel te voorkomen.

Met de gekozen orientatie zal er noord/zuid 70cm loopruimte zijn, alleen oost/west maar 25cm. Omdat er vanaf een zijde van het dak makkelijk bereikbaar is leggen we de panelen waarschijnlijk zo dat er aan de kant van het schuine dak bijna geen ruimte is (10cm tegen de wind) zodat er aan de bereikbare zijde 40cm is.

De precieze schans en betontegels die hiervoor nodig zijn moeten nog uitgezocht / berekend worden.
De omvormer willen we van een goed merk (zodat hij 20j mee gaat) en zal gedimensioneerd worden op 3.6kW.

Dak schuur
De schuur is opgebouwd uit een vurenhouten frame, waar vervolgens een waterdichte schil omheen gemaakt is van Falk sandwichpanelen (staal - 6cm PIR - staal) met als dak een stalen dakpanprofielplaat (3x woordwaarde).
Hier zal een montage systeem op moeten komen (welke is een van de vragen) en dan nogmaals 12 panelen.
Met de gekozen orientatie zal er rondom 45cm loopruimte zijn.

De schuur is voorzien van zijn eigen 16A groep achter aardlek vanuit het huis. Om te voorkomen dat de schuur stiekem 32A kan trekken door 16A vanuit huis en 16A uit de omvormer te trekken wil ik een miniverdeler aanleggen waarbij ik de zonnepanelen afzeker op 16A, en de schuur ook op 16A afzeker. Dit zodat er nooit ergens meer dan 16A gaat lopen in de schuur / door de kabel naar de schuur (3x2.5mm2).
Selectiviteit ten opzichte van de automaten in het huis boeit me hier niet, omdat het prima is dat als de schuur teveel trekt de zonnepanelen er ook even uitliggen (en in theorie andersom).

Schets van plan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyUszGGuV6eZZthAUoDun71pwPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVHRtJYrNjgcgc8WR0alcwG6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EQjGt2rAzRaW1kOa4M5SnZyu48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ao6s7QWefnFA0T63ts1DUctS.png?f=fotoalbum_large

Kostenraming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01LQfO7vLHvWdA-k-CyyDVgriMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/goEXbsR139CIY8A71hUaLRoJ.png?f=user_large

Vragen

1. Welk dakmontage systeem voor de schuur?
  2. Welke strings op de schuur? 2x6? 1x12?
  3. Zonneschans met dichte zijden?
  4. Beste manier om PV kabels de schuur in te krijgen?
  5. Beste manier om PV kabels het huis in te krijgen?
  6. Missers in de kostenraming?
  7. Dit zit nog boven budget, kunnen ergens op besparen? 85ct/Wp is nog best hoog voor zelfbouw, toch?

Attributie

Bijvoorbaat dank :+
Enorm veel van onze kennis komt in de loop van jaren af van Tweakers.net, en ik vind het super cool dat dit (en nog veel meer) hier allemaal te vinden is. Dus daarvoor dank _/-\o_
Ik draag dan ook graag hieraan bij door met deze uitgebreide startpost (hopelijk) een mooi topic te starten

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Alle reacties

• _eLMo_
  • Niet online
Ik zou een ABB 3.3kW omvormer kunnen nemen voor 776 euro. Dat scheelt 400 euro op de setup.
Mogelijk scheert het iets van de piek af, maar ik vermoed dat ik die 3600Wp zelden (als ooit) haal, en hoe erg is het dan het topje af te scheren.

https://www.alma-solarsho...no-dm-33-tl-plus-b-q.html

[ Voor 28% gewijzigd door _eLMo_ op 10-01-2021 00:24 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Hoe kom je aan panelen van 1.60m? Tegenwoordig is 1.68m standaard, past dat ook?
De omvormer willen we van een goed merk (zodat hij 20j mee gaat) en zal gedimensioneerd worden op 3.6kW.
Altijd even afwachten of een duur merk ook lang mee gaat.
Welk vermogen omvormer je moet kiezen kun je berekenen met Sunny design. In het plat dak met panelen richting zuid geval zal ongeveer 85-90% optimaal zijn.
Totaal wordt er 7.2kW aan omvormer gepland, wat binnen de hoofdzekering van 35A (* 220v = 7.7kVA) blijft, zodat die niet smelt van de teruglever awesomeness :9
Je voldoet overigens niet aan de max 5000 W injectie onbalans tussen de fasen richtlijn. (Ik voldoe er ook niet aan)
Hoe hoger het omvormer vermogen hoe hoger het AC voltage oploopt. Maar mocht het net slecht zijn dan kun je altijd nog een 3 fase aansluiting nemen.

