Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Update van 7 jaar oude Desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Weemz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06-2023
Goedendag,
Na ongeveer 7 jaar trouwe dienst vind ik het wel eens tijd voor een update/upgrade van mijn desktop PC, zeker nu we meer thuiswerken. Ik heb een vergelijking gemaakt tussen een 'AMD Game Computer' en de 4K gaming desktop in de BBG van januari 2021, omdat ik ook enigszins games speel op de desktop. Niet high-end superzware games, maar (blijkbaar) games die nu uit zichzelf de prestaties verlagen omdat mijn desktop het niet aan kan. Voornaamste eis is dat het stil moet zijn. De huidige desktop maakt zelfs na zorgvuldig en grondig schoonmaken teveel lawaai...

Huidige (belangrijke) specs van mijn huidige desktop:
  • AMD FX 3850 8-core processor 4.0 GHz
  • 8 GB RAM
  • NVIDEA GFORCE GTX 950 videokaart
  • Windows 10 Pro 64-bits
  • 256 GB SSD voor software
  • 2 TB HDD voor opslag (documenten enz.)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voornaamste is gamen en muziek bewerken. Met name voor dat laatste is een stille desktop wenselijk. Daarnaast gebruik ik de desktop ook voor Office/mailen/thuiswerken (maar dat doe ik eigenlijk meer op een laptop die hier ook nog ligt).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik kom nu op ongeveer €1300 uit maar wil er max. €1500 aan uitgeven. Als dat (veel) betere onderdelen op kan leveren 'mag' dat excl. verzendkosten zijn. De bedoeling is dat ik de desktop zelf in elkaar zet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik wil graag de Windows-installatie meenemen (voor zover ik weet zou dat moeten kunnen met Windows 10). Daarnaast wil ik graag de HDD meenemen zodat ik geen bestanden hoef over te zetten. Programma's opnieuw installeren is geen probleem (dat levert meteen een opschoning van programma's die ik niet of nauwelijks gebruik :)). Verder heb ik een prima HD 1080p monitor (DVI) en invoerapparaten zoals toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen. Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb niet echt voorkeuren voor merken, maar uit de vergelijking van de 2 desktopmogelijkheden heb ik wel een lijstje samengesteld, zie de WishList hieronder.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Voornamelijk een (zeer) stille desktop die krachtig genoeg is om mid-end games te draaien op volle prestaties. Een indicatie: de games Steep en Journey zijn voorbeelden van games die op minder prestaties werken momenteel.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik ben vooral benieuwd of de gekozen onderdelen het meeste uit het budget halen. Zoals hierboven gemeld is er nog €200 ruimte als dat (veel) betere onderdelen oplevert. En als er nu echt 'domme' of onlogische keuzes tussen zitten hoor ik dat ook graag, ik sta open voor alle feedback!

Daarnaast een heel andere (beetje domme) vraag: kan ik de uiteindelijke onderdelen in 1x ergens bestellen/kopen? Of komt er vervolgens nog een traject van speuren naar de goedkoopste aanbieders en het verzamelen van de onderdelen? Het liefst zou ik natuurlijk alles in 1x binnen krijgen :P.

En: alvast hartelijk bedankt voor alle hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600XT Boxed€ 259,90€ 259,90
1MoederbordenMSI X570-A Pro€ 155,91€ 155,91
1VideokaartenXFX AMD Radeon RX 5600 XT 14Gbps 6GB GDDR6 THICC III Pro€ 444,57€ 444,57
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 74,-€ 74,-
1ProcessorkoelingCooler Master H412R€ 21,98€ 21,98
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz€ 61,99€ 61,99
1VoedingenCooler Master V750 SFX Gold€ 168,80€ 168,80
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.261,15

Beste antwoord (via Weemz op 17-01-2021 12:59)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De voeding is aan de zware kant, videokaarten zijn slecht leverbaar (de kaart die je nu geselecteerd hebt is bij 1 shop met een reputatie leverbaar). De CPU die je nu hebt is relatief duur door de slechte leverbaarheid van de nieuwe AMD Ryzens, bovendien heb je nu een vorige generatie exemplaar. Voor gaming en een DAW is een hexcore meestal voldoende, welke DAW software en games heb je op het oog?

Onderstaand is voor meeste DAW's en 1080p gaming meer dan voldoende
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 150,35€ 150,35
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 92,21€ 92,21
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 444,47€ 444,47
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 105,-€ 105,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 67,75€ 67,75
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.094,23

Overigens zou je ook een RTX 3060 Ti moeten kunnen kopen voor hetzelfde geld als deze leverbaar worden, die is aanzienlijk krachtiger dan de RX 5600 XT - en ook geschikt voor 1440p gaming als je ooit je scherm upgraden gaat (persoonlijk zou ik daar mijn overtollige euros aan spenderen als je nu nog een HD scherm hebt :) )

Bij je wenslijst zit een button 'Bestelkosten Berekenen' - daar kun je filteren op shops. Soms lukken niet alle komponenten bij 1 shop - op zich is dat geen ramp, maar als je perse alles van 1 shop wilt hebben kun je natuurlijk altijd alternatieven voor bijvoorbeeld een behuizing of voeding bij die shop zeken

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 07-01-2021 23:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
  • Nu online
De voeding is aan de zware kant, videokaarten zijn slecht leverbaar (de kaart die je nu geselecteerd hebt is bij 1 shop met een reputatie leverbaar). De CPU die je nu hebt is relatief duur door de slechte leverbaarheid van de nieuwe AMD Ryzens, bovendien heb je nu een vorige generatie exemplaar. Voor gaming en een DAW is een hexcore meestal voldoende, welke DAW software en games heb je op het oog?

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 150,35€ 150,35
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 92,21€ 92,21
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 444,47€ 444,47
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 105,-€ 105,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 67,75€ 67,75
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.094,23

Overigens zou je ook een RTX 3060 Ti moeten kunnen kopen voor hetzelfde geld als deze leverbaar worden, die is aanzienlijk krachtiger dan de RX 5600 XT - en ook geschikt voor 1440p gaming als je ooit je scherm upgraden gaat (persoonlijk zou ik daar mijn overtollige euros aan spenderen als je nu nog een HD scherm hebt :) )

Bij je wenslijst zit een button 'Bestelkosten Berekenen' - daar kun je filteren op shops. Soms lukken niet alle komponenten bij 1 shop - op zich is dat geen ramp, maar als je perse alles van 1 shop wilt hebben kun je natuurlijk altijd alternatieven voor bijvoorbeeld een behuizing of voeding bij die shop zeken

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 07-01-2021 23:45 ]

• Weemz
Ah kijk, dit is een mooie 'verrassing'! De desktop kan dus wat minder 'zwaar'. Het verrast mij dat een i5 processor al voldoende zou moeten zijn, dat had ik niet verwacht. Zeker omdat ik echt niet zwaar werk ga doen: ik speel niet de meest nieuwe uitgebreide games. Maar Steep bijvoorbeeld is een open-world wintersport game die ik wel graag op hoge kwaliteit wil spelen. Er wordt dus veel gerendered aan de omgeving waarin je speelt (als ik het zo ongeveer goed verwoord). De muziekbewerking is ook zeker niet zwaar: wat redelijk simpele bewerkingen in Audacity bijvoorbeeld, en daarnaast vooral veel midi-gerelateerd componeren in bijv. Sybelius of Noteworthy composer. Voor de muziek wil ik de stilte, voor de games de video- en processorkracht :).

Bedankt ook voor de videokaart tip voor wat betreft een 1440p monitor, ik vraag me ineens af of mijn monitor niet al 1440p is haha. Ik overweeg dan zeker die optie. Sowieso bedankt voor je tips trouwens. Ook die over het bestellen.

• Weemz
€ 1.094,23

Bijzonder: ik voegde jouw lijstje toe aan een nieuwe wenslijst, en de totaalprijs is nu 1125,88. Dat verandert snel :).

• martyw
  • Nu online
Weemz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:24:
€ 1.094,23

Bijzonder: ik voegde jouw lijstje toe aan een nieuwe wenslijst, en de totaalprijs is nu 1125,88. Dat verandert snel :).
De videokaart is vandaag ruim drie tientjes duurder geworden, de R van de prijzen zit nog boven de 1.....

• Weemz
Het voorgestelde intern geheugen blijkt lastig leverbaar. Bij de tweakers vergelijkingen/alternatieven vond ik deze: pricewatch: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/16
Dat moet denk ik ook goed gaan?

• martyw
  • Nu online
Weemz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:43:
Het voorgestelde intern geheugen blijkt lastig leverbaar. Bij de tweakers vergelijkingen/alternatieven vond ik deze: pricewatch: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/16
Dat moet denk ik ook goed gaan?
Een Core i5 opeen B460 bord ondersteunt tot 2666 MHz geheugen. Je kunt in de QVL (memory support lijst) op de site van de fabrikant alle ondersteunde geheugen modules vinden - in Pricewatch vind je een link daarnaar. Let op latency, bij de kit die ik noem is deze laag.

• Weemz
Dank voor alle hulp! Ik heb de lijst uiteindelijk nog even zonder videokaart besteld. Ik ga voor de 3060 Ti maar die is nu nog slecht leverbaar. Die zet ik er later nog in :)

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Kan nog 6 maanden duren voordat videokaarten weer ruim beschikbaar zijn .....

[ Voor 4% gewijzigd door A87 op 17-01-2021 19:24 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Weemz
A87 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:24:
Kan nog 6 maanden duren voordat videokaarten weer ruim beschikbaar zijn .....
Ja ik las het. Ik houd het vast wel uit :). Ben al lang blij dat ik nu weer een snelle en vooral heel stille (!) desktop heb.
Pagina: 1