Wij gaan zelf zonnepanelen installeren op het dak van mijn ouders. Zelf al redelijk wat ervaring met elektra (hele huisinstallatie aangelegd thuis, en gekeurd + in 1x goed bevonden). En met een vriend die zijn eigen uit 2 daken bestaande PV installatie heeft aangelegd thuis.
Omdat het altijd goed is om meer meningen te horen leg ik hier ons huidige plan voor.
We zijn nu op het punt van de beslissing aantal panelen / orientatie, en schaling omvormers.
Legbaar dak dus van 4,7 x 3,5 meter met de langste zijde van noord naar zuid (ruimte aan de rand voor lopen buiten beschouwing).
Dit dak is ook 5,4 meter (noord/zuid, breedte huis) maar bij 7 meter diep (oost/west). Dit dak is compleet vrij.
Aan de oost kant van dit dak willen we 3 meter vrij houden vanwege de schaduwval, en ruimte om het hoge dak te bereiken met ladder + ramen wassen.
Dit dak heeft een afmeting van 7 meter (noord/zuid) bij 5,5 meter (oost/west).
/f/image/BTOqMh8bgo4gn86k1uwZXi5r.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nPb0zvBPqbqpfkbitqmpiF7G.png?f=fotoalbum_large)
Hoofdzekering is 1x35A, groepenkast is recent vernieuwd en als 3x25A niet nodig is, dan zou het mooi zijn als we het hierbij kunnen houden.
Budget dat beschikbaar is is zo'n 5000 tot 6000 euro inclusief BTW (die teruggevraagd wordt natuurlijk).
Doel is niet alleen om eigen gebruik te compenseren (saldering wordt richting 2030 toch afgebouwd), maar ook om autonomie te vergroten (eigen gebruik) en maximaal voorbereid te zijn op de toekomst. Daarnaast heeft iedereen die ik ken die PV heeft gelegd, en niet zijn dak volgelegd heeft, dit na 2 jaar alsnog gedaan
Omdat het huis 2 platte daken heeft, en de schuur slechts een zeer lichte hellingsgraad (8 graden) kunnen we dit zelf leggen en dat bespaart ons een boel kosten. De schuur is recent gebouwd en is voorzien van een eigen 16A groep in het huis. Er is geen zware apparatuur in gebruik, en ook niet voorzien.
Totaal wordt er 7.2kW aan omvormer gepland, wat binnen de hoofdzekering van 35A (* 220v = 7.7kVA) blijft, zodat die niet smelt van de teruglever awesomeness
Op het lage dak zouden we ansich 3x2 kunnen spreiden in plaats van een schans. Ik vraag me af of ik daar echt op bespaar (en je hebt meer gedoe met kabels).
Totaal hoog + laag dak is dan 12 panelen * 300Wp = 3600W = 1 groep. Dit kan mooi op 1 omvormer.
Initieel wilden we het hoge dak een oost/west opstelling maken, en het lage dak een zuid opstelling (ivm schaduwval 's ochtends). Helaas hoor ik dat (goede) omvormers optimaliseren op orientatie, en dit zou betekenen dat we 3 orientaties op 1 omvormer hebben, terwijl de beste omvormers maximaal 2 orientaties ondersteunen (1 string per orientatie natuurlijk).
Om deze reden zijn we nu van plan alle panelen op het huis op een zuid orientatie te zetten en door middel van een schans ook nog eens schaduwval van paneel op paneel te voorkomen.
Met de gekozen orientatie zal er noord/zuid 70cm loopruimte zijn, alleen oost/west maar 25cm. Omdat er vanaf een zijde van het dak makkelijk bereikbaar is leggen we de panelen waarschijnlijk zo dat er aan de kant van het schuine dak bijna geen ruimte is (10cm tegen de wind) zodat er aan de bereikbare zijde 40cm is.
De precieze schans en betontegels die hiervoor nodig zijn moeten nog uitgezocht / berekend worden.
De omvormer willen we van een goed merk (zodat hij 20j mee gaat) en zal gedimensioneerd worden op 3.6kW.
Hier zal een montage systeem op moeten komen (welke is een van de vragen) en dan nogmaals 12 panelen.
Met de gekozen orientatie zal er rondom 45cm loopruimte zijn.
De schuur is voorzien van zijn eigen 16A groep achter aardlek vanuit het huis. Om te voorkomen dat de schuur stiekem 32A kan trekken door 16A vanuit huis en 16A uit de omvormer te trekken wil ik een miniverdeler aanleggen waarbij ik de zonnepanelen afzeker op 16A, en de schuur ook op 16A afzeker. Dit zodat er nooit ergens meer dan 16A gaat lopen in de schuur / door de kabel naar de schuur (3x2.5mm2).
Selectiviteit ten opzichte van de automaten in het huis boeit me hier niet, omdat het prima is dat als de schuur teveel trekt de zonnepanelen er ook even uitliggen (en in theorie andersom).
/f/image/aVHRtJYrNjgcgc8WR0alcwG6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ao6s7QWefnFA0T63ts1DUctS.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/goEXbsR139CIY8A71hUaLRoJ.png?f=user_large)
Enorm veel van onze kennis komt in de loop van jaren af van Tweakers.net, en ik vind het super cool dat dit (en nog veel meer) hier allemaal te vinden is. Dus daarvoor dank
Ik draag dan ook graag hieraan bij door met deze uitgebreide startpost (hopelijk) een mooi topic te starten
Omdat het altijd goed is om meer meningen te horen leg ik hier ons huidige plan voor.
We zijn nu op het punt van de beslissing aantal panelen / orientatie, en schaling omvormers.
Situatie schets
Het huis is perfect oost (voorkant) naar west (achterkant) gebouwd en heeft 3 daken waar we zonnepanelen kunnen leggen:Dak 1e verdieping (hoog plat dak)
Dit dak is een plat dak (grindlaag) dat boven de kleine 1e verdieping is. Dit dak is 5,4 meter (noord/zuid) bij 3,5 meter (oost/west). Hierbij moeten we aan de noordkant 70cm vrij houden ivm 2 pijpen (Hybride CV + MV uitlaat, rood op situatieschets). Dit dak heeft geen schaduw (pijpen aan noordzijde).Legbaar dak dus van 4,7 x 3,5 meter met de langste zijde van noord naar zuid (ruimte aan de rand voor lopen buiten beschouwing).
Dak beganegrond (laag plat dak)
Dit dak is een plat dak (grindlaag) dat boven de begane grond ligt en heeft beperkt schaduwval van het hoge dak dat ten oosten ligt en 2,7 meter boven dit dak uit steekt.Dit dak is ook 5,4 meter (noord/zuid, breedte huis) maar bij 7 meter diep (oost/west). Dit dak is compleet vrij.
Aan de oost kant van dit dak willen we 3 meter vrij houden vanwege de schaduwval, en ruimte om het hoge dak te bereiken met ladder + ramen wassen.
Dak schuur
Dit dak is een schuin dak (vuren frame, falk sandwich panelen (6cm PIR) + stalen dakplaten in dakpanvorm) met een afwateringshoek van ~8 graden richting oost (oost ligt laag, west ligt hoog). Dit dak heeft geen schaduw.Dit dak heeft een afmeting van 7 meter (noord/zuid) bij 5,5 meter (oost/west).
Versimpelde render
/f/image/BTOqMh8bgo4gn86k1uwZXi5r.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nPb0zvBPqbqpfkbitqmpiF7G.png?f=fotoalbum_large)
Randvoorwaarden / omstandigheden
Mijn ouders zijn rond de 65, werken nu nog allebei en verbruiken zo'n 1500kWh op jaarbasis. Vrij zuinig dus! Met het zicht op hun pensioen zullen ze straks meer thuis zijn, en zij overwegen over een jaar of 10 richting warmtepomp te gaan (isolatie is redelijk op orde). Op kortere termijn willen ze een airco voor de zomer. Ze koken nu al op inductie. Een droger is niet in gebruik en niet gepland. Een elektrische auto ligt ook niet in de planning (mijn vader is koerier en rijd graag lange afstanden).Hoofdzekering is 1x35A, groepenkast is recent vernieuwd en als 3x25A niet nodig is, dan zou het mooi zijn als we het hierbij kunnen houden.
Budget dat beschikbaar is is zo'n 5000 tot 6000 euro inclusief BTW (die teruggevraagd wordt natuurlijk).
Doel is niet alleen om eigen gebruik te compenseren (saldering wordt richting 2030 toch afgebouwd), maar ook om autonomie te vergroten (eigen gebruik) en maximaal voorbereid te zijn op de toekomst. Daarnaast heeft iedereen die ik ken die PV heeft gelegd, en niet zijn dak volgelegd heeft, dit na 2 jaar alsnog gedaan
Omdat het huis 2 platte daken heeft, en de schuur slechts een zeer lichte hellingsgraad (8 graden) kunnen we dit zelf leggen en dat bespaart ons een boel kosten. De schuur is recent gebouwd en is voorzien van een eigen 16A groep in het huis. Er is geen zware apparatuur in gebruik, en ook niet voorzien.
Plan
In dit plan hanteer ik 300Wp panelen, simpelweg omdat we veel ruimte voor panelen hebben, en grotere aantallen goedkopere panelen meer oplevert is dan lagere aantallen efficientere panelen. Die 300Wp kan natuurlijk nog een keer 320 of 290 worden.Totaal wordt er 7.2kW aan omvormer gepland, wat binnen de hoofdzekering van 35A (* 220v = 7.7kVA) blijft, zodat die niet smelt van de teruglever awesomeness
Hoog + laag dak
Het hoge dak leggen we zo vol mogelijk, omdat deze optimale positionering heeft qua zon en uit het zicht is. Hier passen 2x3 panelen op van 1m x 1,60m in 1 string. Op het lage dak leggen we dan nogmaals 2x3 panelen bij in 1 string. Hier zouden we gebruik willen maken van zonneschansen omdat we op het hoge dak geen ruimte hebben om te spreiden en schaduwval te voorkomen.Op het lage dak zouden we ansich 3x2 kunnen spreiden in plaats van een schans. Ik vraag me af of ik daar echt op bespaar (en je hebt meer gedoe met kabels).
