Vaste telefoon voor bij Fritz!box

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Sinds eerder deze week hebben we een Fritz!box 7590 van KPN. Hierbij hebben we ook een vaste lijn aangesloten en heb ik een Yealink-T41P van iemand overgenomen via Tweakers.

Voor in de woonkamer en onze slaapkamer ben ik nu op zoek naar een geschikte telefoon, maar aangezien onze glasvezel binnenkomt in de speelhoek van onze kinderen moet deze draadloos of over het netwerk aangesloten kunnen worden. Naar mijn weten heeft de Fritz!box wel een DECT basisstation ingebouwd, maar omdat ik niet zo zeer thuis ben in de wat oudere technologie zou ik graag hulp hebben bij mijn selectie.

Budget ongeveer 50-60 euro, maar zit wel speling in.

Heb ik een toestel van hetzelfde merk nodig om het DECT basisstation in de modem/router te gebruiken? En zo nee, kan ik een DECT-basisstation ook als tweede station gebruiken, of is een DECT basisstation echt een los iets van het tweede station?

Ik zag o.a. V&A aangeboden: AVM FRITZ! Fon C4 Edition International + AVM Fritz! Repeater... en V&A aangeboden: Gigaset S850A GO + extra handset die wel binnen mijn prijsrange zitten, maar de eerste is één handset en de tweede vind ik toch wel prijzig voor een telefoon die al een jaar gebruikt is.
Ik vind het wel mooi dat ze beide een volledig kleurendisplay hebben, maar dat is absoluut geen must. Ik vind bijvoorbeeld pricewatch: Gigaset A475A Duo Zwart ook zeker wel een optie.

Heeft iemand aanbevelingen of iets dat mij in de juiste richting kan wijzen?

Ik hoop overigens dat dit topic hier thuis hoort (aangezien Tablets & Telefoons op mobiel gericht is), anders mijn excuses!

Beste antwoord (via Oon op 14-01-2021 13:22)

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-06 18:56
Heb 7-8 jaar geleden een (toen nog vrij prijzige) Fritz!box 7390 gekocht voor digitale telefonie i.c.m. een ISDN centrale. In de loop van de tijd is het ISDN-spul uitgefaseerd en vervangen door DECT en dat draait ook al een aantal jaar zonder problemen. We maken hier gebruik van een mix van verschillende DECT toestellen (ook verschillende merken), waarbij de basisstations enkel als oplader worden gebruikt. Je moet het toestel dan afmelden bij het eigen basisstation en vervolgens aanmelden bij de Fritz!box.

Onder meer de Gigaset Dect telefoon A415 werkt prima samen met mijn Fritz!box, en die is niet zo prijzig. Op dit moment kun je twee stuks bestellen voor ca. €35 inc. btw. De bouwkwaliteit en het bedieningsgemak past bij de prijs, maar als je vooral bereikbaar wilt zijn op een vast telefoonnummer is het volgens mij een prima, betaalbare optie.

Zie:
https://www.officecentre.nl/gigaset/5612545.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32
Geen idee mbt DECT handsets, maar je kan ook een app van Fritz gebruiken, zie https://nl.avm.de/producten/fritzapps/fritzapp-fon/ Je hebt dan dus helemaal geen DECT meer nodig, je kan bellen en gebeld worden op je vaste lijn met je smartphone. Scheelt weer wat apparatuur, een smartphone heb je toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
upje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:34:
Geen idee mbt DECT handsets, maar je kan ook een app van Fritz gebruiken, zie https://nl.avm.de/producten/fritzapps/fritzapp-fon/ Je hebt dan dus helemaal geen DECT meer nodig, je kan bellen en gebeld worden op je vaste lijn met je smartphone. Scheelt weer wat apparatuur, een smartphone heb je toch wel.
Had ik ook al gevonden, maar dat is juist niet wat ik zoek. Een smartphone komt helaas weer met een hele hoop andere dingen (zoals mail die binnenkomt voort werk) die ik graag in mijn thuiskantoor op zolder laat als ik 's avonds beneden TV aan het kijken ben, maar ik zou toch wel graag bereikbaar zijn voor familie.

Wanneer ik niet thuis ben maar m'n telefoon wel bij me heb ben ik mobiel gewoon bereikbaar, maar voor thuis wil ik die zo min mogelijk vast hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik heb nog geen DECT-toestel gezien dat niet samenwerkt met de FRITZ!Box.. dus met een Gigaset-handset gaat dat wel lukken.
Bij je FRITZ!Box kun je draadloze telefoons van verschillende fabrikanten aanmelden. Hiervoor kun je gewoon de wizard in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box gebruiken of het menu van je telefoon.

Voorwaarden / Beperkingen
  • Er kunnen maximaal zes draadloze telefoons worden aangemeld bij de FRITZ!Box.
  • De draadloze telefoon moet het profiel DECT-GAP ondersteunen.

