Schakelaar vervangen door bewegingsmelder (met belemmering)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugensjr2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12-2023
Beste forumleden.

Ik buig mij al enige tijd over het volgende: graag wil ik dat de inbouwspots in mijn hal aan/uit schakelen met een bewegingssensor.

De situatie:
In mijn hal heb ik een aantal inbouwspot (3+1) die met een enkele schakelaar worden bediend. Er komen dus 2 schakeldraden op deze enkele vaste schakelaar uit.

Oplossing 1:
De makkelijke oplossing is natuurlijk om op beide lampgroepjes een ontvanger te plaatsen (bv. ACM-2000), deze te koppelen aan de bewegingssensor (AWST-6000) en klaar! Om deze oplossing te realiseren zal ik op 2 plekken mijn gestucte plafond moeten gaan openbreken. Iets was ik liever (nog) niet doe.

Ik dacht slim te zijn en bedacht...

Oplossing 2:
Aangezien ik een ICS-2000 heb, dacht ik de bewegingsmelder AWST-6000 te kunnen koppelen aan een Inbouwzender AWMT-230. Ik dacht dat deze unit 'parallel' aan de wandschakelaar deze schakelaar kon schakelen. Maar wijsheid achteraf leert dat de AWMT-230 een hele andere toepassing kent, en aangezien het allebei zenders zijn gaat dit dus nooit werken zonder enige ontvanger.

Bestaat er een oplossing 3 (al dan niet i.c.m. met de ICS-2000) waarbij ik niet bij de lichtpunten zelf hoef te komen en die ik bij de vaste schakelaar kan maken? De vaste schakelaar zit dicht bij de meterkast dus indien nodig kan ik daar nog een nuldraad bijtrekken.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Patrick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
hugensjr2 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:53:

Bestaat er een oplossing 3 (al dan niet i.c.m. met de ICS-2000) waarbij ik niet bij de lichtpunten zelf hoef te komen en die ik bij de vaste schakelaar kan maken? De vaste schakelaar zit dicht bij de meterkast dus indien nodig kan ik daar nog een nuldraad bijtrekken.
Dan ben je er toch? Trek die nuldraad erbij en plaats bijvoorbeeld die ACM-2000 inbouwontvanger in de inbouwdoos van de schakelaar?

Maar hoe loopt het leidingwerk tussen de meterkast en deze schakelaar? Zit daar geen centraaldoos tussen? Heb je die niet toevallig ook weggewerkt boven je gestucte plafond?

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 09-01-2021 15:00 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je de centraaldoos onbereikbaar hebt gemaakt zit daar je fout. Laspunten horen bereikbaar te blijven.
Of je die nu bereikbaar maakt of later... nu heb je direct een goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugensjr2
Bedankt voor jullie reacties Xander en Kabeltjekabel!

Qua plafond: het is niet zo dat de centraaldoos is dichtgesmeerd. Het is eigenlijk zo dat er 3 spots in een verlaagd gestuct plafond zitten (12V trafo). Die andere (220V) spot zit op, wat ik denk dat de centraaldoos is. Daar kan ik dus wel bij (die spot zit echter soort van op de doos gelijmd, maar is natuurlijk wel weer terug te plaatsen zonder schade) .

@Xander Wat kan/moet ik in die centraaldoos doen om bv het plaatsen van een ACM-2000 op de plek van de schakelaar mogelijk te maken? Bedoel je dan om bv een nuldraad vanuit daar naar de schakelaar te trekken? Ik denk niet dat ik dat kan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hugensjr2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:49:
Bedoel je dan om bv een nuldraad vanuit daar naar de schakelaar te trekken? Ik denk niet dat ik dat kan...
Dan iemand vragen die dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugensjr2
@kabeltjekabel Dat zal ik zeker niet nalaten, maar wat is dan het verschil tussen een nuldraad uit die centraaldoos trekken en een nuldraad uit een stopcontact in m'n meterkast halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hugensjr2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 03:17:
@kabeltjekabel Dat zal ik zeker niet nalaten, maar wat is dan het verschil tussen een nuldraad uit die centraaldoos trekken en een nuldraad uit een stopcontact in m'n meterkast halen?
Dat het eerste veel makkelijker is en je installatie overzichtelijk blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25
Om kabeltjekabel even aan te vullen: er loopt normaal gesproken een leiding vanuit de centraaldoos naar de schakelaar, een bruine draad en een of 2 zwarte draden lopen van de centraaldoos naar je schakelaar. daar dient dus nog een blauwe draad bij getrokken te worden.

Alleen de vraag is bij jou nu eerder: kun je nog bij de centraaldoos komen of is dat dicht gestuct met het ophangen van de spotjes? Dit is normaal gesproken op de plek van de lamp of op de plek van de rookmelder (bij nieuwere woningen) in de hal.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1