Desktop voor grafisch werk + gaming ; Budget +/- 3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-11-2021
Hallo allemaal. Ik hoop dat ik de informatie zo duidelijk mogelijk kan benoemen, dit is mijn allereerste topic hier en ik heb zelf niet ontzettend veel verstand van onderdelen etc. De vorige keer dat ik een computer heb gekocht hebben een aantal vrienden van mij gebruik gemaakt van deze site om een lijstje naar mij door te sturen die ik uiteindelijk besteld heb. Een andere vriend van mij is toen langs gekomen bij mij thuis om deze in elkaar te zetten. Dat is echter al weer +/- 7 jaar geleden en ik merk dat die desktop zijn beste tijd gehad heeft.

Daarnaast ben ik van plan vanuit mijn achtergrond als illustrator/digital artist het komende jaar wat nieuwe dingen te gaan doen waar ik simpelweg een betere computer voor nodig heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven reeds genoemd werk ik als digital artist / illustrator / graphic designer en zal dit een zakelijke aankoop zijn. Nu weet ik dat een doorsnee Photoshop bestand niet ontzettend veel van je computer vraagt en je daarvoor niet het nieuwste van het nieuwste nodig hebt. Ik werk echter soms in bestanden van meer dan 15000x15000 pixels op 300 DPI met meer dan 500 lagen en dan merk je het al vrij snel wanneer je niet genoeg power hebt. Daarnaast krijg ik steeds vaker de vraag van volgers/fans van mijn werk om te gaan streamen en/of mijn werk process op te nemen en hiervoor een youtube kanaal te beginnen. Dit is iets wat ik in 2021 erg graag wil doen als een soort side hustle, hier heb ik dus wel een goede computer voor nodig.

Naast Photoshop gebruik ik ook Illustrator, XD, Indesign, After Effects, Premiere Pro & 3D programmas.

Wat mooi meegenomen is is dat ik bijna mijn hele carriere al vanuit huis werk en mijn zakelijke desktops dus altijd ook prive gebruikt heb. Ik game graag en daarom ben ik absoluut niet van plan een iMac (waarmee de meeste designers werken) te kopen. Ik wil dus eigenlijk een systeem dat zowel geschikt is voor mijn werk, als voor recreatief gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het gaat om een zakelijke aankoop en ik ben dus bereid te investeren omdat ik weet dat die investering zich vrij snel terug zal betalen.
+/- 3000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, wacom tekentablet, logitech brio, externe harde schijven, logitech gaming headset & 1 oude SSD van 1TB.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb via de pricewatch tutorial een poging gedaan om een lijstje te maken. Ik weet echter niet of dit meteen goed gelukt is. Ik weet namelijk niet hoeveel koelingen ik nodig zal hebben dus ik heb er maar 1 toegevoegd. Daarnaast wil ik graag 32GB werkgeheugen maar het lukte mij maar om 1 van het desbetreffende product (16GB) toe te voegen. dit is inmiddels gelukt en aangepast.
Verder heb ik mijn lijstje met name samengesteld met mijn richtprijs in gedachte en door het lezen van de reviews van andere gebruikers. Je zult dus onderdelen in mijn lijstje vinden die veel 5 sterren reviews hadden. Ik heb geen idee of deze onderdelen 'samen' ook geschikt zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben persoonlijk geen groot fan van overdreven veel toeters en bellen (RGB). Een aantal subtiele lampjes vind ik wel vet maar ik ben groter van minimalistisch design en een cleane workspace.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat mijn huidige desktop het niet heel lang meer vol gaat houden wil ik graag binnen nu en een maand een nieuw systeem aanschaffen. Ik realiseer mij dat er een groot tekort wereldwijd is op de 3080 GPU's, alternatieven zijn dus ook een optie.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te verstrekken zodat leden van tweakers mij een handje kunnen helpen met het uitzoeken van een nieuw systeem. Laat ik voorop stellen dat ik het sowieso al enorm waardeer dat er een community is waar een leek als ik terecht kan om advies te krijgen zodat ik een verstandige zakelijk aankoop kan doen.

Het zou fijn zijn als leden van tweakers mijn lijstje willen bekijken en waar nodig aanpassen/feedback geven. Ik wil zelf graag meer leren over de onderdelen, een desktop zelf bouwen en in de toekomst upgraden waar nodig zodat ik hopelijk ooit ook andere mensen van advies kan voorzien.

Bij mijn vorige desktop heb ik hem gekocht en vervolgens nooit geupgrade. Alle onderdelen die er nu in zitten zaten er bij aankoop ook in, achteraf was dit een gemiste kans.

Hier is mijn lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 255,05€ 255,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 879,-€ 879,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 73,89€ 73,89
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 153,90€ 153,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 114,35€ 114,35
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 2TB€ 529,-€ 529,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.672,14

Er zijn overigens ook 2 prebuild opties van Azerty die mij op het eerste oog wel wat leken, wat zijn hier de voor en nadelen precies van?
https://azerty.nl/product...9-10850k-geforce-rtx-3080
https://azerty.nl/product...-9-5900x-geforce-rtx-3080

Mijn dank is groot! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door martbiemans op 09-01-2021 15:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Bij Photoshop geeft een CPU met meer dan 8 cores marginaal betere prestaties. Ik zou de 5800x pakken. Bij veel 3D renderen heeft een 5900x wel meerwaarde.

Hetzelfde geldt voor de videokaart. Een moderne kaart met 8GB VRAM voldoet. Meer is niet beter. Het scheelt misschien een procent in prestaties ofzo. Een RX 5700 XT is bijvoorbeeld een goede keuze. Welke 3D programma's gebruik je? Als je veel moet renderen heb je liever wel een stevige videokaart en is een RTX 3070 / 3080 wel weer interessant.

Waarom maar 16GB geheugen? Je hebt al minimaal 32GB nodig als je bestanden edit van 500MB. Zet er dus liever 64GB in als je met giga bestanden gaat werken (1GB+). Bijvoorbeeld 2x pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Bij een high-end systeem hoort een high-end voeding. De RM750 is dat niet. Pak de pricewatch: MSI MPG A750GF of pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum voor een zware videokaart of 650W voor een iets lichtere.

Opslag is een heel belangrijk voor zo'n workstation. 1x nvme voor het systeem en scratch. 1x nvme voor projecten. Daarnaast nog een nas of hdd voor puur opslag en nog backups. Je kunt de 1TB SSD die je al hebt gebruiken voor scratch. Dan kan de systeemschijf naar 1TB ipv 2.