[ Voor 69% gewijzigd door nescafe op 12-01-2021 14:40 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03
Hier ook gebruik gemaakt van een Gigaset. Telefoonboek delen met meerdere handsets enzo, werkte goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
nescafe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:39:
Ik heb nog geen DECT-toestel gezien dat niet samenwerkt met de FRITZ!Box.. dus met een Gigaset-handset gaat dat wel lukken.
Ik denk dat mijn vraag vooral ligt in het hele basisstation gebeuren. Als ik een willekeurig DECT-set met twee toestellen koop, moet het basisstation dan alsnog bedraad aangesloten worden, of kan ik die gewoon als lader gebruiken (waar beide toestellen direct met de FRITZ!Box verbinden)?

Dat zou mijn keuze namelijk al een stuk makkelijker maken. Ik heb overal in huis netwerkkabel liggen, maar geen telefoonkabel of extra kabels waar een 6-pin stekkertje op kan zetten. Dan kom je snel bij een dure VOIP-set of blijft alleen een 'gewoon' DECT-set over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28
Je kunt het basisstation ook enkel als lader gebruiken.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:43

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je netwerkkabel hebt liggen kun je d'r ook een ISDN-centrale op aansluiten. Ik heb er zelf een KPN Vox-Davo op aangesloten. Omdat het professioneel spul is zit je kwa functionaliteit in een andere orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
dmantione schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:25:
Als je netwerkkabel hebt liggen kun je d'r ook een ISDN-centrale op aansluiten. Ik heb er zelf een KPN Vox-Davo op aangesloten. Omdat het professioneel spul is zit je kwa functionaliteit in een andere orde.
Zoals ik al aangaf heb ik bij mijn bureau een Yealink-T41P, dat werkt fantastisch, maar ook dat is voor de woonkamer niet ideaal. Ik vind een bedrade telefoon dan weer net een stapje te ver (omdat ik niet echt een vaste plek heb in de woonkamer) en ook extra apparatuur (zoals DECT-sets die een los kastje hebben om een VOIP-verbinding te maken) vind ik enigszins overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remkay
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-06 08:35
Ik heb een Fritz 7490 en daarop heb ik bedraad een Philips D4554 Dect basisstation met 3 extra handsets aangesloten. De handsets communiceren draadloos met het Philips Dect basisstation. Daarnaast heb ik een aantal Fritz C5 handsets, die de Fritz 7490 als Dect basisstation hebben. Dit alles werkt perfect. Het voordeel van de Fritz C5 handsets is deze het telefoonboek van je Fritzbox gebruikt. Dus die hoef je maar op 1 plek bij te houden. Daarnaast kan je via de C5 handsets ook veel instellingen van je Fritzbox regelen, zoals Smart Home, Wifi, wifi guest netwerk. Je kunt zelfs muziek streamen van je nas via het netwerk van je Fritzbox. Al die functionaliteit heb je niet met andere merken, zoals die Philips set. Maar die had ik nou eenmaal al en om nou in elk vertrek een C5 te plaatsen werd me te prijzig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remkay
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-06 08:35
Je kunt natuurlijk ook de Fritz app op je smartphone gebruiken, zodat die overgaat als je op je vaste lijn wordt gebeld. Alleen werkt dat via wifi. Het bereik van dect is een paar honderd meter; dat van wifi niet... Daarbij moet het wifi netwerk ook nog hetzelfde subnet hebben als het subnet waarin je Fritzbox zich bevindt. Anders werkt die app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
remkay schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:07:
Ik heb een Fritz 7490 en daarop heb ik bedraad een Philips D4554 Dect basisstation met 3 extra handsets aangesloten. De handsets communiceren draadloos met het Philips Dect basisstation. Daarnaast heb ik een aantal Fritz C5 handsets, die de Fritz 7490 als Dect basisstation hebben. Dit alles werkt perfect. Het voordeel van de Fritz C5 handsets is deze het telefoonboek van je Fritzbox gebruikt. Dus die hoef je maar op 1 plek bij te houden. Daarnaast kan je via de C5 handsets ook veel instellingen van je Fritzbox regelen, zoals Smart Home, Wifi, wifi guest netwerk. Je kunt zelfs muziek streamen van je nas via het netwerk van je Fritzbox. Al die functionaliteit heb je niet met andere merken, zoals die Philips set. Maar die had ik nou eenmaal al en om nou in elk vertrek een C5 te plaatsen werd me te prijzig..
Ik heb gelukkig maar 2 handsets nodig, maar ik vind zo'n slordige 65 euro per handset toch wel prijzig. Telefoonboek kan ik ook gewoon in de telefoon zelf zetten, er zijn misschien 5 nummers waar ik vaak genoeg mee bel om erin te hebben en de rest hoor ik wel wie belt als ik opneem of kan ik het nummer uit mijn mobiel halen. In de basis heb ik vooral een vast nummer omdat ik uiteindelijk net een paar euro goedkoper uitkom per maand.
remkay schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:11:
Je kunt natuurlijk ook de Fritz app op je smartphone gebruiken, zodat die overgaat als je op je vaste lijn wordt gebeld. Alleen werkt dat via wifi. Het bereik van dect is een paar honderd meter; dat van wifi niet... Daarbij moet het wifi netwerk ook nog hetzelfde subnet hebben als het subnet waarin je Fritzbox zich bevindt. Anders werkt die app niet.
Zoals ik al eerder heb geantwoord is dat juist niet wat ik zoek. Mooie oplossing voor iemand die z'n vaste lijn op z'n telefoon wil, maar ik wil juist een vaste telefoon die alleen telefoon is (en geen smartphone).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-06 18:56
Heb 7-8 jaar geleden een (toen nog vrij prijzige) Fritz!box 7390 gekocht voor digitale telefonie i.c.m. een ISDN centrale. In de loop van de tijd is het ISDN-spul uitgefaseerd en vervangen door DECT en dat draait ook al een aantal jaar zonder problemen. We maken hier gebruik van een mix van verschillende DECT toestellen (ook verschillende merken), waarbij de basisstations enkel als oplader worden gebruikt. Je moet het toestel dan afmelden bij het eigen basisstation en vervolgens aanmelden bij de Fritz!box.

