Verzwaring hoofdaansluiting naar 3x25 - betonvloer storten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 19:34
Goedenavond,

Ik heb een verzwaring van mijn hoofdaansluiting aangevraagd en had wat korte vraagjes.

Wie van jullie weet precies wat Enexis gaat doen voor het verzwaren van een 1x35 naar 3x25?

Wordt de huidige stroomkabel die het huis binnenkomt gebruikt?
Of zal er een nieuwe kabel het huis binnengaan vanaf buiten?

Want eind januari heb ik in de planning om mijn betonvloer te storten en moet dan weten of het handig is om een loze leiding te leggen vanaf de voordeur naar de meterkast voor als Enexis komt, zodat niet straks de hele vloer weer open moet.

De voordeur is nu ook de plek waar de huidige leiding binnenkomt alleen deze leiding ligt nu gewoon op het zand en zal dan straks dus onder het isolatie/beton komen te liggen.

Ik heb het internet wat afgestruind maar kon niet specifiek de uit te voeren werkzaamheden vinden. Het is wel handig om te weten wat ze gaan doen zodat ik daar rekening mee kan houden.

mvg Jelle

Beste antwoord (via jelle2503 op 08-01-2021 20:26)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
jelle2503 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:08:
Denk dat het dan bij voorbaat wel handig is om er gewoon een loze leiding neer te leggen.
Niet zomaar een loze leiding, maar een invoerbocht aanbrengen.

Als je hem dan ook nog op de juiste diepte aanbrengt en op de juiste plek uit de vloer laat komen dan kun je vriendjes worden met de monteur. ;)

Zie onderstaand document voor maatvoeringen:
Maar wat is je plan met de oude kabel? Wat als men die helemaal wil verwijderen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe zit je huidige hoofdaansluiting er uit?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:05
misschien afhankelijk van de leeftijd van je huis. hier hebben ze bij de hoofdzekering alle aders doorgezet ipv maar 1. dat was hier dezelfde kabel.

de stoppenkast moest al wel een 3 fase hoofdschakelaar hebben. die moet dus als eerste worden aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Heb je Enexis al gebeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet zorgen dat je van tevoren een 3-fase hoofdschakelaar gemonteerd hebt.

Of er een nieuwe kabel nodig is is afhankelijk van de kabel die nu binnenkomt. Volgens mij komt er alleen bij hele oude installaties nog slechts 1 fase binnen. Maar doorgaans is het een kwestie van andere meter installeren en de fases afmonteren op de hoofdschakelaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:32

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ligt er aan wat er al ligt. Soms ligt er een kabel die al geschikt is, en soms moet er een nieuwe kabel.

Mooier kan ik 't niet maken.

Enexis kan je wellicht vertellen welke optie 't gaat worden

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
Heb Enexis geprobeerd te bellen helaas net te laat.

Huis is van voor 1900.

Ik heb al een nieuwe groepenkast liggen met 3 krachtgroepen en 10 lichtgroepen.

Denk dat het dan bij voorbaat wel handig is om er gewoon een loze leiding neer te leggen. Ongeacht of die voor de werkzaamheden gebruikt gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDIrAom3npLI4Ss2wJRaDOzd3Xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIyK6dkUgGvHFPEdNxADFY5G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVaULMJ0NxBGikDccZ7iMAgIrZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OKRQZAORGu4EGqakOWtsLdR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door jelle2503 op 08-01-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Morgen bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09

Huis is van voor 1900.

Denk dat het dan bij voorbaat wel handig is om er gewoon een loze leiding neer te leggen. Ongeacht of die voor de werkzaamheden gebruikt gaat worden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wauw dat is nog echt oud spul :D

Hoop voor je dat ze het helemaal saneren en alles nieuw wordt geplaatst.

Moest je foto's inleveren bij de aanvraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:05

Huis is van voor 1900.

