iMac 21" 2017

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denise62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-10-2021
Goedendag,

Wil een iMac aanschaffen en ben benieuwd of de volgende een goede aankoop is. Gebruik hem voor thuis, veel op internet ivm research, misschien in toekomst wat photoshop en geen games.

Het gaat om de volgende specificaties:
Model 2017
MacOS Big Sur 11.1
Werkgeheugen 8 GB
Harde schijf 1TB SATA
Processorsnelheid 3 GHz
Processor Intel Core i5-7400
Geheugensnelheid 2400 MHz
Beeldschermkenmerken IPS-technologie
Schermtype TFT-LCD
Processorsnelheid met turbo 3,5 GHz
Beeldschermdiagonaal (cm/inch) 54.6 cm / 21.5 inch
RAM-type DDR4 Aantal processorkernen 4

Hoor graag wat jullie advies is.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:50
Volgens mij kun je op deze iMac prima doen wat je nu zegt te willen doen. Ik heb in het verleden ook een iMac gehad maar ben uiteindelijk toch overgetapt op een (nieuwe) MacBook icm een los scherm. Op deze manier ben je flexibeler en ik zou niet meer terug willen.

Daarnaast is de prijs natuurlijk ook een belangrijke factor of het " een goede aankoop is". Misschien is een MacMini icm een extern scherm ook nog een optie als je een recenter exemplaar kunt vinden voor de zelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denise62
Dank voor je snelle reactie :-)

Heb nog een Macbook Air ivm los scherm en makkelijk meenemen werk.

Kan nu deze iMac overnemen voor €825 en volgens verkoper was de nieuwprijs €1299.

Voor mij belangrijk dat ik er nog een tijdje mee voort kan, vandaar dacht ik aan 1 uit 2017
en niet ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sitelabs
Als je al een scherm hebt zou ik de Air verkopen en al het geld wat je hebt in een nieuwe MacBook stoppen. Dit is precies wat ik een tijdje geleden gedaan heb en heb er geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Ik neem aan dat het de pricewatch: Apple iMac 21.5" Retina 4K (2017) Core i5 3,0GHz, 8GB, 1TB is. Ik vind het een behoorlijke sloot geld voor een quadcore zonder SSD en maar 8GB RAM en een klein scherm. SSD en RAM kun je nog uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Voor wat je er mee wilt doen is deze Imac prima. Toekomstige upgrades zijn echter wel beperkt en relatief lastig uit te voeren.

Om de HDD te vervangen voor een SSD moet het scherm er af (zit gelijmd).
Voor het RAM idem dito, en moet het moederbord gedeeltelijk los. In tegenstelling tot de 27" modellen, welke een luikje aan de achterzijde hebben. Een aantal van deze generatie 21,5" heeft volgens mij het RAM onboard gesoldeerd en kan dus niet simpel worden uitgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denise62
Sitelabs schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:42:
Als je al een scherm hebt zou ik de Air verkopen en al het geld wat je hebt in een nieuwe MacBook stoppen. Dit is precies wat ik een tijdje geleden gedaan heb en heb er geen moment spijt van gehad.
Oh nee, sorry, verkeerd verwoord door mij, ik heb een Macbook Air en wil graag een los scherm erbij. Air puur en alleen voor werk en iMac prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denise62
Djarune schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:43:
Ik neem aan dat het de pricewatch: Apple iMac 21.5" Retina 4K (2017) Core i5 3,0GHz, 8GB, 1TB is. Ik vind het een behoorlijke sloot geld voor een quadcore zonder SSD en maar 8GB RAM en een klein scherm. SSD en RAM kun je nog uitbreiden.
Beetje rondgekeken en dit is wel de gemiddelde prijs die ik zie voor dit type.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
Denise62 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:45:
[...]

Oh nee, sorry, verkeerd verwoord door mij, ik heb een Macbook Air en wil graag een los scherm erbij. Air puur en alleen voor werk en iMac prive.
Ah ok :) Toch blijf ik bij mijn advies.

Voor mij is de iMac zijn geld niet echt meer waard (deze niet en een nieuw niet). Het is een mooie machine, dat zeker. Maar voor mij voelt het toch als laptops specs zonder de voordelen van een laptop. Dan zou ik persoonlijk dus gaan voor een snelere MacBook (Pro) met een los scherm. Het losse scherm kun je dan ook gebruiken voor andere laptops, zoals de Air voor je werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denise62
Sitelabs schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Ah ok :) Toch blijf ik bij mijn advies.

Voor mij is de iMac zijn geld niet echt meer waard (deze niet en een nieuw niet). Het is een mooie machine, dat zeker. Maar voor mij voelt het toch als laptops specs zonder de voordelen van een laptop. Dan zou ik persoonlijk dus gaan voor een snelere MacBook (Pro) met een los scherm. Het losse scherm kun je dan ook gebruiken voor andere laptops, zoals de Air voor je werk :)
Had hier al eerder topic over aanschaf Macbook Pro M1 met los scherm wel of niet al doen en ben er gewoon nog niet uit (weegschaal ;-)). Dus vandaar dit topic. Moet uiteraard op een gegeven moment wel kiezen, maar nu dus weer twijfel. Ga ik nu ook nog ff kijken naar Pro met scherm om uiteindelijk toch echt snel mijn keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:16
Waarom geen hackintosh? Dan bouw je voor een veel lagere prijs een veel sneller systeem.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 168,95€ 168,95
1MoederbordenGigabyte B460M D3H€ 91,90€ 91,90
1BehuizingenAntec P5€ 56,29€ 56,29
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 67,75€ 67,75
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denise62
Uszka schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:06:
Waarom geen hackintosh? Dan bouw je voor een veel lagere prijs een veel sneller systeem.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 168,95€ 168,95
1MoederbordenGigabyte B460M D3H€ 91,90€ 91,90
1BehuizingenAntec P5€ 56,29€ 56,29
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 67,75€ 67,75
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,79
Hahaha, dank! Maar ik zou werkelijk echt geen idee hebben hoe ik dat moet bouwen. Ben best wel computer-savvy, maar ook wel erg van gemak dient de mens en neerzetten, aansluiten en aan de slag spreekt mij toch meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-07 12:07

Saven

Administrator

825 euro is veel te veel voor zo'n machine, ook al zijn er andere aanbieders die ongeveer hetzelfde vragen. Er zit niet eens een SSD in, een oude processor, en met 8gb ram kun je ook niks. Volgens mij kan je in de 21" iMac geen ram upgraden, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Waar veel mensen zich overigens ook op verkijken is het beeldscherm. Je vervangt dat niet zomaar in een iMac, maar na 4 jaar is de backlight al een groot stuk gedegradeerd. Kleurenweergave is een stuk matiger, en een hoop andere issues. Kun je wel zeggen 'ik ben geen designer', maar je betaalt wel een premium voor slecht beeld. Een wat oudere tweedehands all in one is dus eigenlijk altijd een slechte keuze.

Niet doen dus. Beter gewoon een M1 machine (Air, Pro of Mac Mini) kopen en die aan je eigen monitor hangen. Heb je veel meer en veel langer plezier van :)

Voor de prijs van die iMac heb je bijv. een Mac Mini (https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-mini) die die iMac op alle vlakken eruit blaast. Waarom zou je dan nog twijfelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Saven op 09-01-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denise62
Saven schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:43:
825 euro is veel te veel voor zo'n machine, ook al zijn er andere aanbieders die ongeveer hetzelfde vragen. Er zit niet eens een SSD in, een oude processor, en met 8gb ram kun je ook niks. Volgens mij kan je in de 21" iMac geen ram upgraden, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Waar veel mensen zich overigens ook op verkijken is het beeldscherm. Je vervangt dat niet zomaar in een iMac, maar na 4 jaar is de backlight al een groot stuk gedegradeerd. Kleurenweergave is een stuk matiger, en een hoop andere issues. Kun je wel zeggen 'ik ben geen designer', maar je betaalt wel een premium voor slecht beeld. Een wat oudere tweedehands all in one is dus eigenlijk altijd een slechte keuze.

Niet doen dus. Beter gewoon een M1 machine (Air, Pro of Mac Mini) kopen en die aan je eigen monitor hangen. Heb je veel meer en veel langer plezier van :)

Voor de prijs van die iMac heb je bijv. een Mac Mini (https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-mini) die die iMac op alle vlakken eruit blaast. Waarom zou je dan nog twijfelen?
En daarom zijn jullie er :)

Ga dan denk ik toch voor een Mac Mini omdat ik mijn Air echt voor werk wil houden.

Toevallig ook nog advies voor goed scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-07 12:07

Saven

Administrator

Denise62 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:08:
[...]
Toevallig ook nog advies voor goed scherm?
Niet per se. Als het binnen je budget past zou ik een 4k scherm adviseren (maximaal 27"). macOS kan erg goed schalen i.t.t. Windows :)

https://tweakers.net/moni...ErKEnOUrKKVjCxMjZVia2trAQ

Lees goed de reviews over de kleurweergave/uniformiteit. Idealiter heb je dan ook een scherm met USB-C/Thunderbolt-aansluiting. Lekker makkelijk om in de Mac Mini te prikken :) Een goed 4k scherm kost je echter wel bijna net zo veel als de Mac Mini :+ (een beetje vanaf 400 euro) Ga je echter wel jaren plezier van hebben.

Als dat (begrijpelijkerwijs) niet binnen het budget past kun je ook eens kijken naar een 1440p scherm (ook max. 27"):
https://tweakers.net/moni...YyUYsHSRmZI0sbmxoZA8dpaAA

Maar omdat macOS gebouwd is voor retina (high dpi) schermen is een 4k wel het meest toekomstbestendig.
Pagina: 1