Badmengkraan wordt niet meer correct warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 13:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_Z4hbq9HLV8PGnLXRnHXEUxHKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uA14cEDBmGy5ngoi3thOzVME.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel hebben wij een vreemd euvel met onze Grohe badmengkraan met handdouche en ik kan de oorzaak niet vinden.

De situatie : standaard op 38 graden geeft de badkraan netjes 38 graden. Stel ik de temperatuur hoger in, blijft het alsnog 38-39 graden.
Wanneer ik dan de knop omzet zodat het water uit de handdouchekop komt, wordt het wel bijna direct heet en blijft het heet.
Draai ik de handdouchekop los zodat de slang wel op de kraan blijft, zakt de temperatuur weer terug naar 38 graden.

De temperatuur boven de 38 graden wordt dus alleen gehaald met de handdouchekop.

De 2 wastafelkranen (simpele Ikea kranen) worden ook gewoon heet, net als de kraan in de keuken en de kraan in de douche.

Als het de thermostaat in de kraan zou zijn, lijkt het me niet dat het kan dat deze wel warm wordt via de douchekop.
De CV-ketel staat op 2 bar.

Heeft iemand enig idee?

Toevoeging : als ik de kraan niet helemaal open zet(gemiddelde druk) dan wordt het water wel heet. Draai ik hem helemaal open, zakt de temperatuur in zoals eerder genoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door Xtinction89 op 09-01-2021 17:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:23

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Was het eerder wél mogelijk om het bad met heet water te vullen? Het klinkt als een beveiliging namelijk.

In het geval dat het eerder wel kon, en nu niet meer, dan vermoed ik kalkaanslag in de regelkraan waardoor die niet helemaal meer open komt. Voor doucheslang-water is een kleiner volume nodig. Dat kleinere volume kan 'ie heet krijgen.

Echter, wanneer je de bad-kraan gebruikt, gaat de regelkraan niet vergenoeg open om ook dat grotere volume van heet water te voorzien.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Eerder was het wel gewoon mogelijk om over de beveiliging heen te gaan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Of de warm water hoeveelheid vanuit de ketel is een stuk minder geworden?
Geen idee waarom dat ineens kan wijzigen, setting op de ketel wellicht? Toevoerkraan naar of van de ketel wat geknepen?
Zo’n thermostaatkraan knijpt volgens mij enkel de warm water stroom om de temperatuur te regelen. Als deze wegvalt te weinig is wordt niet de koudwaterstroom gereduceerd maar zal het water te koud worden. Denk ik 😝

[ Voor 70% gewijzigd door bartvl op 09-01-2021 18:00 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Om het even goed uit te proberen heb ik hetzelfde geprobeerd maar dan met de kraan in de douche.

Uitkomst: exact hetzelfde als met de badmengkraan.

Temperatuur vol open, druk vol open: lauw - 38 graden.
Temperatuur vol open, druk op de helft: heet water.

Het lijkt dus met de CV te maken te hebben.

Het enige dat gewijzigd is, is dat we een Honeywell Evo systeem hebben aangesloten. Deze is aangesloten met bypass d.m.v. 2 radiatoren zonder thermostaatkranen die nonstop open staan.

Ik denk dat ook sindsdien het probleem begonnen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Xtinction89 op 09-01-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 16:52
Inlaatcombinatie niet meer voldoende open gedraait na aanpassingen van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 07:23

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Als het aan de ketel ligt, dan moet je hetzelfde probleem ook in bijvoorbeeld de keuken hebben of bij een wastafelkraan. (beiden opzenzetten, zodat je op allemaal tegelijk heet water vraagt en de "bad-hoeveelheid kunt simuleren)

Werken de wastafel/keukenkranen bij "grote warmtevraag" wel goed, dan ligt het aan je bad/douche mengkraan zelf.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is er iets aan de ketelinstellingen veranderd?
Aanpassingen aan de installatie cv zijdig zou niet mogen uitmaken voor warm water.
Wat voor ketel heb je?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Bedankt voor de antwoorden zover in ieder geval :)

De inlaatcombinatie heb ik gecontroleerd, deze staat open.

Het probleem lijkt me in de ketel te zitten. Ik heb nu exact hetzelfde probleem ook in de keuken.
De wastafel kranen hebben dit probleem niet omdat het maar kleintjes zijn met weinig druk.

De ketel is een Remeha Tzerra CW4.

We hebben niks aan de instellingen gewijzigd, alleen een nieuwe thermostaat (Honeywell Evo) aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Evohome doet niets met je warm water. Maar je kan natuurlijk wel even kijken op welke temperatuur je Tzerra is ingesteld voor het warm water, om zeker te weten dat deze goed staat. Ik verwacht iets van 60 graden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dan vermoed ik een kapotte sensor in de ketel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Temperatuur was ingesteld op 60 graden. Om het uit te proberen heb ik de ketel eens op 65 °C gezet (maximaal) maar dit maakt geen verschil.

Dan gaan we morgen maar eens contact opnemen met de installateur van de ketel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is de "flow" voor je gevoel (even ongeacht temperatuur) wel nog normaal?

mijn Tzerra ACE maakt t op mn keukenkraan niet uit of ik hem koud of warm zet in de flow.. :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Ja, de flow is nog altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je het binnenwerk al eens ontkalkt? Knoppen er af en die dingen die er in zitten er afschroeven. En dan een paar uur in de schoonmaakazijn. Zoek de handleiding van je kraan even op welke kant je exact moet hebben. Uiteraard wel even het water er af.
Nieuwe binnenwerken haal je overigens voor ca 10-15 euro bij warmteservice. Scheelt je een hele tijd zonder water en first time right ipv trial and error.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Ik ga in het komend weekend er verder mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Het zou volgens de installateur een sensor zijn in de CV-ketel. Over 2 weken komt deze een kijkje nemen.

Krijg dit helaas zelf niet zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 15:03
The Eagle schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:34:
Heb je het binnenwerk al eens ontkalkt? Knoppen er af en die dingen die er in zitten er afschroeven. En dan een paar uur in de schoonmaakazijn. Zoek de handleiding van je kraan even op welke kant je exact moet hebben. Uiteraard wel even het water er af.
Nieuwe binnenwerken haal je overigens voor ca 10-15 euro bij warmteservice. Scheelt je een hele tijd zonder water en first time right ipv trial and error.
Dit wilde ik ook voorstellen. Heeft bij mij namelijk het probleem al meer dan eens opgelost. Weliswaar ervaar je het ook bij een andere kraan, maar het is het proberen waard. Even de thermostaat uit de kraan schroeven (zo te zien aan de rechterkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-03 16:38
Ik heb momenteel ook dit probleem bij m'n thermostaat, echter bij mij bij het draaien aan de thermostaatkraan naar kouder of warmer (ook boven de beveiliging) veranderd de temperatuur niet.
Andere kranen hebben wel warm water dusjah... allerlei dingen testen is wel een must.

Zelf denk ik at het bij mij in de thermostaatkraan (het unitje achter de chromen knop) zit en heb hiervoor een nieuwe besteld, kostte ongeveer 61 euro bij een bepaalde webshop.

Het is wel raar dat bij de keuken hetzelfde euvel voorkomt tenzij je daar ook een thermostaatkraan hebt ipv een mengkraan, die zou ook zo'n mechanisme hebben.
Overigens ontkalken is ook een optie, maar mocht het bij mij het probleem zijn denk ik dat ik hem niet weggooi maar ontkalk en zo een spare heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
Het bleek de cartridge in de CV-ketel te zijn.
Deze is vervangen door de installateur.
Pagina: 1