Upgraden GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BonkeyNL
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-08-2023
Hallo allemaal,

Sinds anderhalf jaar ben ik de gevaarlijke combinatie aan het doen van het streamen op Twitch en de competitieve kant van Fortnite (I know, wie speelt er nog Fortnite).
Nu merk ik dat naarmate ik verder ga komen in toernooien en scrims dat mijn (basis) PC nog mijlenver achterligt op de tegenstanders. Ik heb op dit moment een Intel i7-6700 met een Geforce GTX1060 6GB en heb vooral last van te veel te lage FPS die mijn PC haalt in endgames.

Nu heb ik een bottleneck calculator over mijn componenten gesmeten en die wist mij te vertellen dat ik, mocht ik alles op ultra-high settings willen knallen, ongeveer 60 FPS zal halen en dat mijn GPU de bottleneck is van dit verhaal.

Mijn vraag is nu wat er voor mijn CPU een geschikte videokaart is of dat jullie toch iets anders zouden doen/aanpassen!

Merk maakt mij niet zoveel uit, budget zal rond de 400/500 euries liggen.

Mijn verdere systeem bestaat uit:

Cooler Master 412S CPU Koeler, 16GB DDR4 geheugen, 256GB NVME SSD, 1TB Harddisk, Cooler Master 550W Bronze voeding.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:26
Wacht je wilt competitief spelen maar ultra settings? Dan heb je iets niet goed begrepen.

Zet je instellingen minimaal, behalve de dingen die ervoor zorgen dat je extra ver kijkt.

Dan in plaats van een calculator download MSI afterburner en ga spelen. Aan het eind van het spel kijk je welk onderdeel telkens op 100% zit.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-01 17:00
Verder qua videokaart, kijk naar een 2e hands 2070 (super) of 5700xt.
Nieuwe kaarten zijn slecht verkrijgbaar en daarom duur.
Meer dan dit heb je echt niet nodig.

Verder een 1440p 144hz monitor mocht je dat nog niet hebben...

Als je de 144 fps stabiel dan niet haalt, settings naar beneden zetten.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:11
welk scherm gebruik je nu? afhankelijk van of je hoge refreshrates hebt verandert er veel aan het advies

• BonkeyNL
99ruud99 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:25:
Wacht je wilt competitief spelen maar ultra settings? Dan heb je iets niet goed begrepen.

Zet je instellingen minimaal, behalve de dingen die ervoor zorgen dat je extra ver kijkt.

Dan in plaats van een calculator download MSI afterburner en ga spelen. Aan het eind van het spel kijk je welk onderdeel telkens op 100% zit.
Nee, ik speel competitief en ik stream op twitch (zowel normale gameplay, zie ultra settings, als competitief).
Ik ga toch maar even klooien met m'n settings en de afterburner ga ik zeker even downloaden!
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:02:
welk scherm gebruik je nu? afhankelijk van of je hoge refreshrates hebt verandert er veel aan het advies
Op dit moment speel ik op de AOC C32G1 https://www.coolblue.nl/product/819339/aoc-c32g1.html

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je upgradet naar een betere videokaart is de kans groot dat je i7 een bottleneck gaat worden. Wat dat betreft is het te merken dat deze 4-core chips echt wel oud beginnen te worden. Dan ga je dus weer een upgrade nodig hebben. Met een CPU bottleneck zijn je frametimes veel slechter dan met een GPU bottleneck zoals je nu hebt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:51

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Bij 8 threads is de belasting 50% per core, wat betekent dat 4 threads volledig gebruikt worden. Die i7 is nog prima.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ludwig005 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:43:
Bij 8 threads is de belasting 50% per core, wat betekent dat 4 threads volledig gebruikt worden. Die i7 is nog prima.
Alleen is de singlethreaded performance slechter dan nieuwe cpu's. Daarnaast zegt 50% belasting dus niks, het betekent wellicht dat het spel maar 50% van de cores effectief kan gebruiken en eigenlijk dus niks aan die extra threads heeft.
Je moet kijken wat je gpu belasting is; als dat 95-100% is dan ben je gpu bottlenecked; maar ook dit is niet altijd waar gezien er andere factoren meespelen op je gpu (bandbreedte, ROPS etc).