[Afbeelding][Afbeelding]
als ik dit zie, dan denk ik dat je er vanuit kan gaan dat deze kabel niet goed genoeg is.

of een loze leiding ook gebruikt gaan worden zou ik even afstemmen met enexis. die kabels zijn iets dikker dan een huishoudsnoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Huis is van voor 1900.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat een oude pauperzooi :X

De kabel die hier het huis binnenkomt (bouwjaar 1980) is wel een stuk dikker, en ziet er ook niet zo smoezelig uit. Hier hangt overigens ook 3x25.
Ik zou haast een nieuwe kabel eisen wanneer deze niet wordt vervangen. Een opening in de vloer houden kan sowieso geen kwaad natuurlijk.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
Nyarlathotep schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Wat een oude pauperzooi :X

De kabel die hier het huis binnenkomt (bouwjaar 1980) is wel een stuk dikker, en ziet er ook niet zo smoezelig uit. Hier hangt overigens ook 3x25.
Ik zou haast een nieuwe kabel eisen wanneer deze niet wordt vervangen. Een opening in de vloer houden kan sowieso geen kwaad natuurlijk.
Haha ik weet het. Zit gewoon juten zak om de leiding heen zo lijkt het. Dat hadden sommige elektriciteits draden die in de gietijzeren buizen zaten ook al.

Alles gaat vanaf de meter toch vernieuwd worden. Net als de rest van het hele huis. Vrouwtje heeft er 60 jaar in gewoond en geen onderhoud meer gepleegd sinds haar man was overleden. Best sneu verhaal. Huis lekte aan alle kanten. Overal stonden pannetje en wastobbes. WC dak stond op instorten want die was ook lek en verrot en heel onkundig aangelegd in die tijd.
DaTimMan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:21:
[...]

als ik dit zie, dan denk ik dat je er vanuit kan gaan dat deze kabel niet goed genoeg is.

of een loze leiding ook gebruikt gaan worden zou ik even afstemmen met enexis. die kabels zijn iets dikker dan een huishoudsnoer.
Ga het even afstemmen met Enexis.
FRANQ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:21:
[...]

Wauw dat is nog echt oud spul :D

Hoop voor je dat ze het helemaal saneren en alles nieuw wordt geplaatst.

Moest je foto's inleveren bij de aanvraag?
Hoopte ook al dat ze gewoon automaten als hoofdzekering gaan plaatsen. Denk ook dat het voor hun de beste oplossing is.

Klopt, moest inderdaad foto's uploaden bij de aanvraag op mijnaansluiting.. En vervolgens nog een keer dezelfde aanvraag maar dan bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 16:45
Ik heb hetzelfde laten uitvoeren.
Geen nieuwe kabel hier, maar buur was doorgelust (voor de meter) via onze kabel (rijwoning). Dus hij moest wel een nieuwe kabel krijgen zodat wij kunnen verzwaren op onze huidige kabel van 1x25 naar 3x25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 19:30

Tens

let me drink about it

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier staan de richtlijnen waarin je meterkast moet voldoen: https://www.enexis.nl/ove...88826C7CCC99FF5E973AA5CD2

Wanneer je meterkast niet aan de eisen voldoet kan de netbeheerder werkzaamheden weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!els
  • Laatst online: 22:46
Had hier een vergelijkbare situatie, wel een andere netbeheer (Liander). Kabel bleek niet geschikt te zijn, al het oude spul is uiteindelijk gesaneerd en er is een nieuwe kabel aangelegd.

Hier een foto van de oude situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0rVGt7sSgI689G-tn3II3Qpjmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4YOJWEdkGOroftSQgVdTns34.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat weet je snel genoeg. Als je aansluiting in aanmerking komt voor reguliere vervanging, dan brengen ze een hele nieuwe kabel naar binnen. Dat gaat Liander hier doen, want wij hebben een oude primair/secundair aansluiting gedeeld met de buren. Bij de buren wordt daarom het hele spul ook (gratis) vervangen. Ik ga er vanuit dat ik een rekening ga krijgen voor de verzwaring, maar in de laatste communicatie stond "reguliere vervanging" en een bedrag van 0,00. Ga er maar vanuit dat ik alsnog die rekening krijg voor "verzwaring van 1x35 naar 3x25".

Ze kunnen wel gaan "zeuren" als je wijzigingen gaat aanbrengen in je meterkast nadat je foto's hebt geupload. Aan de hand van de foto's bepalen ze wat er moet gebeuren en als er dan ineens een betonvloer ligt terwijl ze op hout rekenden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!els
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:58:
Dat weet je snel genoeg. Als je aansluiting in aanmerking komt voor reguliere vervanging, dan brengen ze een hele nieuwe kabel naar binnen. Dat gaat Liander hier doen, want wij hebben een oude primair/secundair aansluiting gedeeld met de buren. Bij de buren wordt daarom het hele spul ook (gratis) vervangen. Ik ga er vanuit dat ik een rekening ga krijgen voor de verzwaring, maar in de laatste communicatie stond "reguliere vervanging" en een bedrag van 0,00. Ga er maar vanuit dat ik alsnog die rekening krijg voor "verzwaring van 1x35 naar 3x25".

Ze kunnen wel gaan "zeuren" als je wijzigingen gaat aanbrengen in je meterkast nadat je foto's hebt geupload. Aan de hand van de foto's bepalen ze wat er moet gebeuren en als er dan ineens een betonvloer ligt terwijl ze op hout rekenden....
Wij hadden ook een primair/secundair aansluiting, buren kregen hun stroom via een verdeelkastje in onze woning. Bij de sanering hebben beide woningen een eigen kabel gekregen. De kosten voor de verzwaring heb ik uiteindelijk gecrediteerd gekregen.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Denk dat het dan bij voorbaat wel handig is om er gewoon een loze leiding neer te leggen.
Niet zomaar een loze leiding, maar een invoerbocht aanbrengen.

Als je hem dan ook nog op de juiste diepte aanbrengt en op de juiste plek uit de vloer laat komen dan kun je vriendjes worden met de monteur. ;)

Zie onderstaand document voor maatvoeringen:
Maar wat is je plan met de oude kabel? Wat als men die helemaal wil verwijderen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:14
Kun je standaard invoerbochten gebruiken?

https://witway.nl/invoerbocht/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N!els
Dat lijkt me wel, hebben we hier ook gebruikt. De onderaannemer van Liander kon de kabel daar zo doorheen schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUoVdGVt66GYu7eacw7f7t185nY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yxxnaPswPqdp09fLUSOer9VY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
eLScha schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:36:
Hier staan de richtlijnen waarin je meterkast moet voldoen: https://www.enexis.nl/ove...88826C7CCC99FF5E973AA5CD2

Wanneer je meterkast niet aan de eisen voldoet kan de netbeheerder werkzaamheden weigeren.
Dat geldt voor nieuwe situaties.

Zolang TS zijn 'meterkast' niet gaat verplaatsen, moet hij slechts voldoen aan de eisen in het jaar dat het huis gebouwd is. In 1900 werden huizen opgeleverd zonder meterkast, dus de huidige situatie met een meter ergens op een muur met daarbij een verdeelkastje voldoet wat dat betreft.

Wil TS op safe spelen mbt een nieuw aan te leggen kabel icm een nieuwe betonvloer, dan is het aan te raden een standaard invoerbocht voor elektra + evt verlengbuis in de vloer te storten. Zodat de netbeheerder gewoon vanaf de gevel een kabel kan invoeren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:59
Jouw hoofd aansluiting is op dit moment 1 fase en hoogstwaarschijnlijk is het een 2 aderige kabel die nu binnenkomt. Voor een 3 fase aansluiting wordt er een nieuwe meterbordcombinatie op 1,60m geplaatst en behalve dat jouw huidige aansluitkabel te kort is wordt deze ook nooit afgemonteerd op een nieuwe meterbordcombinatie. Er moet dus sowieso een nieuwe kabel naar de meterkast worden gelegd dus meteen een getrokken mantelbuis aanleggen hiervoor is dan wel vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
De afstand vanaf de fundering aan de voorkant is nog geen meter. Ik zal een invoerbocht aanbrengen zodat wanneer Enexis komt deze de nieuwe kabel kan aanbrengen.

De oude kabel zal ik niet in het beton instorten, er zit genoeg speling op de kabel om deze niet met beton in te storten.. Dan kan de oude kabel naderhand nog weggehaald worden.

Echt top die PDF en dat antwoord van die invoerbocht, dat is precies het antwoord wat ik zocht! THX
Pagina: 1