Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
Hoi allemaal ik ben momenteel in het bezit van een Samsung Q9FN uit 2018. Nu is deze helaas door een ongelukje van één van de kinderen defect geraakt (Lees er zit een ster in het scherm en hierdoor lopen er in het midden van het scherm verticale lijnen en een fel verlichte horizontale lijn bij de ster)

Na contact met verzekering te hebben opgenomen kreeg ik geld uitgekeerd voor de reparatie of een nieuwe televisie. Ik heb zeker de reparatie overwogen, want de Q9FN is echt een zeer fijne en goede TV maar heb ik garantie na de reparatie op het scherm? Welk scherm krijg ik en dergelijke spoken als vragen door mijn hoofd.

Nu heb ik ook contact gehad met Samsung hieromtrent en deze hebben mij een kortingscode toegestuurd waarmee ik voor een kleine beetje meer de keuze heb tussen de Q95T of de Q800T (De 8k televisie ging nog eens 500 euro extra cashback vanaf waardoor deze dus goedkoper zou zijn de de Q95T) voordeel hiervan is dat ik dan wel direct garantie heb op mijn toestel mocht er wat gebeuren mee (behalve schade door kinderen uiteraard).

Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal tussen deze toestellen en mijn eigen Q9FN of naar een winkel te gaan om ze in het echt te bekijken aangezien dat niet echt mogelijk is momenteel meer.

Zijn er mensen met 1 van deze tv's en kunnen hun mij hun ervaring vertellen hoe ze de TV ervaren, plus punten, minpunten en dergelijke? Wat zouden jullie doen als jullie in deze situatie waren?

Alvast bedankt

PS: Ik snap OLED ook, maar naast veel statische content (oudste zet soms film op pauze) en de leeftijd van de kleinste durf ik zo een dun scherm momenteel niet aan xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
Bij de Q800T hoef je in ieder geval niet zo heel veel meer te stoken. Die televisie verwarmt je huiskamer voor je... :D

Even zonder gekheid er zit een behoorlijk verschil volgens mij in energieverbruik. Misschien moet je dat in ieder geval even meenemen in je berekeningen. Ik zou persoonlijk gewoon voor de Q95T gaan maar dat is meer omdat ik de meerwaarde van 8K niet zie en het beeld mooier vond toen beide in de winkel stonden. Maar ja dan heb je het weer over smaak en dat is persoonlijk.

[ Voor 67% gewijzigd door Koekenbakkertje op 09-01-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
Koekenbakkertje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:32:
Bij de Q800T hoef je in ieder geval niet zo heel veel meer te stoken. Die televisie verwarmt je huiskamer voor je... :D
Oh dat scheelt dan meteen qua besparen Essent :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
Koekenbakkertje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:32:
Even zonder gekheid er zit een behoorlijk verschil volgens mij in energieverbruik. Misschien moet je dat in ieder geval even meenemen in je berekeningen. Ik zou persoonlijk gewoon voor de Q95T gaan maar dat is meer omdat ik de meerwaarde van 8K niet zie en het beeld mooier vond toen beide in de winkel stonden. Maar ja dan heb je het weer over smaak en dat is persoonlijk.
Ja ik begrijp de meerwaarde van geen 8K content zondermeer en uiteraard hangt de Q9 nu met de no gap wall mount op die uiteraard niet werkt met de Q800T wel met de Q95T.

Beeld is wat zachter had ik begrepen op de 800T tov de 4k modellen en het contrast is ook lager tov de Q95T en mijn huidige. Ik vind het wel lastig want het feit ik de TV dan niet kan ophangen met de no gap mount is wel zonde en ja ik vind de one connect box persoonlijk een erg fijn concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:08
Volgens mij heb je dan toch de keuze gemaakt. De Q95t is volgens mij ook simpelweg een beter scherm en 8K content heb je toch niet. Dat icm de wall mount lijkt het mij een simpele keuze. Sowieso niet het scherm meer laten repareren, is economisch onverstandig in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
chrissis schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:36:
Volgens mij heb je dan toch de keuze gemaakt. De Q95t is volgens mij ook simpelweg een beter scherm en 8K content heb je toch niet. Dat icm de wall mount lijkt het mij een simpele keuze. Sowieso niet het scherm meer laten repareren, is economisch onverstandig in mijn ogen.
Ja dat klopt inderdaad, want de no gap wall mount zou er dan af moeten en weer een ander zoeken wat uiteindelijk weer meer onnodige kosten meebrengt.

Reparatie van scherm was rond de 1800 euro en daarom ik zoiets had van dan kan ik beter een nieuwer toestel halen, was in eerste instantie ook op de Q95T uitgekomen maar begon te twijfelen door de extra cash back op de Q800T waardoor deze een stuk goedkoper was dan verwacht. Soms irritant dat je onbewust gaat twijfelen aan je eerste ingeving, daarom ik dacht even kijken wat anderen ervan denken om een objectiever beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
Ik heb onlangs door precies de zelfde oorzaak voor de dezelfde keuze gestaan. Ik kwam enkel van een simpele Samsung LCD van 2 jaar oud. Deze heb ik vervangen voor een Oled Sony A8H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Q9FN is nog een hoogwaardige LCD die 480 FALD-zones heeft in de 65"-versie. De Q95T zou met 96 zones een flinke downgrade zijn en dan zou ik liever kiezen voor reparatie. De Q800T heeft wel gewoon 480 zones en je kunt gelijkaardige prestaties als bij je Q9FN verwachten, maar wel de upgrade naar 8K en HDMI 2.1 natuurlijk.

Wat betreft garantie: Je hebt garantie op de reparatie, bij een sterretje wordt het paneel vervangen en heb je dus garantie op het paneel.

Ik zou de prijs vergelijken tussen reparatie en de Q800T. Is het verschil gering, dan zou ik voor de Q800T gaan, is het gat groot dan zou ik voor reparatie gaan, want 8K en HDMI 2.1 zijn beiden niet de meest nuttige upgrades die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
Het verschil is ongeveer 150 euro meer voor de q800t en 200 euro voor de q95t.

Zag wel dat de q95t met 120 zones voor 65 inch niet veel verschil met de q90r vertoont qua backlight. Ja de drop in zones is nog maar een kwart over van wat ik nu heb dus dat speelt ook wel mee, ik dacht dat de q800t rond de 224 zones zat op 65 inch. Aangezien het een verschil van max 200 euro bedraagt tussen reparatie en nieuw is waardoor ik ben gaan kijken uiteraard.

Ik had al contact gezocht met reparatie centrum omtrent garantie op scherm na reparatie maar nog niks teruggehoord zal denk ik maandags op zijn vroegst zijn.

Oled heb ik zeker overwogen, dan dacht ik aan de LG CX maar aangezien vrouwlief vaker de tv gewoon aan laat staan op pauze of statische beelden durf ik het niet aan. Ze zet vaak films voor kids op pauze of als afgelopen gaat ze de was doen waardoor de tv tot max 2 uur wel aan kan blijven zonder bewegend beeld. Geloof me heb vaker aangegeven dan zet uit maar op een of andere manier vergeet ze het.

[ Voor 24% gewijzigd door UnI-NL op 09-01-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De Q9FN heeft 480 dimming zones, de Q800T 224 en de Q95T 120, maar dimming zones zijn maar een deel van het verhaal en daar ga je hoe dan ook op inleveren. In de praktijk is de Q95T een betere tv. Het reflectiefilter is beter, de native contrast is echt fors hoger, local dimming werkt beter en de uniformiteit van zwart is ook beter. Dit komt o.a. door de hoge pixeldichtheid van de 8K modellen waardoor de backlight en het dimming algoritme minder efficiënt werkt. Zie o.a. deze review en conclusie van HDTVtest waarbij de Q95T zelfs voorkeur krijgt boven de Q950T. Bij de vergelijking van Rtings van de Q800T vs Q90T zie je min of meer hetzelfde. Bij de Q800T (8K) zal ook veel meer upscaling plaatsvinden wat het uiteindelijk resultaat in ieder geval niet verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
UnI-NL schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:29:
Het verschil is ongeveer 150 euro meer voor de q800t en 200 euro voor de q95t.

Zag wel dat de q95t met 120 zones voor 65 inch niet veel verschil met de q90r vertoont qua backlight. Ja de drop in zones is nog maar een kwart over van wat ik nu heb dus dat speelt ook wel mee, ik dacht dat de q800t rond de 224 zones zat op 65 inch. Aangezien het een verschil van max 200 euro bedraagt tussen reparatie en nieuw is waardoor ik ben gaan kijken uiteraard.

Ik had al contact gezocht met reparatie centrum omtrent garantie op scherm na reparatie maar nog niks teruggehoord zal denk ik maandags op zijn vroegst zijn.

Oled heb ik zeker overwogen, dan dacht ik aan de LG CX maar aangezien vrouwlief vaker de tv gewoon aan laat staan op pauze of statische beelden durf ik het niet aan. Ze zet vaak films voor kids op pauze of als afgelopen gaat ze de was doen waardoor de tv tot max 2 uur wel aan kan blijven zonder bewegend beeld. Geloof me heb vaker aangegeven dan zet uit maar op een of andere manier vergeet ze het.
Door die laatste alinea wil ik dus geen OLED met de huidige OLEd techniek. Het is teveel gedoe/ bewust gebruiken.. Wat je vrouw doet vind ik namelijk helemaal niet raar. Je kijkt tv en er komt wat tussen en je zet de tv op pauze, je vergeet het want wat er tussen kwam nam meer tijd in beslag.

Dan zou de tv nog steeds top moeten zijn, maarja inbranding etc...... Ik wacht wel op de opvolger van OLED voor ik zoiets neemn. In de tussentijd lekker Qled, wellicht niet beste beeld maar geen zorgen over dat soort shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Q90T en Q95T hebben niet echt verschillen wat techniek betreft, het is vooral de bouwvorm die anders is. De Q90R is met zijn 480 zones vooralsnog de beste 4K-televisie die Samsung op de markt gezet heeft. Verschil zul je vooral zien in situaties waarbij het scherm moet kiezen: De verlichting van de zone kan niet helemaal uit omdat anders lichte delen niet te zien zijn, maar ook niet helemaal aan, omdat je anders stikt van het stoorlicht. Zet een scene in de ruimte op het scherm je zou het verschil met gemak moeten kunnen waarnemen.

Je hebt gelijk met die 224 zones. Samsung is soms een beetje vaag over de exacte hoeveelheid zones en ze verschillen a.d.h.v. de schermmaat, de grotere modellen van de Q800T hebben wel 480 zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
dmantione schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:54:
De Q9FN is nog een hoogwaardige LCD die 480 FALD-zones heeft in de 65"-versie. De Q95T zou met 96 zones een flinke downgrade zijn en dan zou ik liever kiezen voor reparatie. De Q800T heeft wel gewoon 480 zones en je kunt gelijkaardige prestaties als bij je Q9FN verwachten, maar wel de upgrade naar 8K en HDMI 2.1 natuurlijk.

Wat betreft garantie: Je hebt garantie op de reparatie, bij een sterretje wordt het paneel vervangen en heb je dus garantie op het paneel.

Ik zou de prijs vergelijken tussen reparatie en de Q800T. Is het verschil gering, dan zou ik voor de Q800T gaan, is het gat groot dan zou ik voor reparatie gaan, want 8K en HDMI 2.1 zijn beiden niet de meest nuttige upgrades die er zijn.
Als ik mij niet vergist komt de Q90/Q95T volgens Rting beter uit de bus dan de Q800T. https://www.rtings.com/tv...usage=11114&threshold=0.1

Edit: Benbaba was mij al voor :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnI-NL
MetalSonic schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Door die laatste alinea wil ik dus geen OLED met de huidige OLEd techniek. Het is teveel gedoe/ bewust gebruiken.. Wat je vrouw doet vind ik namelijk helemaal niet raar. Je kijkt tv en er komt wat tussen en je zet de tv op pauze, je vergeet het want wat er tussen kwam nam meer tijd in beslag.

Dan zou de tv nog steeds top moeten zijn, maarja inbranding etc...... Ik wacht wel op de opvolger van OLED voor ik zoiets neemn. In de tussentijd lekker Qled, wellicht niet beste beeld maar geen zorgen over dat soort shit.
Juist dat is het ik denk met mini of micro led dat het een stuk eenvoudiger zal worden. Beste van oled en qled in 1 scherm gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
MetalSonic schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Nou ja, weet, ik prijs me dan weer gelukkig dat ik dit soort gezeik niet heb: Glas zal ook best stuk kunnen, maar het is niet gammel als het flexibele plastic waar een LCD van gemaakt wordt, dus de kans op een ster in je scherm is veel kleiner. Uiteraard wel totdat je zoveel geweld gaat uitoefenen dat het glas breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
@benbaba en @chrissis dank jullie wel voor die links. Helemaal niet meer gedacht om op rtings te kijken en beide te vergelijken heb enkel de vergelijking pogen te doen met de q9fn maar daar was geen oordeel bij. Had wel zojuist gelezen dat het lokaal dimmen op de q95t ondanks minder zones best goed werkt en op bepaalde punten de q90r achter zich laat.

Helderheid is wel wat lager maar dat krijg je met de ultrawide filter erop wat ik las.

