Vraag

• Magicdust
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-01-2021
Hallo,

Na meer dan een maand vlot draaien van mijn eerste build, ondervond ik plots problemen (niet booten, geen beeld, dram boot led).

Specificaties: BeQuiet 500DX - MSI B550 gaming edge - Ryzen 5 3600X - Geforce RTX 3070 Asus dual OC - Gskill Ripjaws F4-3200C16-32G - Kinston A2000 1TB - BeQuiet Dark Rock Pro 4 - Straight Power 11 650W

Na wat zoekwerk (wisselen en afzonderlijk proberen ram modules) ben ik erachter gekomen dat het probleem te wijten is aan één van de ram modules.
Zonder deze ram module draait alles terug zonder problemen.

Nu wou ik rma aanvragen bij alternate en zij weigeren dit omdat de ram niet voorkomt in de lijst met officieel ondersteund werkgeheugen van het moederbord in combinatie met de processor.

Ik heb het nagekeken en F4-3200C16D-32GVK komt inderdaad niet voor in deze lijst.
Echter Gskill F4-3200C16D-32GVR staat er wel in.

Is mijn probleem inderdaad mogelijks te wijten aan niet compatibele RAM of probeert Alternate gewoon mijn rma-rechten te omzeilen?
Kan het dat deze build dan meer dan een maand (waaronder >60u cyberpunk 2077) zonder problemen gedraaid heeft?
Ik heb niet onmiddellijk de mogelijkheid om de ram te testen in een andere build.

Alvast bedankt!
Pieter-Jan

Alle reacties

• Saitama
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
Je zou memtest64 een paar uur kunnen draaien. Als hierbij fouten naar voren komen kan je aantonen dat de RAM stick niet goed werkt. Dan zou het ook niet moeten uitmaken of het op de QVL staat. Anders heb je waarschijnlijk pech? Maar ben geen expert, misschien heeft iemand anders een beter idee. Wel vreemd dat je 60 uur zonder issues kan spelen trouwens en nu niet meer.

• Magicdust
Vanaf ik de corrupte module insteek kan ik niet booten.
Ik heb Windows Memory Diagnostic gedraaid nadat ik terug kon opstarten met de niet corrupte module.
Dat gaf geen problemen aan.

Ik denk gewoon dat Alternate geen rma wil doen en een gemakkelijk excuus gebruikt.
Misschien rechtstreeks bij Gskill retour aanvragen. Iemand ervaring mee?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:22
Defect is defect en dan boeit het niet dat het ram niet op de QVL van het moederbord staat.

En dan hebben we nog de PC-Builder van Alternate. Daarin wordt geen melding gemaakt van incompatibiliteit als je dat moederbord en ram selecteert.

• Saitama
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
Magicdust schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:42:
Vanaf ik de corrupte module insteek kan ik niet booten.
Ik heb Windows Memory Diagnostic gedraaid nadat ik terug kon opstarten met de niet corrupte module.
Dat gaf geen problemen aan.

Ik denk gewoon dat Alternate geen rma wil doen en een gemakkelijk excuus gebruikt.
Misschien rechtstreeks bij Gskill retour aanvragen. Iemand ervaring mee?
Oh, ja dan is ie inderdaad gewoon defect en zoals Uszka zegt maakt het dan ook niet uit of ie op de QVL staat. Zou nog een mail naar Alternate sturen en het tweede punt dat Uszka maakt er ook in vermelden. Hopelijk doen ze dan gewoon een RMA zoals het hoort.

• Magicdust
Uszka schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:49:
Defect is defect en dan boeit het niet dat het ram niet op de QVL van het moederbord staat.

En dan hebben we nog de PC-Builder van Alternate. Daarin wordt geen melding gemaakt van incompatibiliteit als je dat moederbord en ram selecteert.
Inderdaad,
Blijkbaar staat die laatste letter trouwens gewoon voor de kleur.
R - Red
K - Black
F4-3200C16D-32GVR staat wel in de lijst.

Enorm triest dat Alternate zo hun rma-verplichtingen proberen te ontlopen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee