Omvormer RS485 naar USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb een AEG omvormer. Hier zit een RS485 aansluiting op. Aan de andere kan wil ik een USB converter doen. De A en B draad. Als ik deze usb dan in mijn laptop doe, hoe krijg ik dan de data uit de omvormer te zien?

Beste antwoord (via rens-br op 11-01-2021 08:46)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:02
Inverter schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:30:
[...]

Ik heb de converter nog niet. Ik wil eerst info inwinnen.
Hoe weet ik welk protocol?
Welke adapter je koopt, hangt niet echt af van het protocol. Wel kan het zijn dat een goedkoper adapter niet werkt omdat veel van die dingen niet volledig volgens de rs485 specificaties werken. Maar dit vormt meestal enkel een probleem bij oudere apparatuur. Ik zou dus niet bang zijn om een goedkoper exemplaar te proberen.

RS-485 bepaalt enkel de hardware specificaties. Het communicatieprotocol kan dus van alles zijn. Als googlen op dit typenummer geen direct resultaat op levert, vrees ik dat het zelf uit proberen wordt. Meestal beginnen met één of ander terminal programma, bv. Putty zoals @pickboy voorstelde. Er is een (kleine) kans dat de inverter gewoon leesbare data naar buiten spuwt.

Maar mijn gevoel is er een kans dat dit werkt: https://github.com/mlooise/aeg-inverter-monitor
Dan dien je wel via nodered te werken (zelf geen ervaring mee).

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 09-01-2021 22:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met de software van AEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
Buiten deze software om wil ik de data zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 16:46
je kunt zoveel programma's gebruiken, Putty ken ik bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Meer info zou handig zijn. Om te beginnen het typenummer van de omvormer.
Nu vraag je welke schroevendraaier je nodig hebt zonder te zeggen voor welke schroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 09-01-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
D-Three schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:21:
Meer info zou handig zijn. Om te beginnen het typenummer van de omvormer.
Nu vraag je welke schroevendraaier je nodig hebt zonder te zeggen voor welke schroeven.
AEG AS-3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heb je de Rs485 naar USB converter al?
Heb je gezocht naar het protocol wat je omvormer praat? Zo nee, doe dat. Zo ja, wat leverde dat op?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
remco_k schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:27:
Heb je de Rs485 naar USB converter al?
Heb je gezocht naar het protocol wat je omvormer praat? Zo nee, doe dat. Zo ja, wat leverde dat op?

[ Voor 4% gewijzigd door Inverter op 09-01-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

Om mee te beginnen:
https://www.google.com/search?q=AEG+AS-3000+rs485

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 09-01-2021 21:33 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
Laat maar!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
[...]

Welke adapter je koopt, hangt niet echt af van het protocol. Wel kan het zijn dat een goedkoper adapter niet werkt omdat veel van die dingen niet volledig volgens de rs485 specificaties werken. Maar dit vormt meestal enkel een probleem bij oudere apparatuur. Ik zou dus niet bang zijn om een goedkoper exemplaar te proberen.

RS-485 bepaalt enkel de hardware specificaties. Het communicatieprotocol kan dus van alles zijn. Als googlen op dit typenummer geen direct resultaat op levert, vrees ik dat het zelf uit proberen wordt. Meestal beginnen met één of ander terminal programma, bv. Putty zoals @pickboy voorstelde. Er is een (kleine) kans dat de inverter gewoon leesbare data naar buiten spuwt.

Maar mijn gevoel is er een kans dat dit werkt: https://github.com/mlooise/aeg-inverter-monitor

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 09-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
D-Three schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:10:
[...]

[...]

Met nodered werkt het. Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tipje voor de volgende keer. We willen je op dit forum echt heel graag verder helpen, maar het moet wel van twee kanten komen. Het is dus handig om in je openingspost zoveel mogelijk informatie te vermelden, dan hoeven we niet een aantal posts te besteden aan het opvragen van specs, wat je precies wilt uitlezen e.d.

Daarnaast is het handig om te vermelden wat je zelf al gevonden en gedaan hebt. Dan komen we niet met hetzelfde aan zetten. En leer je er wellicht zelf ook nog wat van.

Kortom. Op Tweakers wordt net wat meer verwacht dan op andere forums.
Pagina: 1