Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06:42
Ik zit in een lastige situatie waar ik even geen raad meer mee weet.

Wij hebben een klant die een rekening niet betaald heeft.

Alle officiële stappen doorlopen, en desbetreffende persoon is niet op komen dagen op de zitting (december 2020) en zal bij verstek veroordeeld worden door de rechtbank ergens half januari 2021.

Het incassobureau kon niet met deze persoon in contact komen omdat hij geen vaste woon/verblijfplaats heeft.

Melding van het incassobureau:
In opgemelde zaak is bij het informeren bij de BRP gebleken dat betrokkene thans VOW ( vertrokken onbekend waarheen) is.
Nu weet ik dat hij ergens in een dorpje een halletje huurde waar hij woonde / verbleef.

Nu ben ik niet de enigste die geld van hem krijgt, er zijn meerder mensen (waaronder de verhuurder van het pand) op zoek naar hem.

Nu gaat het "gerucht" dat deze man in deze bedrijfshal begin december overleden zou zijn, en dat de politie hem hier uit gehaald heeft.

Naar aanleiding van dit gerucht contact gezocht met incassobureau en ik kreeg deze melding terug (via deurwaarder)
Even geïnformeerd in de Basisgegevens Personen doch betrokkene is niet overleden enkel geen adres bekend.
Een aantal weken later nogmaals laten controleren, en wederom dezelfde conclusie, hij is nog niet overleden gemeld.

Zojuist maar eens met de politie gebeld, maar die mogen i.v.m. de AVG helemaal niets vertellen.

Ze gaven me alleen aan dat als zo'n situatie zich voor zou doen, dat het best wel even kan duren voordat iemand overleden is gemeld en dit te zien is in de basisgegevens personen :?

Heeft iemand van jullie misschien een idee wat hier "normaal" de procedure voor is, en hoe kom ik erachter of deze man daadwerkelijk overleden is.

Hij heeft geen familie zover ik weet.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:21

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Ehm, een incassobureau mag helemaal niet kijken in de Basisregistratie.

Maar waarom wil je weten of deze man al overleden is? Want zo te zien kun je van een kale kip niet plukken, plus dat zijn erfgenamen de schuld wel erven, maar die zullen de erfenis wel verwerpen.

Note to self: being good is often more important than being right.

• Grolsch
Ardana schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:17:
Ehm, een incassobureau mag helemaal niet kijken in de Basisregistratie.
Kleine correctie, deze melding kwam van de deurwaarder, deze mag dat blijkbaar wel :?
Maar waarom wil je weten of deze man al overleden is? Want zo te zien kun je van een kale kip niet plukken, plus dat zijn erfgenamen de schuld wel erven, maar die zullen de erfenis wel verwerpen.
Omdat ik nog geld van hem krijg, en ik wil waarborgen dat deze persoon in kwestie geen "Fabel" de wereld in helpt om te proberen onder zijn schulden uit te komen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Kleine correctie, deze melding kwam van de deurwaarder, deze mag dat blijkbaar wel :?
Dacht ik al, maar ik vraag het toch ff na.
Omdat ik nog geld van hem krijg, en ik wil waarborgen dat deze persoon in kwestie geen "Fabel" de wereld in helpt om te proberen onder zijn schulden uit te komen.
En wat wil je daar aan doen dan? Zolang hij geen vaste woon- of verblijfplaats en geen vast inkomen heeft, kun je sowieso niks. Klinkt heel hard (en ik ben ook wel 'ns duizenden euro's kwijt geraakt door 'n wanbetaler dus ik weet wat het is), maar de vraag blijft: en dan?

Jij, als particulier, mag sowieso niks. Je hebt al een deurwaarder, je hebt een vonnis, dat minstens 20 jaar geldig blijft, dus wat wil je nog meer?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Grolsch Het lijkt er op dat deze persoon in de situatie is beland, dat hij niet kan betalen. Ik denk niet dat hij ergens vermogen heeft. Of er een uitspraak komt, zegt weinig. als er geen geld is, kun je niets innen.
Je zult moeten afwachten tot er vermogen is, en dat kan zomaar uitblijven. en als heb je straks waarschijnlijk een vonnis waar je 20jaar de tijd hebt op innen(niet jij, maar gerechtsdeurwaarder)

[Voor 31% gewijzigd door Hackus op 08-01-2021 10:29]

5x5 @85%. Never Skip a Leg Day !

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:13
[...]

Is dat wel mogelijk dan? Zeggen dat je dood bent, zodat je niet meer hoeft te betalen?

Ik begrijp verder ook niet waarom jij er zo achteraan zit, je hebt daar toch het incassobureau voor. Inmiddels loopt de zaak ook al bij een rechter, dus ik begrijp niet wat je met jouw persoonlijke zoektocht daar nog aan kan toevoegen.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:07:
Zojuist maar eens met de politie gebeld, maar die mogen i.v.m. de AVG helemaal niets vertellen.
Dan weet je dat die volgens de politie nog leeft. De AVG geldt niet voor overleden mensen. Of de politie heeft dat niet scherp, en/of er zijn andere regels om het vertrouwelijk te houden.

-

Check even het contract met het incassobureau: in alle gevallen no cure no pay of draai jij straks op voor hun kosten? In dat laatste geval kan je het misschien beter stoppen (of een bedrag reserveren als het een principekwestie is).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Grolsch
Ardana schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Dacht ik al, maar ik vraag het toch ff na.

[...]

En wat wil je daar aan doen dan? Zolang hij geen vaste woon- of verblijfplaats en geen vast inkomen heeft, kun je sowieso niks. Klinkt heel hard (en ik ben ook wel 'ns duizenden euro's kwijt geraakt door 'n wanbetaler dus ik weet wat het is), maar de vraag blijft: en dan?

Jij, als particulier, mag sowieso niks. Je hebt al een deurwaarder, je hebt een vonnis, dat minstens 20 jaar geldig blijft, dus wat wil je nog meer?
Het is een zakelijk verhaal, ik heb een B.V.

En het klopt dat ik naar alle waarschijnlijkheid mijn geld nooit krijg, maar ik heb me door het incassobureau laten vertellen dat zodra ik een vonnis heb dat ik de komende 20 jaar de vordering alsnog kan verhalen mocht hij zich in de komende 20 jaar ooit weer ergens inschrijven
In opgemelde zaak is bij het informeren bij de BRP gebleken dat betrokkene thans VOW ( vertrokken onbekend waarheen) is.

Graag vernemen wij van u of u openbaar wenst te dagvaarden.

Indien u akkoord gaat met bovenstaande, zal de debiteur drie maanden lang worden opgeroepen in de Staats Courant om verweer te voeren tegen de dagvaarding. Indien er binnen deze termijn niet wordt gereageerd, dan zal de rechter verstekvonnis wijzen. Dit vonnis zal in uw voordeel zijn.
Gezien het vonnis twintig jaar geldig is, kan de vordering nog steeds worden verhaald indien de debiteur zich weer inschrijft op een adres. De kosten voor het openbaar dagvaarden zijn nihil en worden tevens verhaald op de debiteur.
Uit principe vertik ik het om hem hiermee weg te laten komen, vandaar dat wij bovenstaande procedure in gang hebben gezet.
Droefsnoet schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Is dat wel mogelijk dan? Zeggen dat je dood bent, zodat je niet meer hoeft te betalen?

Ik begrijp verder ook niet waarom jij er zo achteraan zit, je hebt daar toch het incassobureau voor. Inmiddels loopt de zaak ook al bij een rechter, dus ik begrijp niet wat je met jouw persoonlijke zoektocht daar nog aan kan toevoegen.
Ik ben gewoon benieuwd of het uberhaupt mogelijk is dat iemand overlijdt zonder dat dit in de registers vermeld wordt.

Of kan iemand een "smoes" bedenken en zo denken onder zijn schulden uit te komen.

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Het is een zakelijk verhaal, ik heb een B.V.

En het klopt dat ik naar alle waarschijnlijkheid mijn geld nooit krijg, maar ik heb me door het incassobureau laten vertellen dat zodra ik een vonnis heb dat ik de komende 20 jaar de vordering alsnog kan verhalen mocht hij zich in de komende 20 jaar ooit weer ergens inschrijven

[...]

Uit principe vertik ik het om hem hiermee weg te laten komen, vandaar dat wij bovenstaande procedure in gang hebben gezet.

[...]

Ik ben gewoon benieuwd of het uberhaupt mogelijk is dat iemand overlijdt zonder dat dit in de registers vermeld wordt.

