4k film weergeven via externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258516

Topicstarter
Hallo allemaal,

simpele vraag; is er een externe harde schijf die ik via hdmi kan aansluiten op tv?

Groeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

Heb je al gezocht.
Soms kan je ook gewoon via USB en dan de interne media speler.

Hoeft niet via HDMI.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb ik wel via usb maar 4k speel je niet af via usb, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:18

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 258516 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:50:
Hallo allemaal,

simpele vraag; is er een externe harde schijf die ik via hdmi kan aansluiten op tv?

Dan is het geen externe hardeschijf meer maar een mediaspeler. Een simpele vraag heeft vaak ook een simpel antwoord. Wat heb je zelf al gezocht of gevonden over dit onderwerp?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jouw antwoord had ik inderdaad gevonden maar snap niet hoe die dingen werken.
Dus ok een HDD met hdmi bestaat niet, dan is het een mdiaplayer.
Snap ik, maar hoe zet je een UHD 4k op zo'n mediaspeler dan en welke zijn goede players?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Anoniem: 258516 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:57:
Heb ik wel via usb maar 4k speel je niet af via usb, toch?
Waarom niet

HDMI is een aansluiting net als USB

Als je hdd en usb maar snelgenoeg zijn voor 4k films.
En je processor/app op je TV er goed mee overweg kunnen prima.

Zelf speel ik 4k over "wifi" de GoogleCC met Google TV pakt dit op.
De films staan op de NAS.

Lees je even goed in.
Kijk of je een media speler wilt (Mi box, Shield, oif)
Kijk of je misschien een NAS wilt (qnap heeft wel modellen met hdmi)

Je media spelers hebben een netwerk aansluiting en USB zodat je data kunt kopieren.

[ Voor 21% gewijzigd door DarkSide op 09-01-2021 17:02 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dacht dat je niet de echte 4k kwaliteit via usb kon zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.startech.com/...ideo-products/cdp2hd4k60h

Dit zou een optie kunnen zijn maar dan heb ik een HDD met usb-c nodig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Volgens mij snap je er niet veel van?

Een externe hardeschijf zorgt alleen voor de opslag van een bestand. Het werkelijk kunnen afspelen en outputten naar video doet een mediaspeler. Kortom een USB hardeschijf aansluiten via een USB-C naar HDMI adapter gaat niet werken.

Je hebt 2 opties: de meeste 4K tv's hebben een ingebouwde mediaplayer die vaak behoorlijk wat bestandstypes kan afspelen. Sluit een USB hdd met wat videobestanden aan op de tv en zie of het werkt.

Als dit niet werkt heb je een mediaplayer nodig. Deze kan zelf opslag onboard hebben of heeft een opslag bron nodig (usb hdd maar die kan bijvoorbeeld ook over het netwerk). Deze sluit je via HDMI aan op je tv.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Geef ook even aan wat je nu hebt.
Welke TV etc

Als je nog een oude TV hebt met HDMI 1.3 bv dan kunnen we ook wel stoppen.

Verder kan je het beste op zoek naar een media speler denk ik.
Een die een OS als android TV (oid) draait.
Die heeft een HDMI uitgang om op je TV aan te sluiten.

Dan sluit je daarop een externe disk met USB aan.
Of misschien nog handiger je kijkt naar een NAS.
Dan kan je nog meer bestanden centraal neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
Begin eens bij het begin.
Waar heb je nu je bestand staan en in welk format is dit?
Hoe zit de rest van je video/audio systeem eruit?
Welke TV heb je?
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05 16:43
Anoniem: 258516 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:50:
Hallo allemaal,

Nee.

Een externe harddisk sluit je via een USB-aansluiting aan op je TV.
Vervolgens kan je twee dingen doen:
1. je TV gebruiken als videorecorder, waarbij de TV de opgenomen programma's als bestanden op de externe harddisk plaatst. Als je de externe harddisk hiervoor gaat gebruiken, formatteert de TV eerst de externe harddisk, warbij alle bestanden die dan op die harddisk staan verloren gaan. (Er zijn uitzonderingen, maar dit is de regel.)
2. de videobestanden die jij eerder op de externe harddisk hebt gezet, afspelen op de TV.
Als je dit wil gaan doen, moet je vooraf in de gebruiksaanwijzing van de TV kijken welk bestandssysteem de TV kan lezen (NTFS? FAT32? EXFat?) en welke typen videobestanden de TV aan kan.

Een combinatie van functie 1 en 2 is vrijwel altijd niet mogelijk (tenzij in de gebruiksaanwijzing van je TV expliciete staat dat het wel kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie berichten!
Ik heb een LG Oled 4k van 2020, hdmi 2.0
Als ik een film kijk doe ik dit via externe harde schijf en usb.
Die film is max 1080p
Een 4k film kan ik ook op externe harde schijf zetten en vergt veel ruimte, zo'n 80gGB.
Geen probleem, schijf groot genoeg.

Mijn vraag, de tv geeft de 4k film wel weer maar is dit dan de echte 4k kwaliteit?
Want hij gaat door een usb en niet door een hdmi

Voor de rest lukt het wel,
gr Fer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tortelli schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:28:
Volgens mij snap je er niet veel van?

Een externe hardeschijf zorgt alleen voor de opslag van een bestand. Het werkelijk kunnen afspelen en outputten naar video doet een mediaspeler. Kortom een USB hardeschijf aansluiten via een USB-C naar HDMI adapter gaat niet werken.

Je hebt 2 opties: de meeste 4K tv's hebben een ingebouwde mediaplayer die vaak behoorlijk wat bestandstypes kan afspelen. Sluit een USB hdd met wat videobestanden aan op de tv en zie of het werkt.

