Muurdoos bijmaken naast bestaande dozen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Wat is de beste manier om een extra muurdoos te maken naast bestaande dozen?

In deze muur zitten al 2 (oude) dozen. Hoe kun je hier netjes een 3e doos naast boren?

Moderne muurdozen klik je aan elkaar, waardoor de gaten van de muurboor (82 mm) iets overlappen. Zou hier ook kunnen, dan boor ik de rechterdoos half stuk, wat niet zo fraai is.

Een optie is om alle dozen uit te boren, maar dan moet ook een deel van het leidingwerk opnieuw gepast worden, wat tot meer schade aan de muur erboven leidt.

Of met een gewone dikke klopboor het stuk ernaast netjes stuk voor stuk uitboren (dus geen dozenboor gebruiken).

Een andere optie is natuurlijk een 2e gat iets verder ernaast (dus helemaal apart), maar dat ziet er minder fraai uit.

Iemand die weet hoe dit het best kan? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR4k1HHnevTgw0C7b6SmxbHTn2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t40h9PA9MiMfGETwuhU5iep2.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Zwartoog op 08-01-2021 19:11)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Ik heb dat al een aantal keren gedaan in baksteen.
Plaats van de nieuwe doos netjes aftekenen op de muur en dan met een 8 mm boor gaatjes boren zo dicht mogelijk naast elkaar net binnen de lijn. Daarna uithakken met hamer en beitel. Een diamant vijl is ook wel makkelijk om er bij te hebben om de ribben tussen de boorgaten weg te halen en om het gat eventueel wat op te ruimen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Accepteren dat de bestaande doos een hapje mist of inderdaad met een klein boortje voorzichtig een gat ernaast maken. In beide gevallen moet je de muur toch herstellen/richtsnoeren rondom de doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik heb dit wel eens gedaan. Weet niet meer zeker of ik de gatenboor heb gebruikt of uitgeboord met een boortje. Denk het laatste. Keurig binnen het frame gebleven waardoor afwerking in tact bleef.

De ondergrond is wel bepalend. In mijn geval was het zacht materiaal waar je het laatste stukje desnoods nog weg kunt vijlen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
De vraag is een beetje wat voor materiaal het is. Ik heb recentelijk in mijn woonkamer alle stopcontacten verplaatst (van 1 meter naar 30cm hoogte) maar dat was beton van 40 jaar oud. Dat is geboord met watergekoelde diamant gatenzaag (82mm denk ik), en daarbij duurde ieder gat zomaar 30+ minuten. Dat koelwater zorgde dan weer voor zoveel water in de kamer dat je je dat eigenlijk niet kan permiteren als de kamer al ingericht is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Ik heb dat al een aantal keren gedaan in baksteen.
Plaats van de nieuwe doos netjes aftekenen op de muur en dan met een 8 mm boor gaatjes boren zo dicht mogelijk naast elkaar net binnen de lijn. Daarna uithakken met hamer en beitel. Een diamant vijl is ook wel makkelijk om er bij te hebben om de ribben tussen de boorgaten weg te halen en om het gat eventueel wat op te ruimen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
Heb zelf diverse keren extra dozen geplaatst in gibo wanden met een dozenboor.
Utgerekend dat het gat vlak langs de oude doos loopt, hierna kan de nieuwe doos aan de oude verbonden worden (waren Attema U40 dozen).

[ Voor 4% gewijzigd door Delph1900 op 08-01-2021 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Allen bedankt!

Het is een oude (jaren '30) enkelsteens bakstenen muur. Geduldig uitboren met een kleine (!) boor zoals @Rukapul en @JukeboxBill aangeven lijkt het mooist!

Ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:22
Ik zou maar hart op hart 71mm boren.

De standaard gatmaat is 76mm voor moderne in bouwdozen.

Kun je niet het hele setje vernieuwen voor een rijtje 40mm diepe dozen (50mm doe ik persoonlijk liever niet in een halfsteens muurtje, tenzij de ruimte echt nodig is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ivow85 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:38:

Kun je niet het hele setje vernieuwen voor een rijtje 40mm diepe dozen (50mm doe ik persoonlijk liever niet in een halfsteens muurtje, tenzij de ruimte echt nodig is.
Hmm, zal morgen eerst eens meten. Ik heb elders in huis al een "modern" afdekraam kunnen plaatsen zonder problemen, dus ik vermoed dat deze al de nieuwe maat hebben.

Reden om niet alles opnieuw te boren is omdat het veel extra werk is. Daarnaast zitten de leidingen niet recht boven de dozen, maar iets uit het midden. Is gewoon extra gedoe dat ik liever bewaar voor als het anders niet wil lukken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Zwartoog op 08-01-2021 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Ivow85 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:38:

Er bestaan dozen die standaard 50mm diep zijn maar die je zo kan indrukken zodat het 40mm is (flexibele achterkant). Dus mocht 50mm toch niet echt lukken, kan je de doos zo verkleinen en alsnog de klus afmaken. Weet niet of dit interessant is voor wie dan ook, wou het gewoon ff zeggen.

Voorbeeld van zo een doos: https://www.rexel.nl/nln/...mm-md4050-ls/p/2700119505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zwartoog schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:10:
Allen bedankt!

Het is een oude (jaren '30) enkelsteens bakstenen muur. Geduldig uitboren met een kleine (!) boor zoals @Rukapul en @JukeboxBill aangeven lijkt het mooist!

Ga ik proberen!
Wat een takkewerk man. Ik zou gewoon de dozenboor gebruiken.

Raampjes zijn ~80mm breed, de dozenboor is 82mm breed.

Hier een foto van uitbreiding hier;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZJ00La4EjJ-4nMkEiOEEO2ceBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7pmnvyovqH7868GvfFMzuFsN.jpg?f=user_large
^Dit is van enkele (30)/40mm doos naar 5 stuks 50mm doos gegaan in reeds afgewerkte (glasvliesbehang) muur. Materiaal op de foto is Gira systeem 55 met 45 gedraaide wcd's. Wcd's zitten namelijk boven elkaar en op deze manier zijn haakse stekkers nog mogelijk. Eveneens jaren '30, baksteen binnenspouwblad.

Tuit schuif je op de buis, daarna dozen op de tuit. Inderdaad ABB MD4050.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-01-2021 22:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
Hoeveelheid werk viel heel erg mee. De muur was veel zanderiger dan verwacht. Waardeloos voor al je iets wilt ophangen, maar voor nu wel fijn :)

Hoef er ook maar 2 zo, scheelt ook.

Aardig gelukt zo! Straks even inbouwdozen bijhalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtTfA-eD2zA6GrSFwNiI5rqX7xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEiTsOfztJXhrimxpGXIctwi.jpg?f=fotoalbum_large

@Anoniem: 1441478 Handig die dozen, kende ik nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 17:42
ik heb hier toen een beitel naast de bestaande dozen gezet ze eruit gesloopt en een hele nieuwe set geplaatst. ik had van die standaard dingen die je in elkaar moet schuiven en die gleufjes zaten natuurlijk dicht met gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zo te zien is er voor de aanwezige dozen ook ooit 82mm geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan met een goede dozenboor gewoon droog boren... sterker nog de dozenboor op het werk kan alleen maar droog... nadeel dat droog wat stof geeft maar daar is de stofzuiger aansluiting weer goed voor

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SMSfreakie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:12:
je kan met een goede dozenboor gewoon droog boren... sterker nog de dozenboor op het werk kan alleen maar droog... nadeel dat droog wat stof geeft maar daar is de stofzuiger aansluiting weer goed voor
Bosch GDE 16 Plus / Cyl gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:00
Zwartoog schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:16:
Hoeveelheid werk viel heel erg mee. De muur was veel zanderiger dan verwacht. Waardeloos voor al je iets wilt ophangen, maar voor nu wel fijn :)

Hoef er ook maar 2 zo, scheelt ook.

Aardig gelukt zo! Straks even inbouwdozen bijhalen.
[Afbeelding]

@Anoniem: 1441478 Handig die dozen, kende ik nog niet!
Netjes. Die oude inbouwdozen hebben niet zoals bij bv de MD4050 van ABB een zijingang. Nu kun je er nog bij om ruimte te maken voor een doorverbinding naar je nieuwe doos.
De oude dozen lijken ook iets dieper te liggen. Als je het nu netjes uitkijkt gaat het monteren van schakel materiaal dadelijk ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
significant schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Netjes. Die oude inbouwdozen hebben niet zoals bij bv de MD4050 van ABB een zijingang. Nu kun je er nog bij om ruimte te maken voor een doorverbinding naar je nieuwe doos.
De oude dozen lijken ook iets dieper te liggen. Als je het nu netjes uitkijkt gaat het monteren van schakel materiaal dadelijk ook makkelijker.
Dat uitlijnen gaat waarschijnlijk een stuk lastiger dan gewoon de hele santakraan vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
uitlijnen? als in de schroefgaatjes netjes krijgen? gewoon doos nemen met een draaibare ring past altijd ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SMSfreakie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:44:
uitlijnen? als in de schroefgaatjes netjes krijgen? gewoon doos nemen met een draaibare ring past altijd ;)
Afstand

Qua rotatienauwkeurigheid kunnen de aanwezige gaten in het basiselement al heel veel opnemen

Maargoed, door onder en boven te schroeven ipv links en rechts is zijdelings ook nog wel wat te smokkelen.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-01-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Afstand

Qua rotatienauwkeurigheid kunnen de aanwezige gaten in het basiselement al heel veel opnemen

Maargoed, door onder en boven te schroeven ipv links en rechts is zijdelings ook nog wel wat te smokkelen.
ahja! afstand is wel ruk met verschillende modellen ;)
en k heb mn schroefjes liever iets tegen de klok ingedraaid dan met de klok mee :D

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, ik hoor het al. Ik wacht eerst tot het nieuwe schakelmateriaal binnen is voor ik de doos vastkwak :)
Pagina: 1