CV water temperatuur verlagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 12:51
Er wordt veel geschreven over het verlagen van de CV temperatuur om zodoende de CV zuiniger te laten werken. Door het verlagen van de CV temperatuur zou je sneller beneden de 57 graden retour temperatuur zitten waardoor je meer gebruik maakt van de water condensatie winst in moderne cv ketels.
Het is mij duidelijk dat de verlaagde max. CV temperatuur afhankelijk is van isolatiegraat en warmtebehoefte van het huis en ook van de buiten temperatuur.

Er van uit gaande dat je huis met minder als het max. vermogen toe kan.
Heb ik de volgende vragen:
- Als je de max. CV temperatuur lager instelt op een aan/uit ketel, brandt de ketel dan nooit meer op 100% ?
- Is verlagen van de CV temperatuur op een modulerende ketel verstandig / Zinnig?
- Werkt een modulerende ketel alleen modulerend als er ook een modulerende thermostaat aan gekoppeld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
0rbje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:48:
- Is verlagen van de CV temperatuur op een modulerende ketel verstandig / Zinnig?
De thermostaat zal een soort PID-regeling gebruiken, maar die PID regeling kan gericht zijn op zo snel mogelijk reageren. Als je de thermostaat van 17 naar 19 draait kan het zijn dat de ketel water van 80 graden gaat leveren, dan is de gewenste temperatuur immers snel bereikt. Mogelijk kan het ook door langere tijd 60 graden rond te pompen, maar dan duurt het langer.

Door de maximumtemperatuur te limiteren verhinder je dat de ketel een hoge temperatuur kiest, en daarmee onzuinig stookt. Nadeel is natuurlijk dat je ruimte trager reageert op veranderingen bij de thermostaat, en dat je mogelijk niet genoeg verwarmingsvermogen hebt om op koude dagen je woning warm te stoken.

Als je je huis continu op dezelfde temperatuur houdt zou de thermostaat altijd de laagste redelijke aanvoertemperatuur moeten kiezen, maar ook dat is afhankelijk van hoe de regeling werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Als je de max. CV temperatuur lager instelt op een aan/uit ketel, brandt de ketel dan nooit meer op 100% ?
- Werkt een modulerende ketel alleen modulerend als er ook een modulerende thermostaat aan gekoppeld is?
- Hangt van de ketel af.
- Meestal niet.
- Ja.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik kan op mijn cv ketel het vermogen en de max-temperatuur los van elkaar instellen. Dus temperatuur omlaag betekent niet dat de ketel niet op 100% draait. Ik heb mijn vermogen teruggeschroefd naar 30% en gebruik een aan/uit thermostaat. Maar een goed modulerende ketel en thermostaat zouden het vermogen al optimaal moeten inzetten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
merk afhankelijk. bij nefit kan je beter de kw verlagen.
een modulerende ketel moduleert ook al er een aan/uit thermostaat aanhangt,
het werkt alleen minder goed er is geen 3 punts meting meer. hij meet enkel tussen aanvoer en retour.
het beste bereik je dus met een mudulrende thermostaat.
het begrenzen van een ketel kan ook dan nog zin vol zijn.
voor kleine huizen is niet nodig dat de ketel vollebak gaat branden. bij een groot tempertuur verschil.
(na zou ik niet weten waaorm je dat wilt 24/7 dezelfde temptuur stoken geeft in veel woning het besteresultaat)
edit wel fijn even een lekker discuise topic.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 08-01-2021 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

1) Ja dat kan, afhankelijk van de warmtevraag.
2) Ja, ligt er ook aan wat voor installatie er zit. 70-75 graden is over het algemeen wel genoeg.
3) Nee, moduleert dan op watertemperatuur.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1