Verder, de H510 heeft een leuk uiterlijk, maar voor een pro systeem pak je liever koeling en stilte. De Dark Rock 4 blokkeert 2 ramsloten. Pak liever de Dark Rock Pro 4.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 485,21€ 485,21
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 215,-€ 215,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio€ 507,60€ 507,60
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 149,90€ 149,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,45€ 76,45
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 370,-
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 95,05€ 95,05
2Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 229,-€ 458,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.357,21

[ Voor 1% gewijzigd door Djarune op 09-01-2021 15:58 . Reden: ander (beter) moederbord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Bedankt voor je snelle reactie Djarune. Het geheugen was inderdaad een foutje, ik wou voor 32GB gaan en zat verkeerd te kijken. Ik heb dit geupdate in mijn lijstje. 64GB kan altijd later nog, 32GB is denk ik in het begin wel genoeg omdat ik eerst wil kijken hoe het daar op draait.

Welke 3D programma's gebruik je? Als je veel moet renderen heb je liever wel een stevige videokaart en is een RTX 3070 / 3080 wel weer interessant.
Op mijn huidige desktop gebruik ik deze amper. Maar wil op mijn nieuwe desktop regelmatig Cinema4d en Blender gaan gebruiken.

Ik zal ook de rest van je feedback even checken en aanpassingen maken!

[ Voor 28% gewijzigd door martbiemans op 09-01-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Ik heb nog een tweede wenslijst gemaakt nav advies van een medewerker van Azerty. Wat vinden jullie van deze build?

1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 894,73€ 894,73
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Window Zwart€ 164,90€ 164,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 131,80€ 131,80
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 150,90€ 150,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 150,65€ 150,65
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.728,33

Tevens had ik nog wat vragen en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

- Is het niet verstandiger om te wachten met het aanschaffen van een systeem tot de 3080 kaart binnen komt? Als dit inderdaad nog maanden kan duren dan is de kans toch aanwezig dat andere componenten dan ook al weer een stuk goedkoper zijn of dat je voor deze prijs uit dit lijstje een beter systeem kunt kopen?
- Stel ik zou er voor kiezen om nu alle aandelen behalve de 3080 te bestellen, welke dan allemaal binnen anderhalve week in huis kunnen zijn. Kun je een vervangende videokaart aanraden die ik er tijdelijk in kan zetten die niet voor een bottleneck zorgt en prima presteert totdat de 3080 weer op voorraad is?
Zodra die 3080 er dan weer is zou ik deze kaart willen vervangen in het systeem en wellicht verkopen of bij het grof vuil zetten. De reden dat ik dit vraag is omdat ik eigenlijk zo snel mogelijk een nieuw systeem nodig heb en niet zeker weet of mijn huidige computer het nog vol gaat houden tot de 3080 er weer is.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 20:15
Moederbord is overdreven en niet nodig. Een goed B550 moederbord voldoet hier prima aan.

Qua GPU moet je geluk hebben of lang willen wachten. Ik ben zelf ook nog aan het wachten op een 3080 Suprim X, heb in de tussentijd een 3070 weten te bemachtigen.

Controleer of het geheugen werkt met je gekozen moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07 20:04
Alhoewel ik het vrijwel eens ben met de feedback die je tot nu toe gekregen heb is het ook een mogelijkheid om te gaan voor een kleine form factor pc. Anno 2021 verlies je hierbij vrijwel niets aan prestaties en je krijgt er wel een mooi en compact systeem voor terug. Mocht de window een must zijn zou ik wel opletten op de kleuren van je componenten. zelf ben ik meer fan van closed cases zoals de pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart die erg compact is en er gelikt uitziet. Betekend wel dat je ook moet gaan voor een ITX moederbord en een sfx voeding zoals pricewatch: Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi en pricewatch: Corsair SF600 (2018)

Een koeling zoals pricewatch: Noctua NH-L12S heb je dan ook wel nodig.

mocht SFF je wat lijken zou ik hier eens een kijkje nemen - YouTube: Cooler Master NR200 Review - They Listened! . betreft een review van de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
Je kunt ook eens hier kijken, deze site heeft aantal benchmarks. oa. voor After Effects.
https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

Een korte tldr: 5900x is top of the bill, 5800x volstaat waarschijnlijk. Je ram kun je berekenen adhv hoe zwaar je files zijn en hoeveel seconden playback e.d. Ik gok zomaar dat 64 gb zo gek nog niet is. Volgens mij is er wel voordeel van het hebben van een scratch disk, wellicht kun je 2x een 1tb ssd nemen.

P.S die kast is natuurlijk kwestie van smaak, heb zelf meer met de kasten van fractal design. Windows licentie is 10 euro voor een OEM ipv 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielswerf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik lees met interesse mee met deze discussie. Het valt me op dat onderstaande vraag niet wordt beantwoord, heeft iemand daar nog een mening over?
[b]martbiemans in "Desktop voor grafisch werk + gaming ; Budget +/- 3000"

Er zijn overigens ook 2 prebuild opties van Azerty die mij op het eerste oog wel wat leken, wat zijn hier de voor en nadelen precies van?
https://azerty.nl/product...9-10850k-geforce-rtx-3080
https://azerty.nl/product...-9-5900x-geforce-rtx-3080
Verder vroeg ik me nog af welke monitor gebruikt / geadviseerd wordt voor een dergelijke setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
YoMajesty schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:07:
Je kunt ook eens hier kijken, deze site heeft aantal benchmarks. oa. voor After Effects.
https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

Een korte tldr: 5900x is top of the bill, 5800x volstaat waarschijnlijk. Je ram kun je berekenen adhv hoe zwaar je files zijn en hoeveel seconden playback e.d. Ik gok zomaar dat 64 gb zo gek nog niet is. Volgens mij is er wel voordeel van het hebben van een scratch disk, wellicht kun je 2x een 1tb ssd nemen.

P.S die kast is natuurlijk kwestie van smaak, heb zelf meer met de kasten van fractal design. Windows licentie is 10 euro voor een OEM ipv 130.
Thanks voor je reactie. Ik ga het even checken. Wat bedoel je trouwens met de laatste zin over de windows licentie? Heb ik de verkeerde geselecteerd?

Wat betreft 64GB, dit kan ik altijd later nog uitbreiden van 32 naar 64.
nielswerf schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:02:
Ik lees met interesse mee met deze discussie. Het valt me op dat onderstaande vraag niet wordt beantwoord, heeft iemand daar nog een mening over?

[...]

