Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rengin
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-08-2023
Ik zoek een?
High-end fotoprinter voor giclée prints

Na wat ervaringen met hevige kleurafwijkingen van mijn werk bij een digitale drukker ben ik me aan het oriënteren op het aanschaffen van een eigen printer, zodat ik meer controle heb over het hele proces. Ik vind het lastig in te schatten hoe high-end ik moet gaan voordat ik voldoende kwaliteit zie.

Ik heb gekeken naar de Canon Pixma iX6850, Canon Pixma Pro 200 en Canon imagePrograf-300

Grote overweging is natuurlijk ook of ik met pigment of dye inkt wil werken. Ik zal waarschijnlijk vooral matte en misschien lustre printen, dus pigment zou een goede optie zijn. Ik ben illustrator en geen fotograaf (hier een voorbeeld van m’n werk), en wil dit grotendeels gebruiken om high-end, gelimiteerde oplages van m’n werk te printen, dus de glossy opties opties vind ik niet zo passend.

Verder wil ik ook graag high-end papier ervoor kunnen gebruiken (denk Hahnemuhle, Canson) op ongeveer 300 gsm - maar soms zal ik ook op goedkoper papier willen printen voor een goedkoper segment (denk 12 euro voor een a4 print ipv 60 voor een a3 print). De vraag is of dat niet zonde is van de inkt als ik dat bijvoorbeeld op een imagePrograf-300 ga printen.

Wat is je budget?
Tot +/- 800 euro incl. btw, maar goedkoper is ook niet erg als dat voldoende kwaliteit levert :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het meest gelezen over Canon en Epson, maar Epson heb ik tot nu toe genegeerd omdat ik veel lees over clogging. Ik zal waarschijnlijk niet continu aan het printen zijn, maar juist meer in batches (voor een Kickstarter, als ik op een beurs sta, cadeaus voor de feestdagen etc.) - even los van regelmatig een onderhoudsprintje denk ik dat ik dus wel in de risicogroep val voor clogging.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows PC, Mac is zeer onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk in de toekomst. Geen hele grote ruimte beschikbaar momenteel, dus zo’n hele grote staande printer is (even los dat ik de volumes er nog niet voor print) geen optie.

Mochten er trouwens andere goede communities (zoals een fotografen forum?) zijn waar ik deze vraag kan stellen, dan hoor ik het graag! De “digital art” community werkt voor zo ver ik nu kan zien met drukkers buitenshuis of printers zoals de ix6850, maar veel meningen uit die hoek van de Pixma Pro’s heb ik niet kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-04 10:17

1Kb

Misschien ook op tweakers even kijken bij de foto hardware, mogelijk dat je daar ook wat antwoorden vindt.
Ik heb zelf een pixma pro 100 maar gebruik hem nauwelijks ivm verhuizing. Een vriendin heeft hem ook en print haar eigen foto’s hiermee. De 100 is volgens mij de oudere versie van de 200. Het verschil in cartridges (pigment of niet) heeft voor zover ik weet vooral met hoe lang de kleurvastheid blijft bestaan. Pigment is daarentegen wel iets dikker en kan dus (geen ervaring maar van horen zeggen) eerder verstoppen.
Verder zou ik zeker ook naar de software ondersteuning kijken van het te gebruiken papier (kun je het juiste profiel laden voor het te gebruiken papier) daarnaast kun je ook nog je printer calibreren, maar hier blijft dan de vraag of je het daadwerkelijk ziet. Een verkeerd ingesteld scherm is best vervelend zeg maar als je print er anders uitkomt.
Maar goed, een beter antwoord dan bovenstaand heb ik helaas niet. Eigenlijk vermoed ik dat ik je meer vragen heb gegeven:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rengin
Oh goed punt van het foto hardware forum! Daar zie ik idd wat meer relevante topics staan.

