The_Prodigy1982 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:53:
Zoals we allemaal weten staat onze privacy op het spel, er heerst een steeds groter wordende censuur, en ook WhatsApp heeft een paar dagen geleden al aangekondigd hun privacy beleid vanaf 8 feb op de schop te gaan gooien, en alle communicatie openbaar te maken voor datacentra wereldwijd.
Censuur en privacy zijn twee verschillende dingen.
(nu laat het Europees recht het nog niet toe, maar het is slechts een kwestie van tijd voor zij ook overstag gaan)
Heb je daar een bron voor?
De EU heeft best een hoop werk zitten in een wet die redelijk tegen de stroom van al die data-minende bedrijven inroeit. Dat je
denkt dat ze die bij de eerste de beste aanpassing van de T&C van een bedrijf bij het grof vuil dumpen is je goed recht, maar je poneert het hier als een stelling, en dan verwacht ik toch wel iets aan onderbouwing...
Wat ik dus wil is onafhankelijk worden van de grote spelers in de social media wereld, denk aan Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, zoekmachine, WhatsApp, etc...
Maar, daar kan ik jullie advies best bij gebruiken!
Laten we een lijstje gaan samenstellen met alternatieve platformen (vrij van censuur), zodat we weten wat de opties zijn.
Wat wil je precies? Onafhankelijk worden van social media, of onafhankelijk worden van de
grote spelers? Bedenk je dat ook kleintjes groot (kunnen) worden...
Onderstaand een klein voorbeeld van wat momenteel als eerste bij me opkomt.
• Facebook --> MeWe
• Instagram --> ??
• Twitter --> Parler/Gab
• YouTube --> BitChute
• Google --> DuckDuckGo
• WhatsApp --> Signal (Telegram is ook lek)
---
Graag hoor ik jullie feedback...😎
Welke apps raden jullie aan?
Als jullie opmerkingen hebben over bovenstaand lijstje hoor ik het graag
Als ik naar je lijstje kijk, dan is het eerste dat me opvalt dat ik eigenlijk alle alternatieven de laatste tijd in de krant voorbij heb zien komen. Grote gemene deler: ze werden geen van allen genoemd in tech-gerelateerde artikelen, maar aan artikelen over ontevreden Amerikaanse mensen die zich hebben laten opzwepen door verhalen over gestolen verkiezingen. (DuckDuckGo daargelaten...)
Nu heb ik zelf
Facebook jaren geleden al de deur uit gedaan (en niet vervangen) en dat heeft me best een hoop rust gegeven. Ik vraag me af waarom je een platform als
Instagram (of
TikTok, for that matter) zou willen vervangen... in mijn optiek is het allebei platte bagger.
Twitter dan. Ook een platform dat ik eigenlijk nooit gebruik.
Je volgende suggestie is een vervanging voor
YouTube. Dat is een platform waar ik af en toe een muziekvideo'tje bekijk. Of een recept op zoek. En wat dat betreft kan ik stellen dat de spoeling op BitChute behoorlijk dun is. En dat de eerste pagina die ik voorgespiegeld krijg, me nou niet uitnodigt om eens lekker te gaan klikken en filmpjes te kijken... waarschijnlijk is mijn bubbel iets anders dan die van het gros van de gebruikers (maar ik keek sowieso al niet naar Lange Frans).
Als laatste...
whatsapp. Ik gebruik het, en ik blijf het gebruiken. Met een kind van basisschool leeftijd, is het niet praktisch om dat zomaar opzij te zetten. Daarnaast heb ik ook Telegram en Signal op mijn telefoon. (Is het niet gevaarlijk om nog Signal te gebruiken? Die zitten plots met een grote aanwas van nieuwe gebruikers... straks zijn ze ook een grote speler...)
All in all... je maakt je zorgen over twee zaken (of eigenlijk 3): je privacy, censuur en de vrijheid van meningsuiting.
Je privacy is bij de grote jongens inderdaad niet 100% veilig... en eerlijk gezegd betwijfel ik het, of dat bij de kleintjes beter geregeld is (DDG daar gelaten).
Dan censuur /VvMU. Dat zijn ondertussen mooie kreten, maar ze worden nogal eens verkeerd gebruikt. Zeker als het gaat over het gebruik van het internet.
Wat nogal wat mensen lijken te vergeten, is dat vrijwel alle websites die we bezoeken en gebruiken eigendom zijn van personen en bedrijven. En niet van 'de overheid'. Dat houdt in dat je je dient te houden aan de voorwaarden die gesteld worden door die eigenaar. Zo zijn er nogal wat sites die het niet heel prettig vinden dat ze gebruikt worden voor het oproepen tot aanslagen, of het delen van naakten. Tweakers, bijvoorbeeld. En als zo'n bericht verwijderd wordt, dan is dat geen censuur, dat is een poster die de regeltjes overtreedt. En nee... dat botst niet met jou vrijheid van meningsuiting. Je mag die mening hebben, en je mag hem uiten, maar niet op het podium dat je op dat moment verkiest.
Censuur is iets anders... dat is het verwijderen of beknotten van meningen van staatswege.
Wikipedia legt dat aardig uit.
Persoonlijk maak ik nauwelijks gebruik van social media. En om die reden ben ik dus ook niet op zoek naar vervanging.
Vanuit mijn persoonlijke bubbel heb ik vervolgens ook niet het idee dat de alternatieven die je hier opsomt voor mij de juiste vervanging zouden zijn... en daar heb je gelijk het (voor mij grootste) nadeel te pakken...Social media heeft (mijns inziens) een doel om te verbinden. En volgens mij is dat makkelijker als er niet allerlei hindernissen zijn. En misschien hè... heel misschien zijn al die alternatieven wel ontstaan vanuit een niet-verbinden.