@BonkeyNL
Wat gebruik je om te capturen? Nvidia Shadowplay of een andere tool OBS? Als je een snelle hedendaagse cpu neemt dan zou je dit met OBS bijv. kunnen doen gegeven dat je wat meer cores/threads neemt.

[ Voor 13% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-01-2021 15:14 ]

• Galuni
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-01 00:31
Er is ook nog een soort vuistregel dat je voor gamen 4 cores wil hebben, voor streamen erbij een paar cores extra. Vandaar ook de populariteit van de Ryzen 1600, 2600, 3600 en 5600x onder streamers. Maar gezien de budget constraints vind ik de opmerking van @Cyriel85 erg goed. Gezien de monitor freesync gebruikt zou ik hier neigen naar een AMD kaart. Maar je moet ook nog even kijken of dit allemaal lekker werkt met de 550 Watt voeding, en de hoeveelheid vrije ruimte in de door jou gebruikte case. Sommige exemplaren hebben een erg grote koeler.

En bedenk, dat je de oude componenten ook weer kan doorverkopen.

• BonkeyNL
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Alleen is de singlethreaded performance slechter dan nieuwe cpu's. Daarnaast zegt 50% belasting dus niks, het betekent wellicht dat het spel maar 50% van de cores effectief kan gebruiken en eigenlijk dus niks aan die extra threads heeft.
Je moet kijken wat je gpu belasting is; als dat 95-100% is dan ben je gpu bottlenecked; maar ook dit is niet altijd waar gezien er andere factoren meespelen op je gpu (bandbreedte, ROPS etc).

@BonkeyNL
Wat gebruik je om te capturen? Nvidia Shadowplay of een andere tool OBS? Als je een snelle hedendaagse cpu neemt dan zou je dit met OBS bijv. kunnen doen gegeven dat je wat meer cores/threads neemt.
Ik gebruik OBS Studio voor zowel opnames als streamen.
Galuni schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:09:
Er is ook nog een soort vuistregel dat je voor gamen 4 cores wil hebben, voor streamen erbij een paar cores extra. Vandaar ook de populariteit van de Ryzen 1600, 2600, 3600 en 5600x onder streamers. Maar gezien de budget constraints vind ik de opmerking van @Cyriel85 erg goed. Gezien de monitor freesync gebruikt zou ik hier neigen naar een AMD kaart. Maar je moet ook nog even kijken of dit allemaal lekker werkt met de 550 Watt voeding, en de hoeveelheid vrije ruimte in de door jou gebruikte case. Sommige exemplaren hebben een erg grote koeler.

En bedenk, dat je de oude componenten ook weer kan doorverkopen.
En met AMD kaart bedoel je een videokaart of een chip?? Kan er uberhaupt een AMD kaart in gezien ik een Intel processor heb? (zoals je misschien doorhebt, heb ik nog niet bijster veel verstand van PC's 8)7 )

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

BonkeyNL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Ik gebruik OBS Studio voor zowel opnames als streamen.

[...]

En met AMD kaart bedoel je een videokaart of een chip?? Kan er uberhaupt een AMD kaart in gezien ik een Intel processor heb? (zoals je misschien doorhebt, heb ik nog niet bijster veel verstand van PC's 8)7 )
Dat kan prima, anders had je er ook geen Nvidia kaart in kunnen stoppen :P.
In jou budget (ondanks dat videokaarten nu te duur zijn op dit moment), zou je best een 5700 of 5700 XT kunnen nemen en kan je dus ook gebruik maken van Freesync. Met een Nvidia kaart moet je opzoeken of de monitor "GSync Compatible" is.

Let wel dat als je zo meteen een snelle videokaart neemt deze ook meer van de CPU vraagt en dat je tenzij je de prio van je processen veranderd misschien ook frames gaat droppen met OBS. Als je dit krijgt dan zou je ook kunnen kijken naar een snellere cpu.

• BonkeyNL
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Dat kan prima, anders had je er ook geen Nvidia kaart in kunnen stoppen :P.
In jou budget (ondanks dat videokaarten nu te duur zijn op dit moment), zou je best een 5700 of 5700 XT kunnen nemen en kan je dus ook gebruik maken van Freesync. Met een Nvidia kaart moet je opzoeken of de monitor "GSync Compatible" is.

