Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDG87
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-01-2021
Beste mensen,

Zijn er hier ervaren beleggers die mij meer kunnen vertellen over het volgende?

Ik heb via het DeGiro platform een aardige portefeuille aandelen waaronder ook een aantal van TUI. Nu gaat TUI nieuwe aandelen uitgeven binnenkort. Ik heb nu als bestaande aandeelhouder warrants ontvangen. De huidige TUI koers is +/-- 4,20. De warrants schommelen rond de 2,50. Ik heb met warrants geen ervaring.

- Wat moet ik met deze warrants? Kopen, verkopen, niks doen? Wat is van elk van deze beslissingen het (mogelijke) gevolg?
- De waarde van 2,50, waarop is die gebaseerd? Is dit een afgeleide van de waarde van de'oude' TUI aandelen die ik heb?

Ik heb uiteraard al gegoogled etc. maar los hiervan ben ik totaal onvoorbereid. Was ook niet van plan iets te gaan ondernemen met dergelijke hefboomproducten maar nu ben ik toch genoodzaakt hier actie op te gaan ondernemen zonder dat ik precies begrijp hoe het in elkaar steekt..

Kortom: Help!

Mvg,

Een verwarde beginner
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Snap je wat een warrant inhoudt? Zo niet, klik.

Het lijkt me dus gewoon een mogelijkheid om meer aandelen tegen een bepaalde prijs te kunnen kopen...

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

Warrants is een recht dat jij aandelen mag kopen van een bedrijf voor een bepaalde prijs.

De hoeveelheid die je mag kopen zal gebaseerd zijn op hoeveel aandelen je nu hebt zodat je ongeveer hetzelfde procent aandeel houd in TUI.

De prijs zal ook een ratio van de hoeveelheid aandelen die ze 'bijdrukken' en dan gebaseerd op een peildatum en nog wat magische berekeningen die tui heeft gedaan.

Omdat het bedrijf in meer aandelen opgedeeld zal worden zal in eerste instantie de prijs per aandeel dalen.

Om dit voor jouw als aandeelhouder te verzachten mag je dus x aantal aandelen kopen voor een vaste prijs.

[ Voor 28% gewijzigd door Rmg op 08-01-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 20:26
Warrants zijn geen hefboomproducten, maar een recht om aandelen te kopen tegen een vaste prijs. TUI heeft deze uitgegeven om geld op te halen.

Hoe het werkt: voor elke 29 aandelen TUI die je had, heb je 25 warrants gekregen. Met een warrant kan je tussen 8 en 26 januari voor € 1.07 een aandeel TUI kopen. Na 26 januari worden de warrants waardeloos.

De koers van de warrants is gebaseerd op wat het kost om er een aandeel van te maken (de prijs van een warrant + die € 1.07), en wat men verwacht dat dat aandeel vervolgens waard is.

Houd er rekening mee dat de mogelijkheid tot handelen in deze warrants al op 22 januari noon eindigt, dat de koers van TUI waarschijnlijk zal dalen naarmate er meer warrants worden uitgeoefend, en dat DeGiro kosten rekent voor het uitoefenen van warrants.

[ Voor 19% gewijzigd door hostname op 08-01-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
AZ >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlaamse Leeuw
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb gevraagd hoe het zit met het uitoefenen van deze warrants en kreeg volgende mail terug:

Geachte belegger,

Voor het uitoefenen van de onderstaande warrants ontvangt u begin volgende week een email van onze corporate actions afdeling.

Naar alle waarschijnlijkheid zal het vervolgens mogelijk zijn om deze rechten uit te oefenen via uw webtrader.

Edit: Ik heb trouwens voor elk aandeel een warrant gekregen zo lijkt het wel, weet iemand hoe dit zit?

[ Voor 12% gewijzigd door Vlaamse Leeuw op 08-01-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Voor dit soort situaties is DeGiro best wel een brakke broker.

Wat je nu kunt doen is bepalen of je de warrants wil uitoefenen of wil verkopen.