2) op de schuur uiteraard 1x12, op het huis zou ik het aanleggen als 2x6 maar in eerste instantie door lussen zodat het 1x12 wordt. Dat kan wel eens het best werken.

4) boren in de top van de golfplaat, niet in het dal. En uiteraard volledig in 2 pvc buisjes van 16 mm. Plus en min een eigen buisje en de aarde er ook bij in.

5) ik heb er thuis een afzuigkap doorvoer voor misbruikt, wel met extra flexibele buizen.

7) je kunt je bevestigingsmateriaal gedeeltelijk zelf maken. Chinese omvormer. Tweedehands materialen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooie openingspost en duidelijk uitgelegd met plaatjes.
Toch zie ik graag ook een plaatje van de echte situatie en omgeving.

Die schans op het hoge dak is niet vergunningsvrij
Zie de link in busscherski's post: busscherski in "Zonnepanelen op plat dak"
Hoogte / afstand tot de rand.

Daar kan je een oost/west van maken met 96 cell Panasonic panelen van 59Vmpp
Vanwege lage stromen in dat paneel, mag je die 2x 4 in portrait, parallel op 1 ingang zetten.
Dan zal er geen boze buurman komen klagen over de vergunning.

Het lage dak, zou ik ook "eventueel" enkel west overwegen.
In de avond heb je vaak een hoger verbruik (afhankelijk van de omgeving, er moet wel zon op vallen uiteraard)

Het schuurdak zou ik 18 panelen plaatsen (2x 9)
3600 Wp op oost, haalt (heel) vaak niet de top van 3600 watt. Dus knal lekker vol die schuur.
Of neem 12 panelen van 380 Wp of nog hoger, bijvoorbeeld.

Voer het eens in, in sunnydesignweb (kies nieuw project, en handmatige planning, intekenen niet nodig)

En neem gewoon een SMA, anders kom je in een ander topic weer om hulp vragen hoe je de ABB zelf uit kan lezen. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEFIDD2hmwB-9HLghI52FR3-IQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: 10 jaar wachten met een warmtepomp vind ik ook vreemd, gezien er NU subsidie is. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2021 08:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Of zoiets, dat is wat minder hoog.
https://www.winkelman-zon...-1-rij-van-3-panelen.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

AUijtdehaag schreef op zondag 10 januari 2021 @ 07:58:

Dus twee rijen van drie panelen in portrait op zuid is het beste. Zit je niet met hoogte.
Vanwege lage stromen in dat paneel, mag je die 2x 4 in portrait, parallel op 1 ingang zetten.
Zat ik ook aan te denken, maar dit sluit je dus parellel aan op een enkele MPTT? 8 panelen past denk ik niet, die lengte heeft het dak niet (4x 1,68m) is te lang. Bovendien zijn die 96cells echt veel duurder, denk dat het die investering niet waard is.
In de avond heb je vaak een hoger verbruik (afhankelijk van de omgeving, er moet wel zon op vallen uiteraard)

3600 Wp op oost, haalt (heel) vaak niet de top van 3600 watt. Dus knal lekker vol die schuur.
Neem aan 2x6 toch?
Voer het eens in, in sunnydesignweb (kies nieuw project, en handmatige planning, intekenen niet nodig)

En neem gewoon een SMA, anders kom je in een ander topic weer om hulp vragen hoe je de ABB zelf uit kan lezen. :+
[Afbeelding][Afbeelding]

Edit: 10 jaar wachten met een warmtepomp vind ik ook vreemd, gezien er NU subsidie is. ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• _eLMo_
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:13:
Hoe kom je aan panelen van 1.60m? Tegenwoordig is 1.68m standaard, past dat ook?

[...]

Altijd even afwachten of een duur merk ook lang mee gaat.
Welk vermogen omvormer je moet kiezen kun je berekenen met Sunny design. In het plat dak met panelen richting zuid geval zal ongeveer 85-90% optimaal zijn.

[...]

Je voldoet overigens niet aan de max 5000 W injectie onbalans tussen de fasen richtlijn. (Ik voldoe er ook niet aan)
Hoe hoger het omvormer vermogen hoe hoger het AC voltage oploopt. Maar mocht het net slecht zijn dan kun je altijd nog een 3 fase aansluiting nemen.

2) op de schuur uiteraard 1x12, op het huis zou ik het aanleggen als 2x6 maar in eerste instantie door lussen zodat het 1x12 wordt. Dat kan wel eens het best werken.

4) boren in de top van de golfplaat, niet in het dal. En uiteraard volledig in 2 pvc buisjes van 16 mm. Plus en min een eigen buisje en de aarde er ook bij in.

5) ik heb er thuis een afzuigkap doorvoer voor misbruikt, wel met extra flexibele buizen.

7) je kunt je bevestigingsmateriaal gedeeltelijk zelf maken. Chinese omvormer. Tweedehands materialen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, heel relaxt! 1m68 heb ik aangepast, thnx!

Van de 5kW injectie onbalans regel had ik nog nooit gehoord, ik kan me er wel goed wat bij voorstellen inderdaad omdat een wijkomvormer natuurlijk niet zomaar even een andere tap pakt.
Mijn vader zit nu nog op een 1x25A hoofdzekering en ik heb 1x35A aangevraagd (dit zal gebeuren voor de zonnepanelen). Hierbij heb ik aangegeven dat er 5 t/m 10kW aan PV geplaatst gaat worden.
Daarmee zijn ze op de hoogte en verwacht ik het wel te horen als dit niet okay is.

2) Thnx!

4) Zijn hier ook dakdoorvoeren ofzo voor? Of zou je onder de dakplaat omhoog / naar beneden gaan en dan door de muur heen?

5) Ja, alle loze dakdoorvoeren zijn juist net weggewerkt, haha. Dus of ik moet een nieuwe maken door het dak (beton), of ik moet over de rand en door de muur. Dat laatste zie ik niet zo zitten ivm lelijk in het zicht en de onvermijdelijke regen sporen / strepen die je dan gaat krijgen op je muur. Ik denk een nieuwe dakdoorvoer dus. Het is een bitumen dak, dus volgens mij is het wel te doen met zo'n ding en dan die randen dichtbranden ofzo?
AUijtdehaag schreef op zondag 10 januari 2021 @ 07:58:

[Afbeelding][Afbeelding]

Hey, thnx! Ik wist niet dat die ruimte aan het zijkant van het dak ook was voor de zichtlijn en dus te maken heeft met de hoogte van de opstelling. Dan vergaat de optie op zonneschans inderdaad.

Goede suggestie om oost/west te doen dan. Je haalt aan dat dit kan met panasonic panelen maar praat dan over 2x4. Op het bovenste dag past maximaal 2x3 (6 panelen) als ik geen zonneschans gebruik en ze achter elkaar zet in oost/west. Ik heb in het nieuwe plan beneden in deze post een oost/west opstelling gemaakt (west-oost-west omdat op de schuur al flink wat oost ligt).
Hoe zou ik die kunnen aansluiten op de omvormer dan? 1 string zuid voor het lage dat, en het hoge dat mag ik dan de west string en oost string parallel als 1 string aansluiten? Nog niet helemaal duidelijk voor mij. En waarom mag dit, vanwege >50Vmpp, waar moet het paneel dan precies aan voldoen zegmaar?
Sunny web laat me dit alleen doen als ik op oost even veel panelen heb als op west, en dat is op mijn dak niet mogelijk. Als ik oost/west doe heb ik 2 rijen van 2 op west, en 1 rij van 2 op oost. Klopt het dat 2 strings parallel op 1 ingang alleen kan als er even veel panelen in beide parallelle strings zitten?

Of we het schuurdak 3 rijen (18 panelen) gaan leggen, of voor efficiëntere panelen vind ik een goede, ik zal in Sunny web eens doorrekenen waar ik op zit qua omvormer. Dit zal simpelweg afhangen van prijs/kwaliteit. Extra panelen brengt natuurlijk ook extra installatiemateriaal met zich mee.
Ja, een dergelijke opstelling heeft de buurman ook, maar daar zie je dus wel schaduwval van de voorste rij op de achterste rij (vooral in de winter natuurlijk). Het dak is daar wat krap voor. Mogelijk is oost/west dan dus even aantrekkelijk.
Mojo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Dus twee rijen van drie panelen in portrait op zuid is het beste. Zit je niet met hoogte.
Is 2x3 10% op zuid echt beter dan 2x3 15% oost/west? Oost/west heb je door de afstand minder last van schaduwval denk ik?

