Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Hallo,

Recent heb ik deze video kaart geïnstalleerd: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G

Ik merk dat ik bij Warzone (geen andere games geprobeerd) erg laag GPU gebruik heb met laag fps als gevolg. Ik merk weinig verschil tussen hoge en lage settings (dit scheelt misschien 10-20 fps).

Mijn systeem:
I7-8700
32gb ram @2666Mhz (4*corsair vengeance lpx cmk16gx4m2b3200c16)
Asus rog strix b360-f gaming mobo
Gigabyte GeForce RTX 3080
850W psu
1440p monitor @144hz

Al geprobeerd:
DDU in save mode - driver er af gehaald en later een clean install gedaan in GeForce Expecience.
Windows power plan naar Ultimate gezet.
Compatibility settings aangepast van Warzone - run als admin en nog wat meer opties.
Allerlei Warzone settings aangepast.
Bios geupdate.

Ik zie dat mijn CPU gebruik hoog is, maar na bovenstaande aanpassingen hij nauwelijks de 100% aan tikt.
In Warzone komt mijn GPU gebruik niet boven de 30%, 90-150 fps op de allerlaagste settings. Volgens benchmarks zou ik minimaal 200 fps moeten krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq6cC_eq41GKRpZmojkE8rv6ajc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IuLYl2FSks8opvG4fD1nSi1K.png?f=fotoalbum_large
https://i.imgur.com/VcRCluK.jpg

Ik weet niet zo goed meer wat ik er mee aan moet, zijn er mensen met dezelfde problemen? Misschien met een vergelijkbaar systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06 13:19
Ik weet niet of dit gaat werken, maar probeer dit eens:

1. Ga naar nvidia control panel
2. 3d settings > Configure surround, PhysX
3. Zet de Physx settings van CPU naar je videokaart.

Aangezien je CPU het al druk genoeg heeft kan je GPU meer hebben. Ben benieuwd of dit helpt :)

Oh en vergeet fps limiters niet uit te zetten. Zowel ingame als op de nvidia control panel.

[ Voor 14% gewijzigd door Ethnic op 09-01-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
Ethnic schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:39:
Ik weet niet of dit gaat werken, maar probeer dit eens:

1. Ga naar nvidia control panel
2. 3d settings > Configure surround, PhysX
3. Zet de Physx settings van CPU naar je videokaart.

Aangezien je CPU het al druk genoeg heeft kan je GPU meer hebben. Ben benieuwd of dit helpt :)

Oh en vergeet fps limiters niet uit te zetten. Zowel ingame als op de nvidia control panel.
Goeie tip, het scheelt voor mijn idee wel iets aan cpu gebruik maar als ik terug ga naar de plek van de screenshot heb ik nog steeds maar 20% gpu gebruik.

Ik zag dat er een heel aantal settings waren gezet in de control panel, heb deze even gereset. Geen verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door pocket op 09-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik denk dat je redelijk aan je CPU tax zit. Ook is de CPU snelheid die net boven de 4Ghz zit ook niet echt meewerkend.
Als je je grafiek bekijkt van het CPU gebruik dan ziewe je dat je fysieke cores tegen de 80% aanzitten terwijl de hyperthreads er iets onder zijn.
Vergeet niet dat hyperthreading maar rond de 30% prestatieverbetering geeft. Dus als je Hyperthreading uit zet dan lever je iets van 30% prestatiewinst in door 6 threads uit te schakelen. Ik neig dan ook te zeggen dat je meer cores wilt voor Warzone.

Welke benchmarks moeten trouwens aangeven dat je met jouw combo rond de 200FPS moet zitten?

Ook schaalt de RTX 30xx serie niet heel lekker met FPS maar meer met resolutie. Hij kan veel meer berekeningen aan op hoger resolutie dan dat ze veel hoger FPS kunnen maken. Als ik me zo goed verwoordt.

-edit-
Hoe is je FPS als je alle graphics settings op max zet? Dipt hij dan veel in of blijft het ongeveer hetzelfde? Als het niet erg veel uitmaakt dan ben je CPU limited.

