Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD vervangen door SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mayo11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-01-2023
Goeiemiddag,

Ik ben momenteel bezig met het swappen van een HDD uit een oude laptop voor een SSD. Dit is de SSD die ik heb gebruikt: pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB

De computer start iets sneller op maar de write snelheden zijn heel slecht, hieronder een screenshot van Crystaldiskmark van zowel de oude HDD als de nieuwe SSD in dezelfde laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9RwZ0csljp7GHvX0VH_0PZTnVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMkxQdilsPGu0YWSf4HyRVag.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00ZTZWUcPSNkK--1RP-udm5Ovy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjrTcBqGbWuE5InblTpyu9tR.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de SSD als externe hardeschijf aansluit via USB op een andere computer krijg ik schrijfsnelheden van boven de 100 MB/s. Ik denk dat ik er dus mag vanuit gaan dat de SSD zelf OK is.

Bedankt voor de tips!

Mvg,
Bert

Alle reacties

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Gebruik Samsung magician eens en test het daar ook eens mee. Tevens checkt deze de firmware. Heb je Windows geherinstalleerd op de ssd?

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 09-01-2021 19:10 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hoe oud is de laptop, heeft deze SATA2 of SATA3? Staat de BIOS in ACHI Modus of in IDE/ATA Modus?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Op Sata150 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mayo11
pennywiser schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:09:
Gebruik Samsung magician eens en test het daar ook eens mee. Tevens checkt deze de firmware. Heb je Windows geherinstalleerd op de ssd?
Ik heb Samsung Magician geinstalleerd en die geeft me gelijkaardige resultaten, de lees snelheden zijn OK maar die write is echt barslecht. Ja, ik heb een lege Windows 10 geinstalleerd op de SSD (duurde trouwens ook bijna 3u om te installeren)

• Mayo11
Wim-Bart schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:10:
Hoe oud is de laptop, heeft deze SATA2 of SATA3? Staat de BIOS in ACHI Modus of in IDE/ATA Modus?
Is SATA 2 en AHCI modus staat aan.

De laptop is van 2012, dit is het type: https://www.samsung.com/us/support/owners/product/np355v5c

[ Voor 17% gewijzigd door Mayo11 op 09-01-2021 19:16 ]

• Mayo11
Volgens CrystalDiskinfo zou het zelfs SATA600 zijn.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Mayo11 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Is SATA 2 en AHCI modus staat aan.

De laptop is van 2012, dit is het type: https://www.samsung.com/us/support/owners/product/np355v5c
Chipset is SATA3 dus zou gewoon op 600MB/s moeten werken. Enige wat ik kan bedenken is een slechte verbinding. Maar dan zou je een hoop CRC errors moeten hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:24
Het lijkt meer op een defect met de SSD?
Maar het is een AMD chipset, misschien dat eens veranderen naar de standaard MS SATA/AHCI driver:
Crucial: Replacing Manufacturer AHCI Drivers with Standard Microsoft® SATA Drivers

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:41
Heb je de meest recente bios in de laptop? En via Driver Magician misschien kijken of er een nieuwere firmware voor de ssd is.

• Mayo11
The_Doman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:33:
Het lijkt meer op een defect met de SSD?
Maar het is een AMD chipset, misschien dat eens veranderen naar de standaard MS SATA/AHCI driver:
Crucial: Replacing Manufacturer AHCI Drivers with Standard Microsoft® SATA Drivers
Thx voor de tip, zal ik zeker eens proberen!

• Mayo11
Lizard schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:51:
Heb je de meest recente bios in de laptop? En via Driver Magician misschien kijken of er een nieuwere firmware voor de ssd is.
Samsung magician geeft aan dat alles up-to-date is. Bios moet ik ng eens checken, thx!
Pagina: 1