Sunny Design Web

De voorgenoemde parallele oost/west string krijg ik op Sunnydesignweb helaas niet voor elkaar. Hij wil dan dat de oost en west kant evenveel PV panelen heeft, en dat heb ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkrpThjha4gTTknarCJeu6hM6dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAyhMUV3lF1Fxl3nDleqzNTK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltx40l6T18RloFIdtF3aFpgT0YY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBuVY9oKs2JyxrvYzrDDSciO.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een configuratie kunnen maken waarbij ik even uitging van 6 panelen op zuid, maar dan met de eerder genoemde 10 graden kanteling.

Dat systeem ziet er zo uit in Sunnydesignweb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loWT8bP--JUPQMyRBefbhZA9DZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9RyoyWKA8VOzZdLHHJtXooX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDQn1WLxsqeprFTWNUzs2cbJZNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNCpGbHDDf7oVwQWBx73Ce8H.png?f=user_large

Als ik het lage dak richt op west neemt de totale productie af met 174kWh en neem de zelf-consumptie ook af met 1 kWh, dus lage dak op zuid richten geeft helaas geen voordelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p3sQ6qBvcZXW_N3rKT96dXyeKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cgfaNVn6xmFk7zS4lJTEzLHI.png?f=user_large

Kan ik in Sunnydesignweb ook ergens een geschat dagverloop zien? (breedte van de curve en aftopping enzo?).

Aanpassingen plan / openstaande vragen

Hoge dak wordt dus voor nu of een 10 graden schans, of 2 rijen van 3 achter elkaar van 10 of 15 graden.
  1. Welk dakmontage systeem voor de schuur?
  2. Beste manier om PV kabels de schuur in te krijgen?
  3. Dit zit nog boven budget, kunnen ergens op besparen? 85ct/Wp is nog best hoog voor zelfbouw, toch?
  4. Hoge dak oost/west zou wellicht nog het mooiste zijn voor autonomie, maar ik weet zo niet hoe ik dat voor elkaar krijg met kostenefficiënt gebruik van omvormers.
  5. Voor wat betreft kosten, stel ik zou dit systeem in 2 fases neerleggen. Welk deel zou ik dan het beste als eerste kunnen doen? Schuur is het goedkoopst, maar hoge/lage dak heeft het meeste autonomie denk ik? Schuur houd 's avonds natuurlijk snel op ivm op oosten gericht.

• _eLMo_
  • Niet online
Ik zou ook nog dit kunnen doen, niet zichtbaar vanaf de straat, maar ik maak het wel bont qua (niet bestaande) loopruimte dan. Enige is dat de ene kant van het dak goed bereikbaar is vanaf het lage dak. En alle pijpen zijn ook nog goed bereikbaar. En dan heb ik 2x3 oost/west die ik goed op de omvormer kan aansluiten?

Kinda win-win behalve loopruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaGMcl7_uOr34z5uPWju-Jm7HUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QyHBWIbgNV5XtfgFKGHkgxGa.png?f=fotoalbum_large

Foto toevoeging voor situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTmIBOKPevE8DP2I2gLv5W1pIqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/piukbL1uKpK4jmiEho721yAh.png?f=fotoalbum_large

En als ik het nog bonter maak })

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T385UG5hBkXnauumtXtKNKNsBtc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xL8WIOhf8jJa5cP7ecfLUgGR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door _eLMo_ op 12-01-2021 12:10 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat kan dus helemaal niet tenzij je de dure korte Panasonic panelen gaat gebruiken. Een paneel wordt niet korter van montagemateriaal.

"Goedkope" panelen van 300 Wp hoeven helemaal niet goedkoop te zijn. De per Wp duurdere panelen van richting 400 Wp hebben per paneel meestal net zoveel euro's aan montagemateriaal. En je raad het al; de prijs van panelen is wel gezakt, maar van montagemateriaal niet.

O-W met maar 3-4 panelen per string... denk niet dat dat heel gunstig is.

Ik zou dat platte dak bovenop richting zuid leggen met de lange kant van de panelen langs de voorgevel, het lage platte dak richting west.

Onderverdelers horen ook een hoofdschakelaar te hebben, die heb je nog niet in de lijst.
Aansluiting naar 3x25 aanpassen zou ik wel doen. Al is het maar omdat je dan geen extra beveiliging van je railsysteem nodig hebt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het laaste plaatje.....