Totaal hoog + laag dak is dan 12 panelen * 300Wp = 3600W = 1 groep. Dit kan mooi op 1 omvormer.
Initieel wilden we het hoge dak een oost/west opstelling maken, en het lage dak een zuid opstelling (ivm schaduwval 's ochtends). Helaas hoor ik dat (goede) omvormers optimaliseren op orientatie, en dit zou betekenen dat we 3 orientaties op 1 omvormer hebben, terwijl de beste omvormers maximaal 2 orientaties ondersteunen (1 string per orientatie natuurlijk).
Om deze reden zijn we nu van plan alle panelen op het huis op een zuid orientatie te zetten en door middel van een schans ook nog eens schaduwval van paneel op paneel te voorkomen.
Met de gekozen orientatie zal er noord/zuid 70cm loopruimte zijn, alleen oost/west maar 25cm. Omdat er vanaf een zijde van het dak makkelijk bereikbaar is leggen we de panelen waarschijnlijk zo dat er aan de kant van het schuine dak bijna geen ruimte is (10cm tegen de wind) zodat er aan de bereikbare zijde 40cm is.
De precieze schans en betontegels die hiervoor nodig zijn moeten nog uitgezocht / berekend worden.
De omvormer willen we van een goed merk (zodat hij 20j mee gaat) en zal gedimensioneerd worden op 3.6kW.
Dak schuur
De schuur is opgebouwd uit een vurenhouten frame, waar vervolgens een waterdichte schil omheen gemaakt is van Falk sandwichpanelen (staal - 6cm PIR - staal) met als dak een stalen dakpanprofielplaat (3x woordwaarde).Hier zal een montage systeem op moeten komen (welke is een van de vragen) en dan nogmaals 12 panelen.
Met de gekozen orientatie zal er rondom 45cm loopruimte zijn.
De schuur is voorzien van zijn eigen 16A groep achter aardlek vanuit het huis. Om te voorkomen dat de schuur stiekem 32A kan trekken door 16A vanuit huis en 16A uit de omvormer te trekken wil ik een miniverdeler aanleggen waarbij ik de zonnepanelen afzeker op 16A, en de schuur ook op 16A afzeker. Dit zodat er nooit ergens meer dan 16A gaat lopen in de schuur / door de kabel naar de schuur (3x2.5mm2).
Selectiviteit ten opzichte van de automaten in het huis boeit me hier niet, omdat het prima is dat als de schuur teveel trekt de zonnepanelen er ook even uitliggen (en in theorie andersom).
Schets van plan
/f/image/aVHRtJYrNjgcgc8WR0alcwG6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ao6s7QWefnFA0T63ts1DUctS.png?f=fotoalbum_large)
Kostenraming
:fill(white):strip_exif()/f/image/goEXbsR139CIY8A71hUaLRoJ.png?f=user_large)
Vragen
- Welk dakmontage systeem voor de schuur?
- Welke strings op de schuur? 2x6? 1x12?
- Zonneschans met dichte zijden?
- Beste manier om PV kabels de schuur in te krijgen?
- Beste manier om PV kabels het huis in te krijgen?
- Missers in de kostenraming?
- Dit zit nog boven budget, kunnen ergens op besparen? 85ct/Wp is nog best hoog voor zelfbouw, toch?
Attributie
Bijvoorbaat dankEnorm veel van onze kennis komt in de loop van jaren af van Tweakers.net, en ik vind het super cool dat dit (en nog veel meer) hier allemaal te vinden is. Dus daarvoor dank
Ik draag dan ook graag hieraan bij door met deze uitgebreide startpost (hopelijk) een mooi topic te starten
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
:strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zAyhMUV3lF1Fxl3nDleqzNTK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IBuVY9oKs2JyxrvYzrDDSciO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z9RyoyWKA8VOzZdLHHJtXooX.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZNCpGbHDDf7oVwQWBx73Ce8H.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/cgfaNVn6xmFk7zS4lJTEzLHI.png?f=user_large)
/f/image/QyHBWIbgNV5XtfgFKGHkgxGa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/piukbL1uKpK4jmiEho721yAh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xL8WIOhf8jJa5cP7ecfLUgGR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7R1F4LUWtg6LJ7awxsGrT8z2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fyb3dEbjAe9G8SG7aybLDY5B.jpg?f=fotoalbum_large)