Censuur vrije media?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.797 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-02-2022
Zoals we allemaal weten staat onze privacy op het spel, er heerst een steeds groter wordende censuur, en ook WhatsApp heeft een paar dagen geleden al aangekondigd hun privacy beleid vanaf 8 feb op de schop te gaan gooien, en alle communicatie openbaar te maken voor datacentra wereldwijd.
(nu laat het Europees recht het nog niet toe, maar het is slechts een kwestie van tijd voor zij ook overstag gaan)

Wat ik dus wil is onafhankelijk worden van de grote spelers in de social media wereld, denk aan Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, zoekmachine, WhatsApp, etc...
Maar, daar kan ik jullie advies best bij gebruiken!
Laten we een lijstje gaan samenstellen met alternatieve platformen (vrij van censuur), zodat we weten wat de opties zijn.

Onderstaand een klein voorbeeld van wat momenteel als eerste bij me opkomt.

• Facebook --> MeWe
• Instagram --> ??
• Twitter --> Parler/Gab
• YouTube --> BitChute
• Google --> DuckDuckGo
• WhatsApp --> Signal (Telegram is ook lek)
---

Graag hoor ik jullie feedback...😎
Welke apps raden jullie aan?
Als jullie opmerkingen hebben over bovenstaand lijstje hoor ik het graag

Parler staat onder zware druk, Google schijnt er al flink tegen in opstand te komen, ook Apple schijnt te overwegen de app uit de Appstore te verwijderen.

"Never settle for average, when you were born to stand out!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:14
The_Prodigy1982 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:53:

Laten we een lijstje gaan samenstellen met alternatieve platformen (vrij van censuur), zodat we weten wat de opties zijn.
vrij van censuur........ Als jij vind dat Whatsapp en Facebook gecensureerd worden, wordt het een kort lijstje ben ik bang.......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Geen enkele van de door jou genoemde partijen verkeert in de positie dat ze censuur zouden kunnen toepassen.

Een particulier bedrijf is vrij om controle over de inhoud te hebben en bepaalde zaken te verbieden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je Parler noemt, dan is de eerste vraag: hoe extreem-rechts ben je?

Op elk platform ben je het product, alleen radicaliseer je wat sneller op de Parlers en zo.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:11
Volgens mij haal je privacy en censuur door elkaar.

Overigens gebruik ik al DuckDuckGo. Voor Youtube heb ik nog geen serieus alternatief gevonden en de rest gebruik ik niet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Parler en bitchute zijn eigenlijk geen alternatief voor de genoemde sites en diensten, tenzij je vrijwel alleen de extreem rechtse conservatieve conspiracy theory bevattende content wilt bekijken. Op zich niet gek natuurlijk, als de grote platformen dat niet willen hosten verhuist het daarheen en blijft alles wat binnen de normale (in mijn ogen gezonde) normen valt over op de grote platformen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
Ik zie dat velen weer gelijk de link leggen met extreem-rechts (of wat voor termen jullie er aan hangen)...
Iets dat afwijkt van de norm wil niet direct zeggen dat het slecht is natuurlijk, dus laten we niet meteen vanalles in een hokje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
deze Parler bedoel je?

https://www.volkskrant.nl...voor-factchecks~b7b0af15/

Een plek waar vrijheid van meningsuiting verward wordt met 'je mag alles zeggen'?

en dit:
https://legal.parler.com/documents/privacypolicy.pdf

hoeveel is dit anders dan FB?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Yandex :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:08
Parler heeft een grote aantrekkingskracht op extreem-rechts. Dus is die link snel gelegd. Het is natuurlijk de vraag of je een platform dat hier alle ruimte voor geeft jou stem/aandacht wil geven.

Maar je hebt dit topic waarschijnlijk niet geopend om een discussie te voeren over Parler.

Ik denk dat het grootste probleem van alternatieven is dat ze in Nederland niet veel gebruikt worden en dat het je dus niet helpt om met 'vrienden' contact te houden.

Misschien moet je even duidelijk aangeven of je opzoek bent naar een platform waar je niet gecensureerd wordt of waar je privacy gewaarborgd wordt en waarvoor je het platform wil gebruiken. Contact met vrienden/kennisen, nieuws, meningen van bekende en onbekende mensen, etcetera.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:45

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Wil je helemaal geen censuur, kan je maar beter je eigen servertje hosten. Mastodon/Pleroma-instances runnen, of zelf je IRC hosten.

Commerciele platforms hebben hun eigen huisregels, dat is trouwens geen censuur. Je hebt domweg hun regels niet opgevolgd als je eruit geschopt wordt.

Zelf maar wat hosten dus, kun je je eigen huisregels opstellen.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
Ik zie dat ik de topic anders had moeten betitelen...

Het gaat me namelijk om PRIVACY vrije media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ik zou vooral naar papieren media kijken. Mijn papieren krant maakt het onmogelijk om een profiel op te bouwen van mijn interesses. Er is geen tracking mogelijk.

Ik neem aan dat je websites en apps zoekt die juist niet privacy vrij zijn maar het juist waarborgen? Eerlijk gezegd begint dat bij jezelf. Alles wat je op internet zet zegt iets over je. Als privacy een zorg is gebruik je geen of beperkte sociale media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Moet je die papieren media natuurlijk wel kopen in een winkel met contant geld. (uit welke krant je leest is ook al wel wat af te leiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
pagani schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:40:
Moet je die papieren media natuurlijk wel kopen in een winkel met contant geld. (uit welke krant je leest is ook al wel wat af te leiden)
Privacy mag wat kosten dus koop er direct 4 ofzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 13:16
Ik ben dit jaar overgestapt naar het gebruik van RSS feeds. Zo bepaalt een social media tijdslijn niet meer welke artikels ik wel of niet te zien krijg. De RSS feeds geven mij alle titels van de artikels of video's die zijn gepost en zo kan ik zelf beslissen wat ik wil lezen. Wat me interesseert kan ik dan via een klik lezen op originele website. Tegenwoordig heeft bijna alles een RSS feed: youtube kanalen, nieuwsdiensten (bv. VRT in België, tweakers, ...), blogs (bv. matrix.org, protonmail blog, ...), comics (bv. xkcd, Ctrl+Alt+Del, ...). Ik host hiervoor FreshRSS op een eigen server, maar er zijn veel RSS programma's voor desktop, server, tablet, ... . Dit geeft me ook veel meer "rust" op een of andere manier: 1 overzichtelijke plek voor al mijn nieuws, welk ik zelf heb gekozen te volgen, zonder enige filtering, ordering of tracking van een ongewenste 3e partij. Echt tevreden van!

[ Voor 14% gewijzigd door MartenBE op 10-01-2021 14:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

The_Prodigy1982 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:53:
Zoals we allemaal weten staat onze privacy op het spel, er heerst een steeds groter wordende censuur, en ook WhatsApp heeft een paar dagen geleden al aangekondigd hun privacy beleid vanaf 8 feb op de schop te gaan gooien, en alle communicatie openbaar te maken voor datacentra wereldwijd.
Censuur en privacy zijn twee verschillende dingen.
(nu laat het Europees recht het nog niet toe, maar het is slechts een kwestie van tijd voor zij ook overstag gaan)
Heb je daar een bron voor?
De EU heeft best een hoop werk zitten in een wet die redelijk tegen de stroom van al die data-minende bedrijven inroeit. Dat je denkt dat ze die bij de eerste de beste aanpassing van de T&C van een bedrijf bij het grof vuil dumpen is je goed recht, maar je poneert het hier als een stelling, en dan verwacht ik toch wel iets aan onderbouwing...
Wat ik dus wil is onafhankelijk worden van de grote spelers in de social media wereld, denk aan Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, zoekmachine, WhatsApp, etc...
Maar, daar kan ik jullie advies best bij gebruiken!
Wat wil je precies? Onafhankelijk worden van social media, of onafhankelijk worden van de grote spelers? Bedenk je dat ook kleintjes groot (kunnen) worden...
Onderstaand een klein voorbeeld van wat momenteel als eerste bij me opkomt.

• Facebook --> MeWe
• Instagram --> ??
• Twitter --> Parler/Gab
• YouTube --> BitChute
• Google --> DuckDuckGo
• WhatsApp --> Signal (Telegram is ook lek)
---

Graag hoor ik jullie feedback...😎
Welke apps raden jullie aan?
Als jullie opmerkingen hebben over bovenstaand lijstje hoor ik het graag
Als ik naar je lijstje kijk, dan is het eerste dat me opvalt dat ik eigenlijk alle alternatieven de laatste tijd in de krant voorbij heb zien komen. Grote gemene deler: ze werden geen van allen genoemd in tech-gerelateerde artikelen, maar aan artikelen over ontevreden Amerikaanse mensen die zich hebben laten opzwepen door verhalen over gestolen verkiezingen. (DuckDuckGo daargelaten...)
Nu heb ik zelf Facebook jaren geleden al de deur uit gedaan (en niet vervangen) en dat heeft me best een hoop rust gegeven. Ik vraag me af waarom je een platform als Instagram (of TikTok, for that matter) zou willen vervangen... in mijn optiek is het allebei platte bagger.
Twitter dan. Ook een platform dat ik eigenlijk nooit gebruik.
Je volgende suggestie is een vervanging voor YouTube. Dat is een platform waar ik af en toe een muziekvideo'tje bekijk. Of een recept op zoek. En wat dat betreft kan ik stellen dat de spoeling op BitChute behoorlijk dun is. En dat de eerste pagina die ik voorgespiegeld krijg, me nou niet uitnodigt om eens lekker te gaan klikken en filmpjes te kijken... waarschijnlijk is mijn bubbel iets anders dan die van het gros van de gebruikers (maar ik keek sowieso al niet naar Lange Frans).
Als laatste... whatsapp. Ik gebruik het, en ik blijf het gebruiken. Met een kind van basisschool leeftijd, is het niet praktisch om dat zomaar opzij te zetten. Daarnaast heb ik ook Telegram en Signal op mijn telefoon. (Is het niet gevaarlijk om nog Signal te gebruiken? Die zitten plots met een grote aanwas van nieuwe gebruikers... straks zijn ze ook een grote speler...)

All in all... je maakt je zorgen over twee zaken (of eigenlijk 3): je privacy, censuur en de vrijheid van meningsuiting.
Je privacy is bij de grote jongens inderdaad niet 100% veilig... en eerlijk gezegd betwijfel ik het, of dat bij de kleintjes beter geregeld is (DDG daar gelaten).
Dan censuur /VvMU. Dat zijn ondertussen mooie kreten, maar ze worden nogal eens verkeerd gebruikt. Zeker als het gaat over het gebruik van het internet.
Wat nogal wat mensen lijken te vergeten, is dat vrijwel alle websites die we bezoeken en gebruiken eigendom zijn van personen en bedrijven. En niet van 'de overheid'. Dat houdt in dat je je dient te houden aan de voorwaarden die gesteld worden door die eigenaar. Zo zijn er nogal wat sites die het niet heel prettig vinden dat ze gebruikt worden voor het oproepen tot aanslagen, of het delen van naakten. Tweakers, bijvoorbeeld. En als zo'n bericht verwijderd wordt, dan is dat geen censuur, dat is een poster die de regeltjes overtreedt. En nee... dat botst niet met jou vrijheid van meningsuiting. Je mag die mening hebben, en je mag hem uiten, maar niet op het podium dat je op dat moment verkiest.
Censuur is iets anders... dat is het verwijderen of beknotten van meningen van staatswege. Wikipedia legt dat aardig uit.

Persoonlijk maak ik nauwelijks gebruik van social media. En om die reden ben ik dus ook niet op zoek naar vervanging.
Vanuit mijn persoonlijke bubbel heb ik vervolgens ook niet het idee dat de alternatieven die je hier opsomt voor mij de juiste vervanging zouden zijn... en daar heb je gelijk het (voor mij grootste) nadeel te pakken...Social media heeft (mijns inziens) een doel om te verbinden. En volgens mij is dat makkelijker als er niet allerlei hindernissen zijn. En misschien hè... heel misschien zijn al die alternatieven wel ontstaan vanuit een niet-verbinden.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik ben eerlijk gezegd ook op zoek naar een alternatief voor Twitter. Ik wil het namelijk gaan verwijderen, aangezien ik een medium dat gaat bepalen wat ik wel en niet mag lezen niet wil faciliteren. Nou wil ik wel graag een medium behouden waarop ik andere dingen kan lezen dan de "drek" die continu voorbij komt in de standaard media. Die vertrouw ik al een hele poos niet meer (en nee, ik vertrouw ook hetgeen ik op een social medium lees absoluut niet, maar dan krijg ik tenminste wel verschillende invalshoeken).

Het valt me overigens altijd op dat mensen anderen erop proberen te wijzen dat het niet om censuur gaat zodra dit woord ter sprake wordt gebracht in combinatie met Facebook/Twitter/Google of wat dan ook. Ik vind dat altijd iets te kort door de bocht. Ik kwam recent deze tweet nog tegen en ik ben het daar wel mee eens:

Als je er op deze manier tegenaan kijkt is het in mijn optiek toch echt het gebruiken van de macht van een bedrijf - en dan niet een willekeurig bedrijf dus, maar een bedrijf dat een steeds invloedrijkere rol aanneemt in het publieke debat - om bepaalde informatie achter te houden. En dat neigt naar mijn mening toch wel erg naar censuur.