Je moet wel de juiste panelen selecteren he?
Oost en west 2x4 panasonic
zuid 6 panasonic (mag ook andere panelen zijn)

Zie de stromen per ingang.
99,9% in orde (geen aftoppen)
Polystring (oost/west) van 2x 4 op ingang A.
De overige 6 (zuid) op ingang B (mag ook andere panelen zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4QvFNjydF6S_nI7izaJ-nwnsZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7R1F4LUWtg6LJ7awxsGrT8z2.jpg?f=fotoalbum_large

De schuur komt op een andere omvormer.

@kabeltjekabel Je moet niet denken maar doen... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2021 12:56 ]

• _eLMo_
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:25:
Dat kan dus helemaal niet tenzij je de dure korte Panasonic panelen gaat gebruiken. Een paneel wordt niet korter van montagemateriaal.

"Goedkope" panelen van 300 Wp hoeven helemaal niet goedkoop te zijn. De per Wp duurdere panelen van richting 400 Wp hebben per paneel meestal net zoveel euro's aan montagemateriaal. En je raad het al; de prijs van panelen is wel gezakt, maar van montagemateriaal niet.

Ik zou dat platte dak bovenop richting zuid leggen met de lange kant van de panelen langs de voorgevel, het lage platte dak richting west.

Onderverdelers horen ook een hoofdschakelaar te hebben, die heb je nog niet in de lijst.
Aansluiting naar 3x25 aanpassen zou ik wel doen. Al is het maar omdat je dan geen extra beveiliging van je railsysteem nodig hebt.
Hoe bedoel je kan niet? Volgens de regels (loopruimte), of fysiek (je kan montage materiaal binnen de zonnepanelen houden toch?
Als Oost/West 8 panelen passen ipv 6 is dat altijd beter toch?

Hoofdschakelaar onderverdeler, goeie, zet ik erin, €20 van Hager.

3x25 -> wat bedoel je met extra beveiliging railsysteem?

• kabeltjekabel
_eLMo_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Hoe bedoel je kan niet? Volgens de regels (loopruimte), of fysiek (je kan montage materiaal binnen de zonnepanelen houden toch?
Welk montagemateriaal had je in gedachte? Van der Valk Oost-West 10 graden Portret heeft een steekmaat van 4,3m.. om maar iets te noemen.
Als Oost/West 8 panelen passen ipv 6 is dat altijd beter toch?
Ja
3x25 -> wat bedoel je met extra beveiliging railsysteem?
Je hebt parallel invoeding; 35A uit het net + al je PV. Dat is meer dan de 40A waar je standaard aardlekschakelaar op berekend is.

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:40:
Het laaste plaatje.....

Je moet wel de juiste panelen selecteren he?
Oost en west 2x4 panasonic
zuid 6 panasonic (mag ook andere panelen zijn)

Zie de stromen per ingang.
99,9% in orde (geen aftoppen)
Polystring (oost/west) van 2x 4 op ingang A.
De overige 6 (zuid) op ingang B (mag ook andere panelen zijn)

[Afbeelding]

De schuur komt op een andere omvormer.

@kabeltjekabel Je moet niet denken maar doen... ;)

[...]
Er was reeds een budgetprobleem met panelen van €100 per stuk en jij stelt voor er panelen van €250 op te leggen? Oké :+

• _eLMo_
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Welk montagemateriaal had je in gedachte? Van der Valk Oost-West 10 graden Portret heeft een steekmaat van 4,3m.. om maar iets te noemen.
Geen idee, maar zijn ze dan duurder ofzo? Ik zie genoeg voorbeelden waar het zo is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdpklAYcOue-ehLQ-M7EvotZoNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fyb3dEbjAe9G8SG7aybLDY5B.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Je hebt parallel invoeding; 35A uit het net + al je PV. Dat is meer dan de 40A waar je standaard aardlekschakelaar op berekend is.
Oewhhhh, goeie. Wat kost zoiets of wat is daar voor nodig? Mogelijk dan wel interessant om naar 3x25 te gaan, maar 25A hoofd + 16A zon = 41A, kan officieel ook niet toch?

• AUijtdehaag
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Er was reeds een budgetprobleem met panelen van €100 per stuk en jij stelt voor er panelen van €250 op te leggen? Oké :+
Of dure micro omvormers of optimizers op alle panelen
Komt op hetzelde neer toch? Allemaal duur.

Op een (te) klein dak is het altijd duur.

