Ik heb twee richtantennes gekoppeld aan mijn router. 2x Smarteq PLA922 antennes en een Teltonika RUTX09 router. De antennes zitten op zo'n 6 meter hoogte. Ik heb nu een redelijke ontvangst. Maar het kan altijd beter denk ik zo. Hoe en met wat kan ik meten hoe hoog het signaal is dat binnenkomt? Ik wil de antennes richten en dat gelijk kunnen zien op een meetapparaat.
niet de goedkoopste oplossing: https://www.siretta.com/products/cellular-network-analysers/
Anoniem: 567735
Op zich zitten er LEDs voor de signaalsterkte op dat ding zelf zo te zien, en met zulke jetsers van antennes heb je een hele sterke richtwerking, dus die moet je behoorlijk nauwkeurig richten (denk maar aan een verrekijker, dan moet je ook behoorlijk goed richten).
Ik zou dan gewoon op antennekaart.nl kijken welk basissation naar jouw idee het sterkste signaal geeft (hoeft de het dichstbijzijnde mast te zijn, denk ook aan obstakels en/of het stralingspatroon van de mast).
De grootste winst is waarschijnlijk te halen in het zo kort mogelijk houden van de kabels naar de antenne toe, je bent al snel een groot gedeelte van de antennewinst (10-12dB) weer kwijt aan verliezen in de kabels (tenzij je een hele dikke coax gebruikt).
Ik zou dan gewoon op antennekaart.nl kijken welk basissation naar jouw idee het sterkste signaal geeft (hoeft de het dichstbijzijnde mast te zijn, denk ook aan obstakels en/of het stralingspatroon van de mast).
De grootste winst is waarschijnlijk te halen in het zo kort mogelijk houden van de kabels naar de antenne toe, je bent al snel een groot gedeelte van de antennewinst (10-12dB) weer kwijt aan verliezen in de kabels (tenzij je een hele dikke coax gebruikt).
Oh, ik zie hier dat je het over 10 meter kabel hebt.
Als dat dunne, soepele kabel is van 2-3mm dik is het waarschijnlijk vergelijkbaar met RG-174 coax, en dat levert op 1800MHz ongeveer 16dB verlies, zie de calculator die via deze link te bereiken is. Een dikkere kabel als RG-213 geeft nog maar 4dB verlies.
Uiteraard zijn dat de klassieke Amerikaanse kabels en is er nu waarschijnlijk beter spul te krijgen (maar die is vast wat onhandelbaar met SMA pluggen), maar let dus op die kabel verliezen
En meer vermogen gaat je niet helpen om te compenseren, je moet ook kunnen ontvangen...
Als dat dunne, soepele kabel is van 2-3mm dik is het waarschijnlijk vergelijkbaar met RG-174 coax, en dat levert op 1800MHz ongeveer 16dB verlies, zie de calculator die via deze link te bereiken is. Een dikkere kabel als RG-213 geeft nog maar 4dB verlies.
Uiteraard zijn dat de klassieke Amerikaanse kabels en is er nu waarschijnlijk beter spul te krijgen (maar die is vast wat onhandelbaar met SMA pluggen), maar let dus op die kabel verliezen
Dank voor jullie reacties. Idd er zitten ledjes op de router. Echter als je 6mtr hoog in de mast geklommen bent is het lastig aflezen binnen. Mij is verteld dat het afstellen nogal nauwkeurig dient te zijn. Vandaar de vraag. Een spectrum analyser is dan een idee maar dat wordt een duur grapje. Ik weet waar de mast staat t.o.v. de antenne bij mij thuis. Dus dat is uit te richten met een compasje. De kabel is 5mm dik. De kabel die uit de antenne komt is dat ook. Dus rijst de vraag of https://www.kommago.nl/an...er&category=antennekabels zin heeft. Wel dat je over de rest van de afstand geen/weinig verlies hebt. Ik ga ff bellen maandag. Thanks
Gewoon de manual van die teltonika lezen?
Je kan via de webinterface en de cli de ontvangstwaarden uitlezen. (Helaas niet apart per antenne, dus om en om eentje
Loskoppelen).
Neem je een tablet/telefoon mee de ladder op en gaan.
Je kan via de webinterface en de cli de ontvangstwaarden uitlezen. (Helaas niet apart per antenne, dus om en om eentje
Loskoppelen).
Neem je een tablet/telefoon mee de ladder op en gaan.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Als je bent waar je volgens je visitekaartje bent, dan lijkt mij het richten van die antennes niet zo moeilijk, want de mast staat 'voor bij de weg' zoals ze het daar zouden zeggen.
Omdat er misschien niet zoveel afstand is tot de mast, en je wellicht de antennes ook vlak onder elkaar op een mastje hebt, moet je er ook rekening mee houden dat dat verticaal gestackte antennes een verkleinde verticale openingshoek hebben, dan zouden de antennes eventueel een beetje omhoog moeten kijken.
Dat gelinkte kabeltje geeft dan misschien 2-3dB verlies. Lijkt niet niet veel (en er blijft genoeg antenneversterking over), maar 3dB verlies is een halvering van het signaal. Ik zou altijd proberen om de/het modem in de mast te houden in een (UV-resistente) plastic behuizing. Het wordt warm genoeg om vochtproblemen voor te zijn IMHO.
Omdat er misschien niet zoveel afstand is tot de mast, en je wellicht de antennes ook vlak onder elkaar op een mastje hebt, moet je er ook rekening mee houden dat dat verticaal gestackte antennes een verkleinde verticale openingshoek hebben, dan zouden de antennes eventueel een beetje omhoog moeten kijken.
Dat gelinkte kabeltje geeft dan misschien 2-3dB verlies. Lijkt niet niet veel (en er blijft genoeg antenneversterking over), maar 3dB verlies is een halvering van het signaal. Ik zou altijd proberen om de/het modem in de mast te houden in een (UV-resistente) plastic behuizing. Het wordt warm genoeg om vochtproblemen voor te zijn IMHO.
Pagina: 1