Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1996
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-06 14:50
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe platenspeler en zou hierbij graag jullie om advies willen vragen.

Ik zoek een?
Ik vind het belangrijk dat de platenspeler automatisch stopt als de plaat is afgelopen. De arm hoeft hierbij niet perse terug te gaan, voor mij is het voldoende dat de arm enkel wordt opgetild. Daarnaast moet de platenspeler over een ingebouwde voorversterker beschikken.

Wat is je budget?
Mijn maximale budget ligt rond de €300 à €400.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Sommige platenspelers hebben ingebouwde audiokabels (zoals de Denon DP-300), deze platenspelers hebben niet mijn voorkeur. Ik wil de platenspeler namelijk aansluiten op de lijningang (3,5 mm jack) van een Sonos PLAY:5, waardoor er bij een ingebouwde audiokabel een extra kabel tussen moet.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb momenteel twee platenspelers gevonden die aan mijn eisen voldoen:
  • Denon DP-400
  • Reloop Turn 3
Beide platenspelers liggen wel echt aan de max van mijn budget. Wellicht hebben jullie nog betere suggesties of kunnen jullie mij advies geven welke van de twee beter is en of ze het geld waard zijn.

Bedankt alvast voor jullie hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:25
De zaak is dat in hifi kringen handmatig bediende platenspelers als beter gezien worden, alles wat niet bijdraagt aan de geluidskwaliteit moet er volgens puristen niet op zitten. Vandaar dat het lastig is een half/vol automaat te vinden, als je de twee die je gevonden hebt te duur vindt kijk eens naar Dual, het is niet meer de topklasse die het dertig jaar geleden was, maar nog steeds acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat is het probleem met een extra kabeltje als die dp300 in principe voldoet? Een extra kabel lijkt me goedkoper dan de meerprijs voor een platenspeler met tulp uitgangen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
Van die twee zou ik zelf gaan voor de Denon. Ik ken de Reloop niet, maar hij schijnt wat minder dynamisch te zijn.

Mijn persoonlijke mening... Ik ben zelf gegaan voor een oude Thorens TD160. Ooit een prima exemplaar gevonden voor 200,- (prijzen zijn wel gestegen sinds vinyl meer en meer populair wordt) en laten reviseren door "Dr. Thorens". Daarmee kwam ik ongeveer op jouw budget uit, maar ja. Wel puur manueel en zonder ingebouwde voorversterker. Kortom: eigenlijk heb je hier niks aan.

Tenzij... ik je kan overtuigen om eventueel voor een Rega Planar 1 te gaan, met een (desnoods 2e hands) voorversterker erbij. Ja, wel manueel, maar naar mijn mening een betere keuze dan jouw genoemde spelers. Bovendien kan je makkelijker upgraden als je een losse voorversterker hebt.

Edit: wat bedoel je precies met "ingebouwde audio-kabel"?

[ Voor 3% gewijzigd door Cass Casey op 08-01-2021 16:30 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02

FeaR

In GoT we trust

timt1996 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:53:
Sommige platenspelers hebben ingebouwde audiokabels (zoals de Denon DP-300), deze platenspelers hebben niet mijn voorkeur. Ik wil de platenspeler namelijk aansluiten op een AUX ingang, waardoor er bij een ingebouwde audiokabel een extra kabel tussen moet.
Kan je die uitleggen? De genoemde Denon heeft een ingebouwde phono versterker en kan dus direct op een AUX in aan worden gesloten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:24
Even een paar tips, want wat @martyw zegt klopt mijn inziens helemaal. Je budget is best leuk om iets interessantere setups te kopen.
Die Reloop is een DJ platenspeler die weinig voorstelt. Over het algemeen een budget merk dat andere merken kopieert dus daar zou ik niet snel aan beginnen.

De Denon ken ik verder niet, maar gezien alle toeters en bellen die erop zitten kan ik me voorstelen dat het pure vinyl deel ook niet veel voorstelt.

Je zou ook eens kunnen kijken of je misschien een leuke budget- Pro-ject (Debut / Essentiel / of Rega kunt kopen. De goedkopere modellen zijn leuke instapplatenspelers. En mijn inziens veel meer waar voor je geld dan bovenstaande.

Ik zat nog even aanbiedingen te zoeken en dit is wellicht ook wel wat. Ook als je het USB deel niet gebruikt een goede deal.

Een losse phono-voorversterker van pro-ject kost 55,- en maakt een eventuele toekomstige upgrade interessant. De meeste platenspelers (zeker in een duurder segment) hebben geen ingebouwde voorversterker.

Als je toch alles in één wilt is dit misschien een leuke aanbieding die in je budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02

FeaR

In GoT we trust

Inverted_World schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:32:
De Denon ken ik verder niet, maar gezien alle toeters en bellen die erop zitten kan ik me voorstelen dat het pure vinyl deel ook niet veel voorstelt.
Ik zat nog even aanbiedingen te zoeken en dit is wellicht ook wel wat. Ook als je het USB deel niet gebruikt een goede deal.

Als je toch alles in één wilt is dit misschien een leuke aanbieding die in je budget past.
Welke "toeters en bellen" heeft de Denon meer dan de Pro-Ject Records master?

Als in, ik zie alleen meer functies op de Pro-Ject en vraag me daarom af waarom die wel een aanrader is en de Denon niet.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 08-01-2021 17:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:39
out of the box, maar is tweedehands niet iets? Als ik op marktplaats kijk worden een heleboel platenspelers van Technics aangeboden voor ruim beneden de 100 euro. Dat was vroeger een goed merk, net niet absolute top als Dual en Thorens, maar vlak eronder en ze worden vrij goedkoop aangeboden.

koop hier een los voorversterkertje bij, bv die van pro-ject of de gouden standaard NAD ppi2 en koop er een nieuwe naald bij.

De reden voor de tweedehands Technics, ik vind ze erg lekker klinken, met name als ik het vergelijk met een nieuwe instapmodel platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:24
FeaR schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:44:
[...]

[...]

Welke "toeters en bellen" heeft de Denon meer dan de Pro-Ject Records master?

Als in, ik zie alleen meer functies op de Pro-Ject en vraag me daarom af waarom die wel een aanrader is en de Denon niet.
Niets. Daarom zei ik "Als je toch alles in één wilt, zou ik voor de pro-ject gaan." Ik zou voor beiden niet gaan als het mijn geld was. Maar werken met een losse voorversterker.

Ik heb verder matige ervaring met Denon en Pro-ject is een turntable-only bedrijf met geweldige recenties sinds hun eerste debut. Bij Denon wilt dat flink verschillen. Verder ook veel goeds gelezen over Rega's, maar geen ervaring mee.
aljooge schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:18:
Dat was vroeger een goed merk, net niet absolute top als Dual en Thorens, maar vlak eronder en ze worden vrij goedkoop aangeboden.
Goed advies overigens. Maar er zit nog wel flink wat boven Dual en Thorens qua 'absolute top' :9
Denk aan Clearaudio, Michell Engineering of de top Pro-ject en Marantz spelers :P

[ Voor 40% gewijzigd door Inverted_World op 08-01-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1996
martyw schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:09:
De zaak is dat in hifi kringen handmatig bediende platenspelers als beter gezien worden, alles wat niet bijdraagt aan de geluidskwaliteit moet er volgens puristen niet op zitten. Vandaar dat het lastig is een half/vol automaat te vinden, als je de twee die je gevonden hebt te duur vindt kijk eens naar Dual, het is niet meer de topklasse die het dertig jaar geleden was, maar nog steeds acceptabel.
Bedankt voor de tip! Dual ga ik nog even naar kijken!
evilution schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:27:
Wat is het probleem met een extra kabeltje als die dp300 in principe voldoet? Een extra kabel lijkt me goedkoper dan de meerprijs voor een platenspeler met tulp uitgangen.
Nadeel van een ingebouwde audiokabel vind ik dat wanneer deze kapot gaat je er niet simpel een nieuwe kabel tussen kan zetten.
Cass Casey schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:27:
Van die twee zou ik zelf gaan voor de Denon. Ik ken de Reloop niet, maar hij schijnt wat minder dynamisch te zijn.

Mijn persoonlijke mening... Ik ben zelf gegaan voor een oude Thorens TD160. Ooit een prima exemplaar gevonden voor 200,- (prijzen zijn wel gestegen sinds vinyl meer en meer populair wordt) en laten reviseren door "Dr. Thorens". Daarmee kwam ik ongeveer op jouw budget uit, maar ja. Wel puur manueel en zonder ingebouwde voorversterker. Kortom: eigenlijk heb je hier niks aan.

Tenzij... ik je kan overtuigen om eventueel voor een Rega Planar 1 te gaan, met een (desnoods 2e hands) voorversterker erbij. Ja, wel manueel, maar naar mijn mening een betere keuze dan jouw genoemde spelers. Bovendien kan je makkelijker upgraden als je een losse voorversterker hebt.

Edit: wat bedoel je precies met "ingebouwde audio-kabel"?
Ik heb de Rega Planar 1 inderdaad eerst ook als overweging meegenomen, echter denk ik dat ik het niet automatisch stoppen een te groot gemis ga vinden. Nu heb ik wel gezien dat er een apparaatje is (The Q-up) die de arm optilt aan het einde van de plaat, dus als er echt geen goede automatische platenspeler te vinden is dan zou dat wellicht nog een goede oplossing kunnen zijn.

Met ingebouwde audio kabel bedoel ik dat de RCA male kabel aan de platenspeler vastzit en je niet je eigen RCA kabels kan gebruiken. Hier moet dan vervolgens weer een RCA naar AUX kabel aan.
FeaR schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Kan je die uitleggen? De genoemde Denon heeft een ingebouwde phono versterker en kan dus direct op een AUX in aan worden gesloten.
Klopt inderdaad, echter zit er aan het apparaat een ingebouwde RCA male kabel bevestigd. Hier moet vervolgens een RCA female naar AUX kabel op aangesloten worden. Ik weet niet of dit verder tot kwaliteitsverlies gaat leiden?
Inverted_World schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:32:
Even een paar tips, want wat @martyw zegt klopt mijn inziens helemaal. Je budget is best leuk om iets interessantere setups te kopen.
Die Reloop is een DJ platenspeler die weinig voorstelt. Over het algemeen een budget merk dat andere merken kopieert dus daar zou ik niet snel aan beginnen.

Je zou ook eens kunnen kijken of je misschien een leuke budget- Pro-ject (Debut / Essentiel / of Rega kunt kopen. De goedkopere modellen zijn leuke instapplatenspelers. En mijn inziens veel meer waar voor je geld dan bovenstaande.

Een losse phono-voorversterker van pro-ject kost 55,- en maakt een eventuele toekomstige upgrade interessant. De meeste platenspelers (zeker in een duurder segment) hebben geen ingebouwde voorversterker.

toon volledige bericht
Bedankt, de Reloop valt in dat geval dan al direct af naar wat ik hier van jullie hoor. Ik heb genoeg leuke Pro-ject en Rega platenspelers gezien, echter allemaal handmatig helaas. De Denon DP-400 heeft naar mijn inzien geen verdere toeters en bellen. Allen de DP-450 heeft als extra een usb functie.
aljooge schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:18:
out of the box, maar is tweedehands niet iets? Als ik op marktplaats kijk worden een heleboel platenspelers van Technics aangeboden voor ruim beneden de 100 euro. Dat was vroeger een goed merk, net niet absolute top als Dual en Thorens, maar vlak eronder en ze worden vrij goedkoop aangeboden.

koop hier een los voorversterkertje bij, bv die van pro-ject of de gouden standaard NAD ppi2 en koop er een nieuwe naald bij.

De reden voor de tweedehands Technics, ik vind ze erg lekker klinken, met name als ik het vergelijk met een nieuwe instapmodel platenspeler.
Ondanks dat het een goede tip is heeft een tweedehands platenspeler niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
Oh wacht. Jouw “aux” aansluiting is waarschijnlijk een jack en geen cinch (tulp)? Vandaar dat je het hebt over een verloopkabel.

Hint: geef in je openingspost welke apparatuur je hebt. ;)

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1996
Cass Casey schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:38:
Oh wacht. Jouw “aux” aansluiting is waarschijnlijk een jack en geen cinch (tulp)? Vandaar dat je het hebt over een verloopkabel.

Hint: geef in je openingspost welke apparatuur je hebt. ;)
Klopt inderdaad, het gaan om een 3,5 mm jack lijningang op een Sonos PLAY:5. Hier is dan inderdaad die verloopkabel voor nodig.

Je hebt gelijk, ik heb het direct in de openingspost aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1996
Inmiddels heb ik alle mogelijkheden nog eens goed overwogen. Ik heb toch besloten om voor een volledig handmatige platenspeler te gaan. Wellicht dat ik dan in de toekomst nog the q-up erbij koop, mocht ik niet aan een handmatige speler kunnen wennen.

Ik heb momenteel een Pro-Ject Essential III op het oog, deze valt nog net binnen mijn budget. Ik twijfel alleen nog tussen de normale versie of de versie met ingebouwde voorversterker. Zouden jullie de versie met voorversterker kopen, zodat ik deze direct op mijn speaker kan aansluiten of de versie zonder voorversterker i.c.m. de Pro-ject phono box e? Qua prijs maakt het namelijk niet zoveel verschil.
Pagina: 1