Toon posts:

4 printers op 1 lpt poort, maar dan moeilijker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn plannen voor een centrale server hier in huis steeds vastere vormen begint te krijgen ben ik nu bij het punt "printen" aanbeland.

Omdat we allemaal op alle printers willen printen, 4 stuks, is het natuurlijk het makkelijkst om deze alle 4 op de server aan te sluiten. Maar daarbij speelt 1 probleem op.

De computer die server gaat worden heeft 1 lpt poort. Omdat er nog wat insteekkaarten in moeten blijft er geen plaats over voor een extra lpt poort, laat staan meerdere.

Nou vraag ik me dus af hoe ik dan 4 printers aan 1 lpt poort kan hangen. Natuurlijk met een switch, maar dan moet ik op die switch elke keer ervoor zorgen dat ie goed staat, en ik wil dat het gewoon automatisch gaat.

Het kan ook met van die zogenaamde printservers van Hp, maar das niet de goedkoopste oplossing. En ik vraag me af of dat uberhaubt gaat werken met de printers die we hebben.

Wie weet of er iets van apparaatjes beschikbaar is waarbij je 4 printers aan 1 lpt poort kunt hangen? En waar zijn ze te koop?

Printers:

Hp LaserJet 4L
Lexmark 3200
Agfa ? Grote filmbelichter
? Matrix printer :o

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 20:33
Je kon geloof ik van die verloppdingen kopen (met een of ander chipje erin) waarmee je USB -> LPT kan vervormen.

Misschien is dat iets?!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

Heb je geen USB poorten op die server zitten? Dan zou je die kunnen gebruiken.

Vervolgens heb je ook nog "automatische" LPT switchers, maar volgens mij werken die precies andersom (meerdere pc's op een printer)

Maar dan nog... Waarom installeer je niet per pc lokaal een printer? Die kan je vervolgens gaan sharen op die pc. Dan voeg je die netwerk printers toe aan je server, en deel ze daar nog een keer. Dan heb je ze i.i.g. op één machine gedeeld staan.

Misschien nog iets nuttigs: je kan de "lokale shares" (op de pc's dus) hidden maken door de sharename te laten eindigen op een $. Je ziet ze dan niet meer in je netwerkomgeving.

Zo genoeg opties? :)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

gewoon 1 printer eraan hangen, en hem zo instellen dat het hele netwerkt hem kan gerbruiken

• pistole

pistole

Frutter

Op maandag 13 augustus 2001 17:37 schreef spock13 het volgende:
gewoon 1 printer eraan hangen, en hem zo instellen dat het hele netwerkt hem kan gerbruiken
Even lezen... :) Hij wilt 4 printers sharen vanaf één server.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Bijzet lptpoort-kaartjes kopen bij de pcboer, kosten geloof ik niet zo duur!!!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een printer-switch schiet niet op omdat je niet kunt adresseren welke printer je wilt aanspreken.

Print-servers zijn er in verschillende soorten, je kunt ze zowel met seriele als parallelle poorten krijgen. En ze zijn van meerdere merken te verkrijgen, die van Intel hebben ook een goede reputatie. MicroPlex is helemaal het einde, maar die kosten een aardig eindje richting de duizend piek.

Een print-server is in principe ongevoelig voor het soort printer dat eraan hangt, ik heb alles vanaf kleine Epson-matrix-printertjes tot HP en Canon A0-plotters aan interne en externe print-servers gehangen.

Voor een thuis-situatie is het handigste om de printers op het netwerk te gooien en iedereen zijn eigen weg daarnaar te laten zoeken, waarom zou je die server daarmee opzadelen ?

Afleidende uit je verhaal dat al jouw printers parallel zijn is een 3-poorts print-server ideaal voor je, en dat is nog best betaalbaar. Als je niet al krap in je insteekkaarten zat, zou ik je aanraden om een aparte netwerk-kaart met een kruiskabeltje te gebruiken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 13 augustus 2001 17:46 schreef Flipke het volgende:
Bijzet lptpoort-kaartjes kopen bij de pcboer, kosten geloof ik niet zo duur!!!
Ook jij mag nog een keer lezen... hij heeft dus geen vrije sloten meer voor die kaarten

• pistole

pistole

Frutter

Is mijn idee om de lokaal gedeelde printers weer op de server te delen nu zo raar, of leest niemand alle posts voordat ie reageert?

Leek me toch wel een erg mooie oplossing... :'(

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Je kon geloof ik van die verloppdingen kopen (met een of ander chipje erin) waarmee je USB -> LPT kan vervormen.
Misschien is dat iets?!
Zou kunnen, weet jij waar die dingen te krijgen zijn?
Vervolgens heb je ook nog "automatische" LPT switchers, maar volgens mij werken die precies andersom (meerdere pc's op een printer)
Ik heb ooit zo'n automatische switch hier gehad, maar die was met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen, kon em gelukkig omruilen voor een handmatige switch.
Maar dan nog... Waarom installeer je niet per pc lokaal een printer? Die kan je vervolgens gaan sharen op die pc. Dan voeg je die netwerk printers toe aan je server, en deel ze daar nog een keer. Dan heb je ze i.i.g. op één machine gedeeld staan.
Omdat je dan de kans loopt dat er een derde pc aan moet staan als je wilt printen?

Dit is de oplossing zoals die momenteel actief is, maar ik wou dus kijken of het niet anders kan.
Bijzet lptpoort-kaartjes kopen bij de pcboer, kosten geloof ik niet zo duur
Zoals ik al schreef is daar geen plaats meer voor. Het mobo heeft 4 Pci en 2 Isa, daarin moet: 1 Pci videokaart, 1 Pci Ide controller, 2 Pci netwerkkaarten, 1 Isa netwerkkaart & 1 Isa scsi controller. Samen 4 Pci en 2 Isa = Alles vol !
Voor een thuis-situatie is het handigste om de printers op het netwerk te gooien en iedereen zijn eigen weg daarnaar te laten zoeken, waarom zou je die server daarmee opzadelen ?
Is handig! Sommige dingen moeten met de laserprinter, andere met de inktjet, andere met de matrix en weer andere met dat Agfa geval :)
Is mijn idee om de lokaal gedeelde printers weer op de server te delen nu zo raar, of leest niemand alle posts voordat ie reageert?
Leek me toch wel een erg mooie oplossing...
Of jouw idee zo raar is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik het niet helemaal snap.

Je wilt op de pc's de printers sharen? Op de server een of andere truuk uithalen zodat het lijkt dat de printers via de server gedeeld zijn? En vervolgens op alle pc's de gedeelde printers installeren vanaf de server. Gevolg: Als ik wil printen moet de lokale pc waar de printer eigenlijk op hangt toch aan staan? Wat is daar handig aan????

• Orac
  • Laatst online: 18-08 18:37

Orac

Ik mis je papa.

Op maandag 13 augustus 2001 17:57 schreef pistole het volgende:

Leek me toch wel een erg mooie oplossing... :'(
Kan wel, maar dan moet de PC die aan de printer zit die je nodig hebt, wel aan staan. En je printjob gaat twee of drie keer over het netwerk.

• pistole

pistole

Frutter

Op maandag 13 augustus 2001 18:19 schreef Big Tazzz het volgende:

[..]
Of jouw idee zo raar is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik het niet helemaal snap.

Je wilt op de pc's de printers sharen? Op de server een of andere truuk uithalen zodat het lijkt dat de printers via de server gedeeld zijn? En vervolgens op alle pc's de gedeelde printers installeren vanaf de server. Gevolg: Als ik wil printen moet de lokale pc waar de printer eigenlijk op hangt toch aan staan? Wat is daar handig aan????
Het is geen truuk, maar gewone functionaliteit. Alleen aan het feit dat dan idd die pc's aan moeten blijven staan had ik niet gedacht.
Ehm... ff denken. Ik weet niet wat ze kosten, maar die HP Jet Direct doosjes (voor aan het netwerk) zijn natuurlijk ook handig hiervoor.

* pistole heeft zijn vrouw geleerd de pc aan te laten staan }:O

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 augustus 2001 19:25 schreef pistole het volgende:

[..]

Het is geen truuk, maar gewone functionaliteit. Alleen aan het feit dat dan idd die pc's aan moeten blijven staan had ik niet gedacht.
Ehm... ff denken. Ik weet niet wat ze kosten, maar die HP Jet Direct doosjes (voor aan het netwerk) zijn natuurlijk ook handig hiervoor.

* pistole heeft zijn vrouw geleerd de pc aan te laten staan }:O
Ik wil juist een centrale server zodat er maar 1 pc 24 uur per dag aan hoeft te staan.