Verder vroeg ik me nog af welke monitor gebruikt / geadviseerd wordt voor een dergelijke setup.
Ik zit er ook over na te denken om 2 nieuwe monitoren te gaan kopen voor deze nieuwe setup. Nu werkt er toevallig een vriend van me bij Dell die mij een kortingscode van 30% heeft gegeven om daar monitoren te kunnen kopen. Heeft er iemand ervaring met dell? Welke monitoren zijn aan te raden?

Hoeft uiteraard niet perse van Dell te zijn maar dat zou me wel een hoop geld schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
martbiemans schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:51:
[...]
Thanks voor je reactie. Ik ga het even checken. Wat bedoel je trouwens met de laatste zin over de windows licentie? Heb ik de verkeerde geselecteerd?
Een Windows OEM key kun je op diverse betrouwbare sites voor een appel en een ei kopen. De 140 euro die je bij de speciaalzaak dient te besteden is heel fors.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
nielswerf schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:02:

[...]

Gemiddelde mening van mensen op tweakers over prebuilds is niet al te positief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Ik denk dat ik dit in huis ga halen om in ieder geval vast op mijn nieuwe computer te kunnen werken totdat de 3080 weer voorradig is (Deze bestel ik dan gewoon ook al vast om in de wachtrij te komen).

Ik merk dat mijn huidige computer het steeds slechter begint te doen en aangezien ik mijn computer met name zakelijk gebruik kan ik het risico niet lopen zonder te komen zitten. Een tijdelijk videokaart is dus een optie die ik nu serieus aan het overwegen ben. Zodra de 3080 er is verkoop ik deze gewoon

Wat vinden jullie van deze optie?

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 589,27€ 589,27
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 336,38€ 336,38
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 153,90€ 153,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 139,80€ 139,80
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 149,-€ 298,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.014,20

Hierboven had iemand het over dat het verstandig is om 2x 1TB te doen zodat je een scratch disc hebt wanneer je met programma's als photoshop werkt. Omdat ik met erg veel grote bestanden werk wil ik sowieso graag 2TB erin. Is het beter om dan 2x 1 te doen of 1x 2?

Ik had hierboven ook nog een vraag gesteld over monitoren, momenteel heb ik een dell monitor maar die wil ik graag als backup bij mijn oude computer houden (deze ga ik namelijk niet weg doen). Om mijn workflow in de toekomst te verbeteren wil ik ook de switch maken naar 2 monitoren.

Ben ik verder nog iets belangrijks vergeten? Doe ik er bijv. verstandig aan om extra fans in te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
martbiemans schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:17:
Hierboven had iemand het over dat het verstandig is om 2x 1TB te doen zodat je een scratch disc hebt wanneer je met programma's als photoshop werkt. Omdat ik met erg veel grote bestanden werk wil ik sowieso graag 2TB erin. Is het beter om dan 2x 1 te doen of 1x 2?
Het is fijn om het systeem en scratch op de ene SSD te hebben (2 TB is zat) en voor projecten een andere SSD. Evo Plus heeft maar weinig voordeel boven een Evo.
Ben ik verder nog iets belangrijks vergeten? Doe ik er bijv. verstandig aan om extra fans in te zetten?
ja de kans is aanzienlijk dat het geheugen niet lekker gaat werken. Alleen Vengeance Z werkt altijd stabiel met Ryzen.: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18. Echter voor 4K video en Photoshop bestanden van meer dan 1GB wil je graag 64GB RAM.

Fans kunnen wachten tot de RTX 3080 op voorraad is. Denk eraan dat een GTX 1660 Super ook nergens voor een normale prijs te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Djarune schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Het is fijn om het systeem en scratch op de ene SSD te hebben (2 TB is zat) en voor projecten een andere SSD. Evo Plus heeft maar weinig voordeel boven een Evo.

[...]

ja de kans is aanzienlijk dat het geheugen niet lekker gaat werken. Alleen Vengeance Z werkt altijd stabiel met Ryzen.: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18. Echter voor 4K video en Photoshop bestanden van meer dan 1GB wil je graag 64GB RAM.

Fans kunnen wachten tot de RTX 3080 op voorraad is. Denk eraan dat een GTX 1660 Super ook nergens voor een normale prijs te verkrijgen is.
Dus jij stelt voor om 2TB voor systeem + scratch te doen en daarnaast nog 1TB extra?

Wat je aangeeft over werkgeheugen had een vriend van me me ook al op gewezen. Hij stelde dit voor:

1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 336,38€ 336,38
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 185,-
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 139,80€ 139,80
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 149,-€ 298,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.045,30

32 of 64 gb twijfel ik nog over, maar ik kan toch altijd met 32 gb beginnen en mocht het te wensen overlaten er nog 32 bij in drukken?

Wat betreft die videokaart, ik zag inderdaad dat hij op azerty zo'n 250 euro duurder was. Opzich geen ramp voor mij maar mochten er betere alternatieven zijn die ik tijdelijk in deze kast kan drukken terwijl ik op de 3080 wacht dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Ik ga het bovenstaande vandaag in huis halen + vast een 3080 bestellen zodat ik in de wachtrij kom.
Heeft er iemand nog tips wat betreft mijn vraag of het beter is 1 schijf van 2TB erin te doen of 2 van 1?

+ Zijn die ripjaws beter dan de vorige die ik erin had gezet?
+ Ik wil ook graag 2 nieuwe monitoren kopen, voor grafisch werk + gaming. Iemand tips?

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-07 08:58
martbiemans schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:05:
Ik ga het bovenstaande vandaag in huis halen + vast een 3080 bestellen zodat ik in de wachtrij kom.
Heeft er iemand nog tips wat betreft mijn vraag of het beter is 1 schijf van 2TB erin te doen of 2 van 1?

+ Zijn die ripjaws beter dan de vorige die ik erin had gezet?
+ Ik wil ook graag 2 nieuwe monitoren kopen, voor grafisch werk + gaming. Iemand tips?

Bedankt voor jullie hulp!
Qua monitoren is het lastig omdat je en grafisch werk wil doen en wil gamen. Voor grafisch werk zou ik een monitor uit de BenQ PD series aanraden omdat deze gekalibreerd zijn en bekend staan om de goede kleur. De Ultrasharp series van Dell is volgens mij vergelijkbaar met ook 100% sRGB opties. Degene die ik overwoog waren vaak wel iets duurder dan de BenQ PD opties maar met de 30% korting moet dit wel goed komen. Voor gaming zijn deze minder geschikt omdat je daar weer meer waarde hecht aan reactietijd en hz. Aan jou de keuze wat je belangrijker vindt.