Even dat filmpje van HDTV test bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
chrissis schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Als ik mij niet vergist komt de Q90/Q95T volgens Rting beter uit de bus dan de Q800T. https://www.rtings.com/tv...usage=11114&threshold=0.1

Edit: Benbaba was mij al voor :).
Ja maar dat moet je wel interpreteren en niet alleen naar de totaalscore kijken: Ze testen blooming niet en andere zaken zoals vormgeving wel. Maar het klopt wel dat 8K niet altijd positief is. Het is evenwel wel onontkombaar: 4K LCD's zakken naar de budget af en daardoor snijden ze in alles wat geld kost, dus minder zones. Dat er meer is dan zones alleen klopt, maar tegelijkertijd zijn zones cruciaal voor de beeldkwaliteit van een LCD, dus hierom heen lopen kunnen we ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
dmantione schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Nou ja, weet, ik prijs me dan weer gelukkig dat ik dit soort gezeik niet heb: Glas zal ook best stuk kunnen, maar het is niet gammel als het flexibele plastic waar een LCD van gemaakt wordt, dus de kans op een ster in je scherm is veel kleiner. Uiteraard wel totdat je zoveel geweld gaat uitoefenen dat het glas breekt.
Hier was dus een cars autootje tegen de tv aangekomen geen idee hoe ik was niet thuis op dat moment maar er zit zelfs een deukje in het scherm en dan natuurlijk de barsten. Ik weet niet hoe sterk een oled scherm is maar zou die dat overleven? Aangezien er echt een deukje inzit moet het wel met redelijk kracht zijn gedaan. Was uiteraard geen fijne verrassing bij thuiskomst xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Moeilijk te zeggen, ik ga het niet uitproberen :) Om het hele glas aan diggelen te slaan is veel energie nodig, daarvoor zou het autootje veel snelheid gehad moeten hebnen Realistischer lijkt me dat er op de plaats van de inslag een beschadiging aan het glas zou zijn gekomen, een deukje of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
Na alles even rustig te hebben doorgelezen denk ik dat ik inderdaad voor de Q95T zal gaan. De minder zones lijken wel wat meer kans op blooming te geven maar fors minder dan de andere lcd schermen van 2020. Op de Q9FN zat dit heel soms ook wel bij bepaalde netflix series/films maar stoorde mij persoonlijk niet heel erg, waren meer even 1 moment en ik ga er ook niet bewust opletten, vergeleken met de tv waar ik vanaf kwam dat zwart grijs was en toch wel wat lightbleed had aan de zijkanten van het scherm.

Persoonlijk heb ik onwijs genoten van de Q9FN. Was echt mijn eerste high end tv. Hoewel ik ook overwogen heb te wachten is het toch te storend tv kijken met hoe het er momenteel uitziet. Gaming valt het redelijk (als dat al kan haha) mee maar tv kijken stoort de groen/blauwe lijn best wel. Ik zal een foto erbij zetten voor een beeld ervan. Zal update plaatsen met wat het nu uiteindelijk geworden is.

In ieder geval dank voor de reacties vandaag allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGJBhoHsaBO5jncTvTHp2QydoaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjvvNGT0pkTRkBdEiJna2Ikj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0gIg__F2OvwvHmwu3jb4JOeJ3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaHx1KdaKt0tjXAy8YehFjDx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door UnI-NL op 09-01-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
Zo de Q95T hangt op vanavond als kids slapen even alles rustig instellen weer. Eerste indruk zeer positief in ieder geval HDR en evt blooming zal ik vanavond eens bekijken maar met snel op netflix kijken lijkt er niet slechter op te zijn geworden dus dat is al fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 22:45
Bij blooming clean digital view aanzetten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnI-NL
Zo TV weekend in gebruik gehad en moet zeggen ben zeer tevreden ermee. Vergeleken met de Q9FN is het grootste verschil de helderheid en de kijkhoeken. Hij is iets minder fel dan de vorige maar de kijkhoeken zijn daarentegen beter, niet dat er hier van een hoek gekeken wordt maar is mooi meegenomen denk ik maar.

Blooming en dergelijke tot nu toe niet echt tegengekomen, subs zijn over algemeen altijd op geel ingesteld met een transparante achtergrond dus daar had ik voorheen ook geen problemen mee.

Al met al zeer tevreden ermee en mag niet klagen. Zeker een waardige vervanging zelfs met een kwart van de dimming zones merk ik niet heel veel verschil erin.
Pagina: 1