Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Renderfarm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NickTerhorst10
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Renderen van 3d animaties en visualisaties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
maximaal €5000

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

we hebben al een lijst gemaakt met 2 setups. CPU based en GPU based. De vraag is eigenlijk. wat zou sneller zijn?

CPU
AMD Ryzen 7 3800X - Processor x4
Asrock B450M PRO4 moederbord x4
Kingston DDR4 HyperX FURY 2x8GB 3200 Geheugenmodule x8
18U Wandkast met glazen deur 600x450x900mm x4
Samsung 970 EVO Plus NVMe Intern Solid State Drive, 1TB, Zwart x4
Corsair Vs-Serie, Vs650, 650 Watt (650W) x4
switch, kabels, schroefjes enz. x4

GPU
Inno3D GeForce RTX 3090 iChill X4 Videokaart (SLI) 2x
AMD Ryzen 7 3800X - Processor
Kingston DDR4 HyperX FURY 2x8GB 3200 Geheugenmodule
Samsung 970 EVO Plus NVMe Intern Solid State Drive, 1TB, Zwart
Corsair Vs-Serie, Vs650, 650 Watt (650W)
Asrock B450M PRO4 moederbord

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het gaat er om dat het systeem zo snel mogelijk kan renderen op hoge kwaliteit

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag willen weten welk systeem er het snelst gaat renderen. Ik kan dit namelijk nergens online vergelijken en mijn kennis is niet genoeg om dit te kunnen zeggen.

Alvast bedankt voor de hulp.

groet Nick

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Dat hangt erg af van welke software je gebruikt. Blender gebruikt zowel CPU als GPU. Met de aanbevelingen in dat laatste artikel kom je dan op zoiets als dit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 882,70€ 882,70
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 212,90€ 212,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio€ 1.689,77€ 1.689,77
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,72€ 104,72
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 81,90€ 81,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C17Q-64GTZR€ 403,-€ 403,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.614,99

[ Voor 2% gewijzigd door martyw op 08-01-2021 11:21 . Reden: geheugen, voeding aangepast ]

• NickTerhorst10
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01-2021
Hoi Marty,

Bedankt voor je antwoord maar wat ik eigenlijk wil is een farm bouwen naast mijn huidige pc om zo snel mogelijk zware bestanden te kunnen renderen en die van afstand te kunnen bedienen.

Kwam dus zelf op zo’n sli opzet met 2 van die 3090 kaarten of dus een hele boel cpu’s.

Qua stabiliteit en snelheid wat zou daar de beste keus voor zijn?

Hoop dat je een antwoord voor me hebt.

Groet Nick

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@NickTerhorst10 als je nu eens verdiept in het verschil van op GPU of CPU renderen .. dan kan je zelf de vraag beantwoorden.

Remote beheer voeren lijkt me lastig als je niet verteld welk OS etc .. en hoe dit dan remote denkt te gaan bedienen .. en remote zitten ook weer veiligheids aspecten aan ..

Je zou bv eens kunnen kijken of je een laptop en je huidige pc een vergelijkebare setup kan maken .. en dan remote erbij kan komen .. voordat je geld gaat investeren in een setup waarbij je niet eens weet waar je aan begint..

Google eens op "blender render farm" er is ook genoeg leesvoer om je verder te verdiepen.. anders moet je wat extra geld uit trekken en laat je het voor je doen..

Tja vanalles

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
NickTerhorst10 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:46:
Hoi Marty,

Bedankt voor je antwoord maar wat ik eigenlijk wil is een farm bouwen naast mijn huidige pc om zo snel mogelijk zware bestanden te kunnen renderen en die van afstand te kunnen bedienen.

Kwam dus zelf op zo’n sli opzet met 2 van die 3090 kaarten of dus een hele boel cpu’s.

Qua stabiliteit en snelheid wat zou daar de beste keus voor zijn?

Hoop dat je een antwoord voor me hebt.

Groet Nick
Een paar opmerkingen
  • Een renderfarm is typisch een cloudoplossing, is wat jij wilt lokaal servers waar jij en je collegas render jobs heen sturen? Is jouw plan zoiets lokaal op te zetten? Welke private cloud software heb je daarvoor in gedachte?
  • Welke render engine in Blender ga je gebruiken, Cycles of Eevee? Welke functionaliteit? Cycles gebruikt zowel CPU als GPU - sneller op de GPU, maar meer functionaliteit op de CPU. Evee werkt op een enkele GPU
  • Een Ryzen 9 5950X is twee keer zo krachtig als een Ryzen 7 3800X (16 cores versus 8 cores). Als je Cycles gaat gebruiken is dat dus een prima keus, je bespaart stroom en beheerskosten; en je hoeft minder te investeren in moederborden, voedingen, etc. en in complexiteit

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 08-01-2021 22:09 ]

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 19:49
Korte antwoord: twee 3090's gaan veel sneller zijn dan vier keer een 3800X. Zie bijvoorbeeld https://opendata.blender.org/

Maar wat we eigenlijk willen weten:
Welke software gebruik je? Welke renderers gebruik/overweeg je? Wat render je? Welk OS? Hoe ga je de farm in de praktijk gebruiken? Complexiteit van de renders? Uitbreidplannen? Spot on accuracy of gewoon snel en goed ogend? Er zijn erg weinig aanknopingspunten en bij je builds zijn waarschijnlijk nog wel wat optimalisaties mogelijk.

Voor CPU rendering wil je veel cores, misschien zelfs ThreadRipper. Nadeel langzamer dan GPU over het algemeen, voordeel veel RAM mogelijk, soms meer functies/precisie dan GPU.

Voor GPU rendering wil je een multi-gpu renderer die een beetje liniear schaalt. Twee 3080's zijn dan sneller dan één 3090 en kosten hetzelfde. Je zit alleen met beperkte hoeveelheid VRAM, dus te grote/complexe scènes vertragen de boel aanzienlijk of zijn niet mogelijk. Meer noise mogelijk in je renders in vergelijking met CPU.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Vergeet niet dat bij een multi gpu opstelling de pci-e lanes verdeeld gaan worden. Neem daarom een platform waarbij zoveel mogelijk cpu lanes naar de videokaarten kunnen. Je komt dan altijd bij Threadripper uit (of Intel s2066 maar die zijn niet bijster interessant). Een B450 bordje is sws niet interessant want die heeft maar 4 PCI-e2.0 lanes op het 2e pci-e x16 slot. Daar ga je niet een videokaart voluit op kunnen laten draaien.

Kwaliteit van de voeding is ook belangrijk. Corsair VS650 is de onderkant van de markt. Double forward met groepsregulatie moet je in geen enkel nieuw systeem meer willen en 650w is voor een systeem met enkele RTX 3090 niet genoeg. Met twee van deze videokaarten zal je naar 1200w van hoge kwaliteit moeten.

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 19:49
Dual GPU gaat prima en triple gpu wil ook wel op X570 met weinig impact. Bij meer GPU's kom je toch al vaak in de knel met het aantal beschikbare slots op moederbord en in de case. De derde GPU draait dan wel op max 4x maar met PCIe 4.0 is dat vaak nog voldoende bandbreedte.

Enige vervelende is is dat er weinig 2 slots RTX 3000 kaarten zijn, de meeste zijn hoger. Dus word dan nog even puzzelen met het moederbord en case.
Pagina: 1