Een alternatief voor de GPU kan zijn een 10850k (€400) kopen en totdat je een GPU hebt gebruik maken van de iGPU. Bespaar je en op de CPU en op de tijdelijke GPU. Qua performance is het daarentegen wel iets minder. Maar zo te lezen heb je die keuze al wel gemaakt.

Als je gebruik wil maken van een scratch disk heeft het meer waarde om 2x1TB te kopen dan 1x2TB.

[ Voor 16% gewijzigd door R3vers3 op 01-02-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
R3vers3 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Qua monitoren is het lastig omdat je en grafisch werk wil doen en wil gamen. Voor grafisch werk zou ik een monitor uit de BenQ PD series aanraden omdat deze gekalibreerd zijn en bekend staan om de goede kleur. De Ultrasharp series van Dell is volgens mij vergelijkbaar met ook 100% sRGB opties. Degene die ik overwoog waren vaak wel iets duurder dan de BenQ PD opties maar met de 30% korting moet dit wel goed komen. Voor gaming zijn deze minder geschikt omdat je daar weer meer waarde hecht aan reactietijd en hz. Aan jou de keuze wat je belangrijker vindt.

Een alternatief voor de GPU kan zijn een 10850k (€400) kopen en totdat je een GPU hebt gebruik maken van de iGPU. Bespaar je en op de CPU en op de tijdelijke GPU. Qua performance is het daarentegen wel iets minder. Maar zo te lezen heb je die keuze al wel gemaakt.

Als je gebruik wil maken van een scratch disk heeft het meer waarde om 2x1TB te kopen dan 1x2TB.
Thanks voor je snelle reactie, het belangrijkste voor mij is het zakelijk gebruiken (grafisch werk) van deze desktop + monitoren. Welke van de UltraSharp serie is aan te raden als ik er twee wil, ik heb momenteel een Dell U2713HM en daar ben ik nog steeds erg tevreden. Iets soortgelijks met waar mogelijk iets dunnere randen zou top zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-07 08:58
martbiemans schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Thanks voor je snelle reactie, het belangrijkste voor mij is het zakelijk gebruiken (grafisch werk) van deze desktop + monitoren. Welke van de UltraSharp serie is aan te raden als ik er twee wil, ik heb momenteel een Dell U2713HM en daar ben ik nog steeds erg tevreden. Iets soortgelijks met waar mogelijk iets dunnere randen zou top zijn.
Dan zou ik vooral de kleur nauwkeurigheid zwaar laten wegen.

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires
Met 30% korting vergelijkbaar in prijs met deze: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/designer/pd2705q.html

2 stuks gaat niet goedkoop zijn als je een monitor wil die gespecialiseerd is in kleur. Misschien dat dan een goedkopere optie met een ietwat minder goed paneel een afweging is: https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
R3vers3 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Dan zou ik vooral de kleur nauwkeurigheid zwaar laten wegen.

Met 30% korting vergelijkbaar in prijs met deze: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/designer/pd2705q.html

2 stuks gaat niet goedkoop zijn als je een monitor wil die gespecialiseerd is in kleur. Misschien dat dan een goedkopere optie met een ietwat minder goed paneel een afweging is: https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires
Top, thanks voor je advies, ik denk dat het twee van die bovenste link gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 15:29
De 970 EVO Plus voeg niks toe tov de 'gewone' EVO, kost enkel meer...
Net zoals je een deftig B550 mobo kan kopen en ook niks gaat missen tov die dure X570
pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
Ook geen idee wat je moet met zo'n enorm grote case.

Welke resolutie gaan die monitors eigenlijk zijn? Om er een 3080 in te gooien omdat het kan is misschien leuk, maar voor 2X 1080p een beetje overkill natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Inrage schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:06:
De 970 EVO Plus voeg niks toe tov de 'gewone' EVO, kost enkel meer...
Net zoals je een deftig B550 mobo kan kopen en ook niks gaat missen tov die dure X570
pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
Ook geen idee wat je moet met zo'n enorm grote case.

Welke resolutie gaan die monitors eigenlijk zijn? Om er een 3080 in te gooien omdat het kan is misschien leuk, maar voor 2X 1080p een beetje overkill natuurlijk.
Monitors zullen 2x 27 inch worden denk ik momenteel aan.
Wat betreft de case, ik zit inderdaad momenteel naar andere te zoeken omdat ik in de reviews ook lees dat deze erg groot is. Heb je nog suggesties?

De rest van je feedback zal ik ook meenemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
martbiemans schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Monitors zullen 2x 27 inch worden denk ik momenteel aan.
Wat betreft de case, ik zit inderdaad momenteel naar andere te zoeken omdat ik in de reviews ook lees dat deze erg groot is. Heb je nog suggesties?

De rest van je feedback zal ik ook meenemen!
Het is niet de afmeting van de monitors die van belang is maar eerder de resolutie. Je hebt 1080p, 1440p en zelfs 4k schermen in 27" format. Dat scheelt heel wat in GPU power die nodig is om dit aan te sturen ondanks dat ze even veel plek op de bureau innemen.

Tis mssn wat saai want ondertussen koopt iedereen dezelfde, maar tis gewoon een goeie case voor de prijs:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Inrage schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:12:
[...]

Het is niet de afmeting van de monitors die van belang is maar eerder de resolutie. Je hebt 1080p, 1440p en zelfs 4k schermen in 27" format. Dat scheelt heel wat in GPU power die nodig is om dit aan te sturen ondanks dat ze even veel plek op de bureau innemen.

Tis mssn wat saai want ondertussen koopt iedereen dezelfde, maar tis gewoon een goeie case voor de prijs:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
Ahh thanks, dat is best een toffe case, misschien koop ik die wel gewoon dan aangezien het mij werkelijk helemaal niks boeit hoeveel anderen hem hebben. Het gaat me echt puur om het in huis hebben van een goede computer voor mijn werk.

Dit zijn de schermen waar ik naar aan het kijken ben:

Reden hiervoor is dat ik via een vriend van mij die bij dell werkt een kortingscode heb waardoor ze voor mij een stuk goedkoper uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
Een 1440p 60Hz scherm dus, en geen G-sync of Freesync ondersteuning. Dus vooral voor professioneel gebruik en minder voor gaming, maar goed slecht zijn ze ook niet hoor...