Maar goed, dit topic gaat hier verder niet over. Dus mocht iemand nog een goed alternatief weten voor Twitter dan hoor ik het graag.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
dvd-linden schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:55:
Ik ben eerlijk gezegd ook op zoek naar een alternatief voor Twitter. Ik wil het namelijk gaan verwijderen, aangezien ik een medium dat gaat bepalen wat ik wel en niet mag lezen niet wil faciliteren. Nou wil ik wel graag een medium behouden waarop ik andere dingen kan lezen dan de "drek" die continu voorbij komt in de standaard media.
hm, de grootste drek komt voorbij op Twitter ben ik bang, en een alternatief idem. Elke krant, of ander medium kiest ervoor om dingen wel of niet te plaatsen, dus jij bepaalt sowieso niet. (of je kiest ervoor om alleen een puur rechtse of linkse krant/zender te volgen, en jezelf daarmee dus erg beperkt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

dvd-linden schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:55:
Ik ben eerlijk gezegd ook op zoek naar een alternatief voor Twitter. Ik wil het namelijk gaan verwijderen, aangezien ik een medium dat gaat bepalen wat ik wel en niet mag lezen niet wil faciliteren. Nou wil ik wel graag een medium behouden waarop ik andere dingen kan lezen dan de "drek" die continu voorbij komt in de standaard media. Die vertrouw ik al een hele poos niet meer (en nee, ik vertrouw ook hetgeen ik op een social medium lees absoluut niet, maar dan krijg ik tenminste wel verschillende invalshoeken).

Maar goed, dit topic gaat hier verder niet over. Dus mocht iemand nog een goed alternatief weten voor Twitter dan hoor ik het graag.
Je draait de vraag om. bepaal eerst eens wat "geen drek" is, en zoek dan uit waar je die bronnen kunt volgen.
Als jij alleen maar drek ziet op twitter, is dat omdat je drek volgt........

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
heuveltje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Je draait de vraag om. bepaal eerst eens wat "geen drek" is, en zoek dan uit waar je die bronnen kunt volgen.
Als jij alleen maar drek ziet op twitter, is dat omdat je drek volgt........
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het tegenwoordig heel moeilijk vind om te bepalen wat nou de waarheid is. Mijn conclusie is te vaak: 'wij als burger gaan er gewoonweg niet meer achterkomen wat de waarheid is, want overal zitten belangen achter en alles is biased'.

En ik zei dat ik juist de standaard media "drek" vind hè. Nou chargeerde ik daar een beetje mee, maar de standaard media verdraait ook al het nieuws en is ook erg biased. En voor veel wat je leest op social media geldt precies hetzelfde. Dus bij veel dingen weet ik gewoon eerlijk gezegd echt niet meer wat nou wel of niet de waarheid is. Het NOS nieuws vertrouw ik niet en daarbij heb ik continu grote vraagtekens, maar als ik dan precies het tegenovergestelde daarvan lees op Twitter geldt hetzelfde.
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:44:
[...]

hm, de grootste drek komt voorbij op Twitter ben ik bang, en een alternatief idem. Elke krant, of ander medium kiest ervoor om dingen wel of niet te plaatsen, dus jij bepaalt sowieso niet. (of je kiest ervoor om alleen een puur rechtse of linkse krant/zender te volgen, en jezelf daarmee dus erg beperkt)
Dat ben ik ook met je eens en het geldt ook tot op zekere hoogte. Maar in het recente geval rondom hetgeen er allemaal in Amerika gebeurt vind ik het veel te ver gaan wat Twitter momenteel doet. En het probleem is vaak dat het ook erg eenzijdig is. Bepaalde geluiden (voornamelijk rechts conservatieve) worden geweerd terwijl andere, zelfs extremistische, geluiden getolereerd worden en daar niet tegenop getreden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 13:16
dvd-linden schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:22:
[...]

En ik zei dat ik juist de standaard media "drek" vind hè.

