Router of Modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 18:33
Beste Tweakers,

Ik heb glasvezel en ik heb op dit moment een Draytek modem, ik heb bij T-Mobile een verzoek gedaan om een nieuwere modem te leveren aangezien het Draytek model Wifi 4 heeft en dat begint langzaam te worden, al helemaal aangezien ik sinds kort een Wifi 6 router heb aangeschaft voor de bovenverdiepingen.
Ik heb een beetje onderzoek gedaan en ik zou een ZyXEL VMG8825-T50K moeten krijgen als vervanging, nou heeft die geen SFP Wan poort en ik neem dus aan dat er een mediabox converter geinstalleerd wordt, klopt dit? Heb ik dan nog uberhaupt een Modem, of blijft de router nogsteeds de Modem? Van wat ik begrijp zorgt zorgt een Modem ervoor dat glasvezel wordt omgezet naar gebruikbaar internet, maar dat doet de mediabox converter in dit geval. Ik hoop dat ik niet heel dom klink, of dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd. 8)7
Ik hoor het graag,

Mvg,

Finn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Een media converter converteert het medium, oftewel van glasvezel naar UTP (dus feitelijk wordt het type kabel omgezet). Een glasmodem kan daarnaast ook als router spelen, afhankelijk van het model.

Ik begrijp niet dat je een VDSL modem toegestuurd krijgt, ik ga ervan uit dat T-Mobile gewoon een glasmodem levert. Maar daar zouden zij uitsluitsel over moeten geven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
Ja dat vroeg ik mij dus ook af, maar op een T-Mobile forum ( https://community.t-mobil...is-zyxel-glasvezel-311763 ) staat dus dat een monteur een mediaconverter komt plaatsen (mag dit blijkbaar niet zelf doen), maar in ieder geval heel erg bedankt, maakt het een stuk duidelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat ik mij afvraag. waarom jij een tweede router hebt gekocht (voor boven)? Tweemaal NAT in een netwerk is over het algemeen niet aan te raden. Had je niet beter naar een goede glasvezel router kunnen kijken en twee losse Access Points kunnen nemen voor beneden en boven?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinvented
Ik had een router gekocht om er mee te experimenteren en voor mijn Oculus 2 ( ik wilde Wifi 6 in mn kamer). Ik heb 'Double NAT' al vaker voorbij zien komen, maar snap nog niet helemaal wat dat inhoudt.
Wat betreft de access points, ik zat er al naar te kijken maar heb er nog niet genoeg naar gekeken, maar als dat aan te raden is dan zal ik er zeker onderzoek naar doen.
@_Dune_

[ Voor 28% gewijzigd door Reinvented op 08-01-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
Een modem moduleert en demoduleert. Dat is iets wat vij glasvezel niet langer gebeurt. Over het algemeen moet er wel een pppoe sessie worden opgezet maar dat kan een router ook.

Elke router zou dus moeten volstaan in principe. Wees wel op je hoede als je ook iptv en telefoon afneemt.

In dat geval wordt het wat ingewkkelder. Maar voor een internet verbinding heb je geen modem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30
Kasper1985 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:02:
Over het algemeen moet er wel een pppoe sessie worden opgezet
T-Mobile, wat TS zo te lezen afneemt, gebruikt geen pppoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12
Zolang topic starter de “router/DHCP” functionaliteit van zijn 2de router uit heeft staan is dit natuurlijk niet een probleem.

Maat goed, ik zou er voor kiezen om of de router functionaliteit van het modem uit te zetten en het hele netwerk via eigen apparatuur op te zetten. Wil topic starter dit niet, dan zou ik in het nieuwe modem de router functionaliteit aan laten, een ander WiFi netwerk opzetten dan die van de ocolus kamer, de router in de ocolus kamer, de router functionaliteit uit zetten en een WIFI netwerk laten maken met een ander naam. Dit omdat ik niet zeker weet hoe anders de routing werkt tussen twee, voor elkaar onbekende devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
hcQd schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:35:
[...]

T-Mobile, wat TS zo te lezen afneemt, gebruikt geen pppoe.
Zei niet voor niks “over het algemeen” ;-)

Maar ook DHCP moet geen probleem zijn met eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Glasvezel heeft geen "modem" alleen een mediaconverter en een router.
Overgens hier hangt gewoon een eigen router eraan, t-mobile kon geen nieuwe leveren zelfde verhaal als jij.

Hier zelfde verhaal gehad Ik heb hem gewoon afgekoppeld en gelukkig lag hier nog een mediaconverter, deze erop gedrukt gezien mijn nieuwe router geen SFP heeft en daar de router achter en klaar was het.

Ligt jouw oude mediaconverter wat er "orgineel" bij hoorde niet nog ergens ?
Bij mij hadden ze die achtergelaten toen ze de router met ingebouwde SFP gingen plaatsen(de draytek).

T-mobile werkte vroeger met de drayteks daar ging de SFP direct in, de nieuwere routers hebben dat niet meer daar wordt een mediaconverter geplaatst op de NTU en gaat dan naar de t-mobile router.

Die mediaconverter doet niks behalve signaal omzetten van glas naar ethernet, daar moet dus nog een router achter.

[ Voor 101% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2021 23:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinvented
@mr_evil08 Ik heb nu dus nog een model waar de SFP direct in de router gaat, maar dat wordt dus vervangen voor een mediabox + nieuwe router.
Pagina: 1