[ Voor 9% gewijzigd door bierschuit op 09-01-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-07 15:26
Volgens mij is de game met updates veel zwaarder geworden, je zal nog oude benchmarks gezien hebben denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:37
CPU die op 100% zit, dat is het probleem.Helaas heb je niet de mogelijkheid om ehm te overclocken. Ik zou serieus kijken naar een andere cpu in dit geval helaas.Zorgt sowieso dat je echt alle andere programma’s uit hebt staan voordat je gaat gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:51
Lijkt me stug dat je cpu op ze max zit

ik draai zelf een I7 7700K & 6800 Radeon en haal met gemak 180-200fps.

Gpu draait max & I7 60-80%

Echter heb ik wel 1920x1080 maar 3080 zou krachtiger moeten zijn dan een 6800

Is in COD je FPS niet gelimiteerd ? had ik eerst namelijk ook (v-sync uitgezet)

I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
bierschuit schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:37:
Ik denk dat je redelijk aan je CPU tax zit. Ook is de CPU snelheid die net boven de 4Ghz zit ook niet echt meewerkend.
Als je je grafiek bekijkt van het CPU gebruik dan ziewe je dat je fysieke cores tegen de 80% aanzitten terwijl de hyperthreads er iets onder zijn.
Vergeet niet dat hyperthreading maar rond de 30% prestatieverbetering geeft. Dus als je Hyperthreading uit zet dan lever je iets van 30% prestatiewinst in door 6 threads uit te schakelen. Ik neig dan ook te zeggen dat je meer cores wilt voor Warzone.

Welke benchmarks moeten trouwens aangeven dat je met jouw combo rond de 200FPS moet zitten?

Ook schaalt de RTX 30xx serie niet heel lekker met FPS maar meer met resolutie. Hij kan veel meer berekeningen aan op hoger resolutie dan dat ze veel hoger FPS kunnen maken. Als ik me zo goed verwoordt.

-edit-
Hoe is je FPS als je alle graphics settings op max zet? Dipt hij dan veel in of blijft het ongeveer hetzelfde? Als het niet erg veel uitmaakt dan ben je CPU limited.
Ik heb geen benchmarks gezien met een setup als die van mij. Maar met een 3080 in het algemeen moet het kunnen. Settings veranderen maakt niet heel veel uit, scheelt hooguit een 10-20 fps.

Hyperthreading, is voor mij nieuw. Iets dat ik kan aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
freaky35 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:58:
CPU die op 100% zit, dat is het probleem.Helaas heb je niet de mogelijkheid om ehm te overclocken. Ik zou serieus kijken naar een andere cpu in dit geval helaas.Zorgt sowieso dat je echt alle andere programma’s uit hebt staan voordat je gaat gamen.
Hij zit niet helemaal op de 100, zou zeggen 80-90 range tijdens spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
ShockRaver schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:08:
Lijkt me stug dat je cpu op ze max zit

ik draai zelf een I7 7700K & 6800 Radeon en haal met gemak 180-200fps.

Gpu draait max & I7 60-80%

Echter heb ik wel 1920x1080 maar 3080 zou krachtiger moeten zijn dan een 6800

Is in COD je FPS niet gelimiteerd ? had ik eerst namelijk ook (v-sync uitgezet)
Hmm interesant, overclocked? Nee geen limieten ingesteld. Maar 60% is wel laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@pocket Hyperthreading staat bij jouw en over het algemeen standaard ingeschakeld. Het betekent in jouw geval dat jij een 6core CPU hebt die 12 threads tegelijkertijd kan verwerken. Dat is ook te zien in je screenshot.

Ik wilde eigenlijk aangeven dat in mijn optiek , met een niet overklokbare 6-core CPU en een B-serie moederbord je een bottleneck hebt voor de 3080.

1440p is trouwens kinderspel voor die GPU, ik denk dat je FPS niet eens veel inkakt met alle grafische settings op high/ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kijk eens of met Superposition of 3d mark of je scores overeen komen met de review scores van je kaart. Daarnaast lijk je gewoon een cpu bottleneck te hebben, is het spel ook het enige process wat actief is of is er iets anders wat een cpu hog is?

Indien je de optie in het spel hebt om DX12 of Vulkan te gebruiken dan zou ik dat doen. Daarmee kan de cpu de gpu een heel stuk efficienter aansturen.