Als dit niet werkt heb je een mediaplayer nodig. Deze kan zelf opslag onboard hebben of heeft een opslag bron nodig (usb hdd maar die kan bijvoorbeeld ook over het netwerk). Deze sluit je via HDMI aan op je tv.
Dus 4k gewoon via hdd en usb moet lukken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
Anoniem: 258516 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:

Mijn vraag, de tv geeft de 4k film wel weer maar is dit dan de echte 4k kwaliteit?
Want hij gaat door een usb en niet door een hdmi
Heel simpel gezegd:

USB gebruik je voor data, dus tv zou dan zelf beelden moeten verwerken en dan laten zien
HDMI stuurt beelden uit, dus beelden zijn op het externe apparaat verwerkt en tv hoeft alleen de beelden te laten zien

Via beide opties kan je 4k beeld op je tv toveren, mits je het juist doet en het juiste gebruikt. Het is niet dat je geen 4k kan zien, 'omdat het USB is', dat is niet aan de orde.

Als jouw televisie een 4k-televisie is, en een ingebouwde mediaspeler heeft (met een OLED uit 2020 is dat vrijwel zeker zo), en jij zet 4k beelden op een harde schijf en sluit die aan op je tv, dan zal je tv via zijn ingebouwde mediaspeler dat 4k beeld tonen.

Maar verder: heb je het geprobeerd, en vanwaar ontstond deze vraag? Vond je het beeld niet scherp genoeg?

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 10-01-2021 16:56 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05 16:43
@Anoniem: 258516
Toch nog even een toelichting:

- een HDMI-kabel is een kabel waar beeld, geluid en besturingscommando's doorheen gaan: met een HDMI-kabel verbind je dus bv. een monitor met een videokaart, of een televisie met iets wat beels/geluidinformatie op die kabel zet. Door de HDMI kabel gaat voornamelijk rechtstreekse beeld en geluidsinformatie.

- een USB-verbinding is een universele verbinding die spanning/stroom kan transporteren naar een extern apparaat wat bv. daarop werkt (zeer gelimiteerd) en waar data oveheen wordt gestuurd: data (nulletjes en eentjes), dus geen beeld en geen geluid. Om van die data weer beeld en/of geluid (of iets anders) te maken, moet het apparaat waar die USB-kabel in zit, dat omzetten zelf kunnen.
Zo sluit je een externe harddisk aan op een TB, omdat die TV daarop data kan opslaan (dus bestanden). De TV zorgt ervoor dat beeld en geluid worden omgezet in eentjes en nulletjes, die samen op de externe harddisk een bestand vormen. Omgekeerd ook weer: de TV vraagt op de externe harddisk een bestand op, wat de TV middels de in de TV ingebouwde video- en audiokaart weer omzet naar een film met beeld en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:50:
[...]

Heel simpel gezegd:

USB gebruik je voor data, dus tv zou dan zelf beelden moeten verwerken en dan laten zien
HDMI stuurt beelden uit, dus beelden zijn op het externe apparaat verwerkt en tv hoeft alleen de beelden te laten zien

Via beide opties kan je 4k beeld op je tv toveren, mits je het juist doet en het juiste gebruikt. Het is niet dat je geen 4k kan zien, 'omdat het USB is', dat is niet aan de orde.

Als jouw televisie een 4k-televisie is, en een ingebouwde mediaspeler heeft (met een OLED uit 2020 is dat vrijwel zeker zo), en jij zet 4k beelden op een harde schijf en sluit die aan op je tv, dan zal je tv via zijn ingebouwde mediaspeler dat 4k beeld tonen.

Maar verder: heb je het geprobeerd, en vanwaar ontstond deze vraag? Vond je het beeld niet scherp genoeg?
Zo deze is duidelijk, nu begrijp ik wel hoe dit in z'n werk gaat.
Ik heb dus eigenlijk niks speciaals nodig, ik heb alles al.
Beeld is wel mooi vermoed ik maar dacht gewoon kan dit wel via usb?

Maar goed, in orde nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Renault schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:21:
@Anoniem: 258516
Toch nog even een toelichting:

- een HDMI-kabel is een kabel waar beeld, geluid en besturingscommando's doorheen gaan: met een HDMI-kabel verbind je dus bv. een monitor met een videokaart, of een televisie met iets wat beels/geluidinformatie op die kabel zet. Door de HDMI kabel gaat voornamelijk rechtstreekse beeld en geluidsinformatie.

- een USB-verbinding is een universele verbinding die spanning/stroom kan transporteren naar een extern apparaat wat bv. daarop werkt (zeer gelimiteerd) en waar data oveheen wordt gestuurd: data (nulletjes en eentjes), dus geen beeld en geen geluid. Om van die data weer beeld en/of geluid (of iets anders) te maken, moet het apparaat waar die USB-kabel in zit, dat omzetten zelf kunnen.
Zo sluit je een externe harddisk aan op een TB, omdat die TV daarop data kan opslaan (dus bestanden). De TV zorgt ervoor dat beeld en geluid worden omgezet in eentjes en nulletjes, die samen op de externe harddisk een bestand vormen. Omgekeerd ook weer: de TV vraagt op de externe harddisk een bestand op, wat de TV middels de in de TV ingebouwde video- en audiokaart weer omzet naar een film met beeld en geluid.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
Anoniem: 258516 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Zo deze is duidelijk, nu begrijp ik wel hoe dit in z'n werk gaat.
Ik heb dus eigenlijk niks speciaals nodig, ik heb alles al.
Beeld is wel mooi vermoed ik maar dacht gewoon kan dit wel via usb?
Vragen staat vrij natuurlijk, maar de tv heb je al, dus als je ook een externe harde schijf hebt, dan is de beste manier om erachter te komen om het gewoon te proberen. Dan weet je het meteen ;)

The devil is in the details.

Pagina: 1