Je zal die met een RTX 3060Ti ook al heel netjes kunnen aansturen... gamen om 1 scherm en wat browsen, streamwindows en andere troep op het 2de, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 243,51€ 243,51
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 786,20€ 786,20
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 105,95€ 105,95
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 194,66€ 389,32
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 150,04€ 150,04
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 258,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.599,19

Dit is m uiteindelijk geworden na lang wikken en wegen. Doordat de videokaart die ik eigenlijk als tijdelijke kaart wou bestellen in een van de bovenstaande builds opeens ook niet meer verkrijgbaar was heb ik er maar voor gekozen om dit als definitieve oplossing te namen. Ik zal nu wel wat langer moeten wachten maar het is niet anders.. bedankt allemaal voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-07 15:35
Je gekozen moederbord heeft niet genoeg fan headers (maar 2) voor de Pure Base 500DX aangezien die met 3 fans komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
soldin schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:01:
Je gekozen moederbord heeft niet genoeg fan headers (maar 2) voor de Pure Base 500DX aangezien die met 3 fans komt
Is dit een issue? Zo ja, welke andere kast raad je aan? Mocht het een probleem zijn en de kast komt morgen a overmogen binnen dan zit er niks anders op deze retour te doen en te wachten op een nieuwe.

Ik word er echt helemaal gek van, ik wist niet dat dit allemaal zo ongewikkeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Een maat van me zegt dat als ik deze erbij koop dat het geen probleem moet zijn:
https://www.megekko.nl/pr...ls/Akasa-PWM-fan-splitter

Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:27
Iets zegt me dat je wel voldoende 4-pins headers op dat moederbord hebt voor cpu- en case-fans:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSo1UlR5xrUDfDh2FU8KB9aMczE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cnZgnkL91tKlxcXM5uJEbtwk.png?f=user_large

Sluit b.v. cpu-fan op CPU_FAN aan en de case fans op CHA_FAN1, CHA_FAN2 en M.2_FAN en klaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Ik heb nog een laatste vraag, ik heb bijna alles van mijn build in huis op de 5900X na.
Nu gaf een medewerker van Azerty aan dat ze weer een lading verwachten in maart.
Ik wacht liever niet zo lang en vraag me dus af hoe groot het verschil tussen de 5800X en de 5900X is voor de werkzaamheden die ik ermee ga uitvoeren.

+ hoe moeilijk is het om eventueel een 5800X erin te zetten en deze later te vervangen door een 5900X mocht deze weer fatsoenlijk op voorraad zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoe groot eht verschil is is per programma afhankelijk. Het grootste verschil is 12 Vs 8-cores en niet ieder programma schaalt even goed op.

Het vervangen is niet heel moeilijk, koeler er af, cpu er uit, cpu er in en pasta er op en koeler weer terug. Gelukkig zijn er veel youtube filmpjes van te vinden als je er beeld bij wilt krijgen :)

OK iets moeilijker dan ik beschrijf, zoiets: YouTube: Installation: Dark Rock Pro 4 (AMD & Intel) | be quiet!

Kapje er af, fan er tussenuit, 2 schroeven los, koeler ar af, CPU er uit, CPU er in, nieuwe koelpaste + bodem koeler schoonmaken, koeler terugplaatsen, 2x schroefjes vast, fan terug tussenin, kapje terug er op.

[ Voor 42% gewijzigd door sapphire op 04-02-2021 11:45 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
martbiemans schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:26:
Ik heb nog een laatste vraag, ik heb bijna alles van mijn build in huis op de 5900X na.
Nu gaf een medewerker van Azerty aan dat ze weer een lading verwachten in maart.
Ik wacht liever niet zo lang en vraag me dus af hoe groot het verschil tussen de 5800X en de 5900X is voor de werkzaamheden die ik ermee ga uitvoeren.

+ hoe moeilijk is het om eventueel een 5800X erin te zetten en deze later te vervangen door een 5900X mocht deze weer fatsoenlijk op voorraad zijn?
Haal dan gewoon een 5800X in huis en begin er mee te werken. Van die extra performance van de 5900X ga je amper iets merken als je vooral met Photoshop bezig bent (en af en toe eens iets anders)...

Het lijkt alsof je steeds denkt dat duurder beter is. Zo heb je precies ook nog die X570 mobo in je lijst staan waar je dus enkel 100€ meer voor betaalt (of al betaald hebt) maar echt NIKS aan hebt. Af en toe eens een game kan ook perfect op een RTX3060Ti hoor, dit is nog steeds vergelijkbaar met de highest end van vorig jaar... Toen gebruiken mensen ook een 2080Ti om te renderen of als GPU acceleration in Premiere/After Effects en dat ging ook heel goed. Nu een paar maand later lijkt dat plots te min te zijn. Tja...

Ik zou dan eerder kopen wat beschikbaar is zodat je er mee aan de slag kan, zeker voor professioneel gebruik. En ja, je kan je mssn wat meer permitteren omdat je het als kosten kan inbrengen, maar zelfs dan is het nog steeds een investering. En kopen 'omdat het kan' of voor die laatste paar seconden tijdsbesparing lijkt me nu net niet de best weg om in te slaan.

En bij Azerty zullen ze het wel graag horen dat je 2x een CPU wil kopen... :)

My 2 cents hé...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Inrage schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Haal dan gewoon een 5800X in huis en begin er mee te werken. Van die extra performance van de 5900X ga je amper iets merken als je vooral met Photoshop bezig bent (en af en toe eens iets anders)...

Het lijkt alsof je steeds denkt dat duurder beter is. Zo heb je precies ook nog die X570 mobo in je lijst staan waar je dus enkel 100€ meer voor betaalt (of al betaald hebt) maar echt NIKS aan hebt. Af en toe eens een game kan ook perfect op een RTX3060Ti hoor, dit is nog steeds vergelijkbaar met de highest end van vorig jaar... Toen gebruiken mensen ook een 2080Ti om te renderen of als GPU acceleration in Premiere/After Effects en dat ging ook heel goed. Nu een paar maand later lijkt dat plots te min te zijn. Tja...

Ik zou dan eerder kopen wat beschikbaar is zodat je er mee aan de slag kan, zeker voor professioneel gebruik. En ja, je kan je mssn wat meer permitteren omdat je het als kosten kan inbrengen, maar zelfs dan is het nog steeds een investering. En kopen 'omdat het kan' of voor die laatste paar seconden tijdsbesparing lijkt me nu net niet de best weg om in te slaan.

My 2 cents hé...
Haha dit is zo waar en tegelijkertijd heel confronterend.
Je hebt volkomen gelijk haha, ik heb af en toe iets te veel de mindset dat meer beter is.