Je moederbord ondersteunt geen snel geheugen volgens mij, je zou kunnen kijken naar een 370 moederbord zodat je geheugen op een fatsoenlijke snelheid kan lopen; je kan dan ook als je geen stock cpu koeler hebt je cpu overclocken.

Als laatste zou je kunnen kijken naar een nieuwe cpu, bijv een AMD 5xxx (5600x of 5900x) of een Intel 10600k en sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-01-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:51
pocket schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:55:
[...]

Hmm interesant, overclocked? Nee geen limieten ingesteld. Maar 60% is wel laag..
Nee, draait gewoon stock op 4,2 ghz maar ik draai geen 1440 maar 1920x1080

I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ShockRaver schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Nee, draait gewoon stock op 4,2 ghz maar ik draai geen 1440 maar 1920x1080
Gewoon 1440p draaien, dat zal op jouw kaart geen impact op de fps hebben. Sowieso schaalt de 3xxx series van Nvidia slechter door naar lage resoluties. De 6xxx serie van AMD is daar vaak sneller in verhouding en Nvidia is met die serie sneller op 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:41:
Kijk eens of met Superposition of 3d mark of je scores overeen komen met de review scores van je kaart. Daarnaast lijk je gewoon een cpu bottleneck te hebben, is het spel ook het enige process wat actief is of is er iets anders wat een cpu hog is?

Indien je de optie in het spel hebt om DX12 of Vulkan te gebruiken dan zou ik dat doen. Daarmee kan de cpu de gpu een heel stuk efficienter aansturen.

Je moederbord ondersteunt geen snel geheugen volgens mij, je zou kunnen kijken naar een 370 moederbord zodat je geheugen op een fatsoenlijke snelheid kan lopen; je kan dan ook als je geen stock cpu koeler hebt je cpu overclocken.

Als laatste zou je kunnen kijken naar een nieuwe cpu, bijv een AMD 5xxx (5600x of 5900x) of een Intel 10600k en sneller.
Even die benchmark geïnstalleerd GPU gebruik ging naar 100%. Volgens mij klopt de score ook wel.
Ik denk dat ik langzaam maar voor een upgrade in mij mobo, cpu en ram ga kijken. (misschien kan ik ook al is het geen K versie er een klein overclockje uit persen?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9HRhJrGZEhlYSOX42fI7Pz1r4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEYmtJr2rIwMyQqFXBwdQbBS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

pocket schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Even die benchmark geïnstalleerd GPU gebruik ging naar 100%. Volgens mij klopt de score ook wel.
Ik denk dat ik langzaam maar voor een upgrade in mij mobo, cpu en ram ga kijken. (misschien kan ik ook al is het geen K versie er een klein overclockje uit persen?).

[Afbeelding]
Oh ik zie inderdaad dat het geen K versie is. Je zit met je score 1000 onder die van tweakers en andere review websites zo te zien. Als je in Superposition al een cpu bottleneck lijkt te hebben.

De GPU utilization lijkt wel goed in die test, heb je verder wel voldoende airflow in je kast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Zijn GPU is max 69C en das netjes in Superposition. Dus airflow zal het niet zijn.

Het is de processor/moederbord combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
Ik heb hem met 2 losse kabels aangesloten, dat moet goed zijn. Goeie suggestie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@pocket
mijn documenten => spel => spelers/players => geavanceerde optie/advanced => RenderWorkerCount = ?

Wat staat daar voor een getal bij jou ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:58:
@pocket
mijn documenten => spel => spelers/players => geavanceerde optie/advanced => RenderWorkerCount = ?

Wat staat daar voor een getal bij jou ?
// generated by Infinity Ward
version = 1
VideoMemoryScale = 0.9
RendererWorkerCount = 4
ConfigCloudStorageEnabled = 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pocket schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:05:
[...]

// generated by Infinity Ward
version = 1
VideoMemoryScale = 0.9
RendererWorkerCount = 4
ConfigCloudStorageEnabled = 1
Zet de RWC maar eens op 6

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:13:
[...]

Zet de RWC maar eens op 6
Ik heb het idee dat het een klein beetje scheelt, op de plek van de screenshot heb ik 120. Verder lijkt het of hij wat hoger piekt.
Kan het ook verkeert inschatten.
Thanks iig!
Pagina: 1