• _eLMo_
  • Niet online
Ik wil zoveel mogelijk uit het budget halen, het dak is groot genoeg gezien de opwek meer dan het dubbele van het eigen verbruik is.

Doel is autonomie zo hoog mogelijk te krijgen binnen het budget (en daar niet _teveel_ teruglevering voor te verliezen, 30% minder teruglevering voor 2% meer eigen gebruik is onzin toch?).

Waar gebruiken we ons geld efficiënt.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 12-01-2021 13:36 ]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
_eLMo_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Oewhhhh, goeie. Wat kost zoiets of wat is daar voor nodig?
1-fase naar 3-fase: u heeft 1x10A/1x20A/1x25A/1x35A - u wilt 3x25A (of zwaarder t/m 3x80A) € 324,97
Bron: Liander
+ nieuwe hoofdschakelaar (voor 3 fase)
Dat moet voordat Liander langskomt voor de verzwaring.

En dan uiteraard ook nog extra aardlek / groepen om het te verdelen indien gewenst/nodig.

Ik heb het ook gedaan dus kan je zo helpen, heb ook eindaderhulzen + krimptang.

• _eLMo_
  • Niet online
Gman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:42:
[...]

1-fase naar 3-fase: u heeft 1x10A/1x20A/1x25A/1x35A - u wilt 3x25A (of zwaarder t/m 3x80A) € 324,97
Bron: Liander
+ nieuwe hoofdschakelaar (voor 3 fase)
Dat moet voordat Liander langskomt voor de verzwaring.

En dan uiteraard ook nog extra aardlek / groepen om het te verdelen indien gewenst/nodig.

Ik heb het ook gedaan dus kan je zo helpen, heb ook eindaderhulzen + krimptang.
Naar 3 fase heb ik eerder gedaan, het ging me om de kosten om de rails te beveiligen tegen 35A hoofd + 16A zon. Zodat ik dat kan afwegen tegen naar 3 fase gaan ;) Thnx though, en je mag zeker langs komen om te helpen, hahaha (we kennen elkaar).

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 12-01-2021 14:51 ]

• kabeltjekabel
_eLMo_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Naar 3 fase heb ik eerder gedaan, het ging me om de kosten om de rails te beveiligen tegen 35A hoofd + 16A zon. Zodat ik dat kan afwegen tegen naar 3 fase gaan ;) Thnx though, en je mag zeker langs komen om te helpen, hahaha (we kennen elkaar).
~15 euro voor een C40 automaat

En dan moet je wel een schifting maken in de zin dat je geen PV moet terugleveren achter die C40.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-01-2021 15:47 ]

• kabeltjekabel
[...]

Geen idee, maar zijn ze dan duurder ofzo? Ik zie genoeg voorbeelden waar het zo is.

[Afbeelding]
Maar zo ga jij het niet bevestigen, of wel dan ;)

En ook die hebben nog een kier bovenin.
Oewhhhh, goeie. Wat kost zoiets of wat is daar voor nodig? Mogelijk dan wel interessant om naar 3x25 te gaan, maar 25A hoofd + 16A zon = 41A, kan officieel ook niet toch?
25A hoofd + 16 PV is minder dan 40A hoofd gezien je de PV niet kunt overbelasten

• _eLMo_
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Maar zo ga jij het niet bevestigen, of wel dan ;)

En ook die hebben nog een kier bovenin.

[...]

25A hoofd + 16 PV is minder dan 40A hoofd gezien je de PV niet kunt overbelasten
In mijn modellen ga ik overal uit van 2cm kier tussen elk paneel.

Een C40A is nog wel te doen gelukkig idd. Dan is het 3 fase nog niet echt waard.

Ik vraag me nog erg af hoe ik nou goed kan uitrekenen wat een west vs oost vs zuid opstelling doet.
Ik ben aan het experimenteren met tweedehands panelen en dan ver boven de omvormer uit (ik zit nu op 5.8kWp op 1 omvormer van 3.68kW), maar ik kan nergens echt vinden hoe ik zie wat dat doe met de spreiding over de dag.

Voornaamste idee hiervan is dat ik voor dezelfde prijs mijn dak voller leg en daarmee autonomie verhoog omdat de hoge kWpiek natuurlijk aftopt overdag, maar in de ochtend en avond nog meer vermogen levert.

Sunnyweb zegt bij vol op west, of vol op zuid gewoon op allebei 800kWh PV zelf verbruikt. :?

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 12-01-2021 16:35 ]

Pagina: 1