Thanks voor je advies en je eerlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Uiteindelijk heb ik toch de 5900X gecanceld en laten wijzigen naar een 5800X. Nu kan ik tenminste meteen aan de slag zodra alles binnen is. Uiteindelijk zal dit mijn nieuwe workstation worden, veel onderdelen gekocht door advies in deze topic. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Items en onderdelen die ik al had heb ik eraan toegevoegd voor de volledigheid :)

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 472,90€ 472,90
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 243,51€ 243,51
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 786,20€ 786,20
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 101,58€ 101,58
1WebcamsLogitech Brio 4K Ultra HD€ 224,50€ 224,50
2MonitorenBenQ PD2705Q Zwart€ 398,09€ 796,18
1ToetsenbordenLogitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)€ 54,90€ 54,90
1MuizenLogitech G502 Hero€ 44,99€ 44,99
1TekentablettenWacom Intuos Pro M (FR & NL)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 194,90€ 389,80
1Gaming headsetsLogitech G432 7.1 Surround Sound Wired Gaming€ 59,-€ 59,-
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 155,-€ 155,-
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 258,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.663,46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Inrage schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:33:
[...]

My 2 cents hé...
Behalve dat de RTX3000 serie voor productie een bak sneller is dan de vorige generatie. Met jou beredenering kan hij net zo goed een 1800X met GTX1080 kopen want in 2017 werkte daar ook mensen prima mee dus waarom meer uitgeven, duurder is niet beter.

Zoals de TS al schrijft heeft hij ook 7 jaar met zijn vorige PC gedaan dus misschien geeft hij nu liever wat €€€ extra uit en doet hij er langer dan gemiddeld mee. Dan hebben we nog BTW aftrekken, bedrijfskosten opvoeren/afschrijving.

Ik heb in 2017 een soort vergelijkbaars gehad (zakelijke PC en af en toe gamen) en toen verklaarde ook genoeg mensen me voor gek dat ik een 8-core kocht, 32GB wat niet nodig was, dubbele SSD welke onzin was, te duur bord wat niet nodig was en een videokaart die overkill was voor af en toe een spelletje.

Het jaar daarna ben ik onverwachts van software pakket gewisseld waar ik mee werkte en dat schaalde wel mee met 8-cores en het oude pakket volgde daarna ook. 32GB geheugen was echt geen overbodige luxe en een dubbele SSD is nu vrij normaal zelfs. Die overkill build van toen is de eerste PC ooit voor mij geweest waar ik 3 jaar helemaal niets aan verander heb omdat hij gewoon voldeed voor wat ik er mee deed (veranderingen daarna waren om andere redenen).

En qua kosten, tuurlijk is het geld maar zakelijk kun je soms wat anders 'rekenen' dan privé. Onder de streep heb ik ook letterlijk een paar honderd euro meer uitgegeven dan ik in de eerste instantie van plan was. Ow wat zonde, wat een patser, duurder is echt niet veel beter, ect. Heel leuk maar om de boekhoudkundige details achterwege te laten kwam het er bij mij op neer dat het een keuze was tussen het geld naar de belastingdienst brengen of het uitgeven aan wat duurdere componenten dan ik van plan was. Wat een moeilijk keuze.

Dus TS; kan het financieel, lekker doen! :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martbiemans
sapphire schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Behalve dat de RTX3000 serie voor productie een bak sneller is dan de vorige generatie. Met jou beredenering kan hij net zo goed een 1800X met GTX1080 kopen want in 2017 werkte daar ook mensen prima mee dus waarom meer uitgeven, duurder is niet beter.

Zoals de TS al schrijft heeft hij ook 7 jaar met zijn vorige PC gedaan dus misschien geeft hij nu liever wat €€€ extra uit en doet hij er langer dan gemiddeld mee. Dan hebben we nog BTW aftrekken, bedrijfskosten opvoeren/afschrijving.

Ik heb in 2017 een soort vergelijkbaars gehad (zakelijke PC en af en toe gamen) en toen verklaarde ook genoeg mensen me voor gek dat ik een 8-core kocht, 32GB wat niet nodig was, dubbele SSD welke onzin was, te duur bord wat niet nodig was en een videokaart die overkill was voor af en toe een spelletje.

Het jaar daarna ben ik onverwachts van software pakket gewisseld waar ik mee werkte en dat schaalde wel mee met 8-cores en het oude pakket volgde daarna ook. 32GB geheugen was echt geen overbodige luxe en een dubbele SSD is nu vrij normaal zelfs. Die overkill build van toen is de eerste PC ooit voor mij geweest waar ik 3 jaar helemaal niets aan verander heb omdat hij gewoon voldeed voor wat ik er mee deed (veranderingen daarna waren om andere redenen).

En qua kosten, tuurlijk is het geld maar zakelijk kun je soms wat anders 'rekenen' dan privé. Onder de streep heb ik ook letterlijk een paar honderd euro meer uitgegeven dan ik in de eerste instantie van plan was. Ow wat zonde, wat een patser, duurder is echt niet veel beter, ect. Heel leuk maar om de boekhoudkundige details achterwege te laten kwam het er bij mij op neer dat het een keuze was tussen het geld naar de belastingdienst brengen of het uitgeven aan wat duurdere componenten dan ik van plan was. Wat een moeilijk keuze.

Dus TS; kan het financieel, lekker doen! :)
Uiteindelijk heb ik vandaag de 5800X gekocht en mijn 5900X gecanceld. Ik ga er vanuit dat ik hiermee voorlopig wel vooruit kan, als het goed is heb ik binnen nu en een week alles binnen.

De kans is vrij groot dat ik ooit alsnog ga upgraden maar zoals je inderdaad al aangaf hecht ik er vooral veel waarde aan voorlopig even vooruit te kunnen.

Heb inderdaad voor een aantal dingen onderdelen gekocht die beter zijn dan wat ik nodig heb maar zakelijk en met het oog op de toekomst kan dit voor mij wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
sapphire schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:23:
[...]

En nog een paar alinea’s blabla
Overdrijven is een kunst en mijn woorden uit de context trekken is dat ook. Ik raad hem een 5800X aan, een top CPU die NU beschikbaar is. Ik zeg niks over prul van 2017... Hij kan later nog upgraden als de prijzen gezakt zijn of binnen 2 jaar alweer een nieuwe gen Mobo met DDR5 geheugen... Dat hoeft niks meer te kosten omdat je nu niet persé het beste op de markt (wat niet eens verkrijgbaar is) te kopen, en het verschil dus voor de upgrades houdt. Leuk dan heb je in 2023 ook tax voordeel...

Lees ook dat ik zeg om te kiezen voor een 3060Ti, rete snel voor productie EN beschikbaar.

