LBRY / Odysee : Een YouTube alternatief (?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
Ik zou dit topic deels willen starten voor discussie, en tegelijkertijd misschien ook als tip voor de redactie.
Ik denk dat LBRY / Odysee inmiddels wel een verdiepingsartikel verdiend.

Ter uitleg: LBRY is een open-source protocol dat gebruik maakt van blockchain. Het protocol is specifiek voor het delen van digitale content. Doordat het peer-to-peer werkt is er een bepaalde onafhankelijkheid. Iedereen kan apps maken die het LBRY protocol gebruiken, en daarmee bijvoorbeeld video's, podcasts en ebooks publiceren. Op dit moment is er zo'n app die gebruik maakt van dit protocol: LBRY.TV, en sinds kort ook Odysee.com. Deze staan vooral bekend als videostreaming platform (als alternatief van YouTube), maar bieden ook een hoop andere functionaliteiten.

Ik ben mijzelf recent meer gaan verdiepen in het platform, onder andere door Louis Rossmann, EEV blog en nog een aantal andere Youtube kanalen die een backup van hun content laten maken op LBRY.

Nadat ik er wat meer naar ben gaan kijken blijkt er echt een hele hoop te vertellen te zijn over LBRY: voordelen & nadelen t.o.v. YouTube, het gebruik van blockchain, LBC cryptocurrency en er zijn vast nog dingen die ik over het hoofd zie.

(Ik ben er nog maar kort bekend mee, als er iemand een fout tegenkomt of aanvullingen heeft, dan hoor ik dat graag!)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tot nu toe ben ik erg enthousiast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:41
Leuk dat je dit topic bent gestart! Ik ben erg benieuwd naar Odysee.
Ik hoorde zelf ook van een aantal Youtubers over deze concurrent. Ik heb wat rondegekeken en alles werkte prima maar zag wel snel erg veel conspiracy filmpjes.

Ik ben benieuwd of het platform aan de voor mij belangrijke eisen kan voldoen:
  • Goed aanbod
  • Belonen van content creators
  • Alternatief business model dat social media problemen voorkomt (e.g. algoritme dat filmpjes promoot op outrage factor, fakenews, verbinding tussen verschillende groepen verslechterd)
  • Meer respect voor privacy, hier zou ik al tevreden zijn als data niet bij een van de big-tech spelers terechtkomt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
Wat meer ervaringen nu ik het ongeveer 3 maanden gebruikt heb als (deels) vervanger van YouTube:

Ik heb voor alle Youtubers die ik volgde gekeken of die gebruik maakten van Odysee, en ben die op Odysee gaan volgen.
Voor mijn meest favoriete Youtubers die nog niet op Odysee zaten heb ik comments achtergelaten en e-mails gestuurd in een poging ze te overtuigen om een Odysee account aan te maken.

Ik maak nu niet meer ingelogd gebruik van Youtube, alleen nog via VPN en in een aparte browser.

Uiteindelijk heb ik ongeveer 20% van mijn subscriptions op YT op Odysee over kunnen pakken. Na die overstap zijn er uiteindelijk nog 3 bij gekomen (Geen idee of dat door die mails is gekomen, maar hoe meer er naast een YT kanaal ook een Odysee account hebben, hoe beter.

Het belonen van Content Creators gaat via de LBRY coins, een cryptovaluta van het platform zelf.
Mensen krijgen een aantal van die LBRY coins bij het behalen van bepaalde achievements (daily view, bepaalde hoeveelheid gevolgde kanalen, behalen van volgers en dergelijke.
Ook kan iedereen LBRY coins kopen. Deze kunnen bij video's gedoneerd worden aan contentcreators om die te belonen. Hoe groter het platform wordt, hoe meer die coins waard worden.
Omdat Youtubers gemakkelijk automatisch video's kunnen laten back-uppen naar hun Odysee account kunnen beide kanalen zonder veel werk naast elkaar gebruikt worden.

Qua beschikbaar aanbod en aangeraden video's zijn er ook een aantal dingen te zeggen:
- Het is een gedecentraliseerd platform. Hierdoor vindt je er niet alleen mensen die privacybewust zijn, maar ook mensen die van andere platforms geweerd zijn / het risico lopen in de toekomst van een ander platform geweerd te worden.
- In het aanbod zul je dus ook video's tegenkomen die over complottheorieën gaan, totaal onbetrouwbaar / ongeverifieerd nieuws verspreiden, of bijzonder kritisch over "de gevestigde orde" zijn.
- Aangeraden video's op de homepage zijn op basis van views. Daar staan soms dus ook de in het vorige punt genoemde video's tussen. Dat is niet waarvoor ik op het platform zit, maar persoonlijk maak ik liever zelf de keuze of ik iets wel of niet zo moeten zien, dan dat ik een partij als YouTube dat voor mij laten bepalen. Die voorkeur kan voor iedereen natuurlijk verschillen.
- Als je een video bekijkt worden ook op basis van het thema andere video's aangeraden. Die thema's zijn best breed, (bijvoorbeeld Gaming, Tech, News&Politics, Food) en daardoor blijf je niet altijd on-topic. Ook hiervoor geldt dat dat als nadeel maar ook als voordeel gezien kan worden. Ik kan zo een avondje doorklikken van de ene naar de andere video en allemaal over totaal verschillende onderwerpen.
- Verder is een leuke optie ook wel om te sorteren op Nieuw. Natuurlijk staat er dan ook een hoop troep tussen, maar zo af en toe toch weleens wat video's die je anders nooit tegen zou komen of op zou zoeken.

Uiteindelijk is Odysee zeker geen complete vervanger voor mijn use-case van YouTube.
Behalve vermaak gebruik ik YouTube ook vaak voor tutorials op allerlei gebieden zoals bijvoorbeeld reparatie van apparatuur of "Wat te doen bij x probleem", die videos zijn eigenlijk nauwelijks beschikbaar op Odysee.

Ik probeer af en toe even een aantal Youtubers te contacteren om Odysee te overwegen naast hun YouTube account. Als een YouTuber die stap maakt betekend dat ook automatisch dat al hun YouTube content dan ook op Odysee beschikbaar is. Dit maakt het een steeds toegankelijker en aantrekkelijker alternatief voor elke Youtuber en elke YouTube gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Ik heb Odysee deze week per toeval ontdekt toen ik op zoek was naar manieren om (gratis) crypto te verzamelen - zoals BAT in de Brave Browser - nu het relatief gezien nog in de kinderschoenen staat.

Op het moment van registeren stond er een livestream van Bret Weinstein op de voorpagina die men misschien wel kent van Joe Rogan, want die is zo blijkt naar Odysee gegaan nadat YouTube zijn videos verwijderde en op die manier het publieke debat beperkt.

Dat Odysee wél het publieke debat laat plaatsvinden is enerzijds een groot pluspunt, maar anderzijds op het moment ook een klein minpunt. De eerste schapen die over de dam springen van YouTube naar Odysee zijn de 'andersdenkenden' van wie hun content als eersten is verwijderd doordat ze bijvoorbeeld iets zeggen wat op het moment (nog) tegen WHO-guidelines ingaat, of tegen staatsbeleid ingaat denkend aan discussies over aerosolen, mondkapjes, vaccins, lab-theorie, enzovoorts. Als je van dat geluid niets moet hebben dan ben je beter af in je YouTube bubbel.

Dat gezegd hebbende vind ik Odysee tot dusver een aangename website in gebruik en zal afwachten hoe het zich verder ontwikkelt. De trend van YouTube censuur, doorgeslagen copyrightclaims en dergelijke is nog lang niet voorbij dus het is de kat uit de boom kijken om te zien wie van de 'normale mensen' nog de overstap gaan maken wanneer ook zij geconfronteerd worden met verwijderde videos.

Overigens zeg ik wel overspringen of overstappen, maar je kan je Odysee account gewoon met YouTube syncen en dan kopiëren ze als het ware je uploads terwijl je YouTube blijft gebruiken. Twee vliegen in één klap zou je denken.