[...]
Wij weten niet wat voor jou "standaard media" is en wat voor jou " drek" is. Vandaar dat hierboven wordt aangeraden: Bepaal wat je wil zien > Kijk hoe die bronnen nieuws beschikbaar stellen > Maak een keuze uit een van die manieren. Deze werkwijze hangt heel sterk samen met de bronnen die je wil zien, dus we kunnen niet eenvoudigweg zeggen "gebruik X". Nu je gaf aan dat je een alternatief wou voor Twitter als technologie, volgens mij is Mastodon daar geschikt voor. Alleen zit niet iedereen van Twitter daar op, dus we weten niet of dit voor jou een goed alternatief is: dit moet je zelf uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
Jester-NL schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:53:
[...]
Heb je daar een bron voor?
De EU heeft best een hoop werk zitten in een wet die redelijk tegen de stroom van al die data-minende bedrijven inroeit. Dat je denkt dat ze die bij de eerste de beste aanpassing van de T&C van een bedrijf bij het grof vuil dumpen is je goed recht, maar je poneert het hier als een stelling, en dan verwacht ik toch wel iets aan onderbouwing...
Of ik even willen onderbouwen waarom ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voor ook EU zwicht onder de privacy druk?
Nou, heel simpel eigenlijk... kijk maar hoe het er de afgelopen 10 jaar in de politiek aan toe is gegaan, ze hebben telkens een beetje meer vrijheid en rechten van het volk ontnomen, op een heel sneaky manier dat we het blijkbaar niet door hadden.
(of iig zonder verzet lieten gebeuren)

Ze geven echt geen bal om het volk, mocht je die illusie soms hebben. ;w
Dus heel gek lijkt het me niet dat ook deze zogenaamde privacy wet die we nu nog hebben, in feite een wassen neus is.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Prodigy1982 op 10-01-2021 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
The_Prodigy1982 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Nou, heel simpel eigenlijk... kijk maar hoe het er de afgelopen 10 jaar in de politiek aan toe is gegaan, ze hebben telkens een beetje meer vrijheid en rechten van het volk ontnomen, op een heel sneaky manier dat we het blijkbaar niet door hadden.
Welke rechten zijn ons de afgelopen 10 jaar ontnomen?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maverick schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Welke rechten zijn ons de afgelopen 10 jaar ontnomen?
Noem een stadscentrum zonder cameratoezicht waar je nog niet door de APV wordt verboden om alcohol in het openbaar te nuttigen. >:)
Kijk eens in de lokale APV naar de term 'happy hour', grote kans dat je op een plek woont waar zoiets verboden is. Mocht je nog geen cameratoezicht hebben dan zal je in diezelfde APV lezen dat zoiets elk moment en naar eigen inzicht van de burgermeester kan gebeuren.

Waar een kenteken vroeger niet bewaard bleef als deze niet in de database van meeste gezochte criminelen voor kwam blijft deze nu een maandje hangen voor het geval je er binnen vier weken als nog in komt. :P
https://www.ad.nl/auto/ci...-van-verdachten~adbf9e4b/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:15
dvd-linden schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het tegenwoordig heel moeilijk vind om te bepalen wat nou de waarheid is. Mijn conclusie is te vaak: 'wij als burger gaan er gewoonweg niet meer achterkomen wat de waarheid is, want overal zitten belangen achter en alles is biased'.
Zo zie je maar dat oneindige hoeveelheid informatie die we hebben niet heeft geleid tot meer kennis of begrip.

Je conclusie is wellicht het resultaat van moeite hebben met onderscheiden van realiteit en gefabriceerde informatie, of de pogingen van diverse partijen om de realiteit in diskrediet te brengen. Volgens mij is het vaak heel duidelijk wat er écht gaande is, maar accepteren steeds minder mensen dat en kiezen liever voor iets anders dan wat is als ‘realiteit’.
En ik zei dat ik juist de standaard media "drek" vind hè. Nou chargeerde ik daar een beetje mee, maar de standaard media verdraait ook al het nieuws en is ook erg biased. En voor veel wat je leest op social media geldt precies hetzelfde. Dus bij veel dingen weet ik gewoon eerlijk gezegd echt niet meer wat nou wel of niet de waarheid is. Het NOS nieuws vertrouw ik niet en daarbij heb ik continu grote vraagtekens, maar als ik dan precies het tegenovergestelde daarvan lees op Twitter geldt hetzelfde.
Komt dat door de NOS of door de moeilijkheid van het onderscheiden van zo neutraal mogelijk nieuws en de pogingen van hordes mensen en partijen die de NOS in diskrediet brengen met doorgaans onzin.

Lees anders de journalistieke verantwoording van de NOS, de redactiestructuur, hun missie en hoe en door wie ze waarom betaald worden.

Hou je dat tegen de ‘wakkere’ media. Foxnews: we zijn entertainment, geen nieuws (staat letterlijk op hun site), talloze anderen hebben niet eens journalisten of een redactie maar gewoon.. zin om te rellen, twijfel te zaaien en ‘nieuws’ te fabriceren.

