Hallo allemaal,
simpele vraag; is er een externe harde schijf die ik via hdmi kan aansluiten op tv?
Groeten.
simpele vraag; is er een externe harde schijf die ik via hdmi kan aansluiten op tv?
Groeten.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Dan is het geen externe hardeschijf meer maar een mediaspeler. Een simpele vraag heeft vaak ook een simpel antwoord. Wat heb je zelf al gezocht of gevonden over dit onderwerp?Anoniem: 258516 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:50:
Hallo allemaal,
Groeten.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Waarom nietAnoniem: 258516 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:57:
Heb ik wel via usb maar 4k speel je niet af via usb, toch?
[ Voor 21% gewijzigd door DarkSide op 09-01-2021 17:02 ]
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp
Nee.Anoniem: 258516 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:50:
Hallo allemaal,
Groeten.
Dus 4k gewoon via hdd en usb moet lukken dan?Tortelli schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:28:
Volgens mij snap je er niet veel van?
Een externe hardeschijf zorgt alleen voor de opslag van een bestand. Het werkelijk kunnen afspelen en outputten naar video doet een mediaspeler. Kortom een USB hardeschijf aansluiten via een USB-C naar HDMI adapter gaat niet werken.
Je hebt 2 opties: de meeste 4K tv's hebben een ingebouwde mediaplayer die vaak behoorlijk wat bestandstypes kan afspelen. Sluit een USB hdd met wat videobestanden aan op de tv en zie of het werkt.
Als dit niet werkt heb je een mediaplayer nodig. Deze kan zelf opslag onboard hebben of heeft een opslag bron nodig (usb hdd maar die kan bijvoorbeeld ook over het netwerk). Deze sluit je via HDMI aan op je tv.
Heel simpel gezegd:Anoniem: 258516 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:
Mijn vraag, de tv geeft de 4k film wel weer maar is dit dan de echte 4k kwaliteit?
Want hij gaat door een usb en niet door een hdmi
[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 10-01-2021 16:56 ]
The devil is in the details.
Zo deze is duidelijk, nu begrijp ik wel hoe dit in z'n werk gaat.Hahn schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Heel simpel gezegd:
USB gebruik je voor data, dus tv zou dan zelf beelden moeten verwerken en dan laten zien
HDMI stuurt beelden uit, dus beelden zijn op het externe apparaat verwerkt en tv hoeft alleen de beelden te laten zien
Via beide opties kan je 4k beeld op je tv toveren, mits je het juist doet en het juiste gebruikt. Het is niet dat je geen 4k kan zien, 'omdat het USB is', dat is niet aan de orde.
Als jouw televisie een 4k-televisie is, en een ingebouwde mediaspeler heeft (met een OLED uit 2020 is dat vrijwel zeker zo), en jij zet 4k beelden op een harde schijf en sluit die aan op je tv, dan zal je tv via zijn ingebouwde mediaspeler dat 4k beeld tonen.
Maar verder: heb je het geprobeerd, en vanwaar ontstond deze vraag? Vond je het beeld niet scherp genoeg?
Bedankt!Renault schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:21:
@Anoniem: 258516
Toch nog even een toelichting:
- een HDMI-kabel is een kabel waar beeld, geluid en besturingscommando's doorheen gaan: met een HDMI-kabel verbind je dus bv. een monitor met een videokaart, of een televisie met iets wat beels/geluidinformatie op die kabel zet. Door de HDMI kabel gaat voornamelijk rechtstreekse beeld en geluidsinformatie.
- een USB-verbinding is een universele verbinding die spanning/stroom kan transporteren naar een extern apparaat wat bv. daarop werkt (zeer gelimiteerd) en waar data oveheen wordt gestuurd: data (nulletjes en eentjes), dus geen beeld en geen geluid. Om van die data weer beeld en/of geluid (of iets anders) te maken, moet het apparaat waar die USB-kabel in zit, dat omzetten zelf kunnen.
Zo sluit je een externe harddisk aan op een TB, omdat die TV daarop data kan opslaan (dus bestanden). De TV zorgt ervoor dat beeld en geluid worden omgezet in eentjes en nulletjes, die samen op de externe harddisk een bestand vormen. Omgekeerd ook weer: de TV vraagt op de externe harddisk een bestand op, wat de TV middels de in de TV ingebouwde video- en audiokaart weer omzet naar een film met beeld en geluid.
Vragen staat vrij natuurlijk, maar de tv heb je al, dus als je ook een externe harde schijf hebt, dan is de beste manier om erachter te komen om het gewoon te proberen. Dan weet je het meteenAnoniem: 258516 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:07:
[...]
Zo deze is duidelijk, nu begrijp ik wel hoe dit in z'n werk gaat.
Ik heb dus eigenlijk niks speciaals nodig, ik heb alles al.
Beeld is wel mooi vermoed ik maar dacht gewoon kan dit wel via usb?
The devil is in the details.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq