Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Torxx
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-04 17:12
Mijn vraag

Mijn CPU cooler fan blokkeert mijn 1e ram slot.is het mogelijk dat ik mijn fan iets omhoog trek zodat er ruimte vrij komt voor de Ram? Dus dat de fan iets boven de heatsink uitsteekt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
mobo: asrock z390 pro gaming , CPU fan: cooler master hyper 212 RGB, ram: corsair vengeance pro RGB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
CPU fan andere zijde geplaatst , CPU fan iets omhoog getrokken , weet bij beide opties niet of het negatief effect heeft?

Beste antwoord (via Torxx op 10-01-2021 14:35)

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
jgj82 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:15:
[...]

@Torxx Als ik die foto zo bekijk kan de fan met bracket en al zo aan de andere kant gemonteerd worden. Wel even de fan omdraaien dan. Het is een poging waard!
Dat dus. Het is een fluitje van een cent om de bracket eraf te halen, fan er vanaf te schroeven, bracket aan de andere zijde van de fan te schroeven en de bracket + fan in de originele oriëntatie aan de andere kant van de koeler terug te plaatsen.

Alle reacties

• spone
  • Niet online
Hoeveel RAM sticks heb je? Als je er 2 hebt dan kan je ze gewoon in 2e en 4e slot vanaf de CPU gezien steken en is er geen probleem.

Als je er 4 kwijt moet zou je de fans inderdaad iets omhoog kunnen plaatsen zodat het wel past. Houd er wel rekening mee dat je koeler dus effectief iets hoger wordt en dat het dus past met de breedte van je kast.

In principe maakt het voor een CPU koeler niet echt uit waar je je fan plaatst. Belangrijkste is dat er een luchtstroom is die over de koelvinnen loopt om de hitte naar de achterzijde van je kast af te voeren.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Torxx schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:12:
Mijn vraag

Mijn CPU cooler fan blokkeert mijn 1e ram slot.is het mogelijk dat ik mijn fan iets omhoog trek zodat er ruimte vrij komt voor de Ram? Dus dat de fan iets boven de heatsink uitsteekt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
mobo: asrock z390 pro gaming , CPU fan: cooler master hyper 212 RGB, ram: corsair vengeance pro RGB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
CPU fan andere zijde geplaatst , CPU fan iets omhoog getrokken , weet bij beide opties niet of het negatief effect heeft?
Bij twee modules sla je altijd 1bankje over, want het ram hoort in A2-B2, 2en4 vanaf cpu.

[Voor 10% gewijzigd door Hackus op 09-01-2021 22:27]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Torxx
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-04 17:12
Ik heb er nu 2 die idd in slot 2 en 4 zitten , wil uitbreiden met nog 2 . Als ik de fan omhoog plaats zodat het Ram er precies in past kan de case net nog dicht! Maar het heeft dus geen noemenswaardige negatieve effecten als ik hem iets hoger plaats?

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Je kunt de fan ook aan de achterkant van de cpu koeler monteren en dan zodat hij lucht door de koeler zuigt ipv blaast.

• GoldenLeafBird
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Torxx schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:32:
Ik heb er nu 2 die idd in slot 2 en 4 zitten , wil uitbreiden met nog 2 . Als ik de fan omhoog plaats zodat het Ram er precies in past kan de case net nog dicht! Maar het heeft dus geen noemenswaardige negatieve effecten als ik hem iets hoger plaats?
Ja dat kan gewoon, geen probleem. Noctua geeft het ook als optie aan wanneer de voorste fan een ram slot blokkeert bijvoorbeeld.

Ik neem m'n woorden terug en had niet goed genoeg gelezen. Excuses hiervoor en bedankt @Hackus voor het verduidelijken.

[Voor 15% gewijzigd door GoldenLeafBird op 10-01-2021 11:12]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

GoldenLeafBird schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Ja dat kan gewoon, geen probleem. Noctua geeft het ook als optie aan wanneer de voorste fan een ram slot blokkeert bijvoorbeeld.
Noctua heeft zgn klemmen, en CM gebruikt hier schroeven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:10

jgj82

Ja, maar = nee

Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Noctua heeft zgn klemmen, en CM gebruikt hier schroeven
@Torxx Als ik die foto zo bekijk kan de fan met bracket en al zo aan de andere kant gemonteerd worden. Wel even de fan omdraaien dan. Het is een poging waard!

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Niet online
[...]

Dat dus. Het is een fluitje van een cent om de bracket eraf te halen, fan er vanaf te schroeven, bracket aan de andere zijde van de fan te schroeven en de bracket + fan in de originele oriëntatie aan de andere kant van de koeler terug te plaatsen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

[...]

Ik ben Hackus ;)
Het ging om hoger plaatsen, en dat lijkt niet te kunnen met geschroefd.
aan de nadere kant plaatsen kan wel, mar dat heeft TS al gedaan/aangegeven.

@Torxx Dat heeft geen negatief effect, maar dan zou ik geen exhaust fan back plaatsen.

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:10

jgj82

Ja, maar = nee

Ik ga er dan ook van uit dat jou fan's goed zitten! :+

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:12:
[...]
Het ging om hoger plaatsen, en dat lijkt niet te kunnen met geschroefd.
aan de nadere kant plaatsen kan wel, mar dat heeft TS al gedaan/aangegeven.
De fan zit geschroefd op plastic brackets die vervolgens achter een rand op het koellichaam klemmen, lijkt erop dat hier nog wel wat meer gerommeld kan worden tenzij het geheugen extreem hoog is:

[Voor 7% gewijzigd door Nielson op 10-01-2021 13:28. Reden: Gelinkt artikel is anders dan in de tekst staat]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True