Welke kant moet de achterste fan op blazen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcula
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 11:21
Goedenavond,

Ik heb zojuist een pc in elkaar gezet met een coolemaster pure base 500. Omdat het moederbord niet lekker er in wilde schuiven heb ik de achterste fan even verwijderd.

Ik schaam me kapot maar weet niet meer welke kant er voor zat. Ik heb me rot gezocht maar kan het online ook niet vinden.

Weet iemand dit toevallig. Staat de fan nu de juiste kant op gedraaid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODoPusv7VMFrlMcMyjZaAFW2iXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y04SyIBx4jdl4haIoUS76tMV.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via floorcula op 07-01-2021 23:09)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
Zo zit ie goed.

In principe blaast de achterste fan naar buiten. Lucht gaat van voor naar achter, en van onder naar boven (warme lucht stijgt).

Verder is het an sich geen enorm drama als zo'n fan verkeerd om zit hoor! Je kan prima beide eens proberen, en kijken wat de beste temperaturen oplevert. Leuk onderzoekje!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:59
Op de buitenrand van je fan staan, als het goed is, kleine pijltjes die zowel de draairichting als de airflow aangeven.
Lijkt me dat je de warme lucht van je GPU/PC naar buiten wilt blazen.

edit: een voorbeeld van pijltjes die ik bedoeld: https://images.app.goo.gl/tK2krC2enQv7CHRZA

[ Voor 56% gewijzigd door DonJunior op 07-01-2021 23:02 ]

*sowieso

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
Zo zit ie goed.

In principe blaast de achterste fan naar buiten. Lucht gaat van voor naar achter, en van onder naar boven (warme lucht stijgt).

Verder is het an sich geen enorm drama als zo'n fan verkeerd om zit hoor! Je kan prima beide eens proberen, en kijken wat de beste temperaturen oplevert. Leuk onderzoekje!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcula
Super, dank jullie beiden heel erg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
Waarom zit je cpu koeler een kwart slag gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcula
Waarschijnlijk omdat ik dat verkeerd heb gedaan maak ik uit jouw vraag op. :)

Volgens het plaatje moest de onderkant van het logo naar van de cooler naar het hefboompje van de CPU. Dus dat heb ik maar gedaan.

Moet ik hem een kwartslag draaien?

[ Voor 8% gewijzigd door floorcula op 07-01-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcula
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPh6aK2hcMpMUmGyZjBi9tnUBUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOJjZRoXiFYTWXYlHe1ony1s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
Ikzelf monteer CPU koelers altijd horizontaal zodat de lucht van binnen de kast gezogen wordt en dan naar achteren naar buiten via de case fan welke naar buiten blaast.

Echter, heb ik wel eens de koeler een kwartslag moeten draaien omdat hij anders tegen onderdelen aan stond. Dit was met een CoolerMaster Jet 7 en ja, zoals hij eruit ziet, klonk hij ook. :P

Wat er nu gebeurd in principe is dat hij de warme lucht van de GPU op zuigt voor zover en deze dan door je CPU heen trekt.

De casefans voorin de kast trekken lucht van buiten naar binnen (let op de pijltjes op je koelers, die staan er volgens mij altijd wel op. Zeker op die je nu gebruikt). Achterop de kast blaast het naar buiten.
Je CPU blok dus horizontaal en je fans dus van voor naar achter laten blazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-RKXa6RVyILBBhGsJ04X0HPya8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YxKyHY6Z0h4NIG8O2DiMncUK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcula
Duidelijk, dank je wel.

Ik heb hem een kwartslag gedraaid zodat het fan pijltje naar de achterkant wijst en de lucht naar buiten worst geblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb een Cooler Master die niet gedraaid kon worden door het ontwerp. Deze zat op een FX-8120. Mounting materiaal was dermate dat hij alleen maar "verkeerd" kon.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1