NOS is vast niet heilig, tis alleen zo zuur dat de meeste kritiek op verslaglegging op media zoals de NOS gewoon verzonnen blijkt als je erop door zoekt.
Dat ben ik ook met je eens en het geldt ook tot op zekere hoogte. Maar in het recente geval rondom hetgeen er allemaal in Amerika gebeurt vind ik het veel te ver gaan wat Twitter momenteel doet. En het probleem is vaak dat het ook erg eenzijdig is. Bepaalde geluiden (voornamelijk rechts conservatieve) worden geweerd terwijl andere, zelfs extremistische, geluiden getolereerd worden en daar niet tegenop getreden wordt.
Dit vraagt om bewijs. Al jaren kun je op Twitter racistisch geluid maken, mensen uitschelden, groepen marginaliseren en oproepen tot geweld. Een borstvoedende baby daarentegen mag niet.

Dat Trump na het oproepen tot een gewelddadige staatsgreep eraf gegooid is, is extreem, maar gezien de kans op een burgeroorlog onvermijdelijk. Zijn ‘mening’ bestaat inmiddels uit tienduizenden bewezen leugens: er is nauwelijks sprake van ‘censuur’ geweest en om dan maar een burgeroorlog gebaseerd op zijn morbide fantasieën te faciliteren ging Twitter toch te ver.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat deze nog niet gepost is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
jadjong schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Noem een stadscentrum zonder cameratoezicht waar je nog niet door de APV wordt verboden om alcohol in het openbaar te nuttigen. >:)
Kijk eens in de lokale APV naar de term 'happy hour', grote kans dat je op een plek woont waar zoiets verboden is. Mocht je nog geen cameratoezicht hebben dan zal je in diezelfde APV lezen dat zoiets elk moment en naar eigen inzicht van de burgermeester kan gebeuren.
De APV is een instrument dat al sinds 94 in het wetboek staat. Al meer dan 25 jaar dus. Daarnaast is dit een vervangingen van delen van de oude gemeentewet uit 1851. Dit zijn helemaal geen rechten die je afgenomen zijn. Dit zijn instrumenten die gemeenten al bijna 2 eeuwen mogen gebruiken.
Waar een kenteken vroeger niet bewaard bleef als deze niet in de database van meeste gezochte criminelen voor kwam blijft deze nu een maandje hangen voor het geval je er binnen vier weken als nog in komt. :P
https://www.ad.nl/auto/ci...-van-verdachten~adbf9e4b/
En hiermee wordt jou het recht ontnomen om wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
NiGeLaToR schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Zo zie je maar dat oneindige hoeveelheid informatie die we hebben niet heeft geleid tot meer kennis of begrip.

Je conclusie is wellicht het resultaat van moeite hebben met onderscheiden van realiteit en gefabriceerde informatie, of de pogingen van diverse partijen om de realiteit in diskrediet te brengen. Volgens mij is het vaak heel duidelijk wat er écht gaande is, maar accepteren steeds minder mensen dat en kiezen liever voor iets anders dan wat is als ‘realiteit’.
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Je mag er uiteraard totaal anders over denken, maar in mijn optiek volg jij bepaalde media, geloof en vertrouw jij die en denk je daarom te weten wat dé waarheid is. Ik denk daar totaal anders over en ben van mening dat jij, net zoals ik, net zo goed niet precies weet wat de waarheid is. Dat je bepaalde ideeën en gedachtes erover hebt is prima, maar ongeacht welk nieuws medium je volgt, ze zijn allemaal biased en proberen je allemaal in een bepaalde richting te sturen.
[...]
Komt dat door de NOS of door de moeilijkheid van het onderscheiden van zo neutraal mogelijk nieuws en de pogingen van hordes mensen en partijen die de NOS in diskrediet brengen met doorgaans onzin.

Lees anders de journalistieke verantwoording van de NOS, de redactiestructuur, hun missie en hoe en door wie ze waarom betaald worden.

Hou je dat tegen de ‘wakkere’ media. Foxnews: we zijn entertainment, geen nieuws (staat letterlijk op hun site), talloze anderen hebben niet eens journalisten of een redactie maar gewoon.. zin om te rellen, twijfel te zaaien en ‘nieuws’ te fabriceren.

NOS is vast niet heilig, tis alleen zo zuur dat de meeste kritiek op verslaglegging op media zoals de NOS gewoon verzonnen blijkt als je erop door zoekt.
Mijn ervaring met de NOS is helaas heel anders. Het is een spreekbuis van de overheid en het blijkt juist zo vaak dat ze moedwillig dingen framen en moedwillig dingen foutief in beeld brengen om een bepaald beeld te creëren. Hoe denk je dat het komt dat vrijwel iedereen in Nederland hetzelfde over Trump denkt? Omdat hij zo is, of omdat er hele sterke propaganda plaatsvindt waarin er een bepaald beeld van hem geschetst wordt wat de mensen, die niet verder komen dan het NOS nieuws, continu zien? Ik heb al zo vaak gezien dat de NOS een filmpje zo manipuleert zodat het past in het beeld dat ze van Trump geschetst hebben en als je dan het hele filmpje kijkt ziet dat de waarheid volledig anders ligt.

