Audio/hifi systeem in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-10 16:14
Even jullie mening/advies gevraagd aub.
Zelf ben ik niet echt een kenner betreft de nieuwste audio/hifi mogelijkheden (Sonos, Onkyo, Bose, ...).
Het systeem zou gebruikt worden voor televisie/playstation en voor afspelen van muziek/streaming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3azd7JUGx6BvIPdvi5jEQmlgZQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LB1Cr1wW6vCqzK50OeU0EeVX.png?f=user_large

Zie bovenstaande woonkamer, ik had 2 verschillende mogelijkheden in gedachten:
1) werken met soundbar + speakers aan de wand hangen (iets onder plafondhoogte).
2) werken met soundbar + speakers op statief (dan zal een vloerstopcontact moeten voorzien worden).

Welke optie is het beste volgens jullie?
En welke kabels moeten voorzien zijn? Is een stroomkabel voldoende of moet dit een stopcontact zijn?
En is een utp kabel ook een must?

Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Robbynho schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:08:
Even jullie mening/advies gevraagd aub.
Zelf ben ik niet echt een kenner betreft de nieuwste audio/hifi mogelijkheden (Sonos, Onkyo, Bose, ...).
Het systeem zou gebruikt worden voor televisie/playstation en voor afspelen van muziek/streaming.

[Afbeelding]

Zie bovenstaande woonkamer, ik had 2 verschillende mogelijkheden in gedachten:
1) werken met soundbar + speakers aan de wand hangen (iets onder plafondhoogte).
2) werken met soundbar + speakers op statief (dan zal een vloerstopcontact moeten voorzien worden).

Welke optie is het beste volgens jullie?
Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat je met die twee opties precies wilt bereiken, waarom de ene optie zo hoog moet terwijl de ander dan perse midden in de kamer komt te staan. Eerlijk gezegd zou ik voor optie 1 gaan maar dan wel de speakers een heel stuk lager, dus net zo hoog als die op het statief zou zijn oftewel op oorhoogte.
En welke kabels moeten voorzien zijn? Is een stroomkabel voldoende of moet dit een stopcontact zijn?
De juiste kabels :+
Dit is niet te zeggen zonder te weten wat je precies wilt gaan neerzetten. En wat bedoel je nu met stroomkabel of stopcontact? Elke stroomkabel gaat toch in een stopcontact? Er is nog geen draadloze stroomvoorziening. En ik denk niet dat je met batterijen aan de gang wilt gaan.
En is een utp kabel ook een must?
Nogmaals, dat ligt er helemaal aan wat je wilt neerzetten. UTP heeft weinig zin als je voor een volledig draadloze (nou ja, behalve stroom dan) oplossing wilt gaan. Naar mijn mening is bedraad altijd beter. Maar ja, mijn mening is ook dat een soundbar maar matig geschikt is om naar muziek te luisteren. Zelf zou ik nooit voor minder dan losse speakers gaan (5.0 of 5.1 minimaal, met de focus op de front speakers vanwege de muziek), maar dan krijg je iets heel anders dan wat je nu in gedachten hebt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:12
yodeluxe schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:53:
Naar mijn mening is bedraad altijd beter. Maar ja, mijn mening is ook dat een soundbar maar matig geschikt is om naar muziek te luisteren. Zelf zou ik nooit voor minder dan losse speakers gaan (5.0 of 5.1 minimaal, met de focus op de front speakers vanwege de muziek), maar dan krijg je iets heel anders dan wat je nu in gedachten hebt.
Ben het wel eens met wat @yodeluxe hierboven zegt, ook wat betreft de positionering van de rear speakers.

Welk budget had je trouwens in gedachten?
Uit curiositeit ben ik eens gaan kijken wat een surround set Sonos kost.
Voor een soundbar + 2 rears + sub leg je dan 1.650 of 2.100 euro neer, afhankelijk van de breedte van je soundbar. Daarvoor krijg je dan wel een gelikt uitziende set, wat misschien makkelijker te verkopen is bij je partner :)
Ik kan niet oordelen over de geluidskwaliteit want ik heb nog nooit een Sonos surround in actie gehoord en geluid blijft natuurlijk iets persoonlijks. Maar voor dat budget zijn er ook andere oplossingen mogelijk via een receiver en bijhorende speakers. Eventueel met dongles voor de rears om die draadloos aan te sturen indien het leggen van een kabel wat moeilijk is.
Zelf een hifi zaak gaan bezoeken en de vergelijking maken is altijd aan te raden.

Vraag is ook of je per se de rears nodig hebt.
In mijn woonkamer heb ik 2 fronts en center van Focal gekoppeld aan een receiver.
Wat mij betreft ideaal om muziek te luisteren en ook voldoende om films/series te kijken.
Voldoende bas en rears mis ik vaak niet (tenzij bij actiefilms).
De center is mogelijk zelfs overbodig als ik naar jouw tekening kijk. Reden dat ik zelf een center gebruik is dat wij 2 zetels in een L hebben staan. Stereo instelling is dan enkel interessant als mijn vrouw en ik alleen kijken en in de sweatspot zitten. Met de center erbij heeft iedereen goed geluid, ongeacht waar je zit.

De Klipsch 5.1 surround die ik in mijn mancave heb staan is een heel ander kaliber. Dan wordt je echt in de film gezogen wat geluid betreft. Maar dan spreken we ook over een ander budget en vooral ook de ruimte om die joekels van fronts, center en subwoofer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
yodeluxe schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:53:
[...]

Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat je met die twee opties precies wilt bereiken, waarom de ene optie zo hoog moet terwijl de ander dan perse midden in de kamer komt te staan. Eerlijk gezegd zou ik voor optie 1 gaan maar dan wel de speakers een heel stuk lager, dus net zo hoog als die op het statief zou zijn oftewel op oorhoogte.

[...]

De juiste kabels :+
Dit is niet te zeggen zonder te weten wat je precies wilt gaan neerzetten. En wat bedoel je nu met stroomkabel of stopcontact? Elke stroomkabel gaat toch in een stopcontact? Er is nog geen draadloze stroomvoorziening. En ik denk niet dat je met batterijen aan de gang wilt gaan.

[...]

Nogmaals, dat ligt er helemaal aan wat je wilt neerzetten. UTP heeft weinig zin als je voor een volledig draadloze (nou ja, behalve stroom dan) oplossing wilt gaan. Naar mijn mening is bedraad altijd beter. Maar ja, mijn mening is ook dat een soundbar maar matig geschikt is om naar muziek te luisteren. Zelf zou ik nooit voor minder dan losse speakers gaan (5.0 of 5.1 minimaal, met de focus op de front speakers vanwege de muziek), maar dan krijg je iets heel anders dan wat je nu in gedachten hebt.
wiemelen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Ben het wel eens met wat @yodeluxe hierboven zegt, ook wat betreft de positionering van de rear speakers.

Welk budget had je trouwens in gedachten?
Ik ben eigenlijk totaal een leek hierin. Momenteel bezig met nieuwbouw en wil de kabels zoveel mogelijk weggewerkt zien of liefst helemaal geen kabels (niet mogelijk wegens noodzakelijke stroomvoorziening).

Budget mag inderdaad tussen de 1000-2000 eur liggen.
Sonos de geschikte optie? Enkel stroom voorzien en de rest via wifi? Zelfs hierin ben ik niet thuis...

Optie 1 op dezelfde hoogte als een statief wens ik niet echt te doen, omdat deze speakers dan ongeveer in het midden van de muur hangen. Esthetisch niet het mooiste en niet handig met kinderen...

Uiteraard ook mogelijk om geen van de twee te doen en enkel met speakers vooraan te werken, maar ik dacht dat vooraan + achteraan speakers sowieso voor een betere ervaring zorgt?

[ Voor 6% gewijzigd door Robbynho op 09-01-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
[b]Robbynho schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:28

Uiteraard ook mogelijk om geen van de twee te doen en enkel met speakers vooraan te werken, maar ik dacht dat vooraan + achteraan speakers sowieso voor een betere ervaring zorgt?
Als het nieuwbouw is, is het ook een optie om wachtbuizen te leggen met trekkabel erin. Dan zou je kunnen beginnen met de fronts/soundbar, eventueel aangevuld met subwoofer. Indien gewenst kan je dan rear nog bijplaatsen en de nodige kabel trekken. Zo heb ik het hier ook.
Maar als je rears zo hoog tegen de muur gaan hangen, ben ik benieuwd naar het effect en meerwaarde, ongeacht welke oplossing je voor de fronts kiest.
Dus nogmaals de raad om zeker eens bij een goede hifi zaak te informeren (dus geen dozenschuiver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
wiemelen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Als het nieuwbouw is, is het ook een optie om wachtbuizen te leggen met trekkabel erin. Dan zou je kunnen beginnen met de fronts/soundbar, eventueel aangevuld met subwoofer. Indien gewenst kan je dan rear nog bijplaatsen en de nodige kabel trekken. Zo heb ik het hier ook.
Maar als je rears zo hoog tegen de muur gaan hangen, ben ik benieuwd naar het effect en meerwaarde, ongeacht welke oplossing je voor de fronts kiest.
Dus nogmaals de raad om zeker eens bij een goede hifi zaak te informeren (dus geen dozenschuiver).
Desnoods zonder speakers aan de muur (want zie het echt niet zitten die op de muur op een hoogte van een meter, meter een half te hangen...

Ik begrijp dus dat speakers in de hoogte helemaal niet oke zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Robbynho schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:47:
[...]
Desnoods zonder speakers aan de muur (want zie het echt niet zitten die op de muur op een hoogte van een meter, meter een half te hangen...

Ook dat hangt af van verschillende factoren. Akoestiek is een raar beestje.
Maar als ik kijk naar je tekening, dan is de positionering van optie 2 beter dan die van 1. Niet enkel wat hoogte betreft. Afhankelijk van waar je in de zetel zit, kan het zijn dat beide rears aan je rechterkant zitten. Dan kan je moeilijk nog van surround spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 02:08
Tja, als je houdt van films met surroundgeluid, dan zijn achterspeakers op plafondhoogte natuurlijk beter dan helemaal geen achterspeakers.

Het komt erop neer dat je eerst moet gaan bepalen waarvoor je het graag wilt gebruiken. Kijk je alleen TV? Dan volstaat een soundbar wel. Luister je graag naar muziek? Dan voldoet een stereo systeem. Eventueel kun je dat later uitbreiden met een centerspeaker, achterspeakers en/of een subwoofer. Kijk je graag films? Dan is een surroundsysteem een must.

Budget, prijs en merk is allemaal je eigen keus. Draadloze systemen en/of multiroomsystemen zoals Sonos geven je wat meer gemak en klinken goed, maar voor het budget van een Sonos-systeem koop je een 'echt' hifi-systeem van een klasse beter. Je betaalt flink voor het gemak. Bij systemen als Sonos zou ik ook de gewenste leeftijd en planned obsolescence overwegen, systemen met ingebouwde software raken na enkele jaren uit de mode en dan komt er een moment dat je het moet vervangen. Een AV-receiver met een set normale speakers heeft daar geen last van. Uiteindelijk komen er wel beeld- en geluidsformaten die niet meer worden ondersteund, maar met een dergelijk systeem kun je veel langer doen.

Tenslotte, ga je daar samenwonen met een vrouw? Dan zou ik geen vloerstopcontacten aanleggen. In mijn ervaring kunnen vrouwen nogal wispelturig zijn wat betreft de inrichting van de woonkamer. Heb je straks precies je vloerstopcontacten op de juiste plek, moet de bank ineens worden omgedraaid. Mocht je verwachten dat de inrichting van de kamer nog verandert (en het is toch nieuwbouw), laat dan op veel plekken in de muren loze leidingen frezen die op een handige plek uitkomen, bijvoorbeeld in de meterkast. Je kunt dan later wel bepalen welke soort draad daar doorheen getrokken moet worden. Dan ben je flexibel met de plaatsing van je apparatuur, zonder dat je een overvloed aan kabels krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Goed advies van @PhilipsFan .

Dit is nieuwbouw, je hebt er nog nooit in gewoond. En ik acht de kans zeer aanwezig dat je die hele zithoek nog eens 90 graden gaat draaien. Er komt een dag dat je het beu bent om tegen die bank "aan te lopen"

Ben zelf ook geen fan van de complete sonos oplossingen. Alles is geintegreerd en de kans is aanwezig dat het binnen 10 jaar allemaal obsolete is met connectivity. Bovendien heb ik al genoeg ge-etter gezien met die dingen (niet willen werken omdat de software versie op de smartphone geupdate moet worden). Maargoed ik heb dan ook een overdreven afkeer van alles wat niet met een draad zit aangesloten :+

Ik zou vooral zorgen dat er her en der wat pvc buis in de wanden zit, zodat je nog flexibel bent met de opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
PhilipsFan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:18:
Tja, als je houdt van films met surroundgeluid, dan zijn achterspeakers op plafondhoogte natuurlijk beter dan helemaal geen achterspeakers.

Het komt erop neer dat je eerst moet gaan bepalen waarvoor je het graag wilt gebruiken. Kijk je alleen TV? Dan volstaat een soundbar wel. Luister je graag naar muziek? Dan voldoet een stereo systeem. Eventueel kun je dat later uitbreiden met een centerspeaker, achterspeakers en/of een subwoofer. Kijk je graag films? Dan is een surroundsysteem een must.

Budget, prijs en merk is allemaal je eigen keus. Draadloze systemen en/of multiroomsystemen zoals Sonos geven je wat meer gemak en klinken goed, maar voor het budget van een Sonos-systeem koop je een 'echt' hifi-systeem van een klasse beter. Je betaalt flink voor het gemak. Bij systemen als Sonos zou ik ook de gewenste leeftijd en planned obsolescence overwegen, systemen met ingebouwde software raken na enkele jaren uit de mode en dan komt er een moment dat je het moet vervangen. Een AV-receiver met een set normale speakers heeft daar geen last van. Uiteindelijk komen er wel beeld- en geluidsformaten die niet meer worden ondersteund, maar met een dergelijk systeem kun je veel langer doen.

Tenslotte, ga je daar samenwonen met een vrouw? Dan zou ik geen vloerstopcontacten aanleggen. In mijn ervaring kunnen vrouwen nogal wispelturig zijn wat betreft de inrichting van de woonkamer. Heb je straks precies je vloerstopcontacten op de juiste plek, moet de bank ineens worden omgedraaid. Mocht je verwachten dat de inrichting van de kamer nog verandert (en het is toch nieuwbouw), laat dan op veel plekken in de muren loze leidingen frezen die op een handige plek uitkomen, bijvoorbeeld in de meterkast. Je kunt dan later wel bepalen welke soort draad daar doorheen getrokken moet worden. Dan ben je flexibel met de plaatsing van je apparatuur, zonder dat je een overvloed aan kabels krijgt.
Hier kan ik je zeker in volgen..

Ik had echter ook nog de bedoeling om de audio installatie te laten samen werken met het domotica systeem (NHC - Niko), maar dan ben ik het helemaal kwijt wat ik moet nemen of welk merk ik moet gaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Jag

[...]

Wat mij betreft zijn surrounds op hoogte in de regel te prefereren. Op statief staan ze dichterbij wat de relatieve volume verschillen groot maakt waardoor 1 surround gaat overheersen. In de bios hangen de surrounds ook op hoogte. Als je ze in de hoek met het plafond hangt, ben je ook de vroege reflecties kwijt (alles valt dan samen), dan klinkt het surround geluidsbeeld nog beter. Er zijn surround speakers die ook voor on wall bedoeld zijn.

Verder zou ik de center nooit weglaten, die geeft je spraakverstaanbaarheid en brengt de stemmen naar het midden.

Als ik 2000e zou moeten besteden, zou ik losse speakers kopen en een receiver (samenwerking met domotica heb ik geen verstand van). Fronts, center, 2 surrounds en 2 subs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wiemelen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:59:
Daarvoor krijg je dan wel een gelikt uitziende set…
Die over een aantal jaren geen updates meer krijgt omdat er weer nieuwe series zijn. Sonos heeft dat eerder gedaan en zal er vast niet voor schromen om dat nogmaals te doen in de toekomst.

Mijn idee: zet/hang "normale" speakers in je woonkamer en laat alles afhandelen door een fatsoenlijke versterker. Dit hoeft écht niet een €5000 ding te zijn. Het voordeel er van is dat bij een eventuele upgrade je alleen de versterker hoeft te vervangen en de speakers kunnen blijven hangen.

Mocht je op safe willen spelen: zorg dat je zowel onder als boven in de speakerhoeken een doosje hebt zitten waar zo draad naar toe getrokken kan worden. Wil je van hangende speakers naar een paar vloerstaanders dan trek je een kabel en kun je de speakers aansluiten. Hiervoor krijg je dan geen kabels over de muur omdat er op die hoogte geen doosje zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Op hoogte is echt prima, alleen de locatie die je hebt gekozen is echt matig. Waarom niet gewoon veel verder uit elkaar? Nu zit de helft van de toeschouwers uberhaupt niet tussen de speakers in.

Optie 1 is alleen goed als je alleen midden op de bank zit. Anders heb je altijd 1 speaker die in je oor tettert en de andere is wel 10keer zo ver weg dus die hoor je niet.

Als het trouwens toch allemaal nieuwbouw is, zou je ook plafondspeakers kunnen overwegen voor je surround

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 10-01-2021 13:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 02:08
Robbynho schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Hier kan ik je zeker in volgen..

Ik had echter ook nog de bedoeling om de audio installatie te laten samen werken met het domotica systeem (NHC - Niko), maar dan ben ik het helemaal kwijt wat ik moet nemen of welk merk ik moet gaan... 8)7
Ja, als je dit soort specifieke eisen hebt, dan moet je dat vantevoren uitzoeken. Maar houd er goed rekening mee dat fabrikanten hier flink roet in het eten kunnen gooien.

Stel je voor, je kiest voor $fabrikant omdat dit systeem goed samenwerkt met jouw domotica. Een jaar later verandert $fabrikant de manier van bedienen en werkt het niet meer. Google heeft dit 2 jaar terug geflikt met de Nest thermostaten. Je bent dan afhankelijk van de fabrikant van je domotica om het weer compatible te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Nog even een tip trouwens i.v.m. de gashaard. Indien dit er eentje is met 3 glazen wanden, moet je er rekening mee houden dat je speakers en/of tv er niet té dicht bij kan plaatsen i.v.m. de warmte.
Een dingetje waar mijn schoonouders even geen rekening mee hadden gehouden bij hun verbouwing. Met als gevolg dat ze plots de tv en speakers op een andere plek moesten zetten dan eerst gepland.
Pagina: 1