• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 21:52

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Moederbord: Gigabyte 490M gaming X
M2 drive: Crucial P1 1000GB NVMe SSD

Probleem:

Nieuw systeem gebouwd, met alleen deze M2 drive. Moederbord herkent hem niet. De M2 zit goed vast in het slot en en vast met schroefje. Maar volgens BIOS is er geen drive aanwezig

Ik heb er nu een SATA SSD in gedaan en die herkent ie wel.
Windows is nu aan het installeren

Biosupdate ga ik nog doen (altijd spannend, tips zijn ook op dat vlak welkom)

Iemand enig idee hoe dit kan?

Alvast bedankt!

Ps. De Asus 980ti wordt gezien als een PCIE 1.0 kaart, daarom ook bios update, dit moederbord heeft een reputatie qua videokaart herkenning.

UPDATE

Bios is van F2 naar F4 gegaan, de nieuwste versie volgens gigabyte @ BIOS .

-> videokaart is nu wel PCI-E 3.0 x16

->nog steeds geen NVME schijf zichtbaar in BIOS, devicemanager en disk manager..

Optie 1, moederbord botst met een Crucial P1
Optie 2. Moederbord is niet goed
Optie 3. De Crucial SSD is niet goed

Helaas heb ik geen ander moederbord met NVME of een andere NVME SSD dus valt niet te testen...

Save optie is de NVME retour en een SATA SSD nemen

[ Voor 39% gewijzigd door Scighera op 10-01-2021 00:42 ]

www.triathlete.nl

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 21:40
Als het goed is heb je twee M.2 slots, alleen zit er over de onderste een heatsinkje heen. Welke heb je nu gebruikt? En heb je de "schijf" al in het andere slot geprobeerd?

Zo te lezen in de manual moeten beide slots NVMe aankunnen, maar toch. Mocht hij het in het andere slot wel doen dan missen we waarschijnlijk een of andere instelling (/edit: of is gewoon dat ene slot niet goed), mocht hij het in het andere slot ook niet doen dan weet je alweer zekerder dat het aan het schijfje ligt.

Ken je niet iemand anders bij wie je dat schijfje er even in kunt hangen om te testen? Omruilen voor SATA lijkt me zonde van de stap terug, die niet nodig zou moeten zijn, en die ook wel eens niet zou kunnen werken.

Andere mogelijkheid om te testen is natuurlijk twee tientjes uittrekken voor een 128GB schijfje (zoiets: pricewatch: Transcend 110S 128GB). Als je het aan de praat krijgt heb je twee schijven, is ook niet zo erg zou ik zeggen. Ik zou eerder dat doen als test, want ik zou geen geduld hebben voor al het gehannes met retour en wachten op nieuw spul, met het risico dat dat ook niet werkt, of dat je daarna een SATA hebt die wel werkt maar je je dan een jaar lang afvraagt wat er nou was. Voor je het weet is het je mobo zelf, of weet er hier iemand welk vinkje je gemist hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door Kilomeester op 10-01-2021 01:15 ]

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik was je net voor haha

Voel me nu heel dom...

Ik wilde naar aanleiding van de support pagina van Crucial even de NVME eruit halen en en er weer insteken. Toen zag ik onder de videokaart nog een slot met tekst M2 en een enorme heatsink erin.

Daar de NVME erin gedaan, samen met de heatsink en hij staat nu keuring in disk manager zichtbaar.

Always read the manual... Heb ik met alle mobo stekkers en de CPU montage gedaan, maar voor de NME drive dus over geslagen.

In de manual staat de bovenste slot niet eens als M2 aangegeven, deze staat ongenummerd in de manual.

Voor niks 240gb aan steam content van de losse SSD gegooid , ach, 10 uur downloaden en het staat er weer op😁

Loont het de moeite om Windows10 opnieuw te installeren op de NVME of is dat verschil te verwaarlozen in de praktijk? Alle games gaan sowieso op de NVME.

Systeem wordt ook alleen voor gamen gebruikt

www.triathlete.nl

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31

D4NG3R

kiwi

:)

Je gaat niet merken dat Windows op de NVME SSD staat t.o.v. een moderne Crucial SATA SSD, sowieso ga je het verschil tussen een SATA en NVME SSD al niet merken tenzij je constant grote bestanden zit te verslepen of (semi) professionele software voor bijvoorbeeld videobewerking gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 10-01-2021 01:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 21:40
Blijft gek dat dat andere slotje het dan niet doet, het bord zou er toch twee aan moeten kunnen? Ik zit zeker de verkeerde manual te lezen dan.

Maar goed, gefeliciteerd dan! :) En nee, ik zou ook niet de moeite doen om het OS opnieuw te installeren op de NVMe, al zou je het ook moeten kunnen transplanteren. Maar het enige waar je het verschil in je OS mee merkt is misschien een marginaal snellere boot. Ik zou de snelste schijf dan lekker vrij houden voor de games. Al was het maar voor het psychologisch effect van het hebben van de kortst mogelijke loading times :)

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Volgens de papieren manual is deze M.2 "reserved only. No functionalities "

Met andere woorden, slechts ter decoratie aanwezig🤔

Ik hou Windows mooi op de losse SSD, ook makkelijker met een reinstall mocht dat over een jaar of 4 een keer moeten.

Edit. Even wat gezocht, ook de Z490 Aorus Elite modellen van gigabyte hebben dit probleem. De mogelijke reden volgens iemand:

" I believe the top M.2 slot is reserved for PCIE 4.0. But Comet Lake doesn't support PCIE 4.0 so it cannot be used. The hope is that when Rocket Lake releases it will support PCIE 4.0 as z490 is supposed to support two generations. "

[ Voor 42% gewijzigd door Scighera op 10-01-2021 07:16 ]

www.triathlete.nl

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 22:40
Het heeft er mee te maken dat dit slot aangestuurd wordt vanuit de cpu. Comet Lake heeft maar 16 pci-e-lanes vanuit de cpu, Rocket Lake 20: nieuws: Intel brengt Rocket Lake-processors met PCIe 4.0-ondersteuning begin ...

Die extra 4 lanes gaan dus naar dit slot om deze ssd op pci-e 4.0 aan te sturen.

Nu kun je van de 16 pci-E lanes van de cpu er 8 afhalen en gebruiken voor iets anders (extra pci-E 16-slot met 8 lanes, of voor een m2-slot). Maar er is hier ook geen 2e16x-slot, dus om kosten te besparen en het eenvoudig te houden (het moet makkelijk werken op zowel Comet als Rocket Lake), zullen ze deze mogelijkheid niet gebruiken.

Het rare is dat op de site van Gigabyte dit slot nergens staat (bij versie 1.0 van het bord iig).

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Inderdaad. Maar versie 1.0 heeft het slot dus wel

Systeem draait nu, maar al 2x wibdows Blue screen gehad. 1x bij 80gb kopiëren, 1x bij verifiëren van installatie.

Nu klapt bethesda launcher er daarnaast ook uit zonder foutmelding al bij downloaden of verifiëren.

PNY DDR4-3600 Ram van 3600mhz naar 2133mhz (moederbord default) terug gezet, kijken of dat de oorzaak is

Anders mogelijk toch de M2 (gisteren was beteshda launcher stabiel en geen blue screens

Systeem is bloedsnel maar ergens zit er een hickup.

Jammer dat zowel Blue screen als bethesda crash geen foutcode aangeeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Scighera op 10-01-2021 09:59 ]

www.triathlete.nl

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:21
Scighera schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:57:

Jammer dat zowel Blue screen als bethesda crash geen foutcode aangeeft.
Ook niets over te vinden in Windows logboek?

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Zal eens kijken waar ik die kan vinden

Systeem spec

Nieuw:
Voeding. MSI A650GF 80+gold
Moederbord. Gigabyte Z490M Gamer X, bios F4
CPU. Intel I5 10400F
RAM. 2x 8GB PNY XLR8 DDR4-3600
SSD 1. Crucial P1 1000gb NVME
OS. Windows 10 home OEM

Bestaand uit oud systeem
SSD 2. Kingston SUV400 240gb

Tweedehands
Asus Strix 980TI

www.triathlete.nl

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Gevonden, laatste 24u

8x kernel power ID 41, task 63

De Blue screen is in dit geval dat hij eerst gegevens gaat verzamelen, en als hij dat 100% heeft gaat rebooten

Hij lijkt met ram op lagere click nu stabiel. Zowel Windows als de beteshda download

Cpu is aangesloten met een 8pins ATX, videokaart 2x8pins PCI E.

Voeding zou sowieso over moeten hebben.

En hij crashde in lichte data transfer (oa 80gb dupliceren op de M2 NVME schijf omdat ik de fallout76 files aan het koppelen was)

[ Voor 80% gewijzigd door Scighera op 10-01-2021 10:21 ]

www.triathlete.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Scighera RAM in A2-B2, bankje 2en4 vanaf cpu, anders kun je het niet hoger instellen.(of kan het zelfs niet goed werken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:27:
@Scighera RAM in A2-B2, bankje 2en4 vanaf cpu, anders kun je het niet hoger instellen.(of kan het zelfs niet goed werken)
Daar zitten ze ook in, dat waren de zilverkleurige alu bankjes. De A1 en B2 zijn zwart kunststof

Op default 2133 lijkt het goed te gaan. De bethesda.net download is nu al 12gb / 30minuten stabiel bezig in plaats van er keer op keer na <1gb uit te klappen.

2133 is natuurlijk vors lager dan de 3600 die de ddr4 reepjes aan zouden moeten kunnen.

www.triathlete.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scighera schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Daar zitten ze ook in, dat waren de zilverkleurige alu bankjes. De A1 en B2 zijn zwart kunststof

Op default 2133 lijkt het goed te gaan. De bethesda.net download is nu al 12gb / 30minuten stabiel bezig in plaats van er keer op keer na <1gb uit te klappen.

2133 is natuurlijk vors lager dan de 3600 die de ddr4 reepjes aan zouden moeten kunnen.
XMP profiel actief ?(enable)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:40:
[...]

XMP profiel actief ?(enable)
Nee, zowel in default 2133 en in 3600 staat/stond deze disabled.

Even gezocht, dat verklaard een hoop dat probleem zonder XMP...

Dus XMP aanzetten, bios haalt de optimale settings op (klok, timings, spanning) en klaar.

Dit verklaart wel de crashes bij data transfers.

Fo76 is inmiddels ook geïnstalleerd. Van low/medium naar ultra settings, dus dan weet ik iig waar ik het voor doe ( haalde soms de 20fps niet eens )

[ Voor 46% gewijzigd door Scighera op 10-01-2021 11:24 ]

www.triathlete.nl

Pagina: 1