Een simpel voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld al hoe ze verslag gaven van de Trump rallies. Bij Trump heb ik nog nooit gehoord dat ze op een echt positieve manier verslag deden over dergelijke evenementen en het op een positieve, opbouwende manier vermeldde dat hij gigantische hoeveelheden mensen verenigt en toespreekt. Terwijl ze bij Obama superlatieven tekort kwamen als hij voor een grote menigte stonden te speechen. En waarom? Omdat Obama een donkere man is en Trump een blanke man die een hoop hillbillies verenigt, waarbij het gros van die mensen een nationalistische inslag heeft. En dat willen we niet hebben, want dat is niet progressief, maar conservatief. Enkel zoiets simpel is al zo biased als maar zijn kan.

En vraag maar eens aan de gemiddelde mens in Nederland wat er dan zo erg is aan Trump. Wat heeft hij dan verkeerd gedaan qua binnenlandse en buitenlandse politiek? Geen oorlog gevoerd, productie teruggehaald uit China waardoor er tenminste één land was in het Westen dat een vuist balt richting China en waardoor zijn eigen economie ook nog eens booming ging totdat Corona uitbrak? De eerste westerse leider die met de leider van Noord-Korea aan tafel heeft gezeten? Als je die vraag stelt dan komt het gros van de mensen niet verder dan dat het een karikatuur is die vrouwonvriendelijk is en weten ze er inhoudelijk verder helemaal niks vanaf.

Maar hoe is dat beeld ontstaan? Mede door de NOS, die zo eenzijdig over deze man bericht waarbij ze negen van de tien keer niet het hele verhaal vertellen. Tsja, dan is het niet zo gek dat mensen zo over hem gaan denken. En die NOS moet ik dan vertrouwen en hetgeen zij vertellen is dé waarheid? Tsja, daar pas ik even voor.
[...]
Dit vraagt om bewijs. Al jaren kun je op Twitter racistisch geluid maken, mensen uitschelden, groepen marginaliseren en oproepen tot geweld. Een borstvoedende baby daarentegen mag niet.

Dat Trump na het oproepen tot een gewelddadige staatsgreep eraf gegooid is, is extreem, maar gezien de kans op een burgeroorlog onvermijdelijk. Zijn ‘mening’ bestaat inmiddels uit tienduizenden bewezen leugens: er is nauwelijks sprake van ‘censuur’ geweest en om dan maar een burgeroorlog gebaseerd op zijn morbide fantasieën te faciliteren ging Twitter toch te ver.
Ten eerste heeft Trump niet opgeroepen tot een gewelddadige staatsgreep en ten tweede zijn er legio andere (hele twijfelachtige) Twitter accounts of leiders die nog wel gewoon nog actief zijn op Twitter en die vele malen erger zijn dan Trump, ongeacht hoe je over hem denkt. Dat zegt mij al genoeg.

En die burgeroorlog in de V.S. is sowieso onvermijdelijk, maar dat ligt niet aan Trump. Dat ligt aan Obama en de Big Tech bedrijven: onder Obama heeft de hele identity politics beweging een vlucht genomen en dat is in mijn optiek de oorzaak van de aanstaande burgeroorlog die daar gaat plaatsvinden. En Big Tech faciliteert dit volledig. Dat Trump misschien niet de ideale president is op veel vlakken, daar ben ik het mee eens, maar het feit dat hij president is geworden heeft wel een oorzaak.

[ Voor 6% gewijzigd door dvd-linden op 10-01-2021 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maverick schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:35:
[...]

De APV is een instrument dat al sinds 94 in het wetboek staat. Al meer dan 25 jaar dus. Daarnaast is dit een vervangingen van delen van de oude gemeentewet uit 1851. Dit zijn helemaal geen rechten die je afgenomen zijn. Dit zijn instrumenten die gemeenten al bijna 2 eeuwen mogen gebruiken.
Twee eeuwen geleden stond er nog niets over cameratoezicht in en was er elke dag een happy hour bij de Oude Herberg.
[...]

