Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor opslagstation?

Pagina: 1
Acties:

• rico91
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
Hallo!

Mijn diskstation is gecrasht en heb dus wat slechte ervaring met synology.
Misschien is het gewoon pech (station was ook al wel oud). Maar ik zoek het volgende:

In de loop der jaren verzamel je steeds meer opslag. Veel bestanden van werk wat gearchiveerd kan worden.
Ik kan een aantal hdd kopen en daar mijn bestanden opzetten, maar om te voorkomen dat er bijv een hdd crasht wil ik van elke schijf een mirror backup.
Is dit alleen mogelijk met NAS systemen van bijv synology? Of kan ik nog iets simpelers aanschaffen?
De bestanden hoeven niet bereikbaar te zijn via een netwerk.

Ben benieuwd naar jullie tips/advies.
(zelf heb ik er weinig kaas van gegeten namelijk!)

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Beste tip is om offsite backup te hebben. Twee hardeschijven die naast elkaar liggen kunnen door een klein ongeluk beiden de geest geven.

Mijn oplossing:
Oude PC met veel disks.
Ubuntu op SSD.
Met ZFS een grote storage maken (Z2 zodat er 2 disks kunnen uitvallen zonder problemen).
Via samba delen met de rest van het netwerk.
Crashplan als incremental cloud backup.

Niet echt de meest simpele oplossing maar wel redundant en je hebt offsite backup. Tijdens het opzetten kan je ook mooi nog wat leren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:55
Dat raadt ik ook zeker aan.
Heb zelf Crashplan omdat het gewoon goed werkt. Is niet de goedkoopste, maar scheelt een hoop geklooi.
Draai zelf een server met Windows 10 erop (vind de licenties na Windows Home Server eigenlijk veel te duur voor thuis gebruik) en ook crashplan.

Backups worden automatisch geregeld na instellen en je hebt ook dat je terug in de tijd kunt om bestanden terug te halen. Er zit wel een limiet aan als ik het begrepen heb, maar met 2TB ben ik daar nog niet aan gekomen.

• Renault
  • Laatst online: 30-11 16:07
Een goede optie die ik zelf toepas in een kleine non-profit organisatie:
1. twee externe USB3 harddisks, waarop elk kwartaal een versie kopie wordt gemaakt van de hele centrale dataset. Aangevuld met een jaarlijkse kopie van de hele C:-disk (OS) van elke PC.
Er is namelijk één centrale PC waarop de data op een SSD staat, alle andere PC's hebben die datadrive als netwerkdrive aangekoppeld en werken daarop. (Alle op C: geplaatste data wordt door mij straal genegeerd en dat weet men.)
De externe backup-harddisks worden op twee verschillende locaties bewaard, die geen relatie hebben met de locatie van de originele data.
2. een met Windows 10 FileHistory gemaakte dagelijkse incremental datakopie van de SSD waarop de data staat, naar een grote interne harddisk. Het enige doel hiervan is het intern dupliceren van de data (dus jouw "mirror") zodat ik sneller kan reageren bij een beperkte calamiteit. FileHistory is via in Libraries opgenomen exclusion-folders zodanig gekannibaliseerd dat geen Windows files worden meegenomen, alleen data.
3. een al jarenlang voortschrijdend lopende met Duplicati2 encypted dagelijkse incremental backup naar een gratis cloudlocatie (mega.nz).
Hiernaast loopt op elke PC die deze data benadert FSecure als virusscanner, gecombineerd met Malwarebytes , beiden samen met Schijfcontrole handmatig gedraaid op alle driveletters en backupdisk vóórdat de periodieke backup begint.

Deze backupmethodiek biedt bescherming tegen cryptovirussen en de meeste andere bedreigingen.
Op mega.nz kijk ik eenmaal per week of de dagbackups hebben gelopen (dat zie ik aan de datum van de bestanden) en of het totaal backupvolume niet uit de hand loopt. De restoreprocedure is getest en gedocumenteerd: bij een calamiteit kan ik het OS vanaf backup terugzetten en updaten en daarna de kwartaalbackup terugzetten en daaroverheen terug tot precies die datum vanaf mega.nz restoren. Dit loopt nu al jarenlang vlekkeloos.

• rico91
  • Laatst online: 15-09-2024
Bedankt voor jullie tips!!
Ik ga voor nu sowieso even voor een simpele bakcup maken op een externe hdd.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Je hebt ook USB disks met twee disken erin die je met een dipswitch in een mirror kunt zetten.

https://www.mobile-harddi...&f51=2%2Bslots&sort=price

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 20-01-2021 18:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1