Wat betreft je opmerkingen: heb ik inderdaad meegenomen in de overwegingen :) Ik werk vanaf een gekalibreerd IPS scherm (daarom waren de kleurverschillen van de drukker ook zo irritant) en heb wat reviews gekeken van de verschillende printers (niet de ix6850, moet ik toegeven). Daar worden de papiersoorten die ik wil in meegenomen, dus dat is prima. Ik geloof dat mijn grootste vraag is met welke printer ik de kwaliteit ga zien die ik zoek, voor de minimale kosten (of dat ik überhaupt het gewoon moet blijven uitbesteden, dat kan natuurlijk ook een conclusie zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Heb je bij de drukker ook naar het icc kleur profiel gevraagd?
En wat voor drukker heb je gebruikt? Ik weet dat foto clubs vaak de goedkopere gebruiken en inderdaad last hebben van kleur zweem. Maar een goede drukker zou met een goed icc profiel dat moeten afdrukken wat jij vraagt.
Ik neem aan dat je de drukker ook vraagt wanneer de laatste calibratie is geweest? De situatie die jij schetst zou niet zomaar moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rengin
De drukker was PeterPrint. Waren overigens geen afdrukken op high-end fotopapier oid, gewoon BioTop en nog een half jaar eerder op wat ander goedkoper papier. Heb CMYK prints met FOGRA-39 profiel aangeleverd op hun verzoek (in hun aanleverspecificaties staat overigens alleen dat het CMYK moet zijn, het Fogra-39 profiel heb ik nog eens met hen bevestigd nadat bij die eerste batch de kleuren ook niet waren wat ik ervan verwacht had.

Het rare is dat een vriendin van mij niet heel veel problemen met haar prints heeft gehad, maar een andere collega weer zei dat de afwijkingen die ik liet zien voor haar heel normaal waren bij digitaal drukken (tov offset drukken). Die laatste is fan van PeterPrint en gebruikt ze vaak voor low-end drukwerk. Ze maken allebei soortgelijk werk (niet opeens heel grafisch met grote kleurvlakken oid) Ik heb nog settings etc. nagevraagd bij PeterPrint en bij hen omdat ik het idee had dat ik iets fout deed, maar dat heb ik dus niet kunnen vinden.

Het dilemma is dat er ook instanties zijn dat ik niet persé fine-art prints wil hebben (beurzen met low-end prijzen, postcards promoties, etc) maar eerder op BioTop 300gsm zal willen printen. Nu ik het zo allemaal opgeschreven heb wil ik best een hoop!

[ Voor 3% gewijzigd door Rengin op 10-01-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Ok, nog 1 aanvulling, zoals je weet kan ik zelf printen echter zijn de kosten in vergelijking met laten printen niet helemaal in verhouding.
Stel je koopt de pixma pro-200 dan zijn dit de extra kosten die je regelmatig extra hebt:
https://www.123inkt.nl/Ca...JNKPD_BwE&acceptCookies=1

Ongeacht het papier.
Zeker op een strak budget oplage is dit minder aantrekkelijk.
Neemt niet weg dat ik toch voor een pro-100 had gekozen.
Simpel vertaald, ik heb gedaan waar ik me goed bij voelde ondanks dat er meerdere mogelijkheden waren (die ik nog steeds kan gebruiken als nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rengin
Thanks! Ja daar had ik (in ieder geval ivm kosten fulfillment Kickstarter zelf printen vs. uitbesteden) rekening mee gehouden. Ik moet eigenlijk nog even zitten en rekenen wat dat dan zou betekenen als ik goedkopere prints zelf ga maken.

Thanks voor het meedenken! Het is in ieder geval fijn om het even tegen iemand anders aan te kunnen houden. Wat betreft doen waar je je goed bij voelt: dat is ook wat waard inderdaad. Als het nou om een relatief klein verschil per print gaat dan zou het gevoel doorslaggevend kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 10:38
Toch wel benieuwd naar de conclusie van dit topic :)

Ik probeer op dit moment een keuze te maken tussen de Canon PIXMA PRO-200 en de Canon Prograf pro-300. Het gaat voornamelijk om fine-art matte fotoprints. De prograf pro-300 lijkt kwalitatief de beste keuze, maar is (uiteraard) ook het duurst in aanschaf en gebruik.

Heeft iemand hier ervaring met de eigen-merk pigment cartridges, die 123-inkt aanbiedt voor de Prograf 300?
Pagina: 1