Op een B550 mobo van 150€ plug je ook 2 NVMe SSDs, begin straks ook niet te lullen over hoe snel PCIe 4 SSD zijn in benchmarks...

Te weinig RAM? Setje bij pluggen, 2 minuten werk, kan je ineens stof nog eens uit je case halen...

Je geeft hier vaak goede tips aan mensen maar ik snap niet waarom je nu zo uit je nek begint te lullen op basis van dingen die ik niet eens zeg.

Tot enkele jaren geleden was ik erkend boekhouder, maar goed tis hier een tech forum...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Inrage schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:34:
[...]

Overdrijven is een kunst en mijn woorden uit de context trekken is dat ook. Ik raad hem een 5800X aan, een top CPU die NU beschikbaar is. Ik zeg niks over prul van 2017... Hij kan later nog upgraden als de prijzen gezakt zijn of binnen 2 jaar alweer een nieuwe gen Mobo met DDR5 geheugen... Dat hoeft niks meer te kosten omdat je nu niet persé het beste op de markt (wat niet eens verkrijgbaar is) te kopen, en het verschil dus voor de upgrades houdt. Leuk dan heb je in 2023 ook tax voordeel...
Zeker een mooie CPU én nu verkrijgbaar maar als TS graag daarna nog een 5900X wil prima toch? Dat de prijzen zakken als DDR5 komt weet je omdat...? Zo zijn de prijzen van de Ryzen 3000 serie ook nog steeds belachelijk hoog (lees hoger dan voor de introductie van de 5000-serie) en voorlopig ziet het er niet naar uit dat ze lekker hard zullen dalen.
TS geeft aan zelf geen PC-bouwer te zijn dus wie zegt dat hij elke keer weer onderdelen wil upgraden, zijn vorige desktop ging ook 7 jaar mee.
Dat 'prul' was in 2017 één van de betere productie werk CPU's, jij raad performance van een generatie terug aan want dat is voordeliger dus waarom niet nóg één terug...nog voordeliger. Iemand die jaaaren met een desktop doet spullen aanraden die de performance van de vorige generatie hebben omdat het voordeliger is terwijl hij ruim budget heeft voor sneller spul en er dus langer plezier van heeft?

En qua belastingvoordeel, dat kan maar net zo goed wil de TS dan wat andere dingen kopen en heeft geen zin/geld om dan weer geld aan de PC uit te geven.
Lees ook dat ik zeg om te kiezen voor een 3060Ti, rete snel voor productie EN beschikbaar.
Een 30790, 80, 90 zijn nóg sneller en ook gewoon verkrijgbaar hoor. Alleen kosten ze allemaal, inc de 3060TI een bak meer dan de aanbevolen prijs :?
Op een B550 mobo van 150€ plug je ook 2 NVMe SSDs, begin straks ook niet te lullen over hoe snel PCIe 4 SSD zijn in benchmarks...
In de praktijk kunnen ze ook sneller zijn als je de juiste toepassing er voor hebt :?
Als je veel grote video bestanden hebt en heen en weer pompt kan de extra bandbreedte best nuttig zijn. En misschien heeft de TS meer of andere redenen waarom hij dat bord wil, het gewoon gaaf vinden is ook een reden toch?
Te weinig RAM? Setje bij pluggen, 2 minuten werk, kan je ineens stof nog eens uit je case halen...
Voor jou wel ja maar zoals al eerder aangegeven is de TS geen PC bouwer en er dus minder comfortabel mee en heeft hij daar geen zin in. Kom je er pas na een langere tijd achter en kun je de zelfde geheugenkit niet meer vinden.

[quote]
Je geeft hier vaak goede tips aan mensen maar ik snap niet waarom je nu zo uit je nek begint te lullen op basis van dingen die ik niet eens zeg.
[quote]
Dank je, ik ben overigens niet onder de indruk van je sterke taal.

Wat ik zeg is dat tweakers en jij ook vind ik, te vaak dingen aanraden op basis van bang-for-buck, keuzes die NU verstandig zijn en uitgaan van 'dan upgrade je over X tijd toch even'.

Je zegt het zelf al we zitten op een techforum dus niet iedereen wil elke keer dingen onderdelen bijprikken, upgraden, wéér gedoe wat ze moeten kopen.
Niet iedereen wil nu de beste prijs-kwaliteit en kopen liever nu een dikke bak en doen er langer dan de gemiddelde tweaker mee.
Er zijn ook mensen die gewoon een dikke bak willen (in dit geval overigens denk ik dat dat niet het geval is).
En zoals ik uitgebreid schreef zijn er mensen die zakelijk kopen en dan kun je ook net wat anders met je €€€ omgaan waardoor goedkoper niet perse beter is.
Tot enkele jaren geleden was ik erkend boekhouder, maar goed tis hier een tech forum...
Nice, mooi beroep! Ik besteed het lekker uit.
En juist omdat we op een tech-forum zitten mogen we soms wel eens wat minder vanuit de veilige bang-for buck-comfort-zone meedenken met mensen.
En laat dat nou deel van mijn werk zijn om continue tussen IT'ers en non-technies in te zitten en voor beide vertalen wat de andere bedoeld ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inrage
@sapphire ja tis idd een interessante discussie (zo zie ik het toch). Ik ben idd wel meestal voorstander van bang-for-buck ook al is het budget er. Wel nooit inleveren op kwaliteit, gewoon niet die laatste % winst nastreven, daar betaal je meestal de bonus voor.

Excuseer voor de sterke taal, helemaal niet de bedoeling. Ik geef toe dat als ik mijn bericht lees het idd zo overkomt. Er is al genoeg shit in de wereld met mensen die hun mening willen opdringen.

Ik raad nergens een vorige gen aan hé, de 3060Ti is gewoon net so snel als de vorige gen highest end (2080Ti). Dus je haalt die kaart van 800-900€ nu voor 600€ (wat idd nog steeds boven de aanbevolen verkoopprijs is, maar dat weten we ondertussen al).

Anyway, verschillende meningen, veel keuze. TS heeft z'n bestelling geplaatst, werken maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Ik kan de standpunten van beide kanten erg waarderen en iedereen die een reactie heeft geplaatst op mijn topic heeft mij enorm geholpen bij mijn uiteindelijke build.

Mocht ik inderdaad comfortabel zijn met het zelf upgraden van mijn computer op momenten dat dit nodig is dan had ik nu waarschijnlijk gekozen voor wat goedkopere opties die minder "future-proof" zijn.

In mijn geval is dat niet zo. Ik heb alle onderdelen besteld en een goede vriend van me komt volgende week bij mij thuis om de build in elkaar te zetten. Hierna wil ik gewoon een lange tijd vooruit kunnen zonder er naar om te hoeven kijken, mijn focus ligt echt op mijn werk en daar ben ik al druk genoeg mee. Bovendien voel ik me al snel bezwaard om dezelfde vrienden om de zoveel tijd te moeten vragen of ze me kunnen helpen mijn build te upgraden.

Maar goed, ik vond het chill dat niet iedereen het in dit topic met elkaar eens was, hierdoor heb ik verschillende opties overwogen en heb ik uiteindelijk een keuze kunnen maken waar ik ontzettend blij mee ben. Als het goed is komt vandaag de 5800X binnen, na het weekend mijn twee nieuwe monitoren en dan kunnen we los!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejeewee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-08-2024
Hey, ik heb je topic met veel aandacht gevolgd en gelezen. Ik vermoed dat ondertussen de meeste onderdelen zijn toegekomen?

Wat zijn je ervaringen met het bouwen en vooral de performance van het systeem?

Heb je soms een foto van je build die je hier kan delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martbiemans
Ik was nog van plan om hier even mijn ervaring te delen met het bouwen en hoe alles nu precies werkt.

Om maar even een inleiding te geven: het bouwen was een regelrechte hel en ik ben blij dat het achter de rug is.

In eerste instantie leek alles goed te gaan, de onderdelen kwamen allemaal vrij snel aan en begonnen zich op te stapelen op mijn eettafel. Op mijn bureau stond nog mijn oude systeem waarop ik nog werkte totdat alles eindelijk gearriveerd was. Uiteindelijk duurde het door de sneeuwstorm vrij lang voordat mijn twee nieuwe monitoren er waren.

Vervolgens kwamen op maandagavond twee vrienden van mij langs die gingen helpen met het in elkaar zetten van het systeem omdat ik hier zelf geen ervaring mee had. Zij konden echter pas laat op de avond komen en hierdoor lukte het door de avondklok niet in 1x. Toen ze weg waren kwam ik erachter dat de koeling verkeerdom zat. Het be quiet logo stond verkeerd om en hier stoorde ik me al meteen aan. Toen de volgende dag dezelfde twee vrienden weer langs kwamen om de build af te maken besloten we eerst te testen of het systeem werkte. De koeling zat toen nog verkeerd om, maar het systeem werkte en we hebben meteen windows geinstalleerd etc.

Vervolgens besloten we om de koeling om te draaien, blijkbaar had ik er echter te veel koelpasta op gedaan waardoor bij het demonteren van de koeling de CPU eraan bleef plakken. Toen een van mijn vrienden deze eraf wou halen viel er wat koelpasta van zijn vinger op de CPU pins. Ik had die dag toevallig pure alcohol en wattenstaafjes gehaald mocht er wat mis gaan. Die kwamen dus s'avonds goed van pas.
Inmiddels moesten die vrienden van me weer naar huis in verband met de avondklok dus ik bleef alleen achter met onderdelen waar ik nog nooit mee gewerkt had met daarop koelpasta. Uiteindelijk is het mij gelukt om de CPU weer aardig schoon te krijgen, op het oog leek er niks meer op de pins te zitten. Ook had ik de koeling omgedraaid zodat het logo goed om zat.

De volgende dag kwam het moment van de waarheid, ik was oprecht bang dat de CPU naar de kloten was en dat dit ook m'n motherboard ging slopen. Om 6 uur kwamen dezelfde twee vrienden weer langs om de build af te maken. Uiteindelijk kwam ik met de schrik vrij, alles deed het en ook de stresstesten etc. zagen er gewoon top uit.

Inmiddels staat het systeem 2,5 dag en werkt top. Alle programma's waar ik veel mee werk draaien supersnel. Om een voorbeeld te geven, een PSD bestand van een oude opdracht waar mijn oude computer 1 minuut over deed om te openen opent met dit systeem in zo'n 3 seconden.
Daarnaast is het systeem super stil. Nu was ik in eerste instantie niet van plan om er super veel RGB onzin in te laten zetten maar moet ik toch zeggen dat ik de lampjes die op de GPU en de voorkant van de kast zitten best tof vind. Het zorgt voor wat extra sfeer in mijn appartement.

Zoals je in dit topic ook kon lezen wou ik in eerste instantie graag een 5900X erin zetten, deze was echter nergens beschikbaar. Toen mijn systeem een dag stond bleek deze op alternate.de weer te koop te zijn. Ik heb echter wel gemerkt dat dit voor wat ik met mijn computer doe waarschijnlijk overkill was geweest. Met een 5800X erin doet het alles wat het moet doen en nog meer.

Veel ups en downs dus, maar nu super tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz504wBMq-IMexnMvWTcxp9zbWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaMJWrFqy08J4zGxj7BwbKhn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PK-1990
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-06-2023
martbiemans schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:38:
Ik heb nog een tweede wenslijst gemaakt nav advies van een medewerker van Azerty. Wat vinden jullie van deze build?

1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 894,73€ 894,73
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 131,80€ 131,80
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 150,90€ 150,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 150,65€ 150,65
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.728,33

Tevens had ik nog wat vragen en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

- Is het niet verstandiger om te wachten met het aanschaffen van een systeem tot de 3080 kaart binnen komt? Als dit inderdaad nog maanden kan duren dan is de kans toch aanwezig dat andere componenten dan ook al weer een stuk goedkoper zijn of dat je voor deze prijs uit dit lijstje een beter systeem kunt kopen?
- Stel ik zou er voor kiezen om nu alle aandelen behalve de 3080 te bestellen, welke dan allemaal binnen anderhalve week in huis kunnen zijn. Kun je een vervangende videokaart aanraden die ik er tijdelijk in kan zetten die niet voor een bottleneck zorgt en prima presteert totdat de 3080 weer op voorraad is?
Zodra die 3080 er dan weer is zou ik deze kaart willen vervangen in het systeem en wellicht verkopen of bij het grof vuil zetten. De reden dat ik dit vraag is omdat ik eigenlijk zo snel mogelijk een nieuw systeem nodig heb en niet zeker weet of mijn huidige computer het nog vol gaat houden tot de 3080 er weer is.

Ik hoor het graag!
edit: never mind, had niet door dat ik op een oude reactie reageerde.

[ Voor 11% gewijzigd door PK-1990 op 14-02-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejeewee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-08-2024
bedankt voor je update! Het was een lijdensweg maar het resultaat mag er zijn!
Pagina: 1