Wijzigen van IDE naar AHCI mode

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
Mijn vraag
Wat moet ik updaten om van IDE mode naar AHCI mode over te gaan? BIOS? SATA drivers?

Ik wil mijn oude systeem upgraden/sneller maken door er een SSD aan toe te voegen. Tijdens de voorbereidingen zag ik dat mijn BIOS is ingesteld op IDE mode en heb ik getracht deze om te zetten naar AHCI. Na de wijziging wilde het systeem niet meer starten omdat het geen opstart schijf kon vinden. In feite zag hij geen enkele schijf meer ook niet in de BIOS.
De huidige HDD wil ik wel blijven gebruiken als data schijf, terwijl de SSD bedoeld is als systeem schijf. ASUS heeft overigens voor dit MB geen windows 10 BIOS Update (max win 8.1).

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU INtel i7 920
MB ASUS P6T SE
HDD WD1001FALS
SSD Crucial MX500 2.5

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:57
Als je Windows nog moet installeren op de ssd dan is het vrij simpel. Koppel je harde schijf even los, schakel je bios om naar AHCI en start vervolgens Windows setup vanaf USB en installeer deze op je ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Bloodnose schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:27:
Na de wijziging wilde het systeem niet meer starten omdat het geen opstart schijf kon vinden. In feite zag hij geen enkele schijf meer ook niet in de BIOS.
Bij wijzigen van de instellingen van IDE/AHCI settings moet de schijf normaal gesproken gewoon zichtbaar blijven in de bios.
Controleer de bios instellingen en zorg dat de SSD op de Intel SATA aansluitingen is aangesloten.
Dat board heeft namelijk ook nog een JMicron® JMB363 PATA and SATA controller.

Omschakelen van IDE naar AHCI mode in Windows 10 doe ik normaal op deze manier:

Laat Windows (10) tijdelijk in veilige mode starten (MSconfig /System Configuration)
Herstart naar BIOS
Verander IDE naar AHCI
Herstart, Windows zal de AHCI driver activeren
Als alles goed is verlopen kan je de veilige mode weer uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 16:42

r44

Probeer dit.

1. In de Bios naar Storge Configuration
2. Configure Sata AS en druk op enter
3. Set op AHCI

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Google is je vriend.

Zoek gewoon op IDE to AHCI without installing Windows en voer de stappen uit.

1. Twee register aanpassingen
2. BIOS aanpassen

Klaar.

Aangezien we geen kleuterschool zijn, zijn de stappen met Google terug te vinden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.