Onder meer de Gigaset Dect telefoon A415 werkt prima samen met mijn Fritz!box, en die is niet zo prijzig. Op dit moment kun je twee stuks bestellen voor ca. €35 inc. btw. De bouwkwaliteit en het bedieningsgemak past bij de prijs, maar als je vooral bereikbaar wilt zijn op een vast telefoonnummer is het volgens mij een prima, betaalbare optie.

Zie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Oon ik heb diverse fritzbox(en) gehad bij xs4all altijd een vast nummer gehad (via de fritzbox)

1) je kan een dect toestel halen, en die op de fritzbox "aanmelden" die fungeert als basis-station
ik heb met diverse sets geen issues gehad. (eerder met de accu v.d sets)

2) of de kabel op de box splitsen ..met een simpele telefoon splitser.

Er zwerft een compatible dect lijst voor de fritzbox rond .. en ook een handleiding hoe je hem aanmeld. kind kan de was doen.

Volgens mij heeft de fritzbox het zelfs erg luxe dat je door kan schakelen of een telefoon "ring" (2x telefoon A en dan 3x telefoon B en dan weer terug naar telefoon A bv) en ander geneuzel ..

maar je hebt vast oude gsm's dus die app erop oid is natuurlijk goedkoper ..

kortom keuzes / opties zat om linksom/rechtsom en ondersteboven de vaste lijn door te zetten .. btw ik heb een gigaset via kabel ...

het schijnt mogelijk te zijn dat je de telefoonboek kan delen tussen dect telefoons en bv fritzbox .. het intreseert me niet genoeg om teveel tijd erin te besteden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
vso schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:37:
@Oon ik heb diverse fritzbox(en) gehad bij xs4all altijd een vast nummer gehad (via de fritzbox)

1) je kan een dect toestel halen, en die op de fritzbox "aanmelden" die fungeert als basis-station
ik heb met diverse sets geen issues gehad. (eerder met de accu v.d sets)

2) of de kabel op de box splitsen ..met een simpele telefoon splitser.

Er zwerft een compatible dect lijst voor de fritzbox rond .. en ook een handleiding hoe je hem aanmeld. kind kan de was doen.

Volgens mij heeft de fritzbox het zelfs erg luxe dat je door kan schakelen of een telefoon "ring" (2x telefoon A en dan 3x telefoon B en dan weer terug naar telefoon A bv) en ander geneuzel ..

maar je hebt vast oude gsm's dus die app erop oid is natuurlijk goedkoper ..

kortom keuzes / opties zat om linksom/rechtsom en ondersteboven de vaste lijn door te zetten .. btw ik heb een gigaset via kabel ...

het schijnt mogelijk te zijn dat je de telefoonboek kan delen tussen dect telefoons en bv fritzbox .. het intreseert me niet genoeg om teveel tijd erin te besteden
toon volledige bericht
Het probleem met de kabel is niet zozeer dat ik geen telefoonkabel heb, maar vooral dat de plek waar de Fritz!box staat erg onhandig is voor een telefoon en de kabels van daaruit recht de kruipruimte ingaan. In theorie zou ik één van de CAT6 kabels terug kunnen trekken met een trekveer eraan en daarna die kabel + een tweede kabel weer de andere kant op, maar ik ben hier zelf nog nooit de kruipruimte in geweest en heb van anderen gehoord dat er nogal rare bochten en kleine hokjes zijn, dus dat vind ik riskant. Zelf de kruipruimte ingaan is helaas geen optie, ik ben al 3 dagen aan het snotteren als ik een keer mijn kantoor opruim van het stof dat dan vrij komt, anders had ik gewoon een telefoonkabel naar de TV getrokken en daar een 6-pin stekkertje aangezet.

Maar dit bevestigt wel dat ik dus gewoon een DECT-set kan kopen, en dat is eigenlijk waar ik op hoopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
doeternietoe schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:36:

Zie:
Super, dit is echt precies het antwoord dat ik zocht! Mooi om te horen dat dit in mijn situatie zou moeten werken. Ik denk dat ik precies die telefoon gewoon ga bestellen, want voor die prijs kan ik zeker niet klagen. Bedankt!
Pagina: 1