Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Mijn vraag : korte versie : ik wil op mijn switch instellen , dat als er een poort loopt of broadcast stormt , de poort automatisch disabled/shutdown word gezet .. (of het nu uplink trunk , accespoint trunk of accesport is)

ik heb vandaag mn eerste SFP'tjes thuis is in gebruik genomen en per ongeluk de SFP in de verkeerde trunk gestoken, waardoor alle VLAN's in het netwerk down gingen ... zeer vervelend als je ook de buurman zn netwerk ook nog opvangt (in zn eigen vlan'etje offc om verder uit te zenden op mijn outdoor accespoints) , en dus ook ZIJN netflixje uitvalt ...
het was wel snel opgelost maar ik zoek dus een oplossing dat zoiets snel word ondervangen door mn switch

...
Relevante software en hardware die ik gebruik
J9983A + J9981A dezelfde switches qua software dus :)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
(eerst en vooral al ff de wireless uplink van de buurman erafgehaald om te testen)

eerst de "loop protection" functie ingeschakeld voor poort 7 en 9, actie "shutdown+log", kabeltje ertussen...weer ganse netwerk down, geen log aangemaakt ..

weer wat gegoogled, nu heb ik spanning tree op die poorten afgezet.... kabeltje terug ertussen, de traffiek/loop stopt nu gewoon op die poorten.. poorten blijven wel up en dit keer blijft netwerk wel lopen, maar ze gaan dus niet down .. (edit : na pakweg 10 minuten ging netwerk toch down... loopend kabeltje verwijderen en gelijk weer alle ganse netwerk up)

nog wat gegoogled, loop protection is een layer 2 functie

dit gaat even mn petje te boven denk ik ... ik dacht zelfs niet dat spanning tree opgezet kon worden voor accespoorten ... werkt loop protection dan alleen als spanning tree afstaat ? hartelijk dank voor alle info !

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 08-01-2021 21:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-07 13:25
Spanning tree zou aan moeten staan en zou dus ook correct geconfigureerd moeten zijn op beide switches.

Staat spanning tree we aan op de link tussen de switches, 1 van de 2 zou dan root moeten worden (alleen maar desginated poorten) waar de andere switch de uplink naar de root switch als root poort zou moeten zien.

Als dat al niet zo is kan spanning tree niet ingrijpen omdat er geen relatie is tussen de witches die de loop moeten gaan detecteren.

Let wel dat als je spanningtree aan hebt op een access poort dat deze ook op een speciale access mode moet staan, volgens mij heet dat edge mode bij HP.

Anders staat de poort te lang niet in forwarding en krijgen snelle eindhosts geen ip adres omdat de poort lang niet forward.

Dat geld i.i.g. common spanning tree.

[ Voor 26% gewijzigd door mash_man02 op 09-01-2021 13:38 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ik had van spanning tree begrepen dat het diende om switches renundant op te stellen ....als je meerdere switches bv in een ring opstelling zet krijg je inderdaad een "ideale" route, en één of meerdere backup routes , en STP diende dan , dacht ik toch, om ervoor te zorgen dat pakketten niet in 2 richtingen door je netwerk zwerfden..

ik snapte al niet wat te maken heeft met een een utp loop (en nog steeds niet tbh)
net even gechecked in de switches , en heb nu rapid spanning tree opgezet voor de uplinks tussen de switches (alles stond by default uit) , en gewone STP naar de ap's (ik heb 4 cisco wap571/571E , die elks een trunk van 2 utp poorten met spanning tree hebben aldus)

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 09-01-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-07 13:25
Als dan ook STP aan hebt op andere poorten zou die van de Niet rootbridge in blocking gezet moeten worden als je een 2e parallelle link maakt.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+