Wat betreft de ratio's is het zaak de officiële documentatie voor aandeelhouders te bekijken. Als aandeelhouder van een fonds weet je die natuurlijk te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterbeentjes1
  • Laatst online: 11-01-2021
Dank voor de uitleg. Ben zelf ook een beginnend belegger en kwam ook niet veel verder.

Kan iemand uitleggen waarom het mogelijk is om warrants te kopen en te verkopen?

Is het zo als ik nu extra warrants koop ik ook meer aandelen tegen gereduceerd tarief kan inkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
Peterbeentjes1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:55:
Kan iemand uitleggen waarom het mogelijk is om warrants te kopen en te verkopen?
Waarom niet? Uiteindelijk is het doel van TUI dat die warrants uitgeoefend worden (want ze willen geld ophalen), dus dan helpt het dat ze verhandelbaar zijn zodat degenen die ze niet willen er van af kunnen komen, en degenen die ze wel willen ze kunnen kopen.
Is het zo als ik nu extra warrants koop ik ook meer aandelen tegen gereduceerd tarief kan inkopen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
Vlaamse Leeuw schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:22:
Edit: Ik heb trouwens voor elk aandeel een warrant gekregen zo lijkt het wel, weet iemand hoe dit zit?
Als het goed is heb je voor elke 29 aandelen 25 warrants gekregen (oftewel 25/29e warrant per aandeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:22
Ik zit in ditzelfde schuitje en had geen ervaring met Warrants.
Ik had het document gelezen dat als nieuwsartikel in de tui pagina is toegevoegd.
Zoals hierboven wordt gerefereerd naar dit document:
Jan 7 (Reuters) - TUI AG ::FULLY UNDERWRITTEN OFFERING TO RAISE GROSS PROCEEDS OF EUR 544.6 MILLION.ANNOUNCES A FULLY UNDERWRITTEN OFFERING (AS DEFINED BELOW) TO RAISE GROSS PROCEEDS OF APPROXIMATELY EUR 544.6 MILLION THROUGH OFFERING 508,978,534 NEW SHARES.SHAREHOLDERS WILL BE OFFERED 25 NEW SHARES FOR EVERY 29 EXISTING SHARES THEY HOLD (SUBSCRIPTION RATIO) ON RECORD DATE (AS DEFINED BELOW) AT A SUBSCRIPTION PRICE OF EUR 1.07 PER NEW SHARE ( SUBSCRIPTION PRICE)..SUBSCRIPTION RIGHTS TO NEW SHARES ( SUBSCRIPTION RIGHTS) MAY BE TRADED ON HANOVER STOCK EXCHANGE (HSE) AND FRANKFURT STOCK EXCHANGE (FSE).DI PRE-EMPTIVE RIGHTS MAY BE TRADED ON A MULTILATERAL TRADING FACILITY OF LONDON STOCK EXCHANGE.EXISTING SHAREHOLDERS CAN EXERCISE THEIR SUBSCRIPTION RIGHTS DURING PERIOD FROM AND INCLUDING 8 JANUARY 2021 UP TO AND INCLUDING 26 JANUARY 2021.
Er staat dus inderdaad dat de aandelen tegen de prijs van 1,07€ te koop zijn. Mijn interpretatie is als volgt:
Er staan bij mij 50 warrants in, dat betekend dat wanneer ik op koop klik, de aandelen in mijn portefeuille gaan tegen het tarief van 1,07€.

Dat klopt toch? Als je het koop aantal vermeerderd, dan koop je dus aandelen van anderen in die er geen belang bij hebben. :)
Het geld wat vanaf die koop-actie naar TUI gaat draagt bij aan de extra inkomsten die ze willen genereren. Dat gaat vanzelfsprekend gepaard met waardedaling van het oorspronkelijke aandeel.

[ Voor 7% gewijzigd door Riesss op 08-01-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterbeentjes1
Dien je extra warrants ook altijd per 29 stuks te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
Riesss schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:43:
Er staat dus inderdaad dat de aandelen tegen de prijs van 1,07€ te koop zijn. Mijn interpretatie is als volgt:
Er staan bij mij 50 warrants in, dat betekend dat wanneer ik op koop klik, de aandelen in mijn portefeuille gaan tegen het tarief van 1,07€.
Ik vermoed dat als je op koop klikt, je ze niet uitoefent (omzet in aandelen), maar meer warrants aankoopt. Hoe je moet uitoefenen zal DeGiro je nog laten weten (volgens het bericht dat @Vlaamse Leeuw heeft ontvangen).
Peterbeentjes1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:04:
Lijkt me van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterbeentjes1
Ik weet niet of het mag maar op het forum van IEX staat een duidelijke uitleg met een voorbeeld berekening. Dit zal het voor iedereen een stuk duidelijker maken.

Link: https://www.iex.nl/Forum/...ndelen_TUI-AG.aspx?page=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiXiX
  • Laatst online: 24-01-2021
Dank voor de uitleg. Ben zelf ook een beginnend belegger en kwam ook niet veel verder.

Als je je warrants verkoopt dan zal je deze niet meer kunnen omzetten naar aandelen.
Je kan natuurlijk wel met het geld van de warrants aandelen kopen maar dit is niet zo voordelig

Wat vrijdag wel voordelig was is je aandelen verkopen en in de plaats warrants kopen. Dit kon je 8 procent opgebracht hebben bij huidige beurskoers van warrants in verhouding met aandelen.
Deze warrants kan je dan terug omzetten naar aandelen.

Warrantprijs naar aandelen staat nu 3.95 euro (2,48 x 29 : 25) + 1,07
Dit is dus goedkoper dan aandelen Tui : 4.21 euro

Als je bv 300 warrants ontvangen hebt, zal je 250 aandelen tegen 290 warrants kunnen kopen voor de prijs van 1,07 euro per aandeel.
De 10 overblijvende warrants, kan je gewoon verkopen tegen actuele warrant prijs.

Best optie lijkt mij : warrants echt omzetten naar aandelen en half jaartje geduld te hebben.
zou kunnen zijn dat je een Gratis vakantie verdiend hebt _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door XiXiX op 09-01-2021 22:53 . Reden: Niet volledig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiXiX
Peterbeentjes1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:04:
Als je ze effectief wilt omzetten naar aandelen maak je best dat je ze in een veelvoud van 29 hebt of bijkoopt
De rest zal ofwel verloren zijn ofwel uitbetaald worden tegen een lager tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiXiX

Dit is zoals berekening hierboven inderdaad correct. Ik ga er wel vanuit dat komende week dit niet meer mogelijk zal zijn en dat prijs gelijk zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDVTim
Dag Allen,

Dank voor jullie nuttige input over de TUI warrants.
Ik heb ze bij DEGIRO en kan iemand me vertellen hoe ik deze converteer naar aandelen dan? En moet dit dan gebeuren voor 22 januari? Maw wat gebeurt er als je dit niks doen voor 22 januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiXiX
VDVTim schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:17:
Dag Allen,

Dank voor jullie nuttige input over de TUI warrants.
Ik heb ze bij DEGIRO en kan iemand me vertellen hoe ik deze converteer naar aandelen dan? En moet dit dan gebeuren voor 22 januari? Maw wat gebeurt er als je dit niks doen voor 22 januari?
Mij wisten ze me te vertellen dat dit kon tot 26 januari.
Tot op heden heb ik nog niets kunnen omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 10:16
Bij mij staan ze opeens onder aandelen!???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiXiX
mikeyfire643 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:00:
Bij mij staan ze opeens onder aandelen!???
Hier bij mij ook.

Ik heb vandaag een mail ontvangen waarin stond dat dit vanavond of morgen mogelijk zou zijn om om te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 11:03

redyak

Try and Fail

Het bericht is vandaag gekomen van de Giro. Duidelijke uitleg hoe te handelen.
Bij Binck heb ik ook nog een paar staan maar die komen van de London Stock Echange en die bij de Gir dan de Duitse beurs. Maar bij Bick zie ik ze niet in mijn lijststaan en ook geen mail.
Krijgen alleen de duits genoteerde aandelen deze warrants ?

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 10:16
Ook de giro even gemaild over kosten van de aankoop via claims of verkopen van de claims hun antwoord was:
Dank voor uw e-mail.

Wij rekenen hier geen kosten voor. U betaalt dus enkel de prijs van de nieuwe aandelen. Bij verkopen van de claims op de beurs betaalt u de reguliere transactiekosten van die beurs.

Mocht u nog andere vragen hebben dan horen wij dat graag van u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
Financiële producten 101.
Is gewoon het recht om straks aandelen te krijgen tegen x bedrag, om jouw inleg relatief gelijk te houden :)

Edit; iedereen zei dit al. Ik weet niet hoe dit verder werkt bij DeGiro. Zelf niet in de situatie geweest.
Zou je het proces kunnen plaatsen, nadat je het gedaan hebt?

[ Voor 38% gewijzigd door Phyrozi op 15-01-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizion88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-04 10:15

vizion88

Modereer deze reactie

Ik heb ook warrants. De info van DEGIRO kwam te laat mijn inziens, en tevens later dan door hen zelf beloofd.

De warrants zijn inmiddels uitgelegd. Hier vertel ik wat ik ermee deed.

DEGIRO heeft je info gestuurd over hoe je de aandelen kunt kopen. Je doet dit als volgt:

U kunt uw claims uitoefenen door op de volgende manier een order te plaatsen:

Zoek het product ‘TUI AG- subscription offer’ (DE0000000SUB) via de zoekfunctie linksboven in de Webtrader
Plaats een kooporder (Middels een kooporder ontvangt u automatisch een reserveringsregel)
Selecteer orderduur: Doorlopend
Selecteer ordertype: Limiet
Geef een limietprijs op van 1.07 EUR
Aantal: Geef het aantal aandelen op dat u wenst aan te kopen met uw claims (veelvoud van 25).
De deadline om uw order te plaatsen of verwijderen is 22 januari 14:00 uur.

Als je dit doet, zullen je aandelen gekocht worden tegen een prijs van €1,07.

Zoals ik het begrijp kun je ook warrants aankopen om nog meer aandelen goedkoop in te kopen. Aan jou de taak om door te rekenen of het zin heeft. Je zou ook je eigen warrants, die je niet gebruikt, kunnen verkopen.

Correct me if I’m wrong :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpernelje
  • Laatst online: 01-04-2021
Goedemiddag,

Ik heb zelf 25 aandelen TUI en 25 warrants ontvangen.
Deze zijn nu verdwenen en opgenomen in mij portefeuille
met benaming 25 TUI AG BZR.

Als ik deze 25 warrants deel door 29 en afrond naar beneden.
Dan is dat nul.

Wat kan ik hier nu mee doen en hoe moet dit uitgevoerd worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:35
@pimpernelje Ligt er een beetje aan bij welke bank/broker je zit.
Maar in de regel zal het zo zijn dat de bank de warrants verkoopt op de markt - indien mogelijk - omdat je geen actie hebt ondernomen, tegen een wel speciaal tarief bepaald door de bank.
Voor verdere details moet je contact opnemen met je bank/broker.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpernelje
  • Laatst online: 01-04-2021
Ik zit op dit moment bij de Giro en deze zijn niet te bereiken.

Volgens mij kan ik door de deling van 29 geen gebruik maken van de warrants.

Kan ik ze dan wel verkopen en hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:08
Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen. Is het gelukt om de warrants uit te oefenen? Zo ja, tegen welke kosten?

Of was de warrant efficient geprijsd en was het dus net zo goed mogelijk om de warrant zelf te vekopen (tegen lagere kosten?)?
Pagina: 1