En hiermee wordt jou het recht ontnomen om wat te doen?
Mij vrij bewegen door dit land zonder dat iemand dat registreert. En dan zelf Fitlsmeister of Google maps in de auto gebruiken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
jadjong schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Twee eeuwen geleden stond er nog niets over cameratoezicht in en was er elke dag een happy hour bij de Oude Herberg.
Ook toen werd er actie ondernomen als je overlast veroorzaakte. De mensen die naast de Oude Herberg woonden hadden namelijk recht op ongestoorde nachtrust. En dat recht hebben ze nog steeds. Blijkbaar is er een verbod op happy hours voor nodig om dat recht te waarborgen.

De maatschappij is veranderd en wetgeving veranderd daarom mee. Zo is dat ook met kentekenregistratie. Vroeger schreef oom agent gewoon in zijn boekje wie er langsreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

The_Prodigy1982 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Of ik even willen onderbouwen waarom ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voor ook EU zwicht onder de privacy druk?
Ehrm.. nee. Niet onderbouwen. Een bron ;)
En in die afgelopen 10 jaar is er dus ook zoiets als de AVG / GDPR doorheen gekomen. Een wet die jou privacy beschermd (of behoort te beschermen) tegen allerlei Big Tech.
Ze geven echt geen bal om het volk, mocht je die illusie soms hebben. ;w
Dus heel gek lijkt het me niet dat ook deze zogenaamde privacy wet die we nu nog hebben, in feite een wassen neus is.
Ik vraag opnieuw om een bron.

Voor de goede orde... ik krijg altijd een beetje de kriebels van een "ze geven geen ruk/bal/reet/zier om het volk". Maar dat kan natuurlijk komen omdat ik niet in de juiste cirkels of bubbels mijn 'waarheden' haal.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
Maverick schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Ook toen werd er actie ondernomen als je overlast veroorzaakte. De mensen die naast de Oude Herberg woonden hadden namelijk recht op ongestoorde nachtrust. En dat recht hebben ze nog steeds. Blijkbaar is er een verbod op happy hours voor nodig om dat recht te waarborgen.

De maatschappij is veranderd en wetgeving veranderd daarom mee. Zo is dat ook met kentekenregistratie. Vroeger schreef oom agent gewoon in zijn boekje wie er langsreed.
Dat is wel een erg makkelijk argument om alles maar kapot te bagatelliseren wat er gebeurt en alles maar te accepteren. Ik mag toch hopen dat je het ermee eens bent dat het ver gaat dat je heden ten dage overal maar gefilmd wordt en dat vaak ook nog geregistreerd wordt. Ik vind dat absoluut niet wenselijk en ook niet dat dat met wat voor reden dan ook (overlast of wat dan ook) goed te praten is. Maar daar mag je uiteraard anders over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
dvd-linden schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Dat is wel een erg makkelijk argument om alles maar kapot te bagatelliseren wat er gebeurt en alles maar te accepteren. Ik mag toch hopen dat je het ermee eens bent dat het ver gaat dat je heden ten dage overal maar gefilmd wordt en dat vaak ook nog geregistreerd wordt. Ik vind dat absoluut niet wenselijk en ook niet dat dat met wat voor reden dan ook (overlast of wat dan ook) goed te praten is. Maar daar mag je uiteraard anders over denken.
Ik wil helemaal niets bagatelliseren, maar volgens mij draai je het nu om.
Welke wet zorgde er vroeger voor dat je niet gefilmd mocht worden? En er is nu een wet die zegt dat het wel mag? Vanaf het moment dat er camera's zijn wordt je gefilmd. Zonder nieuwe wetgeving kan iedereen jou overal filmen, zonder het tegen je te zeggen en daar mee doen wat ze willen. Er is juist wetgeving gekomen die er voor zorgt dat je niet zonder dat je het weet gefilmd wordt. En er zijn regels gekomen over hoe lang dat soort data bewaard mag worden en voor welke doeleinden de beelden gebruikt mogen worden. Over de exacte invulling van de wet kun je discussiëren, maar de dingen die jij noemt zijn niet ontstaan door veranderende wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:46

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Modbreak:Interessant dat juist het platform waar deze discussie gevoerd wordt niet in het lijstje staat waar de TS een alternatief voor zoekt, want ook hier hebben we huisregels en nemen we zo nu en dan maatregelen zodat die nageleefd worden.

Hoewel in de basis een interessant onderwerp gaat de discussie op dit moment alle kanten op. Dat komt mede door de topicstart en het onduidelijke gebruik van de termen censuur, privacy en de verduidelijking met nog meer niet-onderbouwde statements.

Aangezien we genoeg andere topics hebben om het over de rol van de media, Amerikaanse dan wel Nederlandse politiek of huisregels op commerciële platformen te hebben gaat deze voor nu op slot.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.