Netwerk advies: advies voor layout netwerk en welke switch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:28
Ik ben thuis mijn netwerk aan het verbeteren en wil daarvoor graag wat advies vragen aan jullie. Vanuit de meterkast gaat het netwerk het huis in, zoals bij velen. Deze meterkast heb ik daarom al enigszins aangepakt. De volgende stap is goede stugge cat 6 kabels naar zolder trekken. Om zodoende het accespoint en de printer aan te sluiten.
Omdat ik dan toch bezig ben, wil ik meteen het een slag slaan het netwerk wat meer toekomstbestendig maken zodat ik meer vaste aansluitingen heb en eenvoudig acces points kan toevoegen als ik het wifi bereik verder wil verbeteren. Momenteel zijn we met z'n vieren thuis, mijn partner en ik en kinderen in basis school leeftijd.
Momenteel heb ik een paar dingetjes met domoticz gedaan. Dat wil ik gaan uitbreiden met z-wave modules.

Netwerk hardware:
-fritzbox modem van ISP (100/10 MBit)
-Nighthawk R7000 router
-Unifi ac ap lite
-2x 5 poorts unmanaged switch van tp link (met zoemende adapter, die ik daardoor liever niet meer gebruik)

net gekocht:
-stugge cat 6 kabel
-3x2 lan aansluitingen (voor zolder, woonkamer en 1e verdieping)

Ik heb een netwerk overzicht gemaakt van de apparaten die ik nu heb. Het acces point staat momenteel in de meterkast omdat ik deze net werkend heb gekregen (en de soepele kabel naar zolder niet meer functioneert). Een grotere switch met PoE en patchpaneel moet ik nog kopen.

Graag heb ik advies over het volgende:
-ik wil graag een toekomstbestendig netwerk waarbij de switch wel een aantal jaar zorgeloos moet kunnen functioneren zonder omkijken. is een layer 2 switch dan genoeg voorbereid op de toekomst? (Laptops op kamers kinderen, misschien een 2e tv/spelcomputer op zolder, meer domotica sensoren/schakelaars/apparaten). 16 Poorten lijkt me voldoende, waarvan 4-8 PoE. Maar welk type? Gewoon, + of ++?
-zijn er nog andere adviezen te geven op basis van netwerk plattegrond? Of anderszins adviezen voor de toekomst waardoor ik nu rekening moet houden met aanschaf van apparatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NALtOZtNtMo_TMgumsX0bJA-Gdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dCF2VEgzq75shSEsTCJheZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkih
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-07-2023
Komen bij mij paar opmerkingen boven als ik naar netwerk tekening kijk:

1) Waarom een router achter het modem om daar weer achter een switch te zetten waar je alle bedrade apparatuur op aansluit?

Ik zie niks specifiek op het modem aangesloten worden. Dus het lijkt erop dat je de functionaliteit van het modem niet echt gebruikt. Terwijl Fritzbox juist veel functionaliteit heeft. Voorbeeld: Als je andere routers / access points in het netwerk ook van Fritzbox zouden zijn geweest, kan je daarmee een Wifi Mesh systeem opzetten.

Ik ben overigens wel een fan van een router achter het modem, maar dan vanuit functioneel oogpunt. Alle apparatuur die ik thuis gebruik voor mijn werk, hangt aan het modem. Alle apparatuur die ik privé gebruik, hangt aan de router achter het modem. Op die manier scheidt ik werk en privé. Werk apparatuur heeft geen toegang tot privé apparatuur... En dan die Mesh functionaliteit op de router en niet op het modem.

2) Waarom een externe harde schijf op je router aansluiten?

Als je daarmee een NAS wil opzetten, noem ik dat met alle respect een poor-man's NAS. Vaak hebben routers maar beperkte NAS functionaliteit en laat security ook nog wel eens te wensen over. Ik zou adviseren een echte NAS te gebruiken (QNAP of Synology) als je dergelijke functionaliteit zoekt. Met een 2 of 4 slots NAS kan je dan ook RAID (1 of 5) aanzetten en heb je eerste maatregel om data loss te voorkomen meteen in place.

3) Distributed model...

Je brengt alle netwerkverbindingen vanuit het hele huis zo te zien naar de meterkast.
Best wel lastig om uit alle uithoeken kabels te trekken naar 1 punt, je meterkast.
Bovendien elke uitbreiding is weer een kabel naar die meterkast. Worden er op een bepaald moment gewoon te veel...

Ik pleit altijd voor distributed model:
  • Access: modem
  • Core: router
  • Group: meerder Access Points met elk een 4 poorts switch + uplink
Die Access Points kunnen met Core Router een Wifi Mesh systeem vormen (zie punt 1) en tegelijkertijd kunnen de switches in die Access Points ter plekke (denk aan zolder, slaapkamers, hobbykamer, e.d.) alle bedrade apparaten aansluiten op het netwerk.

Zelf heb ik zo'n netwerk draaien en zelfs ik heb nog 13 ethernet kabels vanuit huis naar de meterkast liggen. Als ik alle bedrade apparaten eigen kabel naar meterkast had moeten geven, waren dat er minimaal 30 geweest die in meterkast uitkomen...

4) Keuze van apparatuur...

Voor Mesh systemen met Access Points waar ook een switch in zit, ben je wel gelijk beperkt in de keuze qua apparatuur. Heb daar eigenlijk alleen maar goede oplossingen van Fritzbox en ASUS voor gevonden...

Distributed netwerken kan je natuurlijk ook maken met losse switches her en der in huis. Als het gaat over losse switches, ben ik helemaal fan van Netgear (blauwe of grijze metalen behuizingen). Netgear heeft zeker ook switches met PoE.

Op zo'n switch kan je natuurlijk weer een Access Point aansluiten (zeker handig i.c.m. PoE). Dan is je keuze qua merk minder beperkt. En het hoeft dan ook per se Mesh systeem te zijn, want als je alle Access Points instelt met zelfde SSID, heb je al voor 90% dezelfde functionaliteit als een Mesh systeem.

Zelf afgelopen jaren geïnvesteerd in ASUS routers die ik als Access Point geconfigureerd had. Recent op allemaal AiMesh aangezet... Het Wifi netwerk werkte daarvoor ook goed, het is nu alleen stabieler en je loopt makkelijker door het huis met behoud van stabiele werkende wifi verbinding op je smartphone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
henkih schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:38:

1) Waarom een router achter het modem om daar weer achter een switch te zetten waar je alle bedrade apparatuur op aansluit?

Ik zie niks specifiek op het modem aangesloten worden. Dus het lijkt erop dat je de functionaliteit van het modem niet echt gebruikt. Terwijl Fritzbox juist veel functionaliteit heeft. Voorbeeld: Als je andere routers / access points in het netwerk ook van Fritzbox zouden zijn geweest, kan je daarmee een Wifi Mesh systeem opzetten.

Ik ben overigens wel een fan van een router achter het modem, maar dan vanuit functioneel oogpunt. Alle apparatuur die ik thuis gebruik voor mijn werk, hangt aan het modem. Alle apparatuur die ik privé gebruik, hangt aan de router achter het modem. Op die manier scheidt ik werk en privé. Werk apparatuur heeft geen toegang tot privé apparatuur... En dan die Mesh functionaliteit op de router en niet op het modem.
Waarschijnlijk wordt het modem gebruikt om te moduleren en demoduleren (gezien de 100/10 zal dit VDSL zijn). Netwerken kun je beter naast elkaar inrichten, en niet achter elkaar naar mijn mening. Dus voor zakelijke systemen vlan 10 en eigen systemen vlan 20 (of iets dergelijks). Via de router (met firewall mogelijkheden) kan dan e.e.a. door gekoppeld worden waar nodig.

Wel zou mogelijk de fritzbox gebruikt kunnen worden voor dezelfde functionaliteit, mits de ISP de functionaliteit open heeft staan voor de klant.

Als je daarmee een NAS wil opzetten, noem ik dat met alle respect een poor-man's NAS. Vaak hebben routers maar beperkte NAS functionaliteit en laat security ook nog wel eens te wensen over. Ik zou adviseren een echte NAS te gebruiken (QNAP of Synology) als je dergelijke functionaliteit zoekt. Met een 2 of 4 slots NAS kan je dan ook RAID (1 of 5) aanzetten en heb je eerste maatregel om data loss te voorkomen meteen in place.
als er enkel simpele functionaliteit nodig is, waarom een extra apparaat aanschaffen en gebruiken? Wellicht is dit enkel om makkelijk bestanden uit te delen die ook veilig op de PC/cloud/buren staat.
edit: op zich ben ik dan wel weer mee eens dat apparaat dedicated voor de functie overzichtelijker en flexibeler is.
3) Distributed model...

Je brengt alle netwerkverbindingen vanuit het hele huis zo te zien naar de meterkast.
Best wel lastig om uit alle uithoeken kabels te trekken naar 1 punt, je meterkast.
Bovendien elke uitbreiding is weer een kabel naar die meterkast. Worden er op een bepaald moment gewoon te veel...
Dit werkt prima, mits er al buizen naar de meterkast lopen. Alternatief is een 2de verdeelpunt inderdaad, maar an sich wil je wel na gaan of de trunk lijn tussen de 2 punten het verkeer aan kan. Natuurlijk kan op een locatie waar veel verbindingen maar relatief weinig verkeer (tv+versterker bijvoorbeeld) wel een lokale ster netwerk opgezet worden, waarbij je een core-edge topologie krijgt.

Bij 13 kabels naar de meterkast klinkt het wel als een redelijk goed verdeeld core-edge setup, maar TS heeft volgens mij niet zoveel spullen aan te sluiten.

Zelf zou ik gaan voor alle Wifi punten buiten de meterkast. Laat de router/firewall alleen die rol vervullen: firewall. Mocht je verschillende interne netwerk via deze firewall willen verbinden houdt er dan wel rekening mee dat verkeer heen en terug naar de firewall gaat (maw router-on-a-stick). De Unify ap's (of tegenhangers van mikrotik) zit ik zelf ook aan te denken zodat alles 1 grote wifi wolk is (al dan niet met meerdere ssid's).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik het gezien je Fritz modem/router je hele netwerk op fritz baseren en simpel houden. Niks met VLAN's omdat je waarschijnlijk veel cross vlan verkeer wilt en dan wordt het complex en heeft het weinig meerwaarde. Zou mij dan meer concentreren op beveiliging van devices. Je bent je bekabeling goed aan het leggen zou daar vooral bij kijken om het de hoeveelheid apparatuur in het geheel te beperken en vooral ook energie zuinig te houden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
Die Fritzbox is een modem/router/switch/wifi AP en is in ieder geval van betere kwaliteit dan die R7000.

Ik zou zeggen gooi die R700 eruit en plaats die als accesspoint/switch geschakeld op de zolder voor meer wifi dekking.
Zoals het nu zit is die R7000 volkomen overbodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkih
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-07-2023
@Aragnut

VLAN constructies zijn mooi, heb er ook serieus naar gekeken, maar twee belangrijke opmerkingen:
  • Alle gebruikte apparatuur moet functioneren met die ene VLAN setup, zeker in distributed model tricky... Werkt router merk X samen met switch merk Y zodat ze samen VLAN's aanbieden zoals ik dat wil configureren?
  • Je moet ook weer de VLAN configuratie beheren / monitoren. Opzetten is één, maar onderhouden is twee! Een configuratie foutje en je hele VLAN setup werkt niet goed meer...
USB harddisk op een router als NAS is en blijft bij menig router security technisch onverantwoord. Router software voor NAS functionaliteit wordt lang niet altijd up to date gehouden.

Eens om Wifi buiten meterkast te houden. Heb daarom ook verspreid in huis meerdere AP's staan, bestuurd door router in meterkast met Mesh functionaliteit.

Al mijn netwerkkabels zijn CAT5E / CAT6 en praten 1 Gbps dankzij routers / switches / access points. Gigabit trunk lijnen zijn zelfs voor heavy home users voldoende. Wordt hier in huis regelmatig tegelijk op 2 plekken TV gekeken, 2 plekken gamen, meerdere devices Internet surfen terwijl er ook nog NAS to NAS backup draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
henkih schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:38:

Ik heb een fritzbox 7360. Om ook 5g te kunnen gebruiken heb ik 4 jaar geleden de R7000 gekocht.
An sich ben ik bereid om alles van 1 fabrikant te kopen, bezuinigen op de aanschaf hoef ik niet te doen. Hert geheel is voor prive gebruik. Ik wil er wel zeker van zijn dat het geheel een duidelijke toegevoegde waarde voor het gezin heeft, mijn vrouw moet er ook achter kunnen staan.

Inderdaad een poor-man's NAS. Ik heb destijds hiervoor gekozen omdat het eenvoudig was: ik had deze externe schijf gekocht voor het opslaan van foto's, een kodi had ik al, vervolgens had ik de R7000 gekocht met een usb 3.0 aansluiting. Ik heb vervolgens de schijf op de router aangesloten voor snelle toegang om films te kijken en foto's te bewaren, et voila; alles werkte naar wens.
Van het beveiligingsrisico ben ik me nooit bewust geweest. Goed punt. Ik ga overwegen om hiervoor een apart apparaat aan te schaffen.
3) Distributed model...

Ik pleit altijd voor distributed model:
  • Access: modem
  • Core: router
  • Group: meerder Access Points met elk een 4 poorts switch + uplink
Die Access Points kunnen met Core Router een Wifi Mesh systeem vormen (zie punt 1) en tegelijkertijd kunnen de switches in die Access Points ter plekke (denk aan zolder, slaapkamers, hobbykamer, e.d.) alle bedrade apparaten aansluiten op het netwerk.

Zelf heb ik zo'n netwerk draaien en zelfs ik heb nog 13 ethernet kabels vanuit huis naar de meterkast liggen. Als ik alle bedrade apparaten eigen kabel naar meterkast had moeten geven, waren dat er minimaal 30 geweest die in meterkast uitkomen...
toon volledige bericht
Distributed model kan ik niet zo snel iets anders anders vinden dan wat je hier schrijft, is het gangbaar jargon? Hetgeen je voorstelt kan ik goed volgen en lijkt me an sich wel wat.
Er liggen nu 3 buizen (en nog een 4e waarvan ik moet gaan achterhalen waar die heen gaat) die ik kan gebruiken voor cat 6 kabels: woonkamer bij tv hoek, onze slaapkamer, 1 logeerkamer op zolder. Op die slaapkamers een AP-switch, dan krijgt het netwerk in huis volgens mij wel een goed bereik. Dan wordt het nog wel kabels trekken naar de kamers van de kinderen, maar ik kan me ook voorstellen dat dat uiteindelijk misschien niet eens nodig is.
4) Keuze van apparatuur...

Voor Mesh systemen met Access Points waar ook een switch in zit, ben je wel gelijk beperkt in de keuze qua apparatuur. Heb daar eigenlijk alleen maar goede oplossingen van Fritzbox en ASUS voor gevonden...

Distributed netwerken kan je natuurlijk ook maken met losse switches her en der in huis. Als het gaat over losse switches, ben ik helemaal fan van Netgear (blauwe of grijze metalen behuizingen). Netgear heeft zeker ook switches met PoE.

Op zo'n switch kan je natuurlijk weer een Access Point aansluiten (zeker handig i.c.m. PoE). Dan is je keuze qua merk minder beperkt. En het hoeft dan ook per se Mesh systeem te zijn, want als je alle Access Points instelt met zelfde SSID, heb je al voor 90% dezelfde functionaliteit als een Mesh systeem.

Zelf afgelopen jaren geïnvesteerd in ASUS routers die ik als Access Point geconfigureerd had. Recent op allemaal AiMesh aangezet... Het Wifi netwerk werkte daarvoor ook goed, het is nu alleen stabieler en je loopt makkelijker door het huis met behoud van stabiele werkende wifi verbinding op je smartphone ;)
In ieder geval dank voor je advies. Ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ben(V) schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:20:
Die Fritzbox is een modem/router/switch/wifi AP en is in ieder geval van betere kwaliteit dan die R7000.

Ik zou zeggen gooi die R700 eruit en plaats die als accesspoint/switch geschakeld op de zolder voor meer wifi dekking.
Zoals het nu zit is die R7000 volkomen overbodig.
Ik heb de Fritzbox 3670 v2, niet bepaald top of the bill. Daarom 4 jaar geleden besloten een 5g router te kopen en de modem als bridge te gebruiken (echter nooit als dusdanig ingesteld, maar het werkt allemaal).
Als er een goede glasvezel aanbieder in onze buurt komt, dan ga ik daar gebruik van maken. Nu hebben we alleen caiway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-07 18:03
in jou geval zou ik een 8-150watt kiezen

- dat zit al in de unifi reeks
- waar de 8-60w al wel is warm wil worden is dit gewoon een blokswitch, stabiel as fok... 4 ap's is totaal pijnloos
- geen externe voeding om te gaan verstoppen
- stel dat je in de woonkamer toch een extra poort nodig hebt , meer dan je voorziene 2 poorten, smijt je er gewoon een flex mini tussen (of een us8 als je met 4 poorten niet toekomt)
- edit : enige grotere switch die GEEN fans heeft is een USW-24-POE-EU, en die is dan pakweg 2x zo duur...
een 8-150w icm met een US8 geeft je alsnog 14 poorten voor +- 100€ minder :)
-poe++ is nog niet aan de orde, meeste ubiquiti accespoints hebben zelfs voldoende aan poe (zonder +'jes)
poe+ is al voldoende om een us8 + daarachter een uac pro te voeden ...

kost nu wel wat , maar is echt een beest :)

[ Voor 25% gewijzigd door ijske op 10-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een 5G router is weer heel wat anders en die R7000 is echt een onding met bekende bugs die door netgear niet gefixed worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:56:
Een 5G router is weer heel wat anders en die R7000 is echt een onding met bekende bugs die door netgear niet gefixed worden.
Wifi 5 GHz bedoelde ik, dat zit niet op die fritzbox. Geen idee dat er zoveel bugs in zitten, waar hebben ze betrekking op? Qua performance ervaar ik geen problemen eigenlijk. Zitten er safety bugs in? In dat geval wil ik m wel wat sneller afdanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Er zijn problemen dat hij vastloopt, er zit een memory lek in maar netgear heeft de policy om geen bug fixes meer te leveren als ze voor een device iets nieuwer in de markt gezet hebben.

Mijn advies zou zijn houd gewoon die Frjtzbox als router en koop een 5Ghz accesspoint in plaats van een extra router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ik werd toevallig gebeld door mijn ISP, of alles naar wens is. Dat was zo, maar net voordat ik wilde ophangen bedacht ik me om te vragen of een nieuwe modem mogelijk.
Als ik m'n contact verleng kan ik een fritzbox 7590 krijgen. Dat lijkt een verbetering te zijn tov van de netgear r7000.
Als de 7590 als router gebruik, de r7000 als ap en switch (kan dat?) gebruik op zolder en de unifi ap ac lite in de woonkamer plaats, dan zit het met de WiFi dekking wel goed.
Maar kan ik ook een mesh netwerk maken, met apparaten van 3 fabrikanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46

lier

MikroTik nerd

Adam1980 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:09:
Mesh = wireless backbone (oftewel, de accespoints praten onderling draadloos met elkaar). Je kan altijd meerdere merken met elkaar combineren tot 1 netwerk, voorwaarde is:
  • Zelfde SSID
  • Zelfde wachtwoord
  • Zelfde encryptie
  • Zelfde Layer 2 netwerk
  • Andere kanalen (om interferentie te voorkomen)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-07 13:11
Adam1980 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:09:
Ik werd toevallig gebeld door mijn ISP, of alles naar wens is. Dat was zo, maar net voordat ik wilde ophangen bedacht ik me om te vragen of een nieuwe modem mogelijk.
Als ik m'n contact verleng kan ik een fritzbox 7590 krijgen. Dat lijkt een verbetering te zijn tov van de netgear r7000.
Als de 7590 als router gebruik, de r7000 als ap en switch (kan dat?) gebruik op zolder en de unifi ap ac lite in de woonkamer plaats, dan zit het met de WiFi dekking wel goed.
Ik heb deze zelf ook gehad icm glasvezel en hierop had ik twee mesh (stroomnet) Wi-Fi accespoints met LAN aansluitingen. https://fritzshop.nl/powe...rline-1260e-wlan-set.html

Op deze manier kun je je router / accespoints in een interface regelen en werkt super samen!

Alternatief: pricewatch: AVM FRITZ! Repeater 3000 (Internationale versie)

[ Voor 14% gewijzigd door tweakict op 15-01-2021 13:20 ]

Pagina: 1