Let wel dat als je zo meteen een snelle videokaart neemt deze ook meer van de CPU vraagt en dat je tenzij je de prio van je processen veranderd misschien ook frames gaat droppen met OBS. Als je dit krijgt dan zou je ook kunnen kijken naar een snellere cpu.
Dus bijvoorbeeld deze?
pricewatch: ASRock Radeon RX 5700 XT Taichi X 8G OC+ 8GB

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Bijvoorbeeld; waarom heb je die specifiek gekozen? Als hij goede reviews heeft doen, al zou ik wel kijken of je een andere webshop kan vinden gezien de reviews!

• BonkeyNL
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Bijvoorbeeld; waarom heb je die specifiek gekozen? Als hij goede reviews heeft doen, al zou ik wel kijken of je een andere webshop kan vinden gezien de reviews!
Cuz i like the RGB ofcourse :*)
+ dit leek een beetje op wat jij zojuist had beschreven

• Galuni
BonkeyNL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Cuz i like the RGB ofcourse :*)
+ dit leek een beetje op wat jij zojuist had beschreven
Ik snap de voorliefde voor RGB, maar het levert helaas geen echte bonus in performance op. Enkel een bonus in euro's vaak.

Je zou ook even op de 2e hands markt kunnen kijken of daar een paar interessante dealtjes te scoren zijn!

Verder doelde ik eerder idd op de videokaart. en dat is een los component dat je in ruil voor de GTX 1060 erin kan zetten.

Verder, zoals ook al door anderen genoemd is. Videokaarten zijn momenteel erg aan de prijs. En dan in het bijzonder de nieuwe modellen en in het verlengde de voorgaande generatie.

• BonkeyNL
Galuni schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Ik snap de voorliefde voor RGB, maar het levert helaas geen echte bonus in performance op. Enkel een bonus in euro's vaak.

Je zou ook even op de 2e hands markt kunnen kijken of daar een paar interessante dealtjes te scoren zijn!

Verder doelde ik eerder idd op de videokaart. en dat is een los component dat je in ruil voor de GTX 1060 erin kan zetten.

Verder, zoals ook al door anderen genoemd is. Videokaarten zijn momenteel erg aan de prijs. En dan in het bijzonder de nieuwe modellen en in het verlengde de voorgaande generatie.
Nee snap ik ook wel, RGB is ook puur voor het oog.
Klinkt misschien stom maar als ik zoveel geld in zo'n kast stop, moet het er ook wel een beetje uitzien if you know what I mean.

Is een videokaart moeilijk om er zelf in te zetten?

• Galuni
BonkeyNL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Nee snap ik ook wel, RGB is ook puur voor het oog.
Klinkt misschien stom maar als ik zoveel geld in zo'n kast stop, moet het er ook wel een beetje uitzien if you know what I mean.

Is een videokaart moeilijk om er zelf in te zetten?
Dat ligt aan de kast. maar in principe niet. Bij een grote kast is het vaak niet meer dan het zijpaneel losmaken en verwijderen, een paar schroeven losmaken waarmee de kaart aan de achterkant aan de kast is bevestigd, en dan een klipje op het moederbord induwen of een schuifje verplaatsen waarmee de kaart in het moederbord is geborgen. Daarna komt de kaart er in principe zo uit. installeren van een kaart is de omgekeerde volgorde. Meest lastige of prutserige is dat moederbord klipje wanneer je de oude kaart eruit haalt. Vooral geen scherpe of metalen voorwerpen hierbij gebruiken. (iets stevig plastic als je met de vingers er niet bij kan maximaal). En vooral niet gaan wringen of lomp kracht zetten. Dan komt alles wel goed!

En als je van looks houdt. Loop dan ook direct de cable management van je PC na. er zijn meerdere filmpjes op youtube te vinden die tips geven hoe dit netjes te doen voor een "clean" look. O.A. Jays2cents heeft ook meerdere filmpjes over casemodding.

Als je dan toch het systeem deels openhaalt. Maak het dan ook direct schoon. Perslucht doet wonderen. Wel even de fans electrisch van het moederbord ontkoppelen (anders zijn het net dynamotjes). En doe je huisgenoten een plezier door het buiten te doen ivm stofwolken.
Pagina: 1