Wandjes op zolder plaatsen i.c.m. dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimGrandia
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05-2021
Hoi,

Wij hebben te horen gekregen dat mijn vrouw zwanger is van een tweeling dus ineens is er nogal haast geboden bij het verbouwen van onze zolder ;)
Helaas zijn alle goede aannemers heel erg druk (iedereen is volgens mij bezig met home improvement tijdens corona ofzo) dus ik hoop zelf ook wat te kunnen doen.

De dakkapel laat ik plaatsten door een bedrijf maar de wandjes om twee slaapkamers te creëren wilde ik zelf doen.
Dat heb ik al wel eens eerder gedaan maar dat was een recht toe recht aan situatie met een plat dak. Hier heb ik een puntdak en dat wil ik ook zo houden.

Nou zei de opmeter van de dakkapel dat er natuurlijk een groot gat in de dakconstructie komt en dat ik dat ook enigzins moet opvangen met een wandje.
Mijn plan was om een scheidingswand precies in het midden te zetten (dus tot in de nok van het huis) maar hij zij dat ik die beter iets uit het midden, naar de kant van de dakkapel kon plaatsen. Snapt iemand deze logica? Ik word er een beetje zenuwachtig van...

thanks,
Wim

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
WimGrandia schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:28:
Hoi,

Wij hebben te horen gekregen dat mijn vrouw zwanger is van een tweeling dus ineens is er nogal haast geboden bij het verbouwen van onze zolder ;)
Helaas zijn alle goede aannemers heel erg druk (iedereen is volgens mij bezig met home improvement tijdens corona ofzo) dus ik hoop zelf ook wat te kunnen doen.

De dakkapel laat ik plaatsten door een bedrijf maar de wandjes om twee slaapkamers te creëren wilde ik zelf doen.
Dat heb ik al wel eens eerder gedaan maar dat was een recht toe recht aan situatie met een plat dak. Hier heb ik een puntdak en dat wil ik ook zo houden.

Nou zij de opmeter van de dakkapel dat er natuurlijk een groot gat in de dakconstructie komt en dat ik dat ook enigzins moet opvangen met een wandje.
Mijn plan was om een scheidingswand precies in het midden te zetten (dus tot in de nok van het huis) maar hij zij dat ik die beter iets uit het midden, naar de kant van de dakkapel kon plaatsen. Snapt iemand deze logica? Ik word er een beetje zenuwachtig van...

thanks,
Wim
toon volledige bericht
een wandje plaatsen om je dakkapel op te vangen? Dan moet je opzoek naar een knappe dakkapel bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb je iets van foto's en/of tekeningen van de huidige situatie, de geplande situatie als de aannemer klaar is en de gewenste situatie wanneer jij klaar bent?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:46
@WimGrandia
Kans dat de dakkapel bouwer dan kosten probeert te besparen door jou het dak met een draagmuur te laten opvangen.

Bij het gemiddelde rijtjeshuis wordt er een balk tussen beide woning scheidende muren geplaatst waarop het dak komt te rusten.

Maar misschien is jouw situatie anders en is er wel een muur nodig.
Dan zou ik dat toch wel even laten doorrekenen door een constructeur.
Je wil immers niet dat je dak verzakt over een paar jaar.

Bij ons staat ook een dragende wand boven omdat we de hele achterzijde van de kapconstructie weggezaagd hebben.
Dit is toch wel een serieus wandje geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:54
Inderdaad word er normaliter een balk geplaatst om dit op te vangen. M.b.t. je wandje/muurtje. Ik weet de indeling/grootte niet maar vaak zie je 5 ramen en dan zit het wandje op een plek waardoor er aan één kant 2 ramen zitten en aan de andere kant 5.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik ook nog een andere leverancier laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij bedoelt TS dit (simpele schets):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nzmSr1z/dakkapeltweakers.png

En dat lijkt mij een logisch advies om tot de meest goedkope/simpele oplossing te komen. Wil niet zeggen dat jouw idee onmogelijk is, maar waarom laat je het niet even doorrekenen door een constructeur?

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 08-01-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimGrandia
Thanks voor de snelle reacties!
Ik vond het ook een raar verhaal dus ga ook zeker nog wat andere offertes opvragen.
Voor het totaalplaatje, dit is de pattegrond zoals het nu is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrRnH2N6LkaOYIQ75687jC435ls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iycOwQuFtn1Vf9xK4LMMf6ZI.png?f=user_large

En hoe het zou moeten worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PypuLNG6oH_v1e_4wSJ-xGyGaZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KuOPFpExzU5XrE4xaa6LOCob.png?f=user_large

En nog ff 3d, zoals het nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBv7wvhF_oR0yjGCv1qjUgs7qD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mzmGKhP8GFM07LjM6tEHxQr2.png?f=user_large

En zoals het moet worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taFz4Y90oTxF-w5Oh4Hhc36YSHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w9P2jAebWgIbzGO3B30URrOV.png?f=user_large

En de voorzijde nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cgh5vEmcSvQDDfF_eae__nrtPL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZWpJkSJNpsf7PPfyS7Yg36th.png?f=fotoalbum_large

En de voorzijde straks?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Lh5G3BNynMa83x5zMUOq1twtP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kG4mUbcE5r4IMKbGmQEmZQwu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
Een tussenwandje is prima maar je kunt niet zomaar dragende wanden op je zoldervloer zetten. Een gestorte betonvloer is kan nog wel wat hebben maar bij een houten vloer is er dikke kans dat dat fout gaat.

Daar moet je inderdaad een constructeur voor hebben maar normaliter lost degene die de dakkapel maakt dat probleem gewoon zelf in het dak op met een balk (gording/slaper). Dit komt op mij niet geruststellend over of is er misschien sprake van een misverstand?

Heb je foto's of tekeningen van de constructie van je zolder dak? Hoe zit dat in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:21
Ben even heel erg voorzichtig als je opeens dragende muren gaat zetten op een vloer die daar initieel niet voor is bedoeld.
Dat het zou moeten kunnen gaan is mooi meegenomen maar laat dat even checken bij een constructeur.
Liefst mogen alle muren metalstud zijn en draagt de dak en dakkapel constructie af op de buitenmuren.

Ennuh: vergunningsplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimGrandia
Maar dit zijn geen toch geen dragende muren?
Die zolder is nu helemaal open met een recht toe rechtaan puntdak.
Mijn plan was om een paar wandjes te plaatsen om er twee kamers van te maken.
Zie ik iets over het hoofd? Ik ga geen muren weghalen ofzo alleen maar een paar toevoegen..

(btw, die dakkapel is 1 stuk maar floorplanner kent dat niet met 5 ramen dus op de 3d tekening zijn het nu twee dakkapellen van 2 en 3 ramen naast elkaar..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Er is nu geen extra ondersteuning van je dak nodig omdat alle balken nog heel zijn.

Jou dakkapel bouwer gaat een hele hoop balken doorzagen, daar wordt het zootje zwak van. Dit kun je op 2 manieren oplossen. Of je plaats extra constructie in het dak, of je vangt eea op met een dragende muur.
1e oplossing is extra werk dus extra kosten voor de dakkapel bouwer.
2e oplossing is extra belasting voor je vloer.

Dat laatste kun je niet altijd ongestraft doen. Als je vloer, die daar niet op berekend is, het niet houd, komt het hele zootje met de tijd alsnog naar beneden.

Vandaar dus het advies om of een constructeur te raadplegen ofwel de dakkapel bouwer het in het dak op te laten lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk dat je de woorden van de opmeten iets teveel gewicht geeft. Het kan natuurlijk niet zo zijn, dat jij je huis ineens moet gaan verstevigen als firma X een dakkapel plaatst. Firma X laat natuurlijk gewoon een veilige en robuuste situatie achter als ze weer vertrekken, toch? Zoniet, dan moeten ze de opdracht gewoon niet accepteren en eerlijk zeggen dat ze die dakkapel niet kunnen plaatsen zonder extra aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

_Arthur

blub

Wat is het bouwjaar van je huis en wat voor type dak heb je? Sporen of gordingen? Klapdak?

En zoals al meer gevraagd; graag een foto van de kant waar je je dakkapel wilt plaatsen. Geen 3D tekening want daarop is niet je huidige constructie zichtbaar hoe het echt is.
Pagina: 1