Vraag

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 11:52
Iets meer dan een jaar geleden heb ik een Sony A7 met 28-70mm lens en een 50mm f/1.8 gekocht. Ik heb deze voornamelijk gebruikt voor portretten, maar gisteren wilde ik eens wat nieuws proberen: landschapsfotografie bij nacht. Helaas kwam ik erachter dan de handmatige scherpstelling niet helemaal werkt zoals ik verwacht had.

Ik dacht: ik zet de camera neer op statief, zet de focus op oneindig (gewoon doordraaien tot de aanslag) en ik krijg scherpe foto's. Niet dus. Om scherpe foto's te krijgen van bijvoorbeeld een sterrenhemel, moet ik de focus terugdraaien totdat deze volgens het display op ongeveer 100 meter staat.

Om dit te illustreren heb ik een fotoreeks gemaakt van de sterrenhemel bij verschillende ingestelde focusafstanden. Je kunt over de thumbnail hoveren voor een omschrijving. Ik heb de afstanden min of meer lukraak door elkaar gedaan, met oneindig (eindaanslag) er 2x tussen, om zo andere factoren uit te sluiten. De afbeeldingen hieronder zijn uitsnedes, er is dus niet geschaald. Ze zijn allemaal gemaakt met een sluitertijd van 30 seconden op een statief, met diafragma f/1.8 en ISO op 400.

Hyperfocaal SEL50F18F
01 - Oneindig (eindaanslag)02 - 311 meter03 - 105 meter
04 - 77 meter05 - 132 meter06 - 496 meter
07 - 46 meter08 - Oneindig (eindaanslag)09 - 31 meter
10 - 15 meter

Mijn vraag is nu: is dit normaal? Is dit iets waar iedereen rekening mee dient te houden? Of komt het misschien door dat het nu vriest buiten? Of is mijn lens niet goed afstelt in de fabriek?

Alvast hartelijk dank voor je antwoord!

Beste antwoord (via ktf op 10-01-2021 10:07)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:13
Dit is normaal, oneindig is vaak expres "voorbij oneindig" om te compenseren voor productie fouten en temperatuursverschillen. Het is ook bij camera lenzen vaak het geval en dat is normaal :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:13
Dit is normaal, oneindig is vaak expres "voorbij oneindig" om te compenseren voor productie fouten en temperatuursverschillen. Het is ook bij camera lenzen vaak het geval en dat is normaal :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
Zover ik heb begrepen is dit normaal, althans ik heb hetzelfde ervaren en een zoektocht destijds gaf volgens mij als resultaat dat het klopt. Ik meen me nog een zin te herinneren die het ook duidelijk maakte; "hoewel sterren erg ver van ons vandaan zijn, zijn ze niet oneindig van ons vandaan". Vandaar dat je dus altijd handmatig moet scherpstellen.

Daarnaast is het ook belangrijk te weten dat langere sluitertijden, de beweging van de aarde vastleggen. Dat is op alle voorbeeldfoto's te zien; een punt wordt een streep. De maximaal bruikbare sluitertijd is afhankelijk van de brandpuntsafstand. Ik heb zelf een 12mm F2.0 lens (18mm @ff eq) en daarmee is de langste sluitertijd zo'n 25-30 seconden. Langer en ik krijg geen punten meer. Bij een 50mm lens is dat een stuk korter, 10 seconden om precies te zijn.

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 11:52
LA-384 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:39:
"hoewel sterren erg ver van ons vandaan zijn, zijn ze niet oneindig van ons vandaan". Vandaar dat je dus altijd handmatig moet scherpstellen.
Uiteraard staan ze niet oneindig ver van ons vandaan, maar voor cameralenzen bestaat er iets wat een hyperfocale afstand heet: Wikipedia: Hyperfocale afstand Er is dus bepaalde afstand (ongeveer 50m in het geval van mijn lens) waarvoorbij alles scherp is. Als je je lens dus op dat punt instelt, moet alles daarvoorbij (dus ook de sterrenhemel) scherp zijn. Mijn probleem is nu: ik dacht dat de eindaanslag van mijn lens dit punt zou moeten zijn, maar naar nu blijkt is het dat dus niet.
LA-384 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:39:
Daarnaast is het ook belangrijk te weten dat langere sluitertijden, de beweging van de aarde vastleggen.
Dat begrijp ik. Echter, op de eerste foto zie je een wazig vlekje en op de tweede een min-of-meer scherpe streep.
Ventieldopje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:39:
Oke, goed om te weten. In het vervolg zal ik dus eerst met hoge gevoeligheid een paar snelle foto's maken om te bepalen waar de hyperfocale afstand vandaag ligt om het zo maar te zeggen, en dan pas te beginnen met foto's met lange sluitertijd te maken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee