Hi mede-Tweakers,
Het lijkt erop dat mijn huidige systeem het begeven heeft (MSI Nightblade Barebone met i5-4570, mogelijk voedingprobleem) dus ik moet uit gaan kijken naar een vervanging. Heb daarvoor dit forum, de best buy guides en tig reviews afgeschuimd op zoek naar de beste bang for buck.
Ik twijfel nog tussen Intel en AMD (zie ook toelichting beneden) i.v.m. upgrademogelijkheden + beschikbaarheid. Wil de configuraties graag aan jullie voorleggen voor advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik in eerste instantie moeiteloos op 1080p kan spelen en later met een upgrade op 1440p en 144Hz kan gamen. De games die ik op dit moment speel zijn onder andere Fortnite, MW: Warzone. In de toekomst wil ik graag de nieuwe Dragon Age en Mass Effect moeiteloos kunnen spelen met deze specificaties. Kortom: de basis moet potentie hebben voor upgrades.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hier ligt de uitdaging max. €750, zodat ik nog kan investeren in een monitor. Maar, zoals gezegd, dit kan ook in stappen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur en een oude monitor heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf. Wel heb ik nog een werkende MSI Radeon RX 480 4G die voorlopig, tot de prijzen wat dalen als kaart kan dienen. Evt. andere optie is een 2e hands 1660 super. Uiteindelijke GPU-upgrade wordt een 3060ti.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op basis van de andere topics in dit forum alvast een 'best of' gemaakt (naar mijn mening)
Zie onderstaande twee lijstjes.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, gaat om kwaliteit. Daarom ook twee builds gemaakt met als doel meeste bang voor buck.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stilte + koelte, zit in een kleine werkkamer, met daarachter een slaapkamer waar mijn partner slaapt
).
- Upgradeability: stap van 1080p naar 1440p moet bijv. alleen met een videokaartupgrade te maken zijn.
- Bang voor buck met max budget van €750,-
Ga je overklokken?
Nee, gaat om out of de box performance
Wat verwacht je van ons?
- Haal ik met deze configuraties het meeste bang for buck of kan ik bijv. met een downgrade in moederborden dezelfde performance halen?
- Als ik het goed lees in de verschillende reviews moet ik voor upgradeability voor de AMD-lijn gaan. Of vergis ik mij daarin? Benieuwd naar jullie mening/ervaring.
AMD-systeem
Intel-systeem
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en kennis.
Het lijkt erop dat mijn huidige systeem het begeven heeft (MSI Nightblade Barebone met i5-4570, mogelijk voedingprobleem) dus ik moet uit gaan kijken naar een vervanging. Heb daarvoor dit forum, de best buy guides en tig reviews afgeschuimd op zoek naar de beste bang for buck.
Ik twijfel nog tussen Intel en AMD (zie ook toelichting beneden) i.v.m. upgrademogelijkheden + beschikbaarheid. Wil de configuraties graag aan jullie voorleggen voor advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik in eerste instantie moeiteloos op 1080p kan spelen en later met een upgrade op 1440p en 144Hz kan gamen. De games die ik op dit moment speel zijn onder andere Fortnite, MW: Warzone. In de toekomst wil ik graag de nieuwe Dragon Age en Mass Effect moeiteloos kunnen spelen met deze specificaties. Kortom: de basis moet potentie hebben voor upgrades.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hier ligt de uitdaging max. €750, zodat ik nog kan investeren in een monitor. Maar, zoals gezegd, dit kan ook in stappen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur en een oude monitor heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf. Wel heb ik nog een werkende MSI Radeon RX 480 4G die voorlopig, tot de prijzen wat dalen als kaart kan dienen. Evt. andere optie is een 2e hands 1660 super. Uiteindelijke GPU-upgrade wordt een 3060ti.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op basis van de andere topics in dit forum alvast een 'best of' gemaakt (naar mijn mening)
Zie onderstaande twee lijstjes.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, gaat om kwaliteit. Daarom ook twee builds gemaakt met als doel meeste bang voor buck.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stilte + koelte, zit in een kleine werkkamer, met daarachter een slaapkamer waar mijn partner slaapt
- Upgradeability: stap van 1080p naar 1440p moet bijv. alleen met een videokaartupgrade te maken zijn.
- Bang voor buck met max budget van €750,-
Ga je overklokken?
Nee, gaat om out of de box performance
Wat verwacht je van ons?
- Haal ik met deze configuraties het meeste bang for buck of kan ik bijv. met een downgrade in moederborden dezelfde performance halen?
- Als ik het goed lees in de verschillende reviews moet ik voor upgradeability voor de AMD-lijn gaan. Of vergis ik mij daarin? Benieuwd naar jullie mening/ervaring.
AMD-systeem
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B550M Pro4 | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 104,72 | € 104,72 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 32,- | € 32,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 74,12 | € 74,12 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 115,53 | € 115,53 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,- | € 101,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 722,37 | ||
Intel-systeem
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 150,35 | € 150,35 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z490M Gaming X | € 127,90 | € 127,90 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 104,72 | € 104,72 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,50 | € 37,50 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 74,12 | € 74,12 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 70,90 | € 70,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,- | € 101,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 666,49 | ||
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en kennis.