Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:12
Hallo allemaal,

sinds een 1,5 jaar heb ik Domoticz met een RFlink draaien.
Hier heb ik nu een 4-tal zeer goedkope Doniu temperatuur + luchtvochtigheidssensoren mee samenwerken. An sich komen er mooie grafiekjes uit. Maar ze zijn redelijk onbetrouwbaar, als ik ze allemaal naast elkaar zet verschillen ze tot bijna een graad van elkaar. Ten opzichte van de kamerthermostaat zelfs tot 1,5°C (vind ik wel extreem).
An sich maakt dat ook niet uit, het gaat om de trends in de temperaturen, maar ook deze vertrouw ik niet zo erg meer.

Bottomline, ik wil betere sensoren kopen. Mogen per sensor in de prijscatagorie rond de €15/stuk zijn, maar dan wel de sensor, en niet een weerstatstion met groot display en 3 budget sensoren

Tevens wil ik ook meerdere CO2 sensoren op 433mhz kopen.
An sich wil ik de waardes weten, maar ook de trens per dag en van meerdere jaren kunnen inzien.

De compatibiliteitslijst van rflink is niet alleen lang, maar meerdere sensoren zijn domweg niet meer verkrijgbaar.
Daarnaast zijn er 2 verschillende banden 433mHz, 433,32 en 433,92. Zeer zelden staat bij een sensor genoemd op welke band deze zit. RFlink gebruikt de 433.92 dacht ik.

Ik loop enorm aan tegen het stukje bomen-bos, en eigenlijk bijzonder weinig reviews (en mijn google-fu is behoorlijk slecht).

Er word zo vaak geroepen even wat goedkope sensoren te kopen en meten = weten, maar welke dus?
Welke sensoren en waar kan ik deze het beste kopen?

An sich is overstappen op een ander protocol dan RFlink ook mogelijk, maar dan moet het wel betaalbaar zijn en domweg niet aan het internet hangen of apps vereisen (geen Xiaomi Aqara bijv.). Ook geen totale smart-home oplossingen, ik vind fysieke lichtschakelaars prima werken :P

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 08-01-2021 11:59 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik zou een sensor van TFA nemen. Bijv zoiets: https://www.amazon.nl/gp/...41Q/ref=ox_sc_act_title_9
Er zijn ook nog wel andere te verkrijgen.
Bestel er 3 en als het niet goed is kan het gratis retour.

Er zal altijd verschil zitten tussen verschillende thermometers. Je kan in domoticz gewoon de temp bijstellen.

Die van Xiaomi kun je ook met een zigbee stick en zigbee2mqtt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:26
Hi,

Ik heb alternatieve firmware voor de RFLink geschreven waarmee feitelijk alle apparaten ondersteund kunnen worden. Je zult alleen zelf een domoticz scriptje moeten schrijven op de host. Dat kan bv in python. Ik gebruik dit zelf om een aantal apparaten aan te sturen die niet door RFLink ondersteund worden.

https://github.com/hardcodedpassword/rflink-alt