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij mij op het werk hebben we een aantal printers via een interface gekoppeld met het netwerk. Kastje die een RJ45 ingang heeft en aan de andere kant een printerstekker. Deze kun je via een hub of zo aansturen. Geef je dus elke printer z'n eigen IP en heb je geen extra kaarten nodig in je PC.

Weet zo niet waar die interface te krijgen is, maar wil morgen wel even kijken :)

• pistole

pistole

Frutter

Inderdaad, de HP JetDirect, zie http://www.hp.nl/products/printer_netwerkaansluiting/jetdirect/hp_jetdirect_300x_externe_printserver/index.html

Staat alleen geen prijs bij, maar zal zeker niet goedkoop zijn omdat deze dingen vaak op kantoor worden gebruikt. Daarbij komt ook nog eens dat je er een per printer zal moeten aanschaffen. Duur dus, maar in jouw geval (althans met je gestelde wensen/beperkingen) misschien de meest voor de hand liggende optie.

Ik frut, dus ik epibreer

• LXXI
  • Niet online
Volgens pricewatch 678/775 piek. Slik :)

Maar wij hebben iets anders (lees: ander merk) en die kosten echt geen 700 piek aangezien we er er redelijk aantal hebben aangesloten. Kijk morgen wel even.

Verwijderd

Gewoon een 3poorts printserver nemen is voor jou het beste.

Je hoeft niet perse een HP te nemen, de meeste no-names voldoen ook al.

• LXXI
  • Niet online
Heb even gekeken wat we hier hebben:

Er komt een UTP kabel uit de muur met een RJ45 connector. Deze gaat een stekker in van AT&T (type 355B) die weer verbonden is met een kastje van Lexmark (type 1368700). Deze gaat naar de printerpoort in de printer.

Ik kan hier geen documentatie meer van vinden bij ons en de sysop die het ooit heeft aangeschaft (heel wat jaartjes terug) werkt hier niet meer.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Als een printerserver zo duur is kun je natuurlijk ook een oud pc'tje voorzien van 4 lpt-poorten en een netwerkkaart...

Verwijderd

de oplossing zojuist door mij genoemd, is echt gaaf hoor. kost tussen 150 en 200 gulden. Je moet 1 paralle kabel hebben om van pc naar belkin apparaat te gaan, en vanaf apparaat kun je 4 paralle apparaten aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 augustus 2001 16:34 schreef arjo_kamp het volgende:
de oplossing zojuist door mij genoemd, is echt gaaf hoor. kost tussen 150 en 200 gulden. Je moet 1 paralle kabel hebben om van pc naar belkin apparaat te gaan, en vanaf apparaat kun je 4 paralle apparaten aansluiten.
Is inderdaad de beste oplossing tot nu toe, ff mijn vader overhalen dat ie zo'n ding bestelt, hij was immers diegene die alle 4 de printers op de server wou hebben. Kijken of hem dat fl. 200,- waard is.

Die printservertjes zijn veel te duur, op het werk hebben we er een paar, ik meen dat die al fl. 300,- per stuk waren. Maal 3 is dat al een minder feestelijk bedrag.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op maandag 13 augustus 2001 17:47 schreef mvdejong het volgende:
Omdat die server in tegenstelling tot de 'workstations' altijd aan staat misschien? :)

'k Ga trouwens akkoord dat voor 4 printers een printservertje het handigst is.. hoeft trouwens helemaal niet zo duur te zijn als je niet persé een merknaam wil.

• Orac
  • Laatst online: 18-08 18:37

Orac

Ik mis je papa.

Leuk apparaatje. Ik vraag me nog wel af de software waarmee je de printer selecteert wel werkt in de client-server situatie. Dat het werkt op de PC waarop het kastje is aangesloten, geloof ik wel...

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
een extra 486 regelen met 4 LPT en verder bijna nix erin, voor minimale stroom verbruik.. die hang je ook in je netwerk en die heeft alle printers geshared? kost ook geen ruk

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 00:05 schreef VipTweak het volgende:
Gewoon een 3poorts printserver nemen is voor jou het beste.
D'r staat er eentje in de priccewatch: Printerserver 10Mb 3 poorts voor fl. 275.
Zie http://www.targetweb.nl/txt/tx24122.htm

Te koop bij computerwinkel.net.
Pagina: 1