Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvdHoogen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-03-2021
Ha Tweakers,

Ik heb erg trage wifi op mijn laptop terwijl ik op mijn telefoon wél een goede verbinding heb. Een speedtest op de laptop resulteert vaak in 10mb/s download terwijl de telefoon veelal op 95mb/s download zit.

Vanaf de KPN Experia Box V10a een Cat6 kabel getrokken naar het kantoor. Daar ingeplugd in een D-Link 6103 router. D-link router ingesteld als accesspoint, vast IP/DHCP uitgeschakeld (conform een andere topic in dit forum. D-link in eerste instantie op 2.4ghz laten uitzenden maar toen kwam de snelheid niet boven de 2mb/s. D-link router laat ik nu alleen 5ghz uitzenden en mijn laptop (en telefoon) zijn hier 1 meter van verwijderd.

Drivers gecontroleerd via HP website (HP Pavilion 360 14-cd1957nd), virusscans uitgevoerd, wifi-kanalen op 2.4ghz 1, 6, en 11 geprobeerd, op 5ghz 36, 44, en 48 geprobeerd (dmv Wifi Analyzer). Staat nu fixed op kanaal 48. Kanaalbreedte 20/40/80, 802.11 Mode op Mixed 802.11/a/n/ac.

Tracert en ping leveren het volgende resultaat.

C:\Users\Balance>tracert cnn.com

Tracing route to cnn.com [151.101.1.67]
over a maximum of 30 hops:

1 2 ms 3 ms 2 ms Arcadyan [192.168.2.254]
2 261 ms 12 ms 12 ms 195-190-228-52.fixed.kpn.net [195.190.228.52]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 1391 ms 7 ms 5 ms 151.101.1.67

Trace complete.

C:\Users\Balance>tracert cnn.com

Tracing route to cnn.com [151.101.1.67]
over a maximum of 30 hops:

1 890 ms 1 ms 1 ms Arcadyan [192.168.2.254]
2 100 ms 4 ms 4 ms 195-190-228-52.fixed.kpn.net [195.190.228.52]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 415 ms 7 ms 7 ms 151.101.1.67

Trace complete.

C:\Users\Balance>ping tweakers.net

Pinging tweakers.net [213.239.154.30] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=5ms TTL=52
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=298ms TTL=52
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=46ms TTL=52
Reply from 213.239.154.30: bytes=32 time=186ms TTL=52

Ping statistics for 213.239.154.30:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 5ms, Maximum = 298ms, Average = 133ms

Wat kan ik doen om dit te verbeteren/wat is een mogelijk probleem?

Beste antwoord (via rens-br op 08-01-2021 14:47)

• DvdHoogen
Ik denk dat het is opgelost.

Ik had 10mb/s download op de 2.4ghz, toen heb ik met Wifi Analyzer naar kanalen gekeken. Een aantal keer het kanaal veranderd maar speedtesten werden er niet veel beter op.
Toen 2.4ghz uitgezet en 5ghz uitgezonden en met Wifi Analyzer naar een goed kanaal gezocht. Snelheid kwam op de laptop weer niet hoger dan 20mb/s terwijl de telefoon wel 95mb/s pakt.

Ander stuurprogramma voor de Realtek driver geïnstalleerd, pc opnieuw gestart en geen verbinding meer. Blijkt dat ik het verkeerde stuurprogramma heb gedownload. De vorige weer teruggezet, pc opnieuw gestart en direct een speedtest op de 5ghz gedaan. Wat denk je.. 95mb/s. Na lang denken besloten de Wifi Analyzer weer aan te zetten en weer een speedtest te doen: 20mb/s. Dus het probleem was opgelost door naar de 5ghz over te stappen maar dat was niet zichtbaar omdat Wifi Analyzer als enorme stoorzender op je speedtest werkt.

Nu vraag ik me nog wel 1 ding af, beneden heet mijn netwerk DRL en daarop zit verlichting, SONOS, HP printer, telefoons etc op aangesloten. Boven op kantoor heet het netwerk DRL5ghz en daar zit alleen de laptop nu op. Wat gebeurt er als ik dit netwerk dezelfde naam en sleutel geef als het netwerk beneden? Zal mijn laptop, wanneer hij boven op kantoor naast de D-Link staat, automatisch de 5ghz van boven prefereren boven de 2.4ghz van beneden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
DvdHoogen schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:35:
Staat nu fixed op kanaal 48. Kanaalbreedte 20/40/80, 802.11 Mode op Mixed 802.11/a/n/ac.
Zet je kanaalbreedte ook even fixed op 80Mhz.

Weet je daarnaast ook zeker dat je laptop is verbonden met je D-Link en niet nog met de KPN Box?

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 08-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvdHoogen
rens-br schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Zet je kanaalbreedte ook even fixed op 80Mhz.

Weet je daarnaast ook zeker dat je laptop is verbonden met je D-Link en niet nog met de KPN Box?
Ik kan de kanaalbreedte alleen instellen op: Auto 20/40 of Auto 20/40/80. En ik heb het uitgezonden netwerk van D-link anders genoemd dat die van de Experiabox zodat ik weet dat ik met de D-link verbonden zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvdHoogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Nca3LZJXhj8jCEF0XrUHg2_fLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cEhkThzTsImWXyfAIzN6PXQ8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZVu7C1GspzH8PeR6eszjy6J58Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yHggj2AIKd5SD2PUF73VfTL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aan de afbeelding te zien draait hij op 20Mhz, los daarvan zou je ook op 20Mhz meer dan 10mb/s moeten halen.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 08-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvdHoogen
rens-br schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Aan de afbeelding te zien draait hij op 20Mhz.
Dat klopt, ik zie in de routerinstellingen geen mogelijkheid om dit te veranderen naar fixed 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
Is ook niet verstandig om hem op 80Mhz te zetten.
Dan overlapt hij alle kanalen en krijg je dus gegarandeerd minder performance als die ook in gebruik zijn.

De meeste hardware staat standaard op auto dus kiest het systeem zelf de optimale bandbreedte en aangezien hij hier 20Mhz kiest is dat optimaal.
Je ziet dat hij anders overlapt met andere in gebruik zijnde kanalen.

Ook is het voor wifi performance veel slechter om half te overlappen dan om exact op eenzelfde kanaal te zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:44

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:22:
Is ook niet verstandig om hem op 80Mhz te zetten.
Dan overlapt hij alle kanalen en krijg je dus gegarandeerd minder performance als die ook in gebruik zijn.
Belangrijker is of de aangrenzende/overlappende kanalen druk zijn.
De meeste hardware staat standaard op auto dus kiest het systeem zelf de optimale bandbreedte en aangezien hij hier 20Mhz kiest is dat optimaal.
Je ziet dat hij anders overlapt met andere in gebruik zijnde kanalen.
De nuance is dat het systeem dat (over het algemeen) kiest bij het opstarten. Daarnaast is er genoeg ruimte voor 40MHz. @DvdHoogen kies eens kanaal 44 icm 40MHz...levert dat een "snellere" verbinding op?
Ook is het voor wifi performance veel slechter om half te overlappen dan om exact op eenzelfde kanaal te zitten.
Welke theorie zit hierachter?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvdHoogen
lier schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:52:
[...]

De nuance is dat het systeem dat (over het algemeen) kiest bij het opstarten. Daarnaast is er genoeg ruimte voor 40MHz. @DvdHoogen kies eens kanaal 44 icm 40MHz...levert dat een "snellere" verbinding op?
Ik kan wel voor kanaal 44 gaan maar ik kan de frequentie niet aanpassen. Ik heb slechts de keuze uit Auto 20/40 of Auto 20/40/80.

Zit het probleem niet in een andere hoek? Want op mijn iPhone is de speedtest 90mb/s en op de laptop 10mb/s. De router lijkt het dus wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Uitgangspunt moet goed zijn, vandaar voorstel (waarbij je voor Auto 20/40 kan kiezen).

Welk D-Link is het exact? Want als ik Google dan kom ik niets zinnigs tegen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DvdHoogen
Ik denk dat het is opgelost.

Ik had 10mb/s download op de 2.4ghz, toen heb ik met Wifi Analyzer naar kanalen gekeken. Een aantal keer het kanaal veranderd maar speedtesten werden er niet veel beter op.
Toen 2.4ghz uitgezet en 5ghz uitgezonden en met Wifi Analyzer naar een goed kanaal gezocht. Snelheid kwam op de laptop weer niet hoger dan 20mb/s terwijl de telefoon wel 95mb/s pakt.

Ander stuurprogramma voor de Realtek driver geïnstalleerd, pc opnieuw gestart en geen verbinding meer. Blijkt dat ik het verkeerde stuurprogramma heb gedownload. De vorige weer teruggezet, pc opnieuw gestart en direct een speedtest op de 5ghz gedaan. Wat denk je.. 95mb/s. Na lang denken besloten de Wifi Analyzer weer aan te zetten en weer een speedtest te doen: 20mb/s. Dus het probleem was opgelost door naar de 5ghz over te stappen maar dat was niet zichtbaar omdat Wifi Analyzer als enorme stoorzender op je speedtest werkt.

Nu vraag ik me nog wel 1 ding af, beneden heet mijn netwerk DRL en daarop zit verlichting, SONOS, HP printer, telefoons etc op aangesloten. Boven op kantoor heet het netwerk DRL5ghz en daar zit alleen de laptop nu op. Wat gebeurt er als ik dit netwerk dezelfde naam en sleutel geef als het netwerk beneden? Zal mijn laptop, wanneer hij boven op kantoor naast de D-Link staat, automatisch de 5ghz van boven prefereren boven de 2.4ghz van beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
lier schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Belangrijker is of de aangrenzende/overlappende kanalen druk zijn.

[...]

[...]

Welke theorie zit hierachter?
De meeste systemen kiezen niet alleen bij het opstarten maar ook als ze merken dat een 80Mhz kanaal last krijgt van een ander in gebruik zijnd kanaal.

En de theorie achter het feit dat half overlappende kanalen slechter zijn dan exact gelijke kanalen komt uit het principe van wifi.
Wifi is een shared medium dus als er iets anders op hetzelfde kanaal staat dan zullen die twee de beschikbare bandbreedte netjes samen verdelen, dat is hoe wifi werkt.
Als er echter een kanaal half overlapt, wordt dat niet ervaren als een shared gebruiker van dat kanaal, maar als simpelweg storing waar hij doorheen probeert te komen.
Dat is erger dan netjes de bandbreedte delen, want daar is wifi op ontworpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

DvdHoogen schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:25:
Naast de naam en sleutel moet ook de gekozen encryptie identiek zijn. Als daaraan voldaan wordt gaat het "roamen" een stuk beter.

Voorkeur voor een radio kan je beïnvloeden door de signaalsterkte te verlagen. Heel veel andere opties heb je niet met huis-tuin-en-keuken apparatuur.
Ben(V) schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:35:
De meeste systemen kiezen niet alleen bij het opstarten maar ook als ze merken dat een 80Mhz kanaal last krijgt van een ander in gebruik zijnd kanaal.
Ik ken dit alleen van DFS kanalen (52 en hoger), voor non DFS vindt dit, voor zover ik weet, niet plaats.

[ Voor 17% gewijzigd door lier op 08-01-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Toch is het echt zo, bij sommige systemen kun je kiezen tussen een 20/60/80/auto en anderen zijn alleen auto.
Bij auto alleen bij het opstarten kijken is uiteraard een vrij nutteloze aangelegenheid.

En DFS is iets heel anders die, kijken of er geen radar aanwezig is en als dat het geval is wordt zo'n kanaal geheel geblokkeerd.
Als je hem dan niet op auto channel(andere auto dan auto bandwidth) hebt staan valt je wifi geheel weg.

Uiteraard zullen er allerlei variaties in verschillende merken en typen aanwezig zijn, maar juist dit soort dingen maken het verschil tussen goede AP's en minder goede en niet de geadverteerde maximale snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-06 11:58
DvdHoogen schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:25:
omdat Wifi Analyzer als enorme stoorzender op je speedtest werkt.
Nee hoor, dat is geen stoorzender, als een wlan anaylzer iets over andere kanalen moet gaan rapporteren zal de radio van de betreffende band op alle kanalen moeten gaan luisteren en dat kost tijd, deze tijd is de radio dus niet actief op zijn aan het ap associated kanaal.

Als je er zo naar kijkt is het heel logisch dat de prestaties van een wlan verbinding zewaar verminderd zijn als er wlan analyser software draait.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1