Of kan iemand een "smoes" bedenken en zo denken onder zijn schulden uit te komen.
Smoezen genoeg maar jezelf dood verklaren is wel heel lastig. Tevens is het makkelijker om te betalen of je moet uit vrije wil een bestaan willen leiden zonder vast adres.
Zodra je je ergens inschrijft komt alles weer op je dak.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:35
Onder normale omstandigheden geeft een schouwarts/gemeentelijke lijkschouwer
een overlijdensverklaring af, waarmee bij de gemeente aangifte van overlijden kan worden gedaan. De gemeente geeft dan een akte van overlijden af. Daarmee kan dan de afwikkeling van de erfenis e.d. in gang worden gezet. Zie ook: https://www.uitvaartverze...derwerpen/overlijdensakte

Hoe komt men erbij dat er sprake is van overlijden? De officiële status is blijkbaar VOW, oftewel hij is met de noorderzon vertrokken en heeft zich nergens ingeschreven.

Als de politie hem ergens dood heeft aangetroffen, zal er zeker een arts bij geweest zijn. Dan is alleen nog de vraag wie er wanneer aangifte van overlijden bij de gemeente gaat doen.

[Voor 29% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-01-2021 10:48]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• TMDC
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-01 17:29
pyrofielo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:43:
Smoezen genoeg maar jezelf dood verklaren is wel heel lastig.
"Ja goeiemiddag, ik kom mezelf dood verklaren. Hier is mijn ID-kaart" >:)

Het enige bewijs wat je hebt dat deze persoon dood is, is een gerucht (wat die persoon natuurlijk wel érg goed uitkomt).

Als dat echt zo is, zal dat vanzelf wel in de basisadministratie doorsijpelen (hoewel zonder nabestaanden dat natuurlijk voor niemand prioriteit zal hebben). Ik denk dat je alleen maar kunt afwachten.

Overigens denk ik dat als die persoon echt overleden uit het pand gehaald zou zijn, je dit wel ergens in de krant zou hebben gelezen.

• Wouterkaas
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-01 12:57
Dan is de constatering dat het gerucht een gerucht is en geen concrete aanwijzing. De enige manier waarop jij erachter komt dat die meneer overleden is, is als jij hem dood ziet of dat de instanties melden dat hij overleden is. Als de politie hem dood uit een pand gehaald heeft, zie ik niet in waarom zij zijn dood niet zouden melden. Dat zou ook in het belang van hun onderzoek zijn.

Tenzij je in de gemeente 't Hof van Twente woont waar de boel op zijn gat heeft gelegen wat betreft de BRP.

• Grolsch
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:43:
Onder normale omstandigheden geeft een schouwarts/gemeentelijke lijkschouwer
een overlijdensverklaring af, waarmee bij de gemeente aangifte van overlijden kan worden gedaan. De gemeente geeft dan een akte van overlijden af. Daarmee kan dan de afwikkeling van de erfenis e.d. in gang worden gezet. Zie ook: https://www.uitvaartverze...derwerpen/overlijdensakte

Hoe komt men erbij dat er sprake is van overlijden? De officiële status is blijkbaar VOW, oftewel hij is met de noorderzon vertrokken en heeft zich nergens ingeschreven.

Als de politie hem ergens dood heeft aangetroffen, zal er zeker een arts bij geweest zijn. Dan is alleen nog de vraag wie er wanneer aangifte van overlijden bij de gemeente gaat doen.
Bedankt voor je duidelijke antwoord.

De tekst die ik eerder aanhaalde is van midden vorig jaar (die status VOW).

Zoals ik aangaf zijn er meerder mensen die geld van hem krijgen, en wij houden af en toe contact als iets of iemand wat "nieuws" hoort of als er ontwikkelingen zijn.

Begin december belde een andere schuldeiser mij dus met het verhaal dat een medewerker van desbetreffend persoon (stageloper van een school) 's ochtends het pand in wou, maar de deur niet open kreeg omdat er een sleutel aan de binnenkant in zat.

Deze jongen zou vervolgens de politie gebeld hebben, en de politie zou deze persoon uit het pand gehaald hebben.

Ik heb dit verhaal dus gehoord van een andere schuldeiser, en dus niet gelezen in de krant, of van die schooljongen zelf gehoord, ik weet ook niet wie deze schooljongen is.

Is er ook ergens vastgelegd binnen welke termijn die aangifte van overlijden gedaan moet zijn :?

• Tatsu
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Zeker als ondernemer... waar heb je wel en geen invloed op.

Hoeveel energie, tijd, geld en moeite heb je hier in de tussentijd in gestopt en hoeveel heb je er nu voor teruggekregen? Maak de balans eens op en bekijk het netto resultaat.

Van mijn eigen ervaring met dit soort trajecten als ook mede ondernemers die ik in de afgelopen jaren heb gesproken, en het laatste jaar coach.... Zo'n principekwestie levert vaak een leeg gevoel, kwaadheid en verdriet op, het kan enorm frustreren.

Dan heb je naar mijn mening een paar opties:
- Loslaten, het geld als verloren zien.
- Vasthouden, je doet zelf onderzoek en blijft contact onderhouden. Of je spendeert wat geld en schakelt een bureau in die zijn verblijfplaats gaat achterhalen. Afhankelijk van het grootte van geheel uitstaande bedrag bij meerdere schuldeisers zul je die kosten van het inschakelen van het bureau wel kunnen delen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:24
Kan je niet familie/vrienden of bekende van hem vinden op Facebook en die eens contacten?

• Herko_ter_Horst
"persoon uit het pand gehaald" betekent toch niet dat ie dood was?

M.b.t. de aangifte, zie ook de link die ik postte: "Bij een natuurlijke dood wordt geacht dat er binnen 5 dagen aangifte wordt gedaan van een overlijden bij de gemeente."

Maar de situatie zal ongetwijfeld anders zijn bij een politieonderzoek.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-01 16:46
F_J_K schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Dan weet je dat die volgens de politie nog leeft. De AVG geldt niet voor overleden mensen. Of de politie heeft dat niet scherp, en/of er zijn andere regels om het vertrouwelijk te houden.

-
Lijkt het sterkst op een 'makkelijk uit te leggen antwoord', maar de politie gaat jou en mij sowieso nooit gegevens verstrekken over een persoon, werd al niet gedaan voordat het AVG in het leven werd geroepen.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:45

Tens

carnitariër

Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:00:
Bij een natuurlijke dood wordt geacht dat er binnen 5 dagen aangifte wordt gedaan van een overlijden bij de gemeente."
Daarvoor is het wel handig dat er identificatie en een woonadres is, anders weet je niet bij welke gemeente je het moet melden ben ik bang

Pas op met het nieuwe vaccin: iedereen die in de 18e eeuw ingeënt is tegen pokken is toch doodgegaan!

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-01 15:30
Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:35:

Well op zee verloren gaan of ergens in de wildernis?
Of een misdrijf waar het lijk ergens stiekem begraven is of zo.

Een gegeven moment kan dit aangeroepen worden na tig jaar geen teken of leven: https://nl.qaz.wiki/wiki/Presumption_of_death

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20:23
F_J_K schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:30:
[...]

-

Check even het contract met het incassobureau: in alle gevallen no cure no pay of draai jij straks op voor hun kosten? In dat laatste geval kan je het misschien beter stoppen (of een bedrag reserveren als het een principekwestie is).
De Avg geldt wel degelijk voor de overleden persoon indien de nabestaanden door een (voorgenomen) verwerking van persoonsgegevens worden geraakt. Dit staat ook in overweging 27 Avg, dat de lidstaten aanvullende uitvoeringsregelgeving mogen vaststellen voor de verwerking van persoonsgegevens van overleden personen. Nederland heeft nagelaten dat te doen maar via de band van de nabestaanden die geraakt worden door de (voorgenomen) verwerking stel ik, ook met inachtneming van art. 7 Handvest en art. 8 EVRM , dat die persoonsgegevens dan betrekking hebben op de nabestaanden (waarvan het inherent is aan het begrip "nabestaanden" dat die in leven zijn). Dus dan verwerk je persoonsgegevens van erfgenamen, als je heel juridisch-technisch ernaar kijkt. Het vermogen gaat na overleden namelijk in algemene titel over naar de gene die krachtens erfrecht als erfgenamen aangewezen zijn.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• mmniet
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 15:48
ik vraag me gelijk af, waarom zoveel moeite doen, er lijkt niets te halen te zijn. Is de moeite het waard tov wat je denkt te halen? Als hij idd dood is, kan je het geld op je buik schrijven. Om hoeveel gaat het eigenlijk?

It's me Mario

• Grolsch
Tatsu schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:58:
Zeker als ondernemer... waar heb je wel en geen invloed op.

Hoeveel energie, tijd, geld en moeite heb je hier in de tussentijd in gestopt en hoeveel heb je er nu voor teruggekregen? Maak de balans eens op en bekijk het netto resultaat.

Van mijn eigen ervaring met dit soort trajecten als ook mede ondernemers die ik in de afgelopen jaren heb gesproken, en het laatste jaar coach.... Zo'n principekwestie levert vaak een leeg gevoel, kwaadheid en verdriet op, het kan enorm frustreren.

Dan heb je naar mijn mening een paar opties:
- Loslaten, het geld als verloren zien.
- Vasthouden, je doet zelf onderzoek en blijft contact onderhouden. Of je spendeert wat geld en schakelt een bureau in die zijn verblijfplaats gaat achterhalen. Afhankelijk van het grootte van geheel uitstaande bedrag bij meerdere schuldeisers zul je die kosten van het inschakelen van het bureau wel kunnen delen.
Ik stop er de laatste tijd nagenoeg geen energie en geld meer in.

We hebben producten / diensten geleverd, factuur verstuurd, de aanmaningen verstuurd en de vordering uiteindelijk uit handen gegeven aan een incassobureau.

Ik heb al geaccepteerd dat dat geld er naar alle waarschijnlijkheid nooit komt, factuur al geboekt als oninbaar, BTW teruggevraagd, dus wat dat betreft is dit hoofdstuk afgesloten.
Ik lig er ook geen minuut van wakker, en wil er zeker niet teveel energie instoppen.
mmniet schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:36:
ik vraag me gelijk af, waarom zoveel moeite doen, er lijkt niets te halen te zijn. Is de moeite het waard tov wat je denkt te halen? Als hij idd dood is, kan je het geld op je buik schrijven. Om hoeveel gaat het eigenlijk?
8K ongeveer, maar zoals aangegeven ik ben er nagenoeg niet mee bezig.

Ik was alleen benieuwd naar het proces hoe iemand overleden wordt gemeld, niet meer en niet minder.

Dit proces is mij ondertussen wel duidelijk, en of hij nu overleden is, of niet dat geld gaat er waarschijnlijk toch niet komen.

En omdat we een verstekvonnis hebben kunnen we desbetreffende persoon nog 20 jaar "achtervolgen" mocht hij zich ooit weer ergens inschrijven.

Het druist tegen mijn principes in om hem hiermee weg te laten komen, vandaar dat we de procedure gestart zijn. Dat heeft me inderdaad wat extra geld gekost, maar liever dat, dan desbetreffende persoon ermee weg laten komen en volgende "slachtoffers" te maken.
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:00:
"persoon uit het pand gehaald" betekent toch niet dat ie dood was?

M.b.t. de aangifte, zie ook de link die ik postte: "Bij een natuurlijke dood wordt geacht dat er binnen 5 dagen aangifte wordt gedaan van een overlijden bij de gemeente."

Maar de situatie zal ongetwijfeld anders zijn bij een politieonderzoek.
Het verhaal is dat de politie hem dood uit het pand heeft gehaald.

[Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2021 12:52]

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Volgens mij is ook meer de vraag hoe aannemelijk het is dat de persoon overleden is op basis van de geruchten. (tis een gerucht, dus dat is ook meteen de waarde imo)

En of er een termijn is waarin een overlijden gemeld moet worden aan de BRP, ehh zsm, politie/gemeente zal daar wel redelijk haast mee maken als die degene zijn die hem gevonden hebben. Zeker bij geen nabestaanden want dan moet de gemeente het zelf oplossen)
GrooV schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:56:
[...]

De politie mag niks doen met dode mensen dus die halen geen dode mensen uit een pand (noodsituaties daar gelaten)
Dat is gevalletje volksmond en daadwerkelijke procedure. Politie zal niet de deur opendoen, zien dat ie dood is en weer vertrekken. Die zullen zeker wel melding maken van overleden persoongevonden en dan de volgende stappen in ieder geval in gang zetten. :X

[Voor 36% gewijzigd door Rmg op 08-01-2021 12:59]

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:11
Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Het verhaal is dat de politie hem dood uit het pand heeft gehaald.
De politie mag niks doen met dode mensen dus die halen geen dode mensen uit een pand (noodsituaties daar gelaten)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:55

t_captain

Moderator General Chat
[...]

Klopt, een deurwaarder geeft toegang tot BRP (en tal van andere bronnen zoals kentekenregister etc). Dit in tegenstelling tot een een incassobureau: dat heeft geen enkele juridische voorsprong op een gewone burger. Vaak werken ze om die reden samen.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20:34
Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:07:
Ik zit in een lastige situatie waar ik even geen raad meer mee weet.

Wij hebben een klant die een rekening niet betaald heeft.

Alle officiële stappen doorlopen, en desbetreffende persoon is niet op komen dagen op de zitting (december 2020) en zal bij verstek veroordeeld worden door de rechtbank ergens half januari 2021.

Het incassobureau kon niet met deze persoon in contact komen omdat hij geen vaste woon/verblijfplaats heeft.
Zeg, ik ga niet over je zaken, of zakelijke relaties. Maareh….

Als de man zonder vaste woon- of verblijfsplaats is, en een BV op zijn naam staat, heb je dan niet mogelijk van doen met een katvanger? Ik bedoel ik wil niet uitsluiten dat hij inderdaad directeur-grootaandeelhouder was op het moment dat jullie zaken deden met hem, of zijn bedrijf. Maareh… in mijn ervaring is dit gewoon in negen van de tien gevallen een BV fraude met een katvanger.

Ik wil niet zeggen dat dat gerelateerd is, maar katvangers zijn natuurlijk wel gebaat bij geruchten van overlijden.

A propos. Mocht deze persoon nog in leven zijn, en zijn leven weer op de rails zou kunnen weten te krijgen, dan denk ik dat schuldsanering daar wel onderdeel van moet worden. Hoewel je wellicht nog een vordering open houdt van 20 jaar, wordt die natuurlijk voor een heel groot deel - zo niet volledig - geschrapt met een schone lei.

Wie vecht voor een koe, geeft er één toe. Mijn advies: neem je verlies.

• Grolsch
Ik heb mijn verlies al lang genomen, deze man is geen katvanger, maar een Willie Wortel met goede technische ideeën en mooie verhalen maar blijkbaar geen centen, het laatste kwam ik helaas te laat achter ;)

Heeft ook helemaal niets met fraude te maken dit.

We hebben meerdere orders gedaan die wel betaald zijn, dus we kunnen hier weinig aan doen / veranderen.

De man had wel een fantastisch technisch idee, waar we zeker nog baat bij gaan hebben, en waar we gewoon mee doorgaan.

Bij een privé persoon die failliet gaat (Het was geen BV maar een eenmanszaak) worden zover ik weet de schulden niet automatisch kwijtgescholden bij een faillissement, maar is wat mij betreft ook geen onderdeel van deze discussie. Zoals nu al 5 x aangegeven het gaat me niet om het geld, ik was alleen benieuwd wanneer iemand "overleden wordt gemeld", de hele geld discussie staat daar los van.

[Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2021 14:21]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Doet me denken aan een kennis van me die op een crediteurenafdeling van een telecombedrijf werkt... Moet ze regelmatig achter klanten aanbellen waar een seintje van binnen is gekomen dat de klant is overleden, blijkt dat dit niet zo is maar dat ze dit hebben aangegeven om onder hun postorder-krediet uit te komen. Die zijn blijkbaar vrij goedgelovig :P Oftewel: Ga er niet zomaar van uit dat iemand ook echt is overleden zonder bewijs.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Tatsu
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Ik stop er de laatste tijd nagenoeg geen energie en geld meer in.

We hebben producten / diensten geleverd, factuur verstuurd, de aanmaningen verstuurd en de vordering uiteindelijk uit handen gegeven aan een incassobureau.

Ik heb al geaccepteerd dat dat geld er naar alle waarschijnlijkheid nooit komt, factuur al geboekt als oninbaar, BTW teruggevraagd, dus wat dat betreft is dit hoofdstuk afgesloten.
Ik lig er ook geen minuut van wakker, en wil er zeker niet teveel energie instoppen.

[...]

8K ongeveer, maar zoals aangegeven ik ben er nagenoeg niet mee bezig.

Ik was alleen benieuwd naar het proces hoe iemand overleden wordt gemeld, niet meer en niet minder.

Dit proces is mij ondertussen wel duidelijk, en of hij nu overleden is, of niet dat geld gaat er waarschijnlijk toch niet komen.

En omdat we een verstekvonnis hebben kunnen we desbetreffende persoon nog 20 jaar "achtervolgen" mocht hij zich ooit weer ergens inschrijven.

Het druist tegen mijn principes in om hem hiermee weg te laten komen, vandaar dat we de procedure gestart zijn. Dat heeft me inderdaad wat extra geld gekost, maar liever dat, dan desbetreffende persoon ermee weg laten komen en volgende "slachtoffers" te maken.
Vraag je anders eens af hoeveel je er dan (nog) in wilt steken en maak er een duidelijke afspraak met jezelf over. Kwantificeer hoeveel tijd, moeite en/of geld je er nog in wilt steken.

Het is een glijdende schaal...

Voor de rest is het jouw tijd, moeite en geld en uiteindelijk daarmee jouw keuze. Good luck! :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Grolsch
Tatsu schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Vraag je anders eens af hoeveel je er dan (nog) in wilt steken en maak er een duidelijke afspraak met jezelf over. Kwantificeer hoeveel tijd, moeite en/of geld je er nog in wilt steken.

Het is een glijdende schaal...

Voor de rest is het jouw tijd, moeite en geld en uiteindelijk daarmee jouw keuze. Good luck! :)
Het lijkt wel of ik een echo hoor :+ ik steek er geen tijd meer in, heb ik sinds we het uit handen gegeven ook niet meer gedaan, ik heb er vrede mee, het geld ben ik kwijt, komt niet meer terug, finito, klaar, basta

Mijn vraag was alleen:
Heeft iemand van jullie misschien een idee wat hier "normaal" de procedure voor is, en hoe kom ik erachter of deze man daadwerkelijk overleden is.
Niet meer, en niet minder. Puur uit interesse omdat ik me afvraag hoe zoiets werkt.

Had ook m'n tante, buurman, weet ik veel wie kunnen zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2021 14:44]

• Sefa
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 23:51
Ik zou niet weten hoe het anders kan dan via het BRP en dus de deurwaarder. Heeft die geen ervaring hiermee hoe lang het duurt?

De aangifte van overlijden wordt meestal door de uitvaartondernemer gedaan bij de gemeente. Eerder mag iemand niet begraven / gecremeerd worden voor zover ik weet. Het lijkt mij sterk dat de verwerking in het BRP langer duurt dan een paar werkdagen.

• GreatDictator
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:33
Als iemand zonder (bekende) familie komt te overlijden wordt zo iemand meen ik door (op kosten van) de gemeente ergens begraven of gecremeerd. Zou je daar ergens een bron voor kunnen vinden bij jouw gemeente? Zou kunnen dat dat geen gevoelige informatie is en dat daar een openbaar register voor is.

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:13
Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Het lijkt wel of ik een echo hoor :+ ik steek er geen tijd meer in, heb ik sinds we het uit handen gegeven ook niet meer gedaan, ik heb er vrede mee, het geld ben ik kwijt, komt niet meer terug, finito, klaar, basta
Je hebt meerdere keren aangegeven dat het een principe kwestie is en dat je er iemand niet mee weg wil laten komen. Klinkt niet echt alsof je er vrede mee hebt :P

Als bedrijf moet je overigens helemaal geen principes hebben. Ik weet niet hoelang je al op tweakers.net komt, maar een gevleugelde uitspraak hier is:

DaT Is oNdErNeMeRsRiSiCo

Je hebt, volgens tweakers tenminste, maar te slikken dat klanten je oplichten. Risico van het vak. Dezelfde tweakers gaan er overigens vanuit dat jij als bedrijf ook standaard klanten oplicht, dus dan sta je quitte :7

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Grolsch schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:20:
Ik heb mijn verlies al lang genomen, deze man is geen katvanger, maar een Willie Wortel met goede technische ideeën en mooie verhalen maar blijkbaar geen centen, het laatste kwam ik helaas te laat achter ;)

Heeft ook helemaal niets met fraude te maken dit.

We hebben meerdere orders gedaan die wel betaald zijn, dus we kunnen hier weinig aan doen / veranderen.

De man had wel een fantastisch technisch idee, waar we zeker nog baat bij gaan hebben, en waar we gewoon mee doorgaan.

Bij een privé persoon die failliet gaat (Het was geen BV maar een eenmanszaak) worden zover ik weet de schulden niet automatisch kwijtgescholden bij een faillissement, maar is wat mij betreft ook geen onderdeel van deze discussie. Zoals nu al 5 x aangegeven het gaat me niet om het geld, ik was alleen benieuwd wanneer iemand "overleden wordt gemeld", de hele geld discussie staat daar los van.
Bij een faillissement heb je gelijk, maar hij had het over een schuldenregeling: daarbij moet een debiteur (meestal) 3, (soms 1 of 5 jaar) zijn uiterste best doen om zoveel mogelijk af te lossen, en het restant wordt hem kwijtgescholden, daar heb jij als schuldeiser steeds minder zeggenschap over.

Maar, als jullie baat hebben bij zijn technische idee, krijgt hij dan ook een deel van de opbrengst daarvan? Dan kun je dat mooi afschrijven op zijn schuld.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:48

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht heeft hij TS ingehuurd om zijn idee uit te voeren en zijn daar de kosten voor gemaakt.

Of ze de schuld kunnen innen op eventuele pateninkomsten ligt er natuurlijk aan of ie nog leeft :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Grolsch
Droefsnoet schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Je hebt meerdere keren aangegeven dat het een principe kwestie is en dat je er iemand niet mee weg wil laten komen. Klinkt niet echt alsof je er vrede mee hebt :P

Als bedrijf moet je overigens helemaal geen principes hebben. Ik weet niet hoelang je al op tweakers.net komt, maar een gevleugelde uitspraak hier is:

DaT Is oNdErNeMeRsRiSiCo

Je hebt, volgens tweakers tenminste, maar te slikken dat klanten je oplichten. Risico van het vak. Dezelfde tweakers gaan er overigens vanuit dat jij als bedrijf ook standaard klanten oplicht, dus dan sta je quitte :7
Dat is een hele andere discussie, en bovenstaande is niet mijn vraag, ik vind dat als je verplichting aan gaat je moet betalen en niet een ander voor de kosten op moet laten draaien.
Ardana schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Bij een faillissement heb je gelijk, maar hij had het over een schuldenregeling: daarbij moet een debiteur (meestal) 3, (soms 1 of 5 jaar) zijn uiterste best doen om zoveel mogelijk af te lossen, en het restant wordt hem kwijtgescholden, daar heb jij als schuldeiser steeds minder zeggenschap over.

Maar, als jullie baat hebben bij zijn technische idee, krijgt hij dan ook een deel van de opbrengst daarvan? Dan kun je dat mooi afschrijven op zijn schuld.
Laten we hopen dat we er ooit nog aan gaan verdienen :P
Erasmo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:28:
Wellicht heeft hij TS ingehuurd om zijn idee uit te voeren en zijn daar de kosten voor gemaakt.

Of ze de schuld kunnen innen op eventuele pateninkomsten ligt er natuurlijk aan of ie nog leeft :P
Juist, dat is het, persoon heeft iets bedacht, en wij hebben het voor hem gemaakt.

• Herko_ter_Horst
De normale gang van zaken staat beschreven op de pagina die ik eerder gelinkt heb.

Maar dit klinkt niet alsof dit allemaal een normale gang van zaken is. Maar aangezien er alleen maar een gerucht is dat de betreffende persoon is overleden, kan het ook zijn dat er helemaal geen reden is om een melding van overlijden te verwachten...

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18-01 18:57
Wat ik begrijp is dat de debiteur een idee had, deze heeft uitbesteed aan ts. Vervolgens heeft ts het idee uitgewerkt en gemaakt, maar heeft debiteur niet betaald. Nu wil ts het idee gaan vermarkten. Let in dat geval op dat het octrooirecht bij de debiteur blijft liggen. Nu duurt een dergelijk traject tot wel 18 maanden en moet er ook behoorlijk voor betaald worden om het te verkrijgen, maar het kan je behoorlijk dwars zitten, naast eventuele negatieve reclame van zijn kant. Hij zal zich immers bestolen voelen, ondanks dat hij zijn deel van de overeenkomst niet na is gekomen. Dat weet het gros van het publiek echter niet en dan is de schade al gedaan.

• Grolsch
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:07:
De normale gang van zaken staat beschreven op de pagina die ik eerder gelinkt heb.

Maar dit klinkt niet alsof dit allemaal een normale gang van zaken is. Maar aangezien er alleen maar een gerucht is dat de betreffende persoon is overleden, kan het ook zijn dat er helemaal geen reden is om een melding van overlijden te verwachten...
Inderdaad, spijker op zijn kop, ik zal over een paar maand eens weer informeren, en tot die tijd lekker bezig met positieve dingen !

Tnx voor alle input!

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 00:09
Droefsnoet schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:28:
[...]

DaT Is oNdErNeMeRsRiSiCo

Je hebt als bedrijf of klant helemaal niet te slikken dat je opgelicht wordt. JoUw MoReLe KoMpAs iS gEwOoN sTuK.

• upschur
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06:29
Nederland heeft ongeveer 150 niet geïdentificeerd overledende.
Deze database kan iedereen raadplegen.
Elk ander heeft dezelfde dag nog een overleidingsakte met registratie.
Grote kans dat deze meneer in de pro league speelt van verstoppertje spelen.
Ook gaat een Nederlandse rechter in niks mee zoals ze wel doen in populaire veronica series.

Neemt niet weg dat deze meneer prima te vinden is maar niet via legale wegen

[Voor 25% gewijzigd